• Anonym (Tufft nu)

Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

• Svar på tråden Kränkande svärfar
  • Anonym (Tufft nu)
    Annpor skrev 2025-08-10 13:13:45 följande:

Jag hade nog till slut känt att måttet är rågat och helt sonika skällt ut min svärfar, lagt fram allt jag känt och tänkt och hur ledsen jag blivit av hans beteende. 

Själv gjorde jag nyligen så här gentemot min svärmor. Hon är en dryg översittare som kan allt, precis allt jag gör eller säger är alltid fel, en högfärdig personlighet där allt ska göras på hennes sätt. På slutet har allt handlat om hur duktig hon är på sitt jobb och allt hon kan (undersköterska) och jag högt utbildad inom vården, men ändå så ska hon mästra i sin kunskap och förminska mig. Hon har gått med på nerverna i TIO år och till slut orkade jag inte mer och sa till slut vad jag kände. Hon tog det såklart inte jätte bra, men jag kände att jag behövde stå upp för mig själv och för min familj. Vi hade en låååång diskussion och den landade i att hon till slut bad om ursäkt. 

Ärlighet varar längst. Även om den ibland gör ont för både den som förmedlar och dom som får sanningen uppkastad i ansiktet. 

Lycka till! 

Du ser, jäkla bra gjort!! Mitt mått är antagligen inte rågat än. Ibland behövs en rejäl urbränning.
    Denna man är inte älskad av sin fru, det vet jag med säkerhet. Men på ytan är han kung men under ytan döljer sig en ynklig konflikträdd gubbe.
  • blomman 2

Alltså, jag hade blivit skit förbannad på min partner ifall han inte hade sagt ifrån till svärfar vid kränkningarna!
    Din sambo verkar rädd för att ta ditt parti och man kan ju undra varför? Vad har hon att förlora på att ta ditt parti och säga ifrån på skarpen?
    konflikträdd? 
    Hade mina föräldrar betett sig så mot min partner hade jag markerat och tagit min man  i armen och gått därifrån utan ett ord.
    Eftersom ni bor nära varandra hade jag lugnt lämnat  situationen och gått därifrån( hem) varje gång han pratar nedlåtande mot dig.
    Samma om han kommer till mig skulle jag gå på ärenden.
    Till slut måste han ju fatta vinken och kanske din sambo till slut tar sig i kragen och tar ditt parti och konfronterar din svärfar en gång för alla.

Sker ingen förändring så är det bättre att ni blir särbos och du kan välja själv hur mycket kontakt du vill ha med svärfar.

• Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Poj) skrev 2025-08-10 13:20:57 följande:
    Hon är kanske rädd för sin pappa. Vad vet du om hennes barndom? 
    Inte mycket. Hon är en ganska förtegen, svårt att prata om känslor. Hyllar ofta sin pappa. Ser honom som en kung.
  • Rostfritt
    Anonym (Bowl) skrev 2025-08-10 13:08:17 följande:

Låter som en tragisk och patetisk människa. Testa konfrontera honom, fråga om det stör honom och isåfall varför. Han verkar ju uppenbarligen ha pengar men inte vara lycklig utan behöver trycka ner folk för att må bättre själv. Ge förslaget om det nu stör honom såpass att han kan ju se till att köpa en ny bil åt dom, ser ingen som helst anledning till varför man skulle bry sig om vad någon anna  kör för bil. För mig är det något att ta sig från punkt A till punkt B. Sen oavsett om det handlar om en bil, renovera kök/badrum osv så måste man ju vara medveten om det man betalar med är sin tid, den tiden det tar att jobba ihop dom pengarna. Tex är ett kök värt att lägga 1-2 år av mitt liv på? Nu kände jag att jag hamnade lite snett från ämnet. 

Att din sambo däremot inte säger ifrån är ju däremot märkligt för det där är inte normalt beteende och går inte ursäkta med att, han är sån. Skulle hon vara ok med att du trycker ner din sf med massa spydiga kommentarer om att han uppenbarligen inte verkar må så bra osv och sen bara ursäkta det med att jag är sån. 

Det kanske däremot går att konfrontera honom med, vad är syftet med det du säger? Hur tror du det får mig att känna? Vill du/ni att vi ska komma på besök fler gånger? Vill du/ni att vi ska känna oss välkomna?

Bra skrivet! Håller med dig att konfronterar man honom skulle han förmodligen sitta som en fågelholk och inte ha vettiga svar att ge
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 12:43:38 följande:
    Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

Håll visst avstånd och bit skämtsamt emot om du kan.

