• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    klyban skrev 2025-08-26 07:00:39 följande:

Det var konstiga fiskar detta då, för de jag får och om man inte nackar.
    De lever inte länge alls.

Finns inget att ducka för en död gris, den är död och kan per definition inte längre lida om den ens led före.

Nä, alla gårdar är inte dåliga, ett extremt fåtal är.

Och det är här det komiska kommer in igen och hur veganer som försöker säga de är emot lidande, så skapade dom lidande själva och när dom infiltrade den där gården, som komiskt nog hade bra djurhållning.
    Men det pallade dom inte med, så tortera lite djur är ju bra helt plötsligt.

Jag skiter fullständigt i vad du äter(Man kan tycka efter berättat det ett par ggr att det skulle fastnat.), och oavsett vad du säger, så finns ingen bättre näringskälla än kött, det är i en helt annan klass.
    Och problemet är när någon kommer och predikar sin diet som den bästa som existerar någonsin.
    Det blir bara komik då, och här är inte vegetarianism ensamt inte, utan många dieter håller på så.
    Och dom är jag också på om de försöker predika.
    Och det är ofta de som som överdrivit sin köttkonsumtion och möter det religiösa i en diet, som hamnar där du hamnar.
    Men du är inte så farligt överdriven som en del andra är.

Hur kan du inte se dig på pestilential för?
    Och hur du berättar att du har rätt och animaliska protein ska inte ätas, evolutionen säger något helt annat och sen helt utan animalier så måste man äta kosttillskott, för annars är risken att dö möjlig pga B12 är essentiell.
    Och per definition en fallerad diet, men går tack vare B12 tabletter, men är ändå en fallerad diet.

Förstår du inte att de flesta fiskar som dödas (och det är biljoner - alltså 1000-tals miljarder - långt fler än de landdjur som dödas och konsumeras) inte fångas och dödas på det sättet? Och det är helt lagligt. Viltfångad fisk omfattas inte av djurskyddslagar som gäller andra.

Jo, du duckar. Vad är det annat än en ren lögn att påstå att grisarna som sänks ned i koldioxidschakten är döda? Självfallet är de levande. Det är ju därför de gasas.

Det beror på vad ,man menar med dåliga. Faktum kvarstår att djuren från alla gårdar som föder upp produktionsdjur dödas på slakterier eller på gårdarna eller dör under transporter.

Jag har inte på något sätt försvarat att skada djur. Det kan du inte beskylla mig för.

Ordet vegan betyder bara "person som inte konsumerar animaliska produkter" - inget mer - så man ska inte generalisera.

I en debatt så svarar man på andra inlägg, och skriver inte bara sitt första inlägg, där man presenterar sin ståndpunkt, utan man försvarar den som svar på vad andra skriver.

Ingen tvingar dig att varken läsa eller svara just på mina ord.

Överlägsen är det du som påstår. Jag hade som sagt bra värden vid senaste koll.

Det måste vara tillåtet att ändra sig, bla i fråga om kost, vilket bla jag gjorde, Jag tänkte en gång i tiden att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, och vegan fanns inte på kartan, men jag ändrade mig.

Vaddå det religiösa i en diet? Jag råkar visserligen ha en tro, men många som har samma tro som jag försvarar till och med "köttsamhället" och  är mer "i ditt lag" i denna debatten. Och - jag hade varit för växtbaserade livsmedel även om jag varit tex ateist eller agnostiker (vilket nog de flesta djurrättsaktivister i Sverige är, då många djurrättsaktiva i Sverige är vänster).

Om jag skulle sätta mig själv på piedestal skulle jag hävda att jag var utan fel, men det säger jag inte. Jag tror inte du är utan fel heller. Men det måste vara tillåtet att för andras skull förespråkar ett visst handlande . De som får betala det yttersta priset är djuren.

Att kunna göra kosttillskott är väl också en del av evolutionen, så där anser jag inte man kan använda den som argument.

Varför fallerad? Vad är det för fel på B-12-tabletter? Jag trivs med det.

• molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-25 18:30:32 följande:

Jasså !? jag är vegan och hade bra värden vid senaste provtagningen/ undersökningen.

Äggproduktion bygger föresten på att döda hönor i slutänden, och deras kycklingar. Jag har sett en siffra på att 15 000 (olönsamma) hankycklingar mals ned levande/ krossas per produktionsdag i Sverige. Jag vet int eom den stämmer - men många är det. 

