• Anonym (Ointresserad)

Män som stalkar en

Vad är det för fel på alla män som bli besatta efter att man har slutat träffa dem, och börjar stalka en? Varför kan de inte låta en vara ifred när man inte vill träffas pga bristande intresse

• Svar på tråden Män som stalkar en
  • Anonym
    Anonym (Ointresserad) skrev 2025-08-13 13:13:59 följande:

här har vi en till snubbe med stalkingtendenser! Träffade honom för flera år sedan. Av olika skäl var jag bara inte tänd på honom.
    Han sitter nu och smS:ar:
    -ses vi i detta liv, eller i efterlivet?
    -snälla svara på Question sexy.

Räknar du ett sms som stalking?
    Vad svarade du?
    Stalking är inte vanligt så att du råkar ut för så många kanske kan ligga hos dig själv. Eller så har du en annan definition för stalking?
    Var träffar du alla killar som du är så väldigt ointresserad av?

Jag har aldrig varit med om någon som stalkar och då är det ändå jag som (tyvärr) gjort slut på de flesta förhållanden och även tillfälliga förbindelser, de sistnämnda har ibland runnit ut i sanden eller att den andra vill mer men den ena inte är mogen för det.

Däremot var jag med om en kille när jag var 20 som vägrade inse att jag gjorde slut.
    Han sa men älskling säg inte sånt där hemskt. Ska vi kolla en film och mysa lite nu istället? 
    Jag blev helt ställd. Jag förklarade klart och tydligt att jag gärna ville ha honom som vän men att en relation inte fungerar. Så inga missförstånd kunde skapas. Han låtsades inte höra och tillslut gav jag upp den dagen.
    När min kompis frågade dagen efter hur det gått så sa jag bara hjälp, han vägrar förstå.
    Han var hos mig några dagar till utan att jag tog upp det medan jag funderade på hur jag skulle få honom att fatta. 
    Sa att han fick bo hos mig en kort övergångsperiod, umgås och ha kul, med inget mys eller sex. Han verkade okej med det.
    Vi hade ett litet företag på försök ihop och var bra vänner så ville inte bryta helt. Vi hade mer blivit som syskon så var rädd om honom och ville inte såra.
    Efter ett halvår hade han träffat en tjej och jag blev jätteglad. Han hämtade de grejer han hade kvar och bodde heltid hos ens föräldern, men vi fortsatte vara nära vänner. Jag var den första han presenterade sin nya tjej för.
    Enda gången det hänt. Men hellre det än bråk och illa beteenden eller att en tidigare partner vill bryta helt och låtsas att jag inte finns längre. 
    Har inget hemskt hänt i förhållandet så går det att göra slut utan att blocka överallt och man kan vara trevlig när man ses. Man känner varandra så bra, bara löjligt att låtsas något annat.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ointresserad) skrev 2025-08-12 23:09:08 följande:

En har åkt hem till mig, stod utanför min port. Han ringde och sms:ADe oavbrutet i perioder. Detta varade i 7 eller 8 år efter Att vi hade slutat ses. Han kunde skicka 20 sms på raken. Eller ringa massor med Gånger fast jag klickade bort honom. Något mer kriminellt än så gjorde han inte. stalking var inte olagligt på den tiden

Det du beskriver är inte något män i allmänhet sysslar med utan personer med psykiska problem som är potentiellt farliga. 

Mannen som stalkar mig är dömd för flera våldsbrott. Många verkar tro att stalkers är rätt harmlösa även om de kan förstöra en människas liv men det är en gärningsmannaprofil som ska tas på allvar. 

Att vissa män är tjatiga är en sak. Det är respektlöst och enerverande men det du beskriver är som sagt något annat. 

• Anonym (Mini)
    Anonym (Ointresserad) skrev 2025-08-13 18:18:18 följande:
    Och vilka gör det? Tycker man bara hör om män som gör det
    Oj, det finns mängder av kvinnor som stalkar. Det kanske sker på ett lite annorlunda sätt, men att skicka hundratals meddelanden, ringa stup i kvarten osv är nog gemensamt för båda könen.

Däremot de våldsamma bitarna kanske är fler män som ägnar sig åt. 

Att vissa människor tappar kontakten med verkligheten och tror att någon är tokkär i dem är tyvärr universellt. 

Evert Taube hade en berömd kvinnlig stalker. 
  • Anonym (Gapig Arab)

Ibland hjälper det att tjata 

• Anonym (Ointresserad)
    Anonym (Gapig Arab) skrev 2025-08-14 13:25:20 följande:

Tjata att man inte vill?

ja min papa gick alltid att tjata igenom. Inte min mama
  • Anonym (T)
    Anonym (Gapig Arab) skrev 2025-08-14 13:25:20 följande:

Att tjata är inte stalking. För jag hoppas att du inte stalkar dem du vill lära känna närmare? I så fall är det bara hemskt.
  • Anonym (T)

Evert Taubes stalkre fortsatte att stalka hans fru när Evert var död. Brände också ned deras sommarstuga (Sjösala). Stslkers är sjuka och farliga människor.

• Anonym (Gapig Arab)
    Anonym (T) skrev 2025-08-14 14:39:00 följande:

Evert Taubes stalkre fortsatte att stalka hans fru när Evert var död. Brände också ned deras sommarstuga (Sjösala). Stslkers är sjuka och farliga människor.

Visste jag inte. Vem som helst kan drabbas, men är man kändis är sannolikheten vansinnigt mycket större.
  • Anonym (Ointresserad)
    Anonym (T) skrev 2025-08-14 14:20:25 följande:
    Att tjata är inte stalking. För jag hoppas att du inte stalkar dem du vill lära känna närmare? I så fall är det bara hemskt.
    Det är lite stalkingaktigt. Jag upplever alla män som tjatiga. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Gapig Arab) skrev 2025-08-14 23:44:41 följande:
    Visste jag inte. Vem som helst kan drabbas, men är man kändis är sannolikheten vansinnigt mycket större.
    Ja, kändisar har en större risk för stalking.
Svar på tråden Män som stalkar en