• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    molly50 skrev 2025-08-27 14:18:48 följande:
    Ja,så länge du inte kallar mig för något jag inte är.

Det vet jag faktiskt inte. Men oavsett varför de släpps(släpptes ut så är det ju djurplågeri att släppa ut dem till en säker död.
    Att kalla sig djurvän när man gör en sådan sak tycker jag är rent hyckleri.

Ja,så länge du inte försöker tvinga på andra din livsstil så får du väl göra vad du vill.

I of  s var tanken att bidra till att pälsindustrin skulle försvinna (som sagt inte att rädda just dessa djur men däremot att få bort uppfödnng och dödande av pälsdjur i framtiden), men jag är enig med dig om att metoden är fel.

Jag har inte föreslagit tvingande lagstiftning, men jag vill fortsätta förespråka vegetabiliebaserade livsmedel bla genom affishering, som jag och några till varit med i på vissa orter i den södra halvan av Sverige.

• molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:25:28 följande:

I of  s var tanken att bidra till att pälsindustrin skulle försvinna (som sagt inte att rädda just dessa djur men däremot att få bort uppfödnng och dödande av pälsdjur i framtiden), men jag är enig med dig om att metoden är fel.

Jag har inte föreslagit tvingande lagstiftning, men jag vill fortsätta förespråka vegetabiliebaserade livsmedel bla genom affishering, som jag och några till varit med i på vissa orter i den södra halvan av Sverige.

Ja,den är frukatsnvärt fel då det är att släppa ut djuren till en säker död.
    Det måste finnas bättre sätt att förespråka ett förbud. Genom att gå till beslutsfattarna t ex.
    Släpper man ut djur på det sättet så ska man inte kalla sig djurvän.

Ja,att affischera säger jag inget om. Det kan man bara undvika att titta på om man inte är intresserad.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    molly50 skrev 2025-08-27 15:43:06 följande:
    Ja,den är frukatsnvärt fel då det är att släppa ut djuren till en säker död.
    Det måste finnas bättre sätt att förespråka ett förbud. Genom att gå till beslutsfattarna t ex.
    Släpper man ut djur på det sättet så ska man inte kalla sig djurvän.

Ja,att affischera säger jag inget om. Det kan man bara undvika att titta på om man inte är intresserad.
    Där sätter jag faktiskt "gilla". Du är en av mina "bra motståndare". Vi har mötts/ korsat våra svärdsklingor i andra sammanhang, och du uttrycker dig vanligen på ett vänligt/ lugnt sätt.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:20:36 följande:

Varför en UPPENBAR OSANNING? Du förnekar att grisar koldioxidgasas levande. VARFÖR i allsindar skulle man gasa döda grisar?VARFÖR?

Sedan är en debatt faktiskt till för att redovisa OLIKA ÅSIKTER. Sanningen måste fram även om någon skulle ha någon skamkänsla. Jg har själv smakänslor för vissa saker jag gjort - och är glad att det finns de som fått mig på andra tankar i en hel del saker.

Jag avslutar härmed denna diskussionen med just dig. Vi kommer nämligen inte längre. Vi brukar ju inte nå fram till varandra. Det brukar inte funka med dig och mig i en diskussion.

Det är du som säger varje gång, jag säger de lider inte när de är döda, vilket går snabbt.

Dock är det bara din sanning som är den rätta, tex vill du inte ens veta av att kött är en överlägsen näringskälla och troligen av den anledningen vi började äta kött på bred front.
    Såklart du är glad att kommit till frälsning, och hur du sitter på denna piedestal och ser dig som gladare än andra.

Du sagt du ska sluta innan, ditt ord betyder inget längre på den punkten.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:25:28 följande:

Ojdå, är EXTREMT djurplågeri fel, och ändå så ser vi en aningen av försvar i att ursäkta deras tanke.
    För en sak vilken idiot som helst kan inse före en sådan aktion, och det var att riktigt svårt djurplågeri skulle följa i deras spår.

Och jag fick se det med egna ögon, och det är bra värre än vad du någonsin kan ana och hur de stackars minkarna plågades till döds av många olika orsaker, påkörda, svält, vinter och säkert ett helt gäng till som de dog på.

