Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Hej) skrev 2025-08-28 17:39:11 följande:

Kött är så otroligt gott. Jag brukar köpa torkat kött och äta istället för godis/snacks. Jag köper denna:

Dock finns det ju de som får betala ett högt pris för det, nämligen djuren som dödas.

Jag var själv en storkonsument av animalier för typ 40 år sedan, men slutade för ca 25 år sen med kött/ fisk

Aniiee skrev 2025-08-29 18:38:53 följande:

Jag kommer aldrig sluta äta kött, för jag kan inte. Det skulle inte ta många veckor innan min kropp gav upp (been there, done that). Så istället äter jag kött så etiskt som möjligt. 

Sen har jag alltid i bakhuvudet att det inte direkt är veganer som kommer överleva om samhället kollapsar. Men de har rätt att äta vad som krävs i en nödsituation, oavsätt vad de åt innan, så... det reder sig till slut....

Until then, do what's right for you, and give others the grace to do the same.

Jag tänkte också när jag var mycket yngre att "jag är den siste i hela världen som blir vegetarian". Jag var verkligen inne på det spåret. Jag tyckte från det perspektiv jag hade då att det verkade typ "helkonstigt", och vegan fanns inte ens  på kartan. (På den tiden var vegansk kost i stort sett inte ens känd förresten.)

Men här är jag nu. Jag blev först vegetarian o sen vegan

molly50 skrev 2025-08-29 15:42:59 följande:
    Ja,jag har också lite svårt för det där. Speciellt som jag inte kan äta allt pga min allergi och ibs.

Ja,det känns lite som någon slags veganpropaganda de har läst någonstans.
    Den där tidningen från Djurens rätt är väl också en tidning som förespråkar sådant,om jag har förstått det rätt.

DR och dess tidning förespråkar mycket riktigt vegetabiliebaserade livsmedel. Men jag skulle inte automatiskt kalla det just "propaganda". Och som jag skrev i annat inlägg tror jag att mer alternativa livsmedel kommer att kunna utvecklas med tiden.

DR är en etablerad djurrättsorganisation som arbetar med lagliga medel. För ett tag sedan hade de tex en kampanj jag tyckte var bra med affischer på Götebors spårvagnar, där de köpt annonsplats.

molly50 skrev 2025-08-30 14:39:10 följande:
    Ja,jag hade egentligen inte tänkt kommentera i den här tråden från första början då jag lätt kan elda upp mig på så´nt här.
    Men jag kunde inte låta bli.

Ja,just detta skambeläggande tycker jag också är irriterande.
    Jag dömer inte de som väljer att äta vegankost och vill inte heller själv bli dömd för att jag äter kött.
    Och jag vill inte heller höra att jag inte är djurvän pga detta. Det gör mig irriterad.

Är det över huvud taget möjligt att diskutera en etisk fråga där olika personer har olika åsikter utan att någon uppfattar någon från andra sidan som "skambeläggande" ? Är det alls möjligt att hävda  en viss etisk ståndpunkt utan att någon uppfattar det så?

Är det i så fall ett skäl att inte föra en diskussion om olika etiska alternativ i en specifik fråga?

HSL7510 skrev 2025-09-02 12:37:10 följande:

Tack, men du tror inte detta är mer så kallad - aktivism? Homo sapier har ätit kött i hundratusentals år. Det var också anledningen till the cognative jump. Dvs hjärnutveckling, språkutveckling, ackumulerad energi så vi inte behövde äta  hela tiden och kunde utveckla andra saker. 

Om det skett ett "cognitive jump" är inte det i sig något skäl för mig att äta animalier idag. Jag slutade äta kött /fisk för ca 25 år sedan och en tid senare slutade jag med ägg och mejeriprodukter. Jag har inte förlorat vare sig min hjärna eller mitt språk. Glad
    Anonym (TT) skrev 2025-09-02 16:41:46 följande:

Ja. Men vi är många som inte har något emot att djur dödas för att bli människoföda. De bör lida så lite som möjligt innan de dör dock.

I en del länder finns politiska partier som propagerar för att djuren ska ha ungefär samma rättigheter som människor. Starta ett i Sverige om det inte redan finns, men jag kommer inte att rösta på er. För gärna kampanjer, sätt upp affischer etc men mig lyckas du inte skuldbelägga. 

Pga  min kärlek till djur vill jag  inte efterfråga uppfödning och döande av dem - som jag gjorde  för 30 år sen

Något sådant parti tänker jag inte starta. Du tror säkert att jag är vänsterman, men jag röstade faktiskt på SD till riksdag och kommun pga andra frågor - även om jag är kritisk till många SD-politikers kött/animalie-vurm,  (Richard Jomshof  är dock ett undantag i SD och har ett förflutet i DR och är om jag minns rätt vegetarian). Till landstinget röstade  jag på "Rädda Akutsjukhusen")

molly50 skrev 2025-09-03 13:21:25 följande:
    Vad använder man dessa djurdelar till,menar du?

Ja,det är i alla fall känslan jag får.

Det gör jag också. Och det låter ju bra att du gjorde allt för att de skulle ha det bra.
    Ska de gå till människoföda så ska de också ha det så bra det går ända fram till sista stund.

Jag fabulerar inte. Den varma sommaren 1992 när jag cyklade förbi slakteriet i Helsingborg i Sydhamns-området (den sommaren jag jobbade på Tecator AB) var det en tydlig lukt av ruttnande djurdelar. Sedan är det så att färskt blod i sig  inte luktar något , men när  en bakteriell nedbrytande process har satt igång  kan det via bakteriernas metaboliter också ge lukt.

En helt annan doft  var det dock då jag cykalde förbi kafferosteriet i samma område - tror det var Zoegas

Anonym (Nej) skrev 2025-09-02 21:50:13 följande:

Organisationer som DR och PETA är rabiata i många fall. Att propagera för att man inte ska ha husdjur för att det är djurplågeri. Att katter, som är rena carnivorer, ska äta vegetarisk föda. Att hundar, som inte är riktigt lika rena carnivorer som katter men ändå köttätare, ska gå över på vegetarisk föda om man nu ska ha något av dem som husdjur alls. Att begå brott som djurplågeri i form av att släppa ut djur som inte kan överleva på egen hand för att "det är bättre med en timme i frihet". Jo, absolut, många djur svälter absolut hellre ihjäl eftersom de aldrig lärt sig att jaga... #ironi

Och de som säger att "jag har inte blivit mer korkad förvatt jag gått över på vegetarisk/vegansk kost" har nollkoll på genetik och utveckling. Nej, du som individ påverkas inte eftersom din hjärna är ett resultat av flera tusen års köttätande. 

Nu har du fått en del saker helt om bakfoten. DR är en seriös , stor och etablerad organisation. Det finns absolut inget DR-dokument som säger att katter skall äta vegetariskt. Vad jag vet finns inget som säger du ska inte ha katt heller. Däremot avstår jag personligen från att ha katt - och den rätten måste jag ha.

( Inom parentes:Ja, katter behöver taurin, men  även i det vegetabiliebaserade samhälle som är min långsiktiga vision så kan det tänkas förekomma en begränsad skyddsjakt, och även om inte människor äter de då dödade djuren kan det tänkas finnas en viss nisch för carnivora husdjur att få föda där. Sedan  är det i o f s inte helt otänkbart att man långt fram i tiden kan framnställa syntetiskt taurin - men det vet jag inte.)

DR sysslar vidare med laglig aktivism, tex köper annonsplatser osv - och de där minkutsläppen :Förekommer de egentligen alls nu för tiden? Var inte det en 90-tals-grej?

Dessutom var det inte DR utan mindre illegala grupper som utförde dessa utsläppningarna (där syftet inte var att rädda just de djuren utan snarare att skapa debatt om pälsindustrin och motverka den) , men som sagt var det inte DR.

Jag släpper inte ut några djur. Däremot känner jag en person som varit med om fritagningar av enstaka djur som sedan tagits väl om hand - dvs inte utsläppningar- men det var inte DR, utan en mindre och delvis illegal grupp.

Nej. jag har inte 0 koll. Tvärtom har jag undervisat en hel del i genetik, men du missförstod mitt inlägg. Det var en retorisk formulering - lite "ironi", men vad jag faktiskt menade var att ordagrant att om det skett ett så kallat "cognitive jump" så är det i isig inget skäl för mig att äta animalier idag. Det var alltså retorik.

molly50 skrev 2025-09-03 13:52:23 följande:
    Jag har inte påstått att du fabulerar.
    Jag har dessutom själv haft häst och har ridit förbi ladugårdar där man har slängt ut slaktrester som hästen brukade reagera på.
    Så jag vet ju att det förekommer.
    Klyban, som jag har avslutat diskussionen i denna tråd med, skrev till dig att det troligen var fabulerande. Det var det jag bemötte,

Var är TS? Jag skall väl inte behöva hålla ställningarna? Glad

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!