• Anonym (Q)

Regler för 16 åring

Hej, hur tänker ni kring sena kvällar för en 16-åring? Mitt barn vill gärna vara ute med kompisar varje dag, ofta från morgon till midnatt. Så småsyskonet ser hen aldrig. Jag funderar på om det verkligen är rimligt ? ska de aldrig vara hemma? Jag tycker också det är viktigt med relationen till småsyskonet, som behöver tid tillsammans, men det blir knappt något av det när tonåringen alltid är ute. Jag hör ofta att man ska släppa på regler för att de ?snart är vuxna?, men 18 är ju fortfarande tonår. Hur resonerar ni andra kring vad som är lagom?

• Svar på tråden Regler för 16 åring
  • Egon den stora
    Anonym (J) skrev 2025-08-20 18:10:44 följande:
    Helt galet och så undrar alla varför betygen rasar, känns inte så konstigt, men varför accepterar föräldrarna ens det. De ungarna måste ju smyga ut genom fönstret då för att gå ut och härja 
    Känns som att vi är rätt långt ifrån ursprungsfrågan nu, men de finns väl lite mellanting mellan att inte vilja hänga med sina småsyskon och att riskera att bli gängkriminell?  Beroende på situation får man ju anpassa sig som förälder. 
  • Egon den stora
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 08:25:17 följande:

Hen träffar både vänner och "kärleken".
    Det är som att det hör till att bara dra runt överallt och ingenstans förutom att vara hemma. Men det är väl framför allt "partnern" som gör att hen är ute så mycket. Och nu i och med gymnasiet så drar det igång fester också. 

Jag är kanske gammalmodig men tycker det är konstigt att låta ungdomarna helt fritt bestämma tider och regler för "att de snart är vuxna". Det har man ju kunnat säga i flera år. Hörde det när hen fyllde 13,14,15 och nu 16. Ska allt efter barnens 12 årsdag vara "onödigt" dvs ingen familjetid?

Jag tycker inte det är orimligt att man kommer hem efter skolan, och tar dagen därefter beroende på planer? Eller att man hänger hemma vissa dagar, med kompisar andra, men inte vareviga dag att man inte ser sin tonåring?

Behöver lite i ryggen för att kunna stå upp för detta men när jag läst vissa trådar så är det 16-17 åringar som är hemifrån hela tiden och springer in och lägger sig sena natten.

Du tycker inte att du helt skiftar fokus nu? Från början var problemet att hon inte träffar sina småsyskon tillräckligt.  Nu antyder du att skolgången blir lidande och att det är en massa festande,  är det inte i så fall det dom är problemet? 
    Frågan "Mitt barn är borta hela tiden, frestar och missköter skolan"  får av naturliga skäl helt andra svar. 
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:01:15 följande:
    Okej, men sedan kommer förväntningar på att familjen ska finnas där när man önskar tvärtom? När livet börjar bli tuffare och man behöver hjälp oavsett om det är ekonomiskt, barnvakt eller vad som helst, då ska familjen finnas där? Familjen man försummat?
    Jag tycker att såna här inlägg får en att tro att du bara är ute efter att provocera, men om du är en riktig förälder, med en riktig 16-åring, med riktiga småsyskon, bör du nog snarast kontakta en psykolog eller kurator som förhoppningsvis kan hjälpa dig navigera den här perioden av ditt liv med minimala skador för (alla) dina barn.

För att börja snacka om att om barnen ändå bara ska hänga med kompisar kan de ju lika gärna flytta hemifrån, eller att de "försummar" familjen om de hänger mycket med kompisar som tonåringar är ju faktiskt helt absurt. Jag skulle bli noll förvånad om dina barn tar avstånd från dig som vuxna om du behandlar dem sådär, och menar att om de inte vill umgås med småsyskonen kommer du inte vara barnvakt till eventuella barnbarn eller hjälpa till vid kriser. Det är inte ett rimligt eller sunt tankesätt när det kommer till ens minderåriga barn och är det genuina tankar bör du söka hjälp så att du inte skadar dina barn eller er relation. 
  • Anonym (Q)
    Egon den stora skrev 2025-08-20 17:22:11 följande:
    Ditt tankesätt är jättekonstigt,  "bara för att du inte var hemma när du var 16 så kommer jag inte vara barnvakt så här 15 är efteråt. "
    Allt går i perioder.  Varför skulle 16 åringen prioritera dina barn?  Allt går ju i vågor och är relationen bra så är det ingen fara.
    Prioritera mina barn? Prioritera sina syskon skulle jag säga. Jag blir mörkrädd över ditt synsätt. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-08-20 17:45:42 följande:

Alltså, klart en 16-åring måste få prioritera frihet och kompisar? Tonåren är ju en tid för att slå sig fri och lära sig att stå på egna ben på olika sätt. Självklart ska de inte tvingas vara hemma för att leka med småsyskon om de inte vill.

