• Anonym (Q)

Regler för 16 åring

Hej, hur tänker ni kring sena kvällar för en 16-åring? Mitt barn vill gärna vara ute med kompisar varje dag, ofta från morgon till midnatt. Så småsyskonet ser hen aldrig. Jag funderar på om det verkligen är rimligt ? ska de aldrig vara hemma? Jag tycker också det är viktigt med relationen till småsyskonet, som behöver tid tillsammans, men det blir knappt något av det när tonåringen alltid är ute. Jag hör ofta att man ska släppa på regler för att de ?snart är vuxna?, men 18 är ju fortfarande tonår. Hur resonerar ni andra kring vad som är lagom?

• Svar på tråden Regler för 16 åring
  • Tukt

Svårt att säga. Men många ungdomar av i dag umgås inte alls irl på fritiden. Så var inte för hård, det kan också ge social kompetens och erfarenheter som de kan ha nytta av.
    Tycker deras säkerhet är viktigare än relationen till syskon, den kan man plocka upp på annat vis.

• Anonym (Isa)

Ni måste ju reservera lite tid för familjen också. Det är klart att tonåringen vill och ska träffa kompisar en massa men de behöver även tid med resten av familjen, även om de inte erkänner det. 

• Grässtrå77

Går det att locka med ni betalar för en rolig aktivitet tillsammans med syskonet? Typ bio, fika, bowling eller liknande en gång i veckan? 

Har hen alltid varit så här social eller har det kommit nu på senaste tiden? Det kan ju vara en fas och då är det ju bäst att lägga lite lågt. Snart blir det mörkt och kallt på kvällarna, då kanske hen stannar hemma lite oftare?

• Tow2Mater

Har inte skolan börjat ännu? När den börjar blir det väl mer rutiner med familjemiddagar etc?

• Anonym (J)

Har han/hon inte skola dagen efter? Isåfall får han/hon väl vara hemma senast 9 kan jag tycka. Hinna varva ned för att kunna sova. 9 är sent ändå. 

• Anonym (J)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-20 01:19:15 följande:

Går det att locka med ni betalar för en rolig aktivitet tillsammans med syskonet? Typ bio, fika, bowling eller liknande en gång i veckan? 

Har hen alltid varit så här social eller har det kommit nu på senaste tiden? Det kan ju vara en fas och då är det ju bäst att lägga lite lågt. Snart blir det mörkt och kallt på kvällarna, då kanske hen stannar hemma lite oftare?

Man ska inte behöva muta 
  • Anonym (J)

Och det är garanterat inte vänner, det är någon hemlig flickvän eller pojkvän den träffar om den är ute så sent 

• Anonym (J)

Man ljuger ju i den åldern, inte säger man sånt rätt ut 

• Anonym (Q)

Hen träffar både vänner och "kärleken".
    Det är som att det hör till att bara dra runt överallt och ingenstans förutom att vara hemma. Men det är väl framför allt "partnern" som gör att hen är ute så mycket. Och nu i och med gymnasiet så drar det igång fester också. 

Jag är kanske gammalmodig men tycker det är konstigt att låta ungdomarna helt fritt bestämma tider och regler för "att de snart är vuxna". Det har man ju kunnat säga i flera år. Hörde det när hen fyllde 13,14,15 och nu 16. Ska allt efter barnens 12 årsdag vara "onödigt" dvs ingen familjetid?

Jag tycker inte det är orimligt att man kommer hem efter skolan, och tar dagen därefter beroende på planer? Eller att man hänger hemma vissa dagar, med kompisar andra, men inte vareviga dag att man inte ser sin tonåring?

Behöver lite i ryggen för att kunna stå upp för detta men när jag läst vissa trådar så är det 16-17 åringar som är hemifrån hela tiden och springer in och lägger sig sena natten.

• Anonym (Q)

Exempelvis tycker jag det är fullt rimligt att vara hemma till middagen så hela familjen äter och möts. Sen vissa dagar kan hen gå ut efter och vissa dagar stanna hemma. 

Svar på tråden Regler för 16 åring