Anonym (Nej) skrev 2025-09-02 21:50:13 följande:
Organisationer som DR och PETA är rabiata i många fall. Att propagera för att man inte ska ha husdjur för att det är djurplågeri. Att katter, som är rena carnivorer, ska äta vegetarisk föda. Att hundar, som inte är riktigt lika rena carnivorer som katter men ändå köttätare, ska gå över på vegetarisk föda om man nu ska ha något av dem som husdjur alls. Att begå brott som djurplågeri i form av att släppa ut djur som inte kan överleva på egen hand för att "det är bättre med en timme i frihet". Jo, absolut, många djur svälter absolut hellre ihjäl eftersom de aldrig lärt sig att jaga... #ironi
Och de som säger att "jag har inte blivit mer korkad förvatt jag gått över på vegetarisk/vegansk kost" har nollkoll på genetik och utveckling. Nej, du som individ påverkas inte eftersom din hjärna är ett resultat av flera tusen års köttätande.
Nu har du fått en del saker helt om bakfoten. DR är en seriös , stor och etablerad organisation. Det finns absolut inget DR-dokument som säger att katter skall äta vegetariskt. Vad jag vet finns inget som säger du ska inte ha katt heller. Däremot avstår jag personligen från att ha katt - och den rätten måste jag ha.
( Inom parentes:Ja, katter behöver taurin, men även i det vegetabiliebaserade samhälle som är min långsiktiga vision så kan det tänkas förekomma en begränsad skyddsjakt, och även om inte människor äter de då dödade djuren kan det tänkas finnas en viss nisch för carnivora husdjur att få föda där. Sedan är det i o f s inte helt otänkbart att man långt fram i tiden kan framnställa syntetiskt taurin - men det vet jag inte.)
DR sysslar vidare med laglig aktivism, tex köper annonsplatser osv - och de där minkutsläppen :Förekommer de egentligen alls nu för tiden? Var inte det en 90-tals-grej?
Dessutom var det inte DR utan mindre illegala grupper som utförde dessa utsläppningarna (där syftet inte var att rädda just de djuren utan snarare att skapa debatt om pälsindustrin och motverka den) , men som sagt var det inte DR.
Jag släpper inte ut några djur. Däremot känner jag en person som varit med om fritagningar av enstaka djur som sedan tagits väl om hand - dvs inte utsläppningar- men det var inte DR, utan en mindre och delvis illegal grupp.
Nej. jag har inte 0 koll. Tvärtom har jag undervisat en hel del i genetik, men du missförstod mitt inlägg. Det var en retorisk formulering - lite "ironi", men vad jag faktiskt menade var att ordagrant att om det skett ett så kallat "cognitive jump" så är det i isig inget skäl för mig att äta animalier idag. Det var alltså retorik.