Äggproduktion är fruktansvärt grym. Jag slutade äta kött/fisk ungefär i slutet av förra årtusendet och senare med mejeriprodukter o ägg. 

Vi veganer lever inte på "sallad" som en del mer eller mindre tycks tro. Vad är det för vegetarisk och vegansk mat du har ätit? Vad var det?  Är man vegan o inte bara laktovegetarian kan det dock vara idé att ta B12-tillskott, men det har jag inget emot.

Jag är köttätare och har också bra värden. Men jag har allergier och en ibs-mage som inte tål för mycket frukt och grönt.
    Så jag har inte så mycket val.
    Men jag äter bara svenskt och gärna lokalproducerat kött från bönder där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött då maken jagar. De djuren har definitivt haft det bra.
    Så jag vågar kalla mig djurvän trots att jag äter kött.
  • beli

Jag måste börja med att kommentera rubriken, som stör mig varje gång jag går in på FL. Det heter 'sluta äta', med a på slutet (infinitiv).

Hur som helst. Jag har varit vegetarian sen 1995, 30 år i år alltså. Numera äter jag även fisk och skaldjur. Jag ser det mer som att jag minimaliserar min konsumtion istället för att helt eliminera den. Det jag vänder mig emot är köttindustrin, massdödandet av djur för människans konsumtion. Den industrin vill inte jag bidra till med mina pengar, och det har jag inte heller gjort på 30 år. Man röstar ju med plånboken sägs det, och det är så jag röstar.

Senaste året har jag dock bestämt mig för att äta vilt om det bjuds. Jag har släktkontakter som jagar, och vilt är ju inte en del av köttindustrin. Älgarna står inte i små bås och slaktas på löpande band, utan de får leva sina liv i skogen. Så här tyckte jag inte för säg 10, 20 år sen, men så tycker jag nu.

Jag måste också kommentera somligas påståenden om att inget är så bra och näringstätt som kött. Det finns kroppsbyggare och atleter som är vegetarianer, så vi BEHÖVER inte just kött. Ni som påstår det kan helt enkelt inte tillräckligt om andra sorters livsmedel. Och det är väl okej att inte kunna allt, men hävda inte saker med 100 procents säkerhet om ni inte känner till alternativen till 100 procent.

molly50 skrev 2025-08-26 12:59:20 följande:
    Jag är köttätare och har också bra värden. Men jag har allergier och en ibs-mage som inte tål för mycket frukt och grönt.
    Men jag äter bara svenskt och gärna lokalproducerat kött från bönder där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött då maken jagar. De djuren har definitivt haft det bra.

Jag vet att du ofta  skriver bra och balanserade inlägg, och vill inte göra personangrepp. (Sådana klarar vi oss utan från båda sidor i en debatt.) Jag förstår också IBS-problemet, men faktum är att jag själv sannolikt har det, och min mage blev som jag upplevt det bättre när jag blivit vegetarian-speciellt när jag blev vegan och alltså skippade mejeriprodukter också. 

jag skulle inte kalla  mig själv "i min tidigare existens/ version" när jag åt kött7fisk/skaldjur/mejeriprodukter/ ägg för djurvän i praktiken.

• Anonym (Rune)
    beli skrev 2025-08-26 13:16:46 följande:

så vi BEHÖVER inte just kött. .

Det är sant. Det är animalier vi behöver. Om det sedan är mjölk, räkor eller fläskkarré är sak samma. Och vi behöver inte särskilt mycket av det heller. Men vi behöver det.

Du fixar ditt behov med fisk och skaldjur och lite viltkött emellanåt.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:06:04 följande:

Jag vet att du ofta  skriver bra och balanserade inlägg, och vill inte göra personangrepp. (Sådana klarar vi oss utan från båda sidor i en debatt.) Jag förstår också IBS-problemet, men faktum är att jag själv sannolikt har det, och min mage blev som jag upplevt det bättre när jag blivit vegetarian-speciellt när jag blev vegan och alltså skippade mejeriprodukter också. 

jag skulle inte kalla  mig själv "i min tidigare existens/ version" när jag åt kött7fisk/skaldjur/mejeriprodukter/ ägg för djurvän i praktiken.

