• Anonym (Tufft nu)

Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

• Svar på tråden Kränkande svärfar
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (Poj) skrev 2025-08-12 08:22:29 följande:
    Har ni funderat på att ta hjälp av tex en parterapeut? Jag tänker att ert barn är en väldigt bra anledning att reda ut allt. Eller är det så att hon inte ser att det är ett problem över huvudet taget? 

Jag har funderat och känner definitivt att parterapi skulle rädda upp vår situation. Tyvärr bagatelliserar sambon situationen och tycker att jag ska förbise att svärgubben är som han är. Bry dig inte om honom - är sambons stöttande ord.
    Själv hade jag önskat en avspänd och trevlig relation med mina svärföräldrar. En relation där jag ser fram emot att bjuda hem dom på middag osv. Ser inte direkt fram emot det idag. 

Så nej, sambon ser idag inget behov av terapi. Hon har ju levt i samklang med hans beteende i många år så för sambon är beteendet helt normalt beteende.

• Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-12 22:04:29 följande:

Jag har funderat och känner definitivt att parterapi skulle rädda upp vår situation. Tyvärr bagatelliserar sambon situationen och tycker att jag ska förbise att svärgubben är som han är. Bry dig inte om honom - är sambons stöttande ord.
    Själv hade jag önskat en avspänd och trevlig relation med mina svärföräldrar. En relation där jag ser fram emot att bjuda hem dom på middag osv. Ser inte direkt fram emot det idag. 

Så nej, sambon ser idag inget behov av terapi. Hon har ju levt i samklang med hans beteende i många år så för sambon är beteendet helt normalt beteende.

Ja, tyvärr kan det nog vara så. Det är en varningsflagg att hon är helt blind för det som pågår...Annars är det vanligt att barnen ser en del, men är rädda för att sätta igång bråk i familjen. Trots att det skulle behövas en del nytag i relationerna. 

Rintigt tevliga söndagsmiddagar nwd svärföräldrarna kanske det är svårt att orda, inte ens på sikt. Men viss normalisering kanske i samtalen, om ni båda, din sambo och du, kan komma överens om förhållningssätt gentemot svärfar.

Sedan är han så gränslös, så det är nog bra att flytta iväg lite.

Propsa på parterapi! Så här ska du inte ha det!
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (V) skrev 2025-08-13 10:40:51 följande:
    Ja, tyvärr kan det nog vara så. Det är en varningsflagg att hon är helt blind för det som pågår...Annars är det vanligt att barnen ser en del, men är rädda för att sätta igång bråk i familjen. Trots att det skulle behövas en del nytag i relationerna. 

Rintigt tevliga söndagsmiddagar nwd svärföräldrarna kanske det är svårt att orda, inte ens på sikt. Men viss normalisering kanske i samtalen, om ni båda, din sambo och du, kan komma överens om förhållningssätt gentemot svärfar.

Sedan är han så gränslös, så det är nog bra att flytta iväg lite.

Propsa på parterapi! Så här ska du inte ha det!
    Pratade igenom situationen igår där jag visade min sårbarhet. Ska låta samtalet få sjunka in och lyfta frågan igen snart nog.
    Jag hoppas hon tog till sig. Inget som syntes iaf.
  • Anonym (Inte som mig)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-14 17:24:59 följande:
    Pratade igenom situationen igår där jag visade min sårbarhet. Ska låta samtalet få sjunka in och lyfta frågan igen snart nog.
    Jag hoppas hon tog till sig. Inget som syntes iaf.
    Det låter ju inte som en särskilt trevlig respons när du öppnade upp för samtal. Sa hon ingenting? 
  • Anonym (V)

Låter bra att du kommer att ta upp det flera gånger med henne, så att hon kan bearbeta det som du sagt emellan gångerna!

• Anonym (KG)

Att gå in i debatt å tjafsa om bilar som vissa tipsar om är fel väg. 

Nästa gång han säger något taskigt säger du: Sa du så enbart för att vara taskig och såra eller var det av någon annan anledning? 

Då kommer fanskapet bli ställd. Han kan ju gärna inte erkänna att han gjorde det av elakhet och är han inte en total idiot kommer han tänka sig för framöver. 

• Anonym (Ta hand om er)

Du kanske kan samtala med din sambo och fråga om hon hört talas om medberoende, och sen prata allmänt om hur medberoende fungerar.
    Du behöver inte säga att du syftar på att sambon är medberoende. Men det är ju solklart att hon är det. Hon anpassar sig efter sin pappa/och sina föräldrar och försummar sig själv och sin relation till dig. Du behöver påpeka att hon behöver ta hjälp för hos en kurator eller liknande.

Det kommer att bli tufft för henne om hon börjar säga ifrån till föräldrarna och sätta sunda gränser. Det kommer vara tuffare i början men enklare så smångingom. Även om hon kan få hjälp från dig. Eftersom det är bådas hem så tycker jag att det kan vara bra om du kan få din fru att gå med på att begränsa umgänget. Till exempel max tre besök i veckan för att sen korta ner till en gång i veckan. Och att ni inte tar hjälp med saker från svärisarna. Det får hellre vänta med åtgärder...eller att ni tar hjälp av någon annan. 
    Säg till henne att nu när hon har egen familj så måste den komma före föräldrarna.
    Att svara med humor och att ignorera är bra tips om han försöker kränka dig eller tala illa om dina föräldrar. Du kan föregå med gott exempel och ge beröm istället till svärföräldrarna. Då blir det inte så kul att hålla på och säga kränkande saker. Se honom som en patetisk 4 åring....ta honom inte på så stort allvar. En rädd och osäker person som tar ut det på andra människor istället för att gå till botten med sina problem. 

Känner du någon i din närhet som är klok....som du kan anförtro...som kan komma med tips....kanske någon på ditt jobb som är pålitlig som kan komma med tips...hur du kan prata med sambon och nå fram....hur ni kan bemöta svärisarna och hur ni kan planera för framtiden som ni vill ha den utan att svärföräldrarna blandar sig i och kommer med kränkande ord. Chansa och se, många är tacksamma för att få det förtroendet och kan säkert komma med några kloka råd, hopp och tröst....

• Anonym (Ta hand om er)

Bra att du söker råd här men här kan du inte berätta lika mkt..... och för att få verklig konkret hjälp i konkreta situationer så kan jag verkligen rekommendera att ta hjälp av någon som inte är för nära men som ändå kanske känner till dig och eventuellt svärisarna. Du kan ju också faktisk söka samtalsstöd för att se din roll och se vad du kan göra, för att sätta dina gränser till exempel..

• Anonym (Lämna!!)

Din sambo låter väldigt feg och hon beter sig som en liten flicka som är gravt medberoende till sin far och eftersom hon lever i förnekelse och stöttar sin far i hans beteende och inte säger ifrån, så skadar det ert förhållande - mest dig? hon bryr sig med andra ord inte om ert förhållande och ditt mående. Har man valt att skaffa barn så ska man prioritera sin partner och barnet först  - detta blir alltså den nya familjen, och den nya familjen går före den gamla. 

Men eftersom hon inte vill klippa navelsträngen och hon vill fortsätta vara en daddys girl, så tycker jag du ska lämna henne, du ska inte behöva lida för deras dysfunktionella emotionella far-dotter relation. Lämna henne och hitta en självständig kvinna som delar dina värderingar. Jag tror att din sambo kommer ha det svårt att skaffa en ny partner i framtiden - speciellt om hennes pappa är en idiot och hon inte orkar göra något åt det. Ingen man kommer orka med sånt långsiktigt. Det är inte hälsosamt att låta föräldrarna bestämma över ens liv, ska din sambo sitta i pappas baksäte för resten av sitt liv? Hon kommer aldrig växa upp och bli självständig ?..

En till sak, skit i hans pengar - arv eller inte arv, pengar är inte allt. Frid är mer värdefullt. Lämna cirkusen innan du blir galen. 

• Melerad ögonfärg

Undvik honom. Gå när han kommer, gärna med ditt barn. Gå ut och spela fotboll, ta hen med att tvätta bilen, gå till en park, åk pulka. Lämna huset när gubben går in. Din sambo kommer att bli besvärad, tyvärr. Men det är nog hennes konflikt med gubben som ligger i botten, den som hon inte ser. Till din sambo får du förklara att du inte orkar med gubben men kan inte hindra att dottern och hennes far ses. Det kommer snart bli uppenbart att du inte vill träffa dem och då ligger bollen hos gubben. Han kommer då börja köpa resor där du inte ingår och då blir det än mer uppenbart för din sambo att hon måste ta ett snack med gubben. Du kan också invänta första kränkningen och då gå.

Elvis has left the building
Svar på tråden Kränkande svärfar