• Anonym (Tufft nu)

Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

• Svar på tråden Kränkande svärfar
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (V) skrev 2025-08-10 20:19:32 följande:
    Ja, man måste kunna stå upp för sin partner, men också kunna stå upp för sig själv inför partnens släktingar om de pikar en själv eller ens egna släktingar. Ibland behöver man säga ifrån själv också.

Svärfadern verkar väldigt manipulativ genom att ha meningslösa möten där han ändå bestämmer allt,  och genom att racka ner på vad dottern gör på olika sätt. Enligt TS har han ingen bra relation med sin egen fru heller.

Tyvärr kan det vara så att han inte förändras med tiden, att det inte spelar någon roll att TS axlar sitt ansvar och månar om sin familj. Svärfar fortsätter ändå att bråka, för det är ju det som han gör. Flyttar sitt inre bråk ut på andra. 

Förvänta alltså ingen bättring. Om den kommer så är det ju toppen, men jag tror chansen är lika med noll om man inte står upp för sig själv när svärfar attackerar. Står man upp för sig själv så kan det ju hända, men det är nog ändå ganska liten chans till bättring från hans sida.
    Nej han kommer definitivt inte förändra sig om ingen tar ett seriöst samtal med honom. Ibland undrar jag om han ens är medveten om hur otrevlig han är. Tänker på när han nervärderar min familj, mitt framför mig och riktat till just mig.
    Jag och min familj är väldigt vänligt sinnade och tar ingen nämnvärd plats i rummet utan bidrar till skratt och sociala samspel.
    Gubbens intresseområden är pengar, löner och vilka titlar och status folk har.
    Själv är gubben vaktmästare.. men har ärvt en massa och utifrån det växt till kung.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Inte som mig) skrev 2025-08-10 18:47:06 följande:
    Han låter som en fruktansvärt elak människa! Till och med de där mötena är ett maktspel utan dess like. 

Min far spelade alltid på "allt som jag gjort för dig" eller "gör du inte så kan du lika gärna klara dig själv" osv. Han frös ut mig om jag någon gång skulle få för mig att säga ifrån. Vilket ledde till att jag bet ihop i rädsla för att det skulle bli dålig stämmning etc.
    Jag är även konflikträdd i andra sammanhang, en riktigt people pleaser. Så har fått jobba enormt med mig själv att våga säga ifrån, det kom inte över en natt liksom. Och det krävdes enormt stöd från min man att när saker och ting sket på sig med min pappa så stod vi där allierade tillsammans och faktiskt så har det hjälpt. 
    Han tappade det mentala övertaget om mig. Visst kan han försöka säga saker ibland men det räcker med att jag säger ifrån så är det överspelat.

Jag slutade träffa honom under en väldigt lång period för han kunde inte accepteta att jag stod på mig. Det fortsatte via sms osv. Men till slut gav han upp. Nu träffas vi ibland.

Min man pratade med mig länge och väl och flera gånger om hur han kände och jag sa som din sambo, att det är sån han är. Och även om jag tyckte att min pappa sa elaka saker så bet jag ihop och jag ville inte heller att min man skulle säga något för rädslan för att "all hell will break lose".
    Sista konversationen och då min man lämnade mig var det värsta i hela mitt liv. Skammen att jag svikit honom så enormt och den ånger jag kände då för att jag inte agerat tidigare och den ilskan mot min far som bara växte och växte.
    Så oavsett om hon är konflikträdd eller inte så måste du berätta hur du känner. Det är både för din egen skull och hennes. Och det behöver ju inge bli dålig stämning liksom. Och säg att du inte vill träffa honom och vill hon det får dem träffas hemma hos honom. Och försöker han komma in så får du mota honom i dörrn. Det är ditt hus och ditt hem. Han bestämmer inte ett piss hemma hos er. 

Sambon har nog aldrig vågat gå emot honom inte ens 1mm. Därför har hon heller inte fått höra sånna känslokalla kommentarer som du gjort.
    Den här gubben är också känd i trakten som en riktig stödd pelle, väldigt bräkig och burdus.

Hur var din pappa, har / hade han några riktiga vänner?

Den här gubben har ingen riktig vän, bara ytligt bekanta på orten, oftast likasinnade. Samma gäller hans fru, hon har heller inga vänner förutom hennes dotter som jag nu vill ska vara min bästa vän. Hela familjen upplever jag som avstängda från världen. Dom har sina middagar med sina barn, helst varje helg.

• Anonym (Poj)

Din sambo låter rätt ordentligt känslomässigt skadad av pappan. :( Hon behöver få en ögonöppnare för hur dysfunktionell relation de har. Prata med henne om familjerelationer och jämför med din familj. Fråga hur hon vill att ni ska ha det i er familj. Vill hon att ni ska vara som hennes föräldrar, eller vad tycker hon är ett bra föräldraskap? 

• Anonym (Tufft nu)
    Anonym (V) skrev 2025-08-10 20:19:32 följande:
    Tyvärr kan det vara så att han inte förändras med tiden, att det inte spelar någon roll att TS axlar sitt ansvar och månar om sin familj. Svärfar fortsätter ändå att bråka, för det är ju det som han gör. Flyttar sitt inre bråk ut på andra. 
    Instämmer med sista raden.
    Frun är en häxa på gubben bakom stängda dörrar. Varje dag dessutom. Och eftersom han är konflikträdd så tar han skiten i sin tystnad med sig ut. Ofta får jag höra av sambon att gubben beklagat sig över fruns beteende.
  • Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 21:23:54 följande:
    Nej han kommer definitivt inte förändra sig om ingen tar ett seriöst samtal med honom. Ibland undrar jag om han ens är medveten om hur otrevlig han är. Tänker på när han nervärderar min familj, mitt framför mig och riktat till just mig.
    Jag och min familj är väldigt vänligt sinnade och tar ingen nämnvärd plats i rummet utan bidrar till skratt och sociala samspel.
    Gubbens intresseområden är pengar, löner och vilka titlar och status folk har.
    Själv är gubben vaktmästare.. men har ärvt en massa och utifrån det växt till kung.
    När jag tänker efter så är nog det bästa att säga ifrån om han angriper dig och din släkt. Då känner man själv att man har stått upp för sig och sin släkt, och även sambon. Och han förstår kanske stt han inte kan gå på hur som helst.