Jag håller med om att vi kan undvika personangrepp. Därför undanber jag mig också att bli kallad icke djurvän enbart för att jag äter kött.
    Man kan vara djurvän trots detta. Och det är jag. Oavsett vad du och andra veganer än må tro.
    Det är också en orsak till att jag väljer kött från bönder,helst lokalproducerat,där jag vet att djuren har haft det bra. Eller ännu hellre vilt.
    Det är inte vad man äter som avgör om man är djurvän eller ej utan hur man ser på djuren och behandlar dem under deras livstid.
    Så det där med att man inte är djurvän för att man äter kött är en åsikt jag faktiskt kan irritera mig lite på. 

Om du själv har ibs så vet du nog också att ingen ibs-mage är den andra lik. Det en tål klarar kanske inte en annan.
    Och jag har utöver det också allergier.  Så jag kan helt enkelt inte äta enbart vegetariskt/veganskt även om jag hade velat.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 12:27:35 följande:

Förstår du inte att de flesta fiskar som dödas (och det är biljoner - alltså 1000-tals miljarder - långt fler än de landdjur som dödas och konsumeras) inte fångas och dödas på det sättet? Och det är helt lagligt. Viltfångad fisk omfattas inte av djurskyddslagar som gäller andra.

Jo, du duckar. Vad är det annat än en ren lögn att påstå att grisarna som sänks ned i koldioxidschakten är döda? Självfallet är de levande. Det är ju därför de gasas.

Det beror på vad ,man menar med dåliga. Faktum kvarstår att djuren från alla gårdar som föder upp produktionsdjur dödas på slakterier eller på gårdarna eller dör under transporter.

Jag har inte på något sätt försvarat att skada djur. Det kan du inte beskylla mig för.

Ordet vegan betyder bara "person som inte konsumerar animaliska produkter" - inget mer - så man ska inte generalisera.

I en debatt så svarar man på andra inlägg, och skriver inte bara sitt första inlägg, där man presenterar sin ståndpunkt, utan man försvarar den som svar på vad andra skriver.

Ingen tvingar dig att varken läsa eller svara just på mina ord.

Överlägsen är det du som påstår. Jag hade som sagt bra värden vid senaste koll.

Det måste vara tillåtet att ändra sig, bla i fråga om kost, vilket bla jag gjorde, Jag tänkte en gång i tiden att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, och vegan fanns inte på kartan, men jag ändrade mig.

Vaddå det religiösa i en diet? Jag råkar visserligen ha en tro, men många som har samma tro som jag försvarar till och med "köttsamhället" och  är mer "i ditt lag" i denna debatten. Och - jag hade varit för växtbaserade livsmedel även om jag varit tex ateist eller agnostiker (vilket nog de flesta djurrättsaktivister i Sverige är, då många djurrättsaktiva i Sverige är vänster).

Om jag skulle sätta mig själv på piedestal skulle jag hävda att jag var utan fel, men det säger jag inte. Jag tror inte du är utan fel heller. Men det måste vara tillåtet att för andras skull förespråkar ett visst handlande . De som får betala det yttersta priset är djuren.

Att kunna göra kosttillskott är väl också en del av evolutionen, så där anser jag inte man kan använda den som argument.

Varför fallerad? Vad är det för fel på B-12-tabletter? Jag trivs med det.

Jaha?
    Det är få fiskarter som överlever som du påstår.
    Det är väl typ, mal,karp, sutare eller som arapaima.
    Sill den dör så får du tittar på den.

Och sen är grisarna döda och lider inte alls, och inte heller bryr sig längre.

Har inte beskyllt dig för något alls :whoco5:

Det är inget påstående, det är fakta att kött är en totalt överlägsen näringskälla.
    Och du börjar nu också låta som där veganerna som är kritvita i ansiktet och utmärglade och som säger jag mår så bra.

Igen och nu börjar jag undra varför du inte ens läser, men en gång till då, jag skiter fullständigt vad du äter.
    Men när du börjar predika så kommer jag och drar ner er från piedestalen, och det gäller även andra dieter där folk predikar att alla  måste äta som vi.

Om du inte förstår den religiösa framtoningen flera dieter har, eller din egen framtoning.
    Så försök igen och kom inte tillbaka innan du fattar, men kanske du träffat på såna dito som dig i LCHF, så borde du fattat p å en tusendels sekund.

