Anonym (Tufft nu) skrev 2025-08-10 12:43:38 följande:
Kränkande svärfar
Vad hade du gjort i min situation?
Min sf är en stöddig sprätt med rejält med pengar på kontot.
Jag(man) och sambon bor sedan 3 år ihop. Ända sedan jag flyttade så sf försökt tryck ner mig, dels genom kränkande och nervärderande ord mot mig och även mot mina föräldrar genom att öppet uttrycka vilken skitbil dom åker i. Osv osv. Har pratat med sambon flera ggr som vill försvara sf:s beteende. Hon tycker att jag ska försöka acceptera honom som han är.
Jag skulle vilja tala med din partner.
Min far var och är likadan som din SF. Dock har han inte massa pengar på kontot men ska ändå trycka ner honom på ett eller annat sätt.
Min far har sedan jag varit liten utövat någon form av maktspel och försöker mentalt äga mig vilket har gjort att jag är konflikträdd när det kommer till mina föräldrar, aldrig riktigt vågat stå upp mot dem. Detta ledde till att jag inte stöttade min man när han höll på som värst vilket också resulterade i att han lämnade mig för att han kände att han inte hade mig på sin sida, då spelade det ingen roll hur mycket han egentligen älskade mig. Vi bodde också väldigt nära mina föräldrar vilket gjorde att dem såg och uppfattade saker på sitt sätt.
Om hon vill ha kvar dig kvar behöver hon börja sätta ner foten till sin far och ni behöver flytta längre ifrån dem.
Jag och min man hittade tillbaka till varandra men det krävdes att jag började säga ifrån till mina föräldrar, visa att jag och min man står upp för varandra OCH flytta.
Funderar också på om din SF har någon mental makt över din sambo som gör att hon inte vågar säga ifrån.