Anonym (KG) skrev 2025-08-15 11:46:07 följande:
Det beror ju helt och hållet på om gubben är en fullblodsnarcissist el ej. Att hålla på tjafsa om vilken bil som är bäst osv. ger ju knappast något utan snarare göder gubben. Ingen har nog nånsin frågat honom varför han säger taskiga saker. Och kanske gör han det bara på rutin utan att tänka sig för? i så fall är mitt råd ett bra alternativ anser jag. Har själv testat och personen blir oftast väldigt ställd och ångerfull.
Aldrig en argumentation om bäst bil nej, bara glida undan, då finns inget att göda med. En narcissist skulle inte bli ångerfull utan vilja ge igen med full kraft om den uppfattar sig som förolämpad. Jag gör det själv om det behövs, glider undan med humor utan att vika undan en tum, det funkar för mig. Såna här människor märker att dom har inget att hämta hos mig tror jag, och det blir inte så kul när folk skrattar åt dom.
När folk säger såna där "sanningar" så kan det bli...konstig stämning efteråt. Vissa kan ha missuppfattat en situation och gränsätter fel, för hårt. Då tänker jag själv att personen inte är helt socialt duktig och då kan gubben i exemplet här hamna i bättre position, det kan bli ts som uppfattas som problemet.