- Stämmer. Min farsa har en skitbil. Men han väger i alla fall inte 200 kilo. He he. Nåväl nu är det dags att dricka. Vill du ha en öl?
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-08-10 13:40:01 följande:
    Håll visst avstånd och bit skämtsamt emot om du kan.

- Stämmer. Min farsa har en skitbil. Men han väger i alla fall inte 200 kilo. He he. Nåväl nu är det dags att dricka. Vill du ha en öl?
    Visst men jag vill inte ha en stöddig jargong, jag är inte sån som människa.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 13:42:25 följande:
    Visst men jag vill inte ha en stöddig jargong, jag är inte sån som människa.
    Håll avstånd då. Var tacksam att han har miljoner för dessa blir din familjs med tiden

Jag har en svärfar som är mångmiljonär och har liknande tendenser. Jag låter ofta frun och barnen umgås själva med mormor och morfar. Perfekt! För då får jag tid till annat.

Vad du än gör så låt det inte bli en kil mellan dig och din fru. Döttrar och fäder har ett unikt band och tvinga inte henne att välja. Det är inte hennes sak att stå upp för dig mot hennes pappa utan din. Hon klarar det antagligen inte då många kvinnor är konflikträdda. Leta även gemensamma intressen du och svärfar kan prata om.

Om jag känner din svärfar som jag känner min så är det han värderar arbete och det man åstadkommer. Det ligger något i det som jag håller med om.
     Så var en bra man och bygg en bra familj så kommer du att få hans respekt med tiden. Det har i alla fall jag fått.

Var inte heller lättkränkt utan bara kör på. För visar du svaghet kommer denne svärfar sannolikt bara att ge sig på dig ännu hårdare.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Poj) skrev 2025-08-10 13:20:57 följande:
    Hon är kanske rädd för sin pappa. Vad vet du om hennes barndom? 
    Kom på en sak som jag ser återkommer.
    Sambon har stort behov av att bli sedd av sin pappa. Berättar ofta om sitt jobb för pappa, men jag har aldrig hört honom ge sken av stolthet för hennes insatser. Oftast tvärtom. Hon kämpar men blir aldrig sedd.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-08-10 13:53:48 följande:
    Håll avstånd då. Var tacksam att han har miljoner för dessa blir din familjs med tiden

Jag har en svärfar som är mångmiljonär och har liknande tendenser. Jag låter ofta frun och barnen umgås själva med mormor och morfar. Perfekt! För då får jag tid till annat.

Vad du än gör så låt det inte bli en kil mellan dig och din fru. Döttrar och fäder har ett unikt band och tvinga inte henne att välja. Det är inte hennes sak att stå upp för dig mot hennes pappa utan din. Hon klarar det antagligen inte då många kvinnor är konflikträdda. Leta även gemensamma intressen du och svärfar kan prata om.

Om jag känner din svärfar som jag känner min så är det han värderar arbete och det man åstadkommer. Det ligger något i det som jag håller med om.
     Så var en bra man och bygg en bra familj så kommer du att få hans respekt med tiden. Det har i alla fall jag fått.

Var inte heller lättkränkt utan bara kör på. För visar du svaghet kommer denne svärfar sannolikt bara att ge sig på dig ännu hårdare.
    Den kilen är tyvärr påbörjad.
    Ok hör dig men pengarna i framtiden är inte värt mer än kärlek och respekt idag. Det är nu och inte om 40 år som jag vill börja njuta av samboskapet.
    Skulle mina föräldrar på något vis nervärdera min sambo så skulle jag definitivt ta ett seriöst samtal med dem. Jag ser det som min uppgift att främja respekt och normalt beteende. Vill också uppfostra mitt barn att tänka likadant.
  • Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 14:33:37 följande:
    Den kilen är tyvärr påbörjad.
    Ok hör dig men pengarna i framtiden är inte värt mer än kärlek och respekt idag. Det är nu och inte om 40 år som jag vill börja njuta av samboskapet.
    Skulle mina föräldrar på något vis nervärdera min sambo så skulle jag definitivt ta ett seriöst samtal med dem. Jag ser det som min uppgift att främja respekt och normalt beteende. Vill också uppfostra mitt barn att tänka likadant.
    Trist beteende av svärfar! Ingen man duger åt hans dotter?

Han är ju störd som inte förstår att ni som familj kommer att umgås mindre med honom när han bär sig åt på det viset. 

Många har gett bra exempel här i tråden på svar som du kan ge. Säg något när han dummar dig, annars är det risk att du exploderar på honom vid något tillfälle.
Svar på tråden Kränkande svärfar