Var riktigt jävla avskyvärt att se, lite misskötta gårdar är rena sommarbrisen i jämförelsen.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:46:53 följande:
    Där sätter jag faktiskt "gilla". Du är en av mina "bra motståndare". Vi har mötts/ korsat våra svärdsklingor i andra sammanhang, och du uttrycker dig vanligen på ett vänligt/ lugnt sätt.

Och ditt svar är att inte ens bemöta denna vänliga/lugna inlägget, tycker inte du det är lite komiskt att det sker?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hmmm)

Jag är köttätare och har alltid varit. Det jag märkt på senaste åren är att kvaliteten på kött gått ner betänkligt.
    Rostas som tidigare var en riktigt bra stycknings-detalj är idag oätbar. Bara senor och otuggbart, men priserna är desamma
    Jag kommer fortsätta äta kött för att det är gott och det är en del av vår kost.
    Du får nog svårt att hitta en större djurvän än mig men - kött kommer jag att äta ändå!
    Det jag kan ha jävligt svårt för är att se på TV hur folk i Alaska drar upp fisk och slänger dem levande på isen.
    Samtidigt står de och pratar sig varma om respekten för djuren.
    Ska man behålla och äta ett djur - behandla det med respekt!

• molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:46:53 följande:
    Det tackar jag för. Glad Jag försöker vara vänlig och undvika personangrepp. Glad
  • HSOF
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 11:28:56 följande:

Du tror att jag äter en massa färdiga industritillverkade maträtter, men du har nog fel. Dessutom är jag ingen gröna-vågare med näbbstövlar. Jag tycker inte det är fel alls med kosttillskott. Jag anser inte att allt måste vara "naturligt". Jag är teknik-positiv  och höger-djurrättsman- inte vänster.

Nej , det är inte veganprogaganda.

Jag är anonym här av helt andra skäl än just detta debattämne. Jag vill inte (av andra skäl som inte har med detta ämne att göra) att alla skal, veta att jag finns när.

Det behöver inte vara färdigrätter, ompa, quorn, sojaprotein etc.. Utan det handlar även om vegetabiliska oljor, bulkvaror (från majs, spannmål, soja osv..) Som Vegan är det svårt att undvika sånt om du inte bara käkar kokosfett.

Okej, det får du komma med en källa på isåfall. har svårt att tro att svensk industri skulle slänga bort kött eller annat användbart för den delen. Det är ju tvärt om att man använder allt möjligt för att fylla ut våra livsmedel med allt annat än det som är naturligt.

Okej, men du behöver ju inte ha för och efternamn som nick..

• HSOF
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 12:37:47 följande:

Tydligen används gasning idag. Även massdränkning har förekommit. Men i Tyskland förekommer det att hankycklingar får leva, men inte  så ofta i Sverige".   I utlandet sorteras också ägg, men jjust Sverige har dåligt djurskydd och halkar efter.

djurensratt.se/nyheter/tuppkycklingarnas-ode-och-varfor-sverige-halkar-efter

Vad gäller ekologiskt är det inte alltid det effektivaste (eller ens alltid miljövänligast totalt sett som jag har uppfattat det), För min del brukar jag inte välja ekologiskt. Jag är djurrättsaktivist, men jag är inte miljöaktivist, och jag står till höger och animalier äter jag ju  ändå inte. vare sig ekologiska eller icke ekologiska.

Ja det är klart inte bra om detta är sant, men får ändå ta det lite med en nypa salt, då det kommer från en smått aktivistsik tidning som förespråkar veganism.

Men visst är det så här det går till så får man ju stå upp för det och ändra det, se till att sanningen sprids. Sånt här älskar ju media att granska och skriva om. Speciellt om det är köttindustrin det handlar om.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:20:36 följande:

Varför en UPPENBAR OSANNING? Du förnekar att grisar koldioxidgasas levande. VARFÖR i allsindar skulle man gasa döda grisar?VARFÖR?

Sedan är en debatt faktiskt till för att redovisa OLIKA ÅSIKTER. Sanningen måste fram även om någon skulle ha någon skamkänsla. Jg har själv smakänslor för vissa saker jag gjort - och är glad att det finns de som fått mig på andra tankar i en hel del saker.

Jag avslutar härmed denna diskussionen med just dig. Vi kommer nämligen inte längre. Vi brukar ju inte nå fram till varandra. Det brukar inte funka med dig och mig i en diskussion.

Är det någon som får nåogot ut av detta svammel?
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!