Det är ju såklart rimligt att kräva att tonåringen kommunicerar och berättar var hen är och att hen kommer hem i en rimlig tid, plus såklart klarar skolan. 

Att jämföra det här med att man inte tycker att ens partner ska få gå ut hur som helt är bara absurt. Din partner är vuxen och tog ett aktivt val att skaffa barn och starta en familj. En tonåring har inte gjort några såna val och kan såklart inte hållas till såna krav. Det vore ju bara absurt.

Varför är din måttstock bättre än min? Så skola är SJÄLVKLART att hen ska klara men att vårda sina syskonrelationer eller lära sig att relationer faktiskt kräver lite tid och engagemang om det så är någon timme i veckan, det är fel?

Du vet att det inte finns skolplikt på gymnasiet så nej det är absolut ingen självklarhet. Egentligen är det ju ungdomen som själv får välja om hen vill plugga eller jobba så varför ska du tvinga på skolgång?
  • Anonym (Q)
    Egon den stora skrev 2025-08-20 19:25:47 följande:
    Känns som att vi är rätt långt ifrån ursprungsfrågan nu, men de finns väl lite mellanting mellan att inte vilja hänga med sina småsyskon och att riskera att bli gängkriminell?  Beroende på situation får man ju anpassa sig som förälder. 
    Får din tonåring välja om hen ska fira mormor/farmor/mormor/morfar?
    Får din tonåring välja om hen ska vara hemma när kusiner kommer och hälsar på?
    Får din tonåring välja om hen ska vara med på högtider?
    Får din tonåring välja om hen ska hjälpa till med saker hemma?
    Eller får hen helt fritt välja vad hen vill göra för hen inte valt att bli född? Herregud!

Ingen pratar om att sätta handklovar och tvinga, men att UPPMUNTRA och be om det är något helt annat.

Självklart är det för mig att storasyskonet ska finnas där för sitt lillsyskon, kanske se en film ibland, kanske baka något när vi bakar eller bara hänga tillsammans över en lång frukost. Det är naturligt. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Helene) skrev 2025-08-20 19:38:05 följande:
    Jag tycker att såna här inlägg får en att tro att du bara är ute efter att provocera, men om du är en riktig förälder, med en riktig 16-åring, med riktiga småsyskon, bör du nog snarast kontakta en psykolog eller kurator som förhoppningsvis kan hjälpa dig navigera den här perioden av ditt liv med minimala skador för (alla) dina barn.

För att börja snacka om att om barnen ändå bara ska hänga med kompisar kan de ju lika gärna flytta hemifrån, eller att de "försummar" familjen om de hänger mycket med kompisar som tonåringar är ju faktiskt helt absurt. Jag skulle bli noll förvånad om dina barn tar avstånd från dig som vuxna om du behandlar dem sådär, och menar att om de inte vill umgås med småsyskonen kommer du inte vara barnvakt till eventuella barnbarn eller hjälpa till vid kriser. Det är inte ett rimligt eller sunt tankesätt när det kommer till ens minderåriga barn och är det genuina tankar bör du söka hjälp så att du inte skadar dina barn eller er relation. 
    Du missförstår poängen i mitt inlägg. Det handlar inte om att provocera eller om att inte vilja vara en närvarande förälder. Jag ifrågasätter snarare den obalans som ibland finns i förväntningar, att familjen alltid ska ställa upp, samtidigt som ömsesidigheten inte alltid finns där tillbaka.
    Tonåringar ska självklart få ha sina vänner, det är en viktig del av deras utveckling. Men det betyder inte att man inte får prata om att familjerelationer också bygger på både rättigheter och ansvar. Att lyfta frågan om balans betyder inte att jag inte älskar mina barn, tvärtom handlar det om att relationen ska hålla långsiktigt.

Och att livet faktiskt inte bara handlar om vad man tycker är roligt och frigörande. Någonstans i allt det finns ett ansvar, och relationer som man fortfarande ska vårda även om man gör mycket annat. Jag tycker snarare det är konstigt att ge budskapet att ingenting annat betyder något, bara det tonåringen känner för där och då. 
    Därför tycker jag det blir ganska orimligt att dra slutsatsen att jag skulle skada mina barn eller behöva professionell hjälp bara för att jag ifrågasätter förväntningar och gränser i familjerelationer. Diskussionen handlar om ömsesidighet och balans, inte om