Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Hmmm) skrev 2025-08-27 16:25:13 följande:

Jag är köttätare och har alltid varit. Det jag märkt på senaste åren är att kvaliteten på kött gått ner betänkligt.
    Rostas som tidigare var en riktigt bra stycknings-detalj är idag oätbar. Bara senor och otuggbart, men priserna är desamma
    Jag kommer fortsätta äta kött för att det är gott och det är en del av vår kost.
    Du får nog svårt att hitta en större djurvän än mig men - kött kommer jag att äta ändå!
    Det jag kan ha jävligt svårt för är att se på TV hur folk i Alaska drar upp fisk och slänger dem levande på isen.
    Samtidigt står de och pratar sig varma om respekten för djuren.
    Ska man behålla och äta ett djur - behandla det med respekt!

Om det är en del av "vår" kost eller inte bestämmer man väl själv som fri individ? Det finns ingen som kan beordra. Man är fri att välja- och just det gjorde jag för ca 25 år sedan. Jag slutade äta kött/fisk/skaldjur och senare med mejeriprodukter och ägg, vilka också bygger p att döda djuren.

Så här i efterhand kallar jag inte mitt dåtida jag, före 1999 då jag var  storkonsument av animalier, för djurvän. Jag tycker det mest djurvänliga är att inte föda upp produktionsdjur eller att bedriva fiske.

Ja, det är hemskt med de levande fiskarna på isen i Alaska. "Urfolk/naturfolk" är inte så djurvänliga som det ibland helt felaktigt romantiseras om,

HSOF skrev 2025-08-27 18:12:17 följande:
    Ja det är klart inte bra om detta är sant, men får ändå ta det lite med en nypa salt, då det kommer från en smått aktivistsik tidning som förespråkar veganism.

Men visst är det så här det går till så får man ju stå upp för det och ändra det, se till att sanningen sprids. Sånt här älskar ju media att granska och skriva om. Speciellt om det är köttindustrin det handlar om.
    Jag tycker det är bättre att avveckla själva uppfödningen, i alla fall på lång sikt, än att reformera. Och förresten - hur skall det gå ihop ekonomiskt om inte tuppkycklingarna dödas? (Fast i o f s lär de ibland få leva i Tyskland-Sverige är efter) Tidningen i fråga innehåller pålitlig uppgifter. DR är en stor och etablerad organisation med faktakoll.
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-08-27 20:46:42 följande:
    Är det någon som får nåogot ut av detta svammel?

Det var  bara ett svar på klybans angrepp med mera - alltså inte riktat till er andra. Du kan se mina andra inlägg-bla det jag skrev till dig (torrjag skrev ett svar till dig också)

Med just klyban har jag avslutat diskussionen. Det är svårt för mig att att föra en sakdiskussion med just klyban, pga hur han/hon skriver.

HSOF skrev 2025-08-27 18:04:49 följande:

Det behöver inte vara färdigrätter, ompa, quorn, sojaprotein etc.. Utan det handlar även om vegetabiliska oljor, bulkvaror (från majs, spannmål, soja osv..) Som Vegan är det svårt att undvika sånt om du inte bara käkar kokosfett.

Okej, det får du komma med en källa på isåfall. har svårt att tro att svensk industri skulle slänga bort kött eller annat användbart för den delen. Det är ju tvärt om att man använder allt möjligt för att fylla ut våra livsmedel med allt annat än det som är naturligt.

Okej, men du behöver ju inte ha för och efternamn som nick..

I o f s har jag inget emot de sakerna  du nämnde: Det är  gott att äta ibland, och jag är varken "miljönisse med näbbstövlarna på fötterna" eller "vänsternisse" (tvärtom starkt högerkonservativ), men jag äter och lagar bra mycket annat också. Du skulle smaka på mina självuppfunna och ibland rätt vilda recept. Ibland blir det riktigt gott. Jag har lärt mig en del köksknep o tycker matlagning är roligt när man har gott om tid. Glad

Slänga bort har jag aldrig skrivit något om. Vad du menar med det vet jag inte.

Jag blir ändå identifierbar, och jag vill som sagt inte att alla skall veta att jag finns här.

molly50 skrev 2025-08-28 15:23:30 följande:
    Det har vi säkert. Men det är svårt att komma ihåg. Det finns ju så många trådar här. Glad

(Ja, och jag hade en för Sverige ovanlig position som inte passade in i vanliga "svenska åsiktsläger", vilket jag har här också ,right wing vegan (lite mer ovanligt i Sverige där djurrättare kanske oftare är mer till vänster), och angående en gammal debatt "pro life and vegan" (som inte finns i Sverige men i den anglosaxiska världen - då djurrättsfolk i Sverige brukar ha en annan  vinkel där, bla just då de många gånger är mer vänster)). Åsiktslägren är ofta mindre av färdiga paket i utlandet

Men allt detta inom parentes och bara melaln dig o mig och inget att diskutera i den här tråden då det i så flal blir OT och för långt från TS frågor

molly50 skrev 2025-08-28 15:28:55 följande:
    Mejeriprodukter bygger på att mjölka djuren. Inte på att döda.

