• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:30:40 följande:

Om det är en del av "vår" kost eller inte bestämmer man väl själv som fri individ? Det finns ingen som kan beordra. Man är fri att välja- och just det gjorde jag för ca 25 år sedan. Jag slutade äta kött/fisk/skaldjur och senare med mejeriprodukter och ägg, vilka också bygger p att döda djuren.

Så här i efterhand kallar jag inte mitt dåtida jag, före 1999 då jag var  storkonsument av animalier, för djurvän. Jag tycker det mest djurvänliga är att inte föda upp produktionsdjur eller att bedriva fiske.

Ja, det är hemskt med de levande fiskarna på isen i Alaska. "Urfolk/naturfolk" är inte så djurvänliga som det ibland helt felaktigt romantiseras om,

Ja,man bestämmer själv vad man vill äta. Oavsett om det gäller vegankost eller kött.
    Det som många vänder sig emot är de som kallar köttätare för att äta lik eller för att inte vara djurvänner pga att man valt att äta kött.
    Det känns som ett slags skuldbeläggande för att man har valt bort vegankost.
    Och för mig som har både ibs och allergier som gör att jag inte kan leva enbart på vegankost så känns ju det inte så roligt.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    molly50 skrev 2025-08-28 15:23:30 följande:
    Det har vi säkert. Men det är svårt att komma ihåg. Det finns ju så många trådar här. Glad

(Ja, och jag hade en för Sverige ovanlig position som inte passade in i vanliga "svenska åsiktsläger", vilket jag har här också ,right wing vegan (lite mer ovanligt i Sverige där djurrättare kanske oftare är mer till vänster), och angående en gammal debatt "pro life and vegan" (som inte finns i Sverige men i den anglosaxiska världen - då djurrättsfolk i Sverige brukar ha en annan  vinkel där, bla just då de många gånger är mer vänster)). Åsiktslägren är ofta mindre av färdiga paket i utlandet

Men allt detta inom parentes och bara melaln dig o mig och inget att diskutera i den här tråden då det i så flal blir OT och för långt från TS frågor

molly50 skrev 2025-08-28 15:28:55 följande:
    Mejeriprodukter bygger på att mjölka djuren. Inte på att döda.

Mjölkkor dödas ofta vid 5 års ålder och många av deras kalvar vid 1,5 år sålder, så jo-ekonomiskt går det inte runt annars. Man kan inte helt skilja på mejeriindustrin och köttindustrin

Kor insemineras, får kalvar som tas ifrån dem och senare slaktas innan de blivit vuxna, och mjölkkor själva slaktas när de inte är lönsamma producenter av mjölken

molly50 skrev 2025-08-28 15:33:51 följande:
    Ja,man bestämmer själv vad man vill äta. Oavsett om det gäller vegankost eller kött.
    Det som många vänder sig emot är de som kallar köttätare för att äta lik eller för att inte vara djurvänner pga att man valt att äta kött.
    Det känns som ett slags skuldbeläggande för att man har valt bort vegankost.
    Och för mig som har både ibs och allergier som gör att jag inte kan leva enbart på vegankost så känns ju det inte så roligt.

Jag förstår, men jag förespråkar ändå vegetabiliebaserade livsmedel, och min vision på riktigt lång sikt är utfasning av uppfödnng av djur för kött, mejeripdodukter, läder, ägg osv och fiske. 

Jg använder inte skällsord, och skriver lugnt, men jag viker inte från mitt ideal i denna fråga, Jag fortsätter vara (fredlig) djurrättsaktivist. Som jag nämnde är mina "största lagbrott) affischering på vissa ställen där det inte är tillåtet, men inget våld eller hot

• molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 16:00:09 följande:

(Ja, och jag hade en för Sverige ovanlig position som inte passade in i vanliga "svenska åsiktsläger", vilket jag har här också ,right wing vegan (lite mer ovanligt i Sverige där djurrättare kanske oftare är mer till vänster), och angående en gammal debatt "pro life and vegan" (som inte finns i Sverige men i den anglosaxiska världen - då djurrättsfolk i Sverige brukar ha en annan  vinkel där, bla just då de många gånger är mer vänster)). Åsiktslägren är ofta mindre av färdiga paket i utlandet

Men allt detta inom parentes och bara melaln dig o mig och inget att diskutera i den här tråden då det i så flal blir OT och för långt från TS frågor

Ja,det är möjligt.

Nej,OT-diskussioner behöver vi inte ta här.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 16:02:43 följande:

Mjölkkor dödas ofta vid 5 års ålder och många av deras kalvar vid 1,5 år sålder, så jo-ekonomiskt går det inte runt annars. Man kan inte helt skilja på mejeriindustrin och köttindustrin

Kor insemineras, får kalvar som tas ifrån dem och senare slaktas innan de blivit vuxna, och mjölkkor själva slaktas när de inte är lönsamma producenter av mjölken

Det är inget jag har hört. Men är det så så går de väl i alla fall till mat.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 16:06:20 följande:

Jag förstår, men jag förespråkar ändå vegetabiliebaserade livsmedel, och min vision på riktigt lång sikt är utfasning av uppfödnng av djur för kött, mejeripdodukter, läder, ägg osv och fiske. 

Jg använder inte skällsord, och skriver lugnt, men jag viker inte från mitt ideal i denna fråga, Jag fortsätter vara (fredlig) djurrättsaktivist. Som jag nämnde är mina "största lagbrott) affischering på vissa ställen där det inte är tillåtet, men inget våld eller hot

Ok. Men hur tror du då att det skulle gå för oss som inte kan äta vegankost? Ska vi svälta till döds då?
    Det skulle ju vara att tvinga människor att äta vegankost.
    Och det tror jag inte kommer att lyckas. Lika lite som det kommer att lyckas att omvända alla veganer.

Jag förstår det. Men oavsett vad man tycker om människor som äter kött så kan man hålla det för sig själv.
  • Anonym (Hej)

Kött är så otroligt gott. Jag brukar köpa torkat kött och äta istället för godis/snacks. Jag köper denna:

• klyban
    molly50 skrev 2025-08-28 16:46:52 följande:
    Ok. Men hur tror du då att det skulle gå för oss som inte kan äta vegankost? Ska vi svälta till döds då?
    Det skulle ju vara att tvinga människor att äta vegankost.
    Och det tror jag inte kommer att lyckas. Lika lite som det kommer att lyckas att omvända alla veganer.

Jag förstår det. Men oavsett vad man tycker om människor som äter kött så kan man hålla det för sig själv.

Det är lite sorgligt att det hela tiden kommer att du ska sluta äta kött, ät som jag.
    Påminner mer om de där hare Krishnas och annan aggressiv religion, och där man ska hela tiden berätta att det är bara de som äter rätt och alla andra fel.

Här är annars en bra sida vad man kan göra för klimatet, kött är med här och en del bör äta mindre kött helt klart.
    drawdown.org/
    Själv svullar jag kött kanske två-fyra ggr om året, sen är det inga stora portioner med kött.
    Och några vegetariska rätter görs på regelbunden basis också.

Dock den som försöker inbilla sig att folk kommer sluta äta kött frivilligt, den lider av en så extrem naivitet att det blir komiskt istället.
    Och under tiden så får vi predikan av såna som den användaren, som inte ens förstår att h*n gör detta.
    Det värsta jag vet är när folk försöker tränga på en och säga de vet så mycket bättre och halleluja kom till så blir du frälst.

Och tyvärr har vi detta här, dock inte den allra värsta varianten.
    Och detta med fisk lever i timmar efterfångst är nog det mest dummaste jag hört i mitt liv och efter ha fiskat så mycket som jag gjort.
    Det är ett fåtal fiskar som lever längre på land, men inte timmar, och absolut inte i Sverige.
    Enda fisken jag kommer på så där direkt, är arapaima, som klarar överleva rätt länge pga annan andningssätt än andra fiskar.(24h kan de leva helt utan vatten.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    klyban skrev 2025-08-29 09:23:38 följande:

Det är lite sorgligt att det hela tiden kommer att du ska sluta äta kött, ät som jag.
    Påminner mer om de där hare Krishnas och annan aggressiv religion, och där man ska hela tiden berätta att det är bara de som äter rätt och alla andra fel.

Här är annars en bra sida vad man kan göra för klimatet, kött är med här och en del bör äta mindre kött helt klart.
    drawdown.org/
    Själv svullar jag kött kanske två-fyra ggr om året, sen är det inga stora portioner med kött.
    Och några vegetariska rätter görs på regelbunden basis också.

Dock den som försöker inbilla sig att folk kommer sluta äta kött frivilligt, den lider av en så extrem naivitet att det blir komiskt istället.
    Och under tiden så får vi predikan av såna som den användaren, som inte ens förstår att h*n gör detta.
    Det värsta jag vet är när folk försöker tränga på en och säga de vet så mycket bättre och halleluja kom till så blir du frälst.

Och tyvärr har vi detta här, dock inte den allra värsta varianten.
    Och detta med fisk lever i timmar efterfångst är nog det mest dummaste jag hört i mitt liv och efter ha fiskat så mycket som jag gjort.
    Det är ett fåtal fiskar som lever längre på land, men inte timmar, och absolut inte i Sverige.
    Enda fisken jag kommer på så där direkt, är arapaima, som klarar överleva rätt länge pga annan andningssätt än andra fiskar.(24h kan de leva helt utan vatten.)

Ja,jag har också lite svårt för det där. Speciellt som jag inte kan äta allt pga min allergi och ibs.

Ja,det känns lite som någon slags veganpropaganda de har läst någonstans.
    Den där tidningen från Djurens rätt är väl också en tidning som förespråkar sådant,om jag har förstått det rätt.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!