• Anonym (Tufft nu)

Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

• Svar på tråden Kränkande svärfar
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 14:33:37 följande:
    Den kilen är tyvärr påbörjad.
    Ok hör dig men pengarna i framtiden är inte värt mer än kärlek och respekt idag. Det är nu och inte om 40 år som jag vill börja njuta av samboskapet.
    Skulle mina föräldrar på något vis nervärdera min sambo så skulle jag definitivt ta ett seriöst samtal med dem. Jag ser det som min uppgift att främja respekt och normalt beteende. Vill också uppfostra mitt barn att tänka likadant.
    Du är en man. Hon är en kvinna. Att du ska stå upp för din fru är självklart.

Kilen har påbörjats, ja. Det är något du kan förändra. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 13:59:24 följande:
    Kom på en sak som jag ser återkommer.
    Sambon har stort behov av att bli sedd av sin pappa. Berättar ofta om sitt jobb för pappa, men jag har aldrig hört honom ge sken av stolthet för hennes insatser. Oftast tvärtom. Hon kämpar men blir aldrig sedd.
    Jamen, då är han ju känslomässigt störd! Bry er så lite ni kan.

Är dottern svarta fåret i familjen till råga på allt?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-08-10 14:40:44 följande:
    Du är en man. Hon är en kvinna. Att du ska stå upp för din fru är självklart.

Kilen har påbörjats, ja. Det är något du kan förändra. 
    Och om du nu vill främja bra beteende så gör det. Säg ifrån om så krävs men lägg inte det ansvar på henne.
  • Anonym (Tufft nu)
    Anonym (V) skrev 2025-08-10 14:41:53 följande:
    Jamen, då är han ju känslomässigt störd! Bry er så lite ni kan.

Är dottern svarta fåret i familjen till råga på allt?
    Inte tänkt så. Intressant tanke.
  • Anonym (K)

Tänk på att dina barn har stora öron. De ska inte behöva höra nedvärderande kommentarer om andra. 

Säg att man inte uttycker sig på det sättet i vårt hus. 

• Anonym (Inte som mig)
    Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 12:43:38 följande:
    Kränkande svärfar

Vad hade du gjort i min situation?

Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
    Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.

Jag skulle vilja tala med din partner.
    Min far var och är likadan som din SF. Dock har han inte massa pengar på kontot men ska ändå trycka ner honom på ett eller annat sätt.
    Min far har sedan jag varit liten utövat någon form av maktspel och försöker mentalt äga mig vilket har gjort att jag är konflikträdd när det kommer till mina föräldrar, aldrig riktigt vågat stå upp mot dem. Detta ledde till att jag inte stöttade min man när han höll på som värst vilket också resulterade i att han lämnade mig för att han kände att han inte hade mig på sin sida, då spelade det ingen roll hur mycket han egentligen älskade mig. Vi bodde också väldigt nära mina föräldrar vilket gjorde att dem såg och uppfattade saker på sitt sätt. 

Om hon vill ha kvar dig kvar behöver hon börja sätta ner foten till sin far och ni behöver flytta längre ifrån dem.
    Jag och min man hittade tillbaka till varandra men det krävdes att jag började säga ifrån till mina föräldrar, visa att jag och min man står upp för varandra OCH flytta.

Funderar också på om din SF har någon mental makt över din sambo som gör att hon inte vågar säga ifrån. 
  • Anonym (J)

Han är nog sur att du kallar honom för svärfar när han inte är din svärfar.

• Tecum

Men förstår inte din sambo att hennes far är socialt dysfunktionell och bär sig illa åt? Då måste du förklara det för henne, tydligt! Visserligen har flickor ett speciellt och ofta väldigt förlåtande förhållande till sin pappa (läs Frida Boisens böcker där hon förlåter son pappa fast han misshandlade henne och tillät att hon utsattes för sexuella övergrepp) men någon gräns får det vara. Fråga henne vad hon tyckt om din pappa sagt så om hennes föräldrar? Tycker hon att det är okej att era barn hör sånt om sina morföräldrar och kanske om deras pappa?

• Anonym
    Anonym (J) skrev 2025-08-10 16:24:32 följande:

Han är nog sur att du kallar honom för svärfar när han inte är din svärfar.

Tänker samma sak.
    Vadå svärfar liksom?
  • Anonym (V)

För att stärka din sambo kan du göra tvärt emot vad hennes pappa har gjort. 

Om du lägger märke till att hon gjort något som är extra fint, så beskriv vad det var och säg att du uppskattar det!

Fast det kanske du redan gör?

Svar på tråden Kränkande svärfar