• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • molly50
    klyban skrev 2025-08-26 14:18:42 följande:

Tyvärr har du kommit till ett ställe där inget djur som föd upp för mat kan ha det bra.

Men personligen har jag sett detta genom min uppväxt hur djuren har det fantastiskt bra, och sen senare ligger på tallriken som mat.

Och det är få undantag i Sverige som inte sköter sina djur bra till utmärkt.

Men tydligen ska vi prata om gasade grisar där istället, eller inte känna en hemskhet vad veganerna gjorde med den där gården, och där de inte alls fann djurplågeri.
    Så de skapade det själva och försökte skylla på bonden, som tur var gick det åt helvete och de blev avslöjade.
    Men frågan är, hur många gårdar till hade de infiltrat?

Men mycket av denna typen av diskussioner som en del skapar från just denna dieten, det handlar om skuldbelägga och berätta att du är hemsk för att äta kött.

Jag vet. Och jag hade egentligen inte alls tänkt kommentera i den här tråden från första början då bara rubriken i trådstarten låter helt fanatisk.

Jag har själv haft häst. Och när vi blev tvungna att ta bort henne så valde vi att ringa nödslakten då vi vet att hon då skulle bli kremerad och utströdd på en äng. Att hon inte skulle bli någons smörgåspålägg.
    Jag äter inte heller själv hästkött. Men framförallt för att jag inte tycker om smaken.
    Och jag skulle aldrig köpa kött från ställen där djur blir behandlade på det sätt som har beskrivits här i tråden. Just för att jag är djurvän.
    Och de som t ex ägnar sig åt att släppa ut minkar i det fria har jag inte mycket till övers för.
    De är knappast djurvänner om de tror att tama minkar ska klara sig ute i det fria.
    Sen kan man ju tycka vad man vill om dessa pälsfarmer.
    Men att släppa ut djuren och tro att de ska klara sig är inte rätt väg att gå.
    Det är djurplågeri om något.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:35:28 följande:

En fråga : Kan du gå med på om jag säger att jag inte skulle kalla mig själv (alltså mig själv personligen) - den jag själv var när jag åt kött /fisk/ Skaldjur (alltså de direkta djuren) - för djurvän, och att jag också av djurrättsskäl skippade mejeriprodukter?

Jag är  ju djurrättsman, inte djurskyddsman, Det är skillnad på djurrätt och djurskydd. Oavsett hur "bra" produktionsdjur har det så är slutet ändå det samma. De dödas.

Det är den grundläggande etiska frågan - varför alls föda upp och döda djur -som jag är mest intresserad av. jag delar aldrig hemska bilder på djurplågeri osv

Vad du väljer att kalla dig själv är väl helt upp till dig själv. Men att kalla andra människor,som du inte ens känner,för icke djurvänner tycker jag är en åsikt du kan hålla för dig själv.

Om vi ska prata om djurrätt. Tycker du det är rätt att,som vissa veganer,släppa ut tama minkar från minikfarmer pch tro att de ska klara sig själva i naturen?
    Jag är inte heller för dessa pälsfarmer,men jag tycker att ett förbud vore bättre än att släppa ut djuren.
    Att släppa ut dem till en säker död är väl djurplågeri om något.
  • Anonym (Rune)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:30:03 följande:
    Är det verkligen ett måste? Jag hade som sagt bra värden vid senaste kontroll och jag är vegan.
    Det finns inget naturligt alternativ till att få i sig äkta B12 och många andra ämnen är också svårare att få i sig via vegetabilier jämfört med animalier.

Vi behöver inte äta jättemycket för att täcka behovet av B12 och vi har stora mängder B12 redan lagrat i kroppen sedan födseln och de flesta av oss åt animalier som barn så förråden räcker ett tag utan att ge symptom.

Men har du NOLL mängd B12 i kroppen så är det ungefär tre ägg om dagen eller 15 gram lever om dagen. För att ge en uppfattning om storleksordningen på behovet.

Du har ätit mejeriprodukter och ägg tills för ett tag sedan har du skrivit så det är fullt möjligt att du fortfarande har ett lager av B12 kvar som du lever på just nu.
  • Anonym (TT)

Bevisligen klarar sig många människor bra med att leva som vegetarianer eller veganer och de är friska.

Så för mig är det inte fråga om hälsan, Jag äter kött för att det är gott och har inget emot att djur dödas för att det är bra för människor. Jag är även för att vissa djur skjuts av för att de är skadedjur etc. 

Om man vill rädda klimatet får man ta itu med industrier i tex Kina och Indien, Det finns olika uppfattningar om klimatpåverkan av djur, odlingar, bio-odling etc och några veganer i Sverige räddar inte världen.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 14:35:28 följande:

En fråga : Kan du gå med på om jag säger att jag inte skulle kalla mig själv (alltså mig själv personligen) - den jag själv var när jag åt kött /fisk/ Skaldjur (alltså de direkta djuren) - för djurvän, och att jag också av djurrättsskäl skippade mejeriprodukter?

Jag är  ju djurrättsman, inte djurskyddsman, Det är skillnad på djurrätt och djurskydd. Oavsett hur "bra" produktionsdjur har det så är slutet ändå det samma. De dödas.

Det är den grundläggande etiska frågan - varför alls föda upp och döda djur -som jag är mest intresserad av. jag delar aldrig hemska bilder på djurplågeri osv

Du får väl kalla dig vad tusan du vill. Problemet ligger i att du anser att andra inte är djurvänner bara för att de väljer att äta kött. 

Sen är det, vare sig du anser det eller inte, skillnad på husdjur och nyttodjur/boskap. Hästen hamnar i en gråzon då det är ett djur många skapar ett enormt band till (som man gör med husdjur) och därför känns det fel att äta till skillnad mot nöt/gris/får. Jag själv äter gladeligen häst, även fast jag var hästtjej en gång i tiden. Samtidigt skulle jag aldrig äta hund tex. 
  • klyban
    molly50 skrev 2025-08-26 14:43:39 följande:
    Jag vet. Och jag hade egentligen inte alls tänkt kommentera i den här tråden från första början då bara rubriken i trådstarten låter helt fanatisk.

Jag har själv haft häst. Och när vi blev tvungna att ta bort henne så valde vi att ringa nödslakten då vi vet att hon då skulle bli kremerad och utströdd på en äng. Att hon inte skulle bli någons smörgåspålägg.
    Jag äter inte heller själv hästkött. Men framförallt för att jag inte tycker om smaken.
    Och jag skulle aldrig köpa kött från ställen där djur blir behandlade på det sätt som har beskrivits här i tråden. Just för att jag är djurvän.
    Och de som t ex ägnar sig åt att släppa ut minkar i det fria har jag inte mycket till övers för.
    De är knappast djurvänner om de tror att tama minkar ska klara sig ute i det fria.
    Sen kan man ju tycka vad man vill om dessa pälsfarmer.
    Men att släppa ut djuren och tro att de ska klara sig är inte rätt väg att gå.
    Det är djurplågeri om något.

Ätit hästkött och det är ett okey kött, men förstår en del absolut inte vill och pga de ser inte de som mat alls.
    På samma sätt som en del sagt jag ska äta min katt och bara för jag äter andra djur(Bäbis argument, men det är inte alls ovanligt att just nått sånt kommer.)

Generellt så har vi bra djurhållning, men de som inte har ska man gå efter med en blåslampa.

Jag sett med egna ögon hur efterspelet ser ut, och det är faan inte vackert ska jag berätta.
    Där halvdöda minkar utan ben försöker kravla någonstans efter vägen kring minkfarmen utanför Svenljunga.
    Sen frös de ihjäl i massor och svalt ihjäl, och detta är djurvänner som gjorde, helt jävla sjukt är det.
    Och önskar att dessa som predikar och stödjer sen veganism skulle få uppleva något sånt, för det var inte vackert alls, utan helt fruktansvärd syn och svårt svårt djurplågeri de fixade.

Sen som jag sade till prästen, det var om denna i västsverige och där veganerna hade infiltrat en stor gård.
    Till deras förtret så fann dom en bra djurhållning, så då tog dom saken i egna händer och plåga djuren själva och bara så agendan kunde genomföras att alla djur plågas hos bönderna.

Själv vuxit upp med djur och slaktat, gör ej idag och sen länge, men våra djur hade det fantastiskt bra tills det var dax för slakt.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 15:04:02 följande:
    Det finns inget naturligt alternativ till att få i sig äkta B12 och många andra ämnen är också svårare att få i sig via vegetabilier jämfört med animalier.

Vi behöver inte äta jättemycket för att täcka behovet av B12 och vi har stora mängder B12 redan lagrat i kroppen sedan födseln och de flesta av oss åt animalier som barn så förråden räcker ett tag utan att ge symptom.

Men har du NOLL mängd B12 i kroppen så är det ungefär tre ägg om dagen eller 15 gram lever om dagen. För att ge en uppfattning om storleksordningen på behovet.

Du har ätit mejeriprodukter och ägg tills för ett tag sedan har du skrivit så det är fullt möjligt att du fortfarande har ett lager av B12 kvar som du lever på just nu.

Det finns också de som har svårigheter till stora svårigheter att ta upp B12 från tabletter.

Själv tycker jag det är jätte bra det finns B12 tabletter, både de som har problem att ta upp det generellt och till veganer.
    Säger inget om detta, men när de börjar predika att det är så naturligt att vara vegan, så är svaret nästan, men nej, inte helt.
    Och komiskt nog en essentiell sak som B12, som du dör utan.

Det är det som får mig att gå igång att det kommer till en punkt, så uppstår något som liknar hyckleri, sen är inte det det riktiga problemet.
    Utan det är att de vill omvända resten av världen också, och som jag sagt i andra inlägg, det är inte bara veganer som håller på så, och dom är jag också på.

Anonym (Nej) skrev 2025-08-26 15:28:12 följande:
    Du får väl kalla dig vad tusan du vill. Problemet ligger i att du anser att andra inte är djurvänner bara för att de väljer att äta kött. 

Sen är det, vare sig du anser det eller inte, skillnad på husdjur och nyttodjur/boskap. Hästen hamnar i en gråzon då det är ett djur många skapar ett enormt band till (som man gör med husdjur) och därför känns det fel att äta till skillnad mot nöt/gris/får. Jag själv äter gladeligen häst, även fast jag var hästtjej en gång i tiden. Samtidigt skulle jag aldrig äta hund tex. 

Den är predikar delen jag pratar om, de vill inte acceptera att alla är inte som dom.
    Och är man inte som dom, så ska man omvändas med att berätta hur hemsk du är och skambelägga dig.

Och så tycker dom är djurvänner på detta :whoco5:
    Uppenbarligen inte alla djur.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    klyban skrev 2025-08-26 15:56:09 följande:

Ätit hästkött och det är ett okey kött, men förstår en del absolut inte vill och pga de ser inte de som mat alls.
    På samma sätt som en del sagt jag ska äta min katt och bara för jag äter andra djur(Bäbis argument, men det är inte alls ovanligt att just nått sånt kommer.)

Generellt så har vi bra djurhållning, men de som inte har ska man gå efter med en blåslampa.

Jag sett med egna ögon hur efterspelet ser ut, och det är faan inte vackert ska jag berätta.
    Där halvdöda minkar utan ben försöker kravla någonstans efter vägen kring minkfarmen utanför Svenljunga.
    Sen frös de ihjäl i massor och svalt ihjäl, och detta är djurvänner som gjorde, helt jävla sjukt är det.
    Och önskar att dessa som predikar och stödjer sen veganism skulle få uppleva något sånt, för det var inte vackert alls, utan helt fruktansvärd syn och svårt svårt djurplågeri de fixade.

Sen som jag sade till prästen, det var om denna i västsverige och där veganerna hade infiltrat en stor gård.
    Till deras förtret så fann dom en bra djurhållning, så då tog dom saken i egna händer och plåga djuren själva och bara så agendan kunde genomföras att alla djur plågas hos bönderna.

Själv vuxit upp med djur och slaktat, gör ej idag och sen länge, men våra djur hade det fantastiskt bra tills det var dax för slakt.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-26 15:04:02 följande:

Ja,jag tycker,som sagt,inte om smaken. Sen känns det också som att äta en kompis. Det känns fel. Som att äta mina egna husdjur.

Fy vad hemskt! Ja,då är det ju hyckleri att anklaga köttätare för att inte vara djurvänner.
    Att släppa ut minkarna så är ju att släppa ut dem till en säker död. Djurplågeri om något. Det tycker,i alla fall inte jag,är att vara djurvän.
    Då är det bättre att införa ett förbud mot pälsfarmerna.
  • HSOF
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-25 18:30:32 följande:

Jasså !? jag är vegan och hade bra värden vid senaste provtagningen/ undersökningen.

Äggproduktion bygger föresten på att döda hönor i slutänden, och deras kycklingar. Jag har sett en siffra på att 15 000 (olönsamma) hankycklingar mals ned levande/ krossas per produktionsdag i Sverige. Jag vet int eom den stämmer - men många är det. 

Äggproduktion är fruktansvärt grym. Jag slutade äta kött/fisk ungefär i slutet av förra årtusendet och senare med mejeriprodukter o ägg. 

Vi veganer lever inte på "sallad" som en del mer eller mindre tycks tro. Vad är det för vegetarisk och vegansk mat du har ätit? Vad var det?  Är man vegan o inte bara laktovegetarian kan det dock vara idé att ta B12-tillskott, men det har jag inget emot.

Bara för att du just hade bra värden, så innebär det inte att det är det generella. Sedan beror det klart på vad du tagit för värden? Men en hel-vegansk kost är faktiskt rent skadlig för oss människor i längden även om vi kan äta en väldigt blandad kost utan att lida för mycket näringsbrist, men med en kost utan animalier så blir till slut hälsan lidande och du måste komplettera med en rad olika kosttillskott, b.la med B12 som du själv skrev. Sedan så får storindustrins propaganda och lobbyism oss att tro att vi kan få i oss alla näringsämnen och även på ett bättre sätt genom att minska på animalier och äta mer av deras hårt processade produkter. Grönskaer är främst fibrer och vatten och näringen som ändå finns där i små mängder är svår för oss människor att ta upp i våra tarmsystem som är mer utvecklade för att äta animalier.

När det kommer till ägg, så tror jag att det du hört om att de maler ner 15 000 hackkycklingar levande i en kross varje dag för att de är onlösamma är ren veganpropaganda för att få fler att bli vegetarianer eller veganer. Men visst jag gillar heller inte ohållbar kött eller äggproduktion och väljer mina livsmedel medvetet. Väljer allt som oftast ekologiska kravägg om jag har möjlighet.

Nä det tror jag inte heller, även opm det finns många veganter som faktiskt gör det. Jag är själv utbildad kostvetare och idrottsnutritionist samt jobbat med mat i snart 30 år så jag vet vad man kan laga och inte laga och visst vegetarisk mat kan vara väldigt god om den är tillagad på ett bra sätt. Men det är fortfarande mat som ofta är mindre näringstät och man generellt inte står sig på så länge, speciellt veganska rätter.

Varför är du anonym i denna frågan, skäms du över att vara vegan?
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    klyban skrev 2025-08-26 14:18:42 följande:

Jaha?
    Det är få fiskarter som överlever som du påstår.
    Det är väl typ, mal,karp, sutare eller som arapaima.
    Sill den dör så får du tittar på den.

Och sen är grisarna döda och lider inte alls, och inte heller bryr sig längre.

Har inte beskyllt dig för något alls :whoco5:

Det är inget påstående, det är fakta att kött är en totalt överlägsen näringskälla.
    Och du börjar nu också låta som där veganerna som är kritvita i ansiktet och utmärglade och som säger jag mår så bra.

Igen och nu börjar jag undra varför du inte ens läser, men en gång till då, jag skiter fullständigt vad du äter.
    Men när du börjar predika så kommer jag och drar ner er från piedestalen, och det gäller även andra dieter där folk predikar att alla  måste äta som vi.

Om du inte förstår den religiösa framtoningen flera dieter har, eller din egen framtoning.
    Så försök igen och kom inte tillbaka innan du fattar, men kanske du träffat på såna dito som dig i LCHF, så borde du fattat p å en tusendels sekund.

Dieten är havererad, ingen sagt att kosttillskott inte kan lösa problemen du skapat för dig själv med en fallerad diet.
    Och här börjar jag bli lätt fundersam, varför säger du något så konstigt?
    Dieten utan animalier på något sätt, är en så onaturlig diet att du kan dö av den.

molly50 skrev 2025-08-26 12:59:20 följande:
    Jag är köttätare och har också bra värden. Men jag har allergier och en ibs-mage som inte tål för mycket frukt och grönt.
    Så jag har inte så mycket val.
    Men jag äter bara svenskt och gärna lokalproducerat kött från bönder där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött då maken jagar. De djuren har definitivt haft det bra.
    Så jag vågar kalla mig djurvän trots att jag äter kött.

Tyvärr har du kommit till ett ställe där inget djur som föd upp för mat kan ha det bra.
    Men personligen har jag sett detta genom min uppväxt hur djuren har det fantastiskt bra, och sen senare ligger på tallriken som mat.

Och det är få undantag i Sverige som inte sköter sina djur bra till utmärkt.

Men tydligen ska vi prata om gasade grisar där istället, eller inte känna en hemskhet vad veganerna gjorde med den där gården, och där de inte alls fann djurplågeri.
    Så de skapade det själva och försökte skylla på bonden, som tur var gick det åt helvete och de blev avslöjade.
    Men frågan är, hur många gårdar till hade de infiltrat?

Men mycket av denna typen av diskussioner som en del skapar från just denna dieten, det handlar om skuldbelägga och berätta att du är hemsk för att äta kött.

Vad har du den uppgiften från? Dessutom är det många räknat i individer.

Nej.en direkt osanning. Det är ju för att bedöva grisarna gasas, men själva gasningen plågar grisar.

Jag avstår gärna från det du kallar "överlägset". Och det finns även långtidseffekter av kostvanor.

det är stor skillnad på hur jag uttrycker mig (lugnt) och en del LCHF:are (det var ju en LCHF-våg för 10.20 år sen eller något)

Vaddå fallerad? Jag mår bra tycker jag.

Hur man än sköter djur i uppfödningen så dödas de ju om de är produktionsdjur.

Du och jag funkar inte så bra i diskussioner. Jag kanske avslutar diskussionen med just dig men fortsätter med andra.

• klyban
    molly50 skrev 2025-08-26 18:12:42 följande:
    Ja,jag tycker,som sagt,inte om smaken. Sen känns det också som att äta en kompis. Det känns fel. Som att äta mina egna husdjur.

Fy vad hemskt! Ja,då är det ju hyckleri att anklaga köttätare för att inte vara djurvänner.
    Att släppa ut minkarna så är ju att släppa ut dem till en säker död. Djurplågeri om något. Det tycker,i alla fall inte jag,är att vara djurvän.
    Då är det bättre att införa ett förbud mot pälsfarmerna.

Jo jag förstod.
    Ett kött jag åt lite innan och som jag tappat smaken för, det är lamm och stör mig på den smaken idag.
    Vet inte varför, men nått är det, dock inte att det är lamm som så, det är jag okey med.

Det med minkarna var en fruktansvärd syn, det var där och då jag insåg att det finns riktigt sjuka människor i världen.
    För min del får dom gärna sluta med all pälshantering, aldrig ens haft funderingar på skaffa en päls i nån form ens, inte ens till flickvän.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-26 18:55:02 följande:

Vad har du den uppgiften från? Dessutom är det många räknat i individer.

Nej.en direkt osanning. Det är ju för att bedöva grisarna gasas, men själva gasningen plågar grisar.

Jag avstår gärna från det du kallar "överlägset". Och det finns även långtidseffekter av kostvanor.

det är stor skillnad på hur jag uttrycker mig (lugnt) och en del LCHF:are (det var ju en LCHF-våg för 10.20 år sen eller något)

Vaddå fallerad? Jag mår bra tycker jag.

Hur man än sköter djur i uppfödningen så dödas de ju om de är produktionsdjur.

Du och jag funkar inte så bra i diskussioner. Jag kanske avslutar diskussionen med just dig men fortsätter med andra.

Har fiskat så mycket och vet att det är bullshit, men såklart har man kvar dom i vattnet så kan de leva längre.
    Annars dör de flesta fiskar rätt omgående.

En död gris plågas inte längre :whoco5:

Spelar ingen roll vad du anser och avstå kalla kött, för om man pratar om näringsinnehåll så kommer inget ens nära kött, och det är en slutsats att kött ÄR en överlägsen näringskälla och därför säkert varför vi som människa började äta kött.

Nä, ni predikar på samma sätt, bara andra ingredienser.

Dieten är fallerad pga den inte går äta utan att äta tabletter, ingen prata om hur då mår ens.
    Men tänk om jag hade fått en krona för varje vegetarian/vegan som påstår må så bra..... Solig

Så du vet om att djuren slaktas, så upplyst av dig och som ingen frågade efter heller, det ändrar inte att djurhållningen är bra på de allra flesta ställen i Sverige och har bra liv.

Ingen bryr sig om du vill fortsätta eller inte, varför berättar du något så ointressant och inte bara slutade istället?
    Och hade jag fått en krona för varje som sade detta och inte höll löftet, ja, då hade jag haft en hel del pengar nu.

Men jag kommer tillbaka om och om igen om någon försöker predika och skambelägga folk, för det är ett bedrövligt beteende.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!