• Anonym (Tufft nu)

Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

• Svar på tråden Kränkande svärfar
  • Anonym (Åhnejjagglömdepåsen)
    Ganska säker på att skulle jag svara upp med något spydigt eller på gränsen till taskigt (som jag många ggr skulle vilja) så kommer sambon backa upp honom. Hon förbiser gubbens övertramp men inte mitt.

Din sambo skulle alltså hjälpa till med att trycka ned dig och även dina föräldrar. 

Det är verkligen fint att ert barn får en tidig inblick i hur relationer ser ut, så hen kan välja sen mellan att bli en översittare som morfar eller ta skit som pappa. 

• Anonym (?)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-16 08:23:37 följande:
    Nej ingenting, hon är tyst och undvikande. Hon blir som förstelnad.
    Så länge du och sambon inte kan ha en gemensam linje mot svärfar lär inget hända
  • Anonym (Poj)
    Anonym (Åhnejjagglömdepåsen) skrev 2025-08-16 09:12:19 följande:

Din sambo skulle alltså hjälpa till med att trycka ned dig och även dina föräldrar. 

Det är verkligen fint att ert barn får en tidig inblick i hur relationer ser ut, så hen kan välja sen mellan att bli en översittare som morfar eller ta skit som pappa. 

Du skriver rätt hårt och raljerande, men det stämmer ju att barnet får en väldigt konstig bild av hur relationer inom en familj bör se ut. Vem vet i hur många generationer TS frus släkt har haft det så här, med vissa som raljerar och domderar och andra som viker sig och blir förminskade. Växer man upp så kan man ju, som TS fru, tro att det är helt normalt. Risken finns så klart att TS barn blir som någon av karaktärerna, och inget av det är väl särskilt önskvärt. 
  • Anonym (Inte som mig)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-16 08:23:37 följande:
    Nej ingenting, hon är tyst och undvikande. Hon blir som förstelnad.
    Det är mer skrämmande faktiskt. Jag tycker du ska sätta ner foten på riktigt och förklara att hennes tystnad inte hjälper utan bara gör att du känner ännu starkare att du inte har henne i din ringhörna. Även om det är plumpt och kanske lite elakt så måste du säga till henne att alternativet framåt kan vara att du lämnar.
    Hon måste få chansen att se, höra och reflektera över den möjligheten.

Min far var sådan att han frågade saker om vårt hemliv, jag svarade och oavsett vad jag sa så bildade han sig en egen uppfattning av det jag sa. Vände och vred för att det skulle matcha hans egen bild och hur han "ville" att det skulle vara. Jag slutade tillslut att svara på dem frågorna för det spelade ingen roll vad jag sa så blev det något negativt som kunde användas mot min man.
    Kan det vara något liknande mellan din smabo och hennes far? Att han vill att du ska göra dåliga saker för att ha en anledning att vara typig osv?

Din sambo likt mig behöver/behövde ett riktigt uppvaknande.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Inte som mig) skrev 2025-08-16 09:56:34 följande:
    Det är mer skrämmande faktiskt. Jag tycker du ska sätta ner foten på riktigt och förklara att hennes tystnad inte hjälper utan bara gör att du känner ännu starkare att du inte har henne i din ringhörna. Även om det är plumpt och kanske lite elakt så måste du säga till henne att alternativet framåt kan vara att du lämnar.
    Hon måste få chansen att se, höra och reflektera över den möjligheten.

Min far var sådan att han frågade saker om vårt hemliv, jag svarade och oavsett vad jag sa så bildade han sig en egen uppfattning av det jag sa. Vände och vred för att det skulle matcha hans egen bild och hur han "ville" att det skulle vara. Jag slutade tillslut att svara på dem frågorna för det spelade ingen roll vad jag sa så blev det något negativt som kunde användas mot min man.
    Kan det vara något liknande mellan din smabo och hennes far? Att han vill att du ska göra dåliga saker för att ha en anledning att vara typig osv?

Din sambo likt mig behöver/behövde ett riktigt uppvaknande.

Listade du ut varför din pappa var på det viset?

Tycker att jag har varit ärlig och uppriktig hela tiden men antagligen inte trampat tillräckligt hårt i golvet. Jag har framfört att jag inte alls trivs där vi bor idag.
    Upplever att om vi skulle flytta så skulle det ta knäcken på min sambo. Typ att hon tar ett beslut som går emot både henne själv och hennes familj.

Hon behöver ta ett beslut inom sig själv att hon nu bildat egen familj vilket ska vara nummer ett.
    Grejen är förmodligen att hon vill stå kvar med en fot på båda sidor. Hennes föräldrar har ju inga vänner som dom umgås med så detta vill min sambo kompensera med sin närvaro. Min sambo har heller inga vänner, men det är det minsta problemet just nu.

• Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-16 15:03:14 följande:

Listade du ut varför din pappa var på det viset?

Tycker att jag har varit ärlig och uppriktig hela tiden men antagligen inte trampat tillräckligt hårt i golvet. Jag har framfört att jag inte alls trivs där vi bor idag.
    Upplever att om vi skulle flytta så skulle det ta knäcken på min sambo. Typ att hon tar ett beslut som går emot både henne själv och hennes familj.

Hon behöver ta ett beslut inom sig själv att hon nu bildat egen familj vilket ska vara nummer ett.
    Grejen är förmodligen att hon vill stå kvar med en fot på båda sidor. Hennes föräldrar har ju inga vänner som dom umgås med så detta vill min sambo kompensera med sin närvaro. Min sambo har heller inga vänner, men det är det minsta problemet just nu.

Tyvärr är det ett problem att din sambo inte har vänner. Hon har alltså avstått från att utveckla vänskapsband under hela uppväxten för att ägna sig åt sin familj!

Det är just vännerna som är en brygga till självständighet för ungdomar. Antingen genom personliga vänner eller genom umgänge i laget/föreningen som man är med i. Hon saknar ett viktigt utvecklingssteg!

Fråga henne vad hennes vänner från skoltiden gör nu. Fundera över svaret. 

Försök att få henne att fundeta över sin familj och avsaknaden av band utåt. Och att imgen säger emot fadern någon gång. Utom modern som exploderar någon gång. Det är en väldigt dysfunktionell familj. 
  • Anonym (Poj)

Kan det vara så att din sambon är så van vid hård jargong att hon inte riktigt fattar att det är allvar när du pratar vanligt? Att hon är van vid att om någon är upprörd så skriker och gapar de och säger fula ord. Tror du hon kan tänka sig parterapi så att du får hjälp att nå fram? 

• Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Åhnejjagglömdepåsen) skrev 2025-08-16 09:12:19 följande:

Ganska säker på det.
    Hon skulle förmodligen inte göra det där och då och heller inte ta upp det i samtal senare utan snarare lägga det till?minuspoäng hos min sambo.

Har svårt att uttrycka mig men ett annat typiskt exempel.
    Hennes pappa kommer med dagstidningen och visar en jobb annons och säger att det här jobbet skulle du haft.
    På frågan vad jag tycker så svarar jag, du trivs ju superbra på jobbet idag, bra kollegor, kort bilpendling, inget negativt. 4mån senare börjar hon nya jobbet och trivs inte alls idag. Men det här jobbet har en högre status än det tidigare vilket jag misstänker att pappan strävade efter.

• Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-16 15:28:03 följande:

Ganska säker på det.
    Hon skulle förmodligen inte göra det där och då och heller inte ta upp det i samtal senare utan snarare lägga det till?minuspoäng hos min sambo.

Har svårt att uttrycka mig men ett annat typiskt exempel.
    Hennes pappa kommer med dagstidningen och visar en jobb annons och säger att det här jobbet skulle du haft.
    På frågan vad jag tycker så svarar jag, du trivs ju superbra på jobbet idag, bra kollegor, kort bilpendling, inget negativt. 4mån senare börjar hon nya jobbet och trivs inte alls idag. Men det här jobbet har en högre status än det tidigare vilket jag misstänker att pappan strävade efter.

Detta är ju sorgligt, hon gör vad som helst för sin pappa för han har aldrig varit riktigt nöjd och stolt över henne under uppväxten.

Fråga henne varför hon bytte jobb!
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Poj) skrev 2025-08-16 15:23:43 följande:

Kan det vara så att din sambon är så van vid hård jargong att hon inte riktigt fattar att det är allvar när du pratar vanligt? Att hon är van vid att om någon är upprörd så skriker och gapar de och säger fula ord. Tror du hon kan tänka sig parterapi så att du får hjälp att nå fram? 

Ja mycket möjligt. Samtidigt är hon mycket konflikträdd, oavsett vem det är. 
    Jag har hört henne säga ifrån en gång till pappan. Det var när nyheterna berättade om att polisbilar sats i brand i Örebro och gubben uttryckte sina allra djupaste tankar om invandringen.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (V) skrev 2025-08-16 15:35:02 följande:
    Detta är ju sorgligt, hon gör vad som helst för sin pappa för han har aldrig varit riktigt nöjd och stolt över henne under uppväxten.

Fråga henne varför hon bytte jobb!
    Så sant, har aldrig hört henne fått beröm. Konstigt att en förälder kan vara missnöjd med ett barn trots att hon presterat mkt from skolan och framåt.
    Kan det bero på att det gått dubbelt så bra för hennes storasyster?

Frågade det då, varför ska du byta jobb. Svaret var att hon ville testa och se om hon kunde få det jobbet.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (V) skrev 2025-08-16 15:22:44 följande:
    Tyvärr är det ett problem att din sambo inte har vänner. Hon har alltså avstått från att utveckla vänskapsband under hela uppväxten för att ägna sig åt sin familj!

Det är just vännerna som är en brygga till självständighet för ungdomar. Antingen genom personliga vänner eller genom umgänge i laget/föreningen som man är med i. Hon saknar ett viktigt utvecklingssteg!

Fråga henne vad hennes vänner från skoltiden gör nu. Fundera över svaret. 

Försök att få henne att fundeta över sin familj och avsaknaden av band utåt. Och att imgen säger emot fadern någon gång. Utom modern som exploderar någon gång. Det är en väldigt dysfunktionell familj. 
    Men det skulle jag vilja påstå är föräldrarnas fel eller? Som förälder tänker jag att vi måste stötta och hjälpa våra barn ut i världen och inte knyta dem an till oss som om dom skulle ha en skuld i gengäld.

Svaret på den frågan har jag. Dom har egna barn och familj. Och många av dem bor inte långt ifrån oss. Hon skulle precis som jag lätt kunna hålla kontakten med sina gamla klasskompisar. Men har hon stund över så åker hon alltid till mamma och pappa.

Ja den är dysfunktionell och alldeles för komplext för mig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-16 16:03:03 följande:
    Men det skulle jag vilja påstå är föräldrarnas fel eller? Som förälder tänker jag att vi måste stötta och hjälpa våra barn ut i världen och inte knyta dem an till oss som om dom skulle ha en skuld i gengäld.

Svaret på den frågan har jag. Dom har egna barn och familj. Och många av dem bor inte långt ifrån oss. Hon skulle precis som jag lätt kunna hålla kontakten med sina gamla klasskompisar. Men har hon stund över så åker hon alltid till mamma och pappa.

Ja den är dysfunktionell och alldeles för komplext för mig.
    Ja det är föräldrarnas påverkan på något sätt. Vågar inte säga hur, för jag känner inte familjen. 
Svar på tråden Kränkande svärfar