Dieten är havererad, ingen sagt att kosttillskott inte kan lösa problemen du skapat för dig själv med en fallerad diet.
    Och här börjar jag bli lätt fundersam, varför säger du något så konstigt?
    Dieten utan animalier på något sätt, är en så onaturlig diet att du kan dö av den.

molly50 skrev 2025-08-26 12:59:20 följande:

Tyvärr har du kommit till ett ställe där inget djur som föd upp för mat kan ha det bra.
    Men personligen har jag sett detta genom min uppväxt hur djuren har det fantastiskt bra, och sen senare ligger på tallriken som mat.

Och det är få undantag i Sverige som inte sköter sina djur bra till utmärkt.

Men tydligen ska vi prata om gasade grisar där istället, eller inte känna en hemskhet vad veganerna gjorde med den där gården, och där de inte alls fann djurplågeri.
    Så de skapade det själva och försökte skylla på bonden, som tur var gick det åt helvete och de blev avslöjade.
    Men frågan är, hur många gårdar till hade de infiltrat?

Men mycket av denna typen av diskussioner som en del skapar från just denna dieten, det handlar om skuldbelägga och berätta att du är hemsk för att äta kött.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
    Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 14:10:03 följande:
    Det är sant. Det är animalier vi behöver. Om det sedan är mjölk, räkor eller fläskkarré är sak samma. Och vi behöver inte särskilt mycket av det heller. Men vi behöver det.

Du fixar ditt behov med fisk och skaldjur och lite viltkött emellanåt.
    Är det verkligen ett måste? Jag hade som sagt bra värden vid senaste kontroll och jag är vegan.
    molly50 skrev 2025-08-26 14:17:39 följande:
    Jag håller med om att vi kan undvika personangrepp. Därför undanber jag mig också att bli kallad icke djurvän enbart för att jag äter kött.
    Man kan vara djurvän trots detta. Och det är jag. Oavsett vad du och andra veganer än må tro.
    Det är också en orsak till att jag väljer kött från bönder,helst lokalproducerat,där jag vet att djuren har haft det bra. Eller ännu hellre vilt.
    Det är inte vad man äter som avgör om man är djurvän eller ej utan hur man ser på djuren och behandlar dem under deras livstid.
    Så det där med att man inte är djurvän för att man äter kött är en åsikt jag faktiskt kan irritera mig lite på. 

Om du själv har ibs så vet du nog också att ingen ibs-mage är den andra lik. Det en tål klarar kanske inte en annan.
    Och jag har utöver det också allergier.  Så jag kan helt enkelt inte äta enbart vegetariskt/veganskt även om jag hade velat.

En fråga : Kan du gå med på om jag säger att jag inte skulle kalla mig själv (alltså mig själv personligen) - den jag själv var när jag åt kött /fisk/ Skaldjur (alltså de direkta djuren) - för djurvän, och att jag också av djurrättsskäl skippade mejeriprodukter?

Jag är  ju djurrättsman, inte djurskyddsman, Det är skillnad på djurrätt och djurskydd. Oavsett hur "bra" produktionsdjur har det så är slutet ändå det samma. De dödas.

Det är den grundläggande etiska frågan - varför alls föda upp och döda djur -som jag är mest intresserad av. jag delar aldrig hemska bilder på djurplågeri osv

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:35:28 följande:

En fråga : Kan du gå med på om jag säger att jag inte skulle kalla mig själv (alltså mig själv personligen) - den jag själv var när jag åt kött /fisk/ Skaldjur (alltså de direkta djuren) - för djurvän, och att jag också av djurrättsskäl skippade mejeriprodukter?

Jag är  ju djurrättsman, inte djurskyddsman, Det är skillnad på djurrätt och djurskydd. Oavsett hur "bra" produktionsdjur har det så är slutet ändå det samma. De dödas.

Det är den grundläggande etiska frågan - varför alls föda upp och döda djur -som jag är mest intresserad av. jag delar aldrig hemska bilder på djurplågeri osv

Enkelt, det är vår diet att äta kött, det är därför vi föder upp djur.
    Och är det nu det kommer om vi ska äta vår katt eller hund då?

Kött är en helt outstanding näringskälla, där har man mycket av svaren och våra kroppar kräver kött, eller så får äta B12 som inte alla tar upp så bra i tablettform.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!