Anonym (Inte som mig) skrev 2025-08-10 18:47:06 följande:
Han låter som en fruktansvärt elak människa! Till och med de där mötena är ett maktspel utan dess like.
Min far spelade alltid på "allt som jag gjort för dig" eller "gör du inte så kan du lika gärna klara dig själv" osv. Han frös ut mig om jag någon gång skulle få för mig att säga ifrån. Vilket ledde till att jag bet ihop i rädsla för att det skulle bli dålig stämmning etc.
Jag är även konflikträdd i andra sammanhang, en riktigt people pleaser. Så har fått jobba enormt med mig själv att våga säga ifrån, det kom inte över en natt liksom. Och det krävdes enormt stöd från min man att när saker och ting sket på sig med min pappa så stod vi där allierade tillsammans och faktiskt så har det hjälpt.
Han tappade det mentala övertaget om mig. Visst kan han försöka säga saker ibland men det räcker med att jag säger ifrån så är det överspelat.
Jag slutade träffa honom under en väldigt lång period för han kunde inte accepteta att jag stod på mig. Det fortsatte via sms osv. Men till slut gav han upp. Nu träffas vi ibland.
Min man pratade med mig länge och väl och flera gånger om hur han kände och jag sa som din sambo, att det är sån han är. Och även om jag tyckte att min pappa sa elaka saker så bet jag ihop och jag ville inte heller att min man skulle säga något för rädslan för att "all hell will break lose".
Sista konversationen och då min man lämnade mig var det värsta i hela mitt liv. Skammen att jag svikit honom så enormt och den ånger jag kände då för att jag inte agerat tidigare och den ilskan mot min far som bara växte och växte.
Så oavsett om hon är konflikträdd eller inte så måste du berätta hur du känner. Det är både för din egen skull och hennes. Och det behöver ju inge bli dålig stämning liksom. Och säg att du inte vill träffa honom och vill hon det får dem träffas hemma hos honom. Och försöker han komma in så får du mota honom i dörrn. Det är ditt hus och ditt hem. Han bestämmer inte ett piss hemma hos er.
Sambon har nog aldrig vågat gå emot honom inte ens 1mm. Därför har hon heller inte fått höra sånna känslokalla kommentarer som du gjort.
Den här gubben är också känd i trakten som en riktig stödd pelle, väldigt bräkig och burdus.
Hur var din pappa, har / hade han några riktiga vänner?
Den här gubben har ingen riktig vän, bara ytligt bekanta på orten, oftast likasinnade. Samma gäller hans fru, hon har heller inga vänner förutom hennes dotter som jag nu vill ska vara min bästa vän. Hela familjen upplever jag som avstängda från världen. Dom har sina middagar med sina barn, helst varje helg.