• Anonym (Tufft nu)

Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

• Svar på tråden Kränkande svärfar
  • Anonym (Skadad familj)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 18:18:57 följande:

Väldigt intressant att höra det från din sida.

Säkerligen finns det en mental makt grundat sedan hennes uppväxt men det är inget hon berättat om. Hon skulle aldrig förmå sig att sätta sig upp emot honom oavsett vad. Hon är för övrigt väldigt konflikträdd vilket också gör att hon helst undviker djupare samtal både mig och hennes pappa. 

Det finns en ekonomisk makt däremot som gör att han styr över både frun och resten av familjen. Familjen kan ha familjemöten där pappan då ska stå i centrum. Här pratas det om huruvida pappa ska använda sina pengar eller inte. Han vill få in åsikter från samtliga i rummet. Men detta är i regel bara ett spel. Han tar ändå sina egna beslut i slutändan eller så händer det ingenting alls.

Tyvärr så är det lika här, hon står bara tyst när spydigheten visar sig och vill helst inte att jag tar upp det i samtal senare. Locket på. 

Hon har inte sagt det men om hon skulle säga ja till en flytt så har jag en känsla av att min sambo skulle känna att hon sviker sin pappa. 

Det där låter helt stört! Som att han njuter av att visa sin makt och sin snedknullade hemska personlighet för alla i och omkring familjen.
    En jävel som tror att han är bäst och gärna drar andra människor i smutsen för att han tror att han framstår som bättre då. Vilken loser!
    Hoppas frun begär skilsmässa och barnen tar avstånd tills han bättrat sig, om det ens är möjligt.
  • Anonym
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 21:50:14 följande:

Vi har pratat i dom termerna men det är som att hon inte kan se det klarsynt. Känns som om inte har förmågan att se objektivt på helheten.

Ett exempel på hennes blindhet. Hon tror blint på att pappa jobbat sig rik som vaktmästare. Han har sparat i många år och sedan investerat och kämpat hårt. Och för detta hyllar sambon pappan till skyarna.

Så hur har han fått ihop sina pengar då menar du?
  • Anonym
    Anonym (Ta hand om er) skrev 2025-08-10 23:06:21 följande:

Förstår din sambo att hon behöver hjälp att klippa banden gentemot pappan...
    Har du sagt det till henne, att om inte vi flyttar så kommer det att sluta med en skilsmässa....  

Som sambo behövs ingen skilsmässa.
  • Anonym (Poj)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 21:42:03 följande:
    Instämmer med sista raden.
    Frun är en häxa på gubben bakom stängda dörrar. Varje dag dessutom. Och eftersom han är konflikträdd så tar han skiten i sin tystnad med sig ut. Ofta får jag höra av sambon att gubben beklagat sig över fruns beteende.

Har du någon gång sett eller hört din svärmor bete sig illa mot honom?

Beklagar sig svärfar över sin fru när frun hör? 

Det låter ju mer troligt att frun också är kuvad och att prata skit om henne till andra är ett av hans sätt att sånka henne och att slå split mellan mor och dotter så att de inte gaddar ihop sig mot honom. 

Att ofta prata skit om andra är ju också ett tydligt sätt att visa vad man är kapabel till - att man är en person andra bör hålla sig väl med för att slippa dras i smutsen inför släkten. 

• Anonym (V)
    Anonym skrev 2025-08-11 05:31:16 följande:
    Som sambo behövs ingen skilsmässa.
    Lever vi på 1800-talet?
  • Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 21:50:14 följande:

Vi har pratat i dom termerna men det är som att hon inte kan se det klarsynt. Känns som om inte har förmågan att se objektivt på helheten.

Ett exempel på hennes blindhet. Hon tror blint på att pappa jobbat sig rik som vaktmästare. Han har sparat i många år och sedan investerat och kämpat hårt. Och för detta hyllar sambon pappan till skyarna.

Om man månadsvis sätter en summa pengar i globala indexfonder brukar de kunna växa rejält över riktigt lång tid. Speciellt som börsen totalt sett har gått ovanligt bra de senaste 25. Det behöver man inte vara något finansgeni för att klara. Men då måste man sätta in rätt mycket varje månad. 

Om din sambo inte förstår att arv kan ha bidragit till pappans besparingar kan hon inte ens se honom objektivt ur den synpunkten. 
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Poj) skrev 2025-08-11 07:22:52 följande:

Har du någon gång sett eller hört din svärmor bete sig illa mot honom?

Beklagar sig svärfar över sin fru när frun hör? 

Det låter ju mer troligt att frun också är kuvad och att prata skit om henne till andra är ett av hans sätt att sånka henne och att slå split mellan mor och dotter så att de inte gaddar ihop sig mot honom. 

Att ofta prata skit om andra är ju också ett tydligt sätt att visa vad man är kapabel till - att man är en person andra bör hålla sig väl med för att slippa dras i smutsen inför släkten. 

Nej har aldrig hört henne mer än normalt gnabb.
    Nej nej bara i hennes frånvaro.
    Ja på sätt och vis håller jag med dig om att även hon är kuvad. Hennes existens hänger på hans ekonomi i stora drag.

Har du rätt så är det ju verkligen hemsk sjukt. Sjukare än jag hittills trott.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (V) skrev 2025-08-11 07:51:13 följande:
    Om man månadsvis sätter en summa pengar i globala indexfonder brukar de kunna växa rejält över riktigt lång tid. Speciellt som börsen totalt sett har gått ovanligt bra de senaste 25. Det behöver man inte vara något finansgeni för att klara. Men då måste man sätta in rätt mycket varje månad. 

Om din sambo inte förstår att arv kan ha bidragit till pappans besparingar kan hon inte ens se honom objektivt ur den synpunkten. 
    Helt klart, ingen omöjlighet. Nej men det får hon väl tro om hon vill. Jag ville med det bara ta ett exempel på hur begränsad hennes syn är.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-11 12:28:16 följande:
    Nej har aldrig hört henne mer än normalt gnabb.
    Nej nej bara i hennes frånvaro.
    Ja på sätt och vis håller jag med dig om att även hon är kuvad. Hennes existens hänger på hans ekonomi i stora drag.

Har du rätt så är det ju verkligen hemsk sjukt. Sjukare än jag hittills trott.
    Men sambon har berättat att hon kan flippa rejält, pågått även under deras uppväxt.
  • Anonym (Kvinnset)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-08-10 13:40:01 följande:
    Håll visst avstånd och bit skämtsamt emot om du kan.

- Stämmer. Min farsa har en skitbil. Men han väger i alla fall inte 200 kilo. He he. Nåväl nu är det dags att dricka. Vill du ha en öl?
    Det här är bra råd fast du TS vill ju inte göra så. Men det är en metod som funkar bra i mitt mansdominerade arbetsområde. Skämta med bett brukar funka bra på såna där. Man viker inte en tum, visar inte svaghet och reagerar inte med negativ affekt. Om man behöver visa allvar och ilska så har det gått väldigt långt, man vill få utvecklingen åt rätt håll innan det.

För översittare kan man visa att deras åsikt bryr man sig inte om, man rycker mentalt på axlarna och fortsätter med sitt liv. Som att bjuda på en öl.
Svar på tråden Kränkande svärfar