Att ta ett snack för att allmänt förändra honom är nog helt meningslöst, det verkar vara så mycket som fattas hos honom och är konstigt i det familjespelet, där han verkar härska. 
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Poj) skrev 2025-08-10 21:34:49 följande:

Din sambo låter rätt ordentligt känslomässigt skadad av pappan. :( Hon behöver få en ögonöppnare för hur dysfunktionell relation de har. Prata med henne om familjerelationer och jämför med din familj. Fråga hur hon vill att ni ska ha det i er familj. Vill hon att ni ska vara som hennes föräldrar, eller vad tycker hon är ett bra föräldraskap? 

Vi har pratat i dom termerna men det är som att hon inte kan se det klarsynt. Känns som om inte har förmågan att se objektivt på helheten.

Ett exempel på hennes blindhet. Hon tror blint på att pappa jobbat sig rik som vaktmästare. Han har sparat i många år och sedan investerat och kämpat hårt. Och för detta hyllar sambon pappan till skyarna.

• Anonym (Tufft nu)

Det har varit intressant att få både tips och goda råd och även fått höra andras upplevelser av samma art.
    Tackar ödmjukast!!

Jag hör mig själv så mycket tydligare nu när bollen kommit i rullning. Min magkänsla säger mig tyvärr att om vi är överens om att byta adress inom kort så kommer jag bli tvungen att lämna, trots att jag älskar henne upp över öronen. 

• Anonym (Ta hand om er)

Förstår din sambo att hon behöver hjälp att klippa banden gentemot pappan...
    Har du sagt det till henne, att om inte vi flyttar så kommer det att sluta med en skilsmässa....  hon behöver förstå allvaret.
    Att du har fått nog..... du vill inte bli kränkt och hånad i ditt eget hem, och ha ständiga besök av otrevliga människor även om ni är släkt. 
    Ett sätt att bemöta otrevliga människor är att vara väldigt trevlig tillbaka. Du kan svara vänligt och ändå markera dina gränser. Så att du slipper bli svarta fåret men ändå inte tar åt dig. Du kan svara vänligt att för mina föräldrar är det inte så viktigt vilket bilmärke man kör, huvudsaken är att bilen fungerar. Tänk att han är en fyraåring som inte förstår bättre. Samtidigt så behöver ni hålla er borta från svärföräldrarna för dom är ju verkligen energitjuvar.

Kan du säga till din sambo att du är beredd att stötta henne i att klippa navelsträngen, att hon kan gå i terapi. Att hon också kan släppa sin perfektionism, att hon duger när hon gör så gott hon kan....behöver inte bli perfekt. Det är många som kämpar med det..... 
    Ni behöver kunna prata om saker o ting. Om du säger hur du känner och tänker så har du gjort din del...Hon vill inte prata säger hon om sin pappa, men om du gör det....så lugnt och sansat o finkänsligt du kan men ändå visar att hans beteende är oacceptabelt....så kan det väl vara en början.
    Så också att hon förstår att ni behöver flytta och att hon måste våga gör det även om pappan kommer o gå i taket. Eller just därför....han har för mkt makt.
    Se till att inte vara ekomiskt beroende av honom, det är inte värt det..... känslomässigt. Din sambo borde sluta gå på dessa konstiga familjemöten....där ändå bara pappan bestämmer. 
    Kanske kan hitta en bra bok i ämnet som hon kan läsa.....
    Lycka till! 

• Anonym (Man54)

bor 300m ifrån och dyker upp som han vill 
    fy va drygt 

ni kanske skulle ta å flytta så du får det lugnare 

låter annars som en ohållbar situation att fortsätta i 
    du kommer bli tokig om du inte gör nåt 

• Anonym (Inte som mig)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 21:33:28 följande:

Sambon har nog aldrig vågat gå emot honom inte ens 1mm. Därför har hon heller inte fått höra sånna känslokalla kommentarer som du gjort.
    Den här gubben är också känd i trakten som en riktig stödd pelle, väldigt bräkig och burdus.

Hur var din pappa, har / hade han några riktiga vänner?

Den här gubben har ingen riktig vän, bara ytligt bekanta på orten, oftast likasinnade. Samma gäller hans fru, hon har heller inga vänner förutom hennes dotter som jag nu vill ska vara min bästa vän. Hela familjen upplever jag som avstängda från världen. Dom har sina middagar med sina barn, helst varje helg.

Det är för att han har fått hållas. Istället för eöeka kommentarer så har han utövat annat form av psykisk terror som får personer dit han vill i alla fall. Såsom att intr vara riktigt stolt över hennes prestationer etc.

Min far har vänner och skulle jag berätta om mina upplevelser och hans sätt att vara mot min man så skulle folk höja på ögonbrynen "men han som är så trevlig..."

Du behöver ge din sambo ett riktigt uppvaknande så som min man gjorde och förhoppningsvis så får hon samma spark i baken som mig.
Svar på tråden Kränkande svärfar