Mjölkkor dödas ofta vid 5 års ålder och många av deras kalvar vid 1,5 år sålder, så jo-ekonomiskt går det inte runt annars. Man kan inte helt skilja på mejeriindustrin och köttindustrin

Kor insemineras, får kalvar som tas ifrån dem och senare slaktas innan de blivit vuxna, och mjölkkor själva slaktas när de inte är lönsamma producenter av mjölken

molly50 skrev 2025-08-28 15:33:51 följande:
    Ja,man bestämmer själv vad man vill äta. Oavsett om det gäller vegankost eller kött.
    Det som många vänder sig emot är de som kallar köttätare för att äta lik eller för att inte vara djurvänner pga att man valt att äta kött.
    Det känns som ett slags skuldbeläggande för att man har valt bort vegankost.
    Och för mig som har både ibs och allergier som gör att jag inte kan leva enbart på vegankost så känns ju det inte så roligt.

Jag förstår, men jag förespråkar ändå vegetabiliebaserade livsmedel, och min vision på riktigt lång sikt är utfasning av uppfödnng av djur för kött, mejeripdodukter, läder, ägg osv och fiske. 

Jg använder inte skällsord, och skriver lugnt, men jag viker inte från mitt ideal i denna fråga, Jag fortsätter vara (fredlig) djurrättsaktivist. Som jag nämnde är mina "största lagbrott) affischering på vissa ställen där det inte är tillåtet, men inget våld eller hot

klyban skrev 2025-08-28 14:46:51 följande:
    Hört detta många ggr, och det visat sig ditt ord saknar värde pga att det inte sker.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:21:47 följande:
    Där har du faktiskt fel. Jag råkar vara vegan och förespråkare av vegetabiliebaserade livsmedel/ djurrätt - .men det är inte alls min religion (Jag har en sådan, men det är inte veganism - och jag är inte heller vänsterman eller "miljönisse" , snarare högerkonservativ. ) Medelklass är jag inte heller då jag är riktig låginkomsttagare. 
    Du kunde ha lurat oss alla.
    Men om inte, så ställer man sig frågande till varför du försöker skambelägga de som äter kött.

Djurhållningen är bra och maten som vi får är god, så vad in i helvete ska vi sluta med det för?
    Igen hamnar vi på ett område du anser dig bestämma över andra, ja, fantasin om det i alla fall.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:37:30 följande:

Det var  bara ett svar på klybans angrepp med mera - alltså inte riktat till er andra. Du kan se mina andra inlägg-bla det jag skrev till dig (torrjag skrev ett svar till dig också)

Med just klyban har jag avslutat diskussionen. Det är svårt för mig att att föra en sakdiskussion med just klyban, pga hur han/hon skriver.

Förstår att du inte är bekväm när det kommer kritik och försöker se det som ett osakligt angrepp.

Bara att påstå fisk lever i timmar, och när man själv fiskat upp säkert 50 arter genom åren och nästan de samtliga har en gemenskap och att de dör mycket snabbt när de är upplockade.
    Det är väl en del karpfiskar, sutare och mal som kan leva en bra stund på land, dock ej i flera timmar.

JA, sakdiskussioner är alltid svårt om någon kommer ifrågasätter felen som du ger.
    Och du blir upprörd och för du är av tanken INGEN får ifrågasätter det du skriver, även om det är fel.

Jag menade diskussionen i just denna tråd. Jag tar tråd för tråd. Jag har aldrig sagt att jag avslutat alla diskussioner med dig, men att jag i just denna tråden väljer att diskutera med andra, eftersom vi i denna tråden helt enkelt inte kommer längre.
    molly50 skrev 2025-08-28 16:07:40 följande:
    Det är inget jag har hört. Men är det så så går de väl i alla fall till mat.
    En del av det, Man kan inte skilja mejeriindustrin från köttindustrin som 2 separata världar, men det finns ju också slaktavfall. Jag minns när jag den varma sommaren 1992 i Helsingborg cyklade förbi det numera dessbättre nedlagda slakteriet där och kände lukten av ruttnande djurkroppdelar och blod
    molly50 skrev 2025-08-28 16:46:52 följande:
    Ok. Men hur tror du då att det skulle gå för oss som inte kan äta vegankost? Ska vi svälta till döds då?
    Det skulle ju vara att tvinga människor att äta vegankost.
    Och det tror jag inte kommer att lyckas. Lika lite som det kommer att lyckas att omvända alla veganer.

Jag förstår det. Men oavsett vad man tycker om människor som äter kött så kan man hålla det för sig själv.

Det helt vegetabiliebaserade samhälle som är min  yttersta vision inom detta kommer om det kommer gradvis och över lång tid, inte över en natt. Jag tror att marknaden kan reglera detta. Jag talar inte om statligt lagtvång utan om på sikt ändrade värderingar och därmed ändrade efterfrågemönster och därmed ändrat produktionsmönster i vad som produceras. Även fler alternativa livsmedel tror jag kan komma att utvecklas så att nya möjligheter öppnas. Jag är själv civilingenjör i kemiteknik med livsmedelsinriktning sista läsåret.

Menar du att jag skall sluta affischera ? Menar du att jag inte skall få yttra mig offentligt? Menar du att jag, när jag har den eld inom mig som jag har -för deras skull som inte kan tala för sig själva, men får betala det yttersta priset- bara skll tiga med allt.

Skall man alltid tiga med allt i en etisk fråga? Dessutom skriver jag inte  på mina affischer om konsumenterna som individer, utan i stället förespråkar mina(våra) affischer vegetabiliebaserade livsmedel och handlar även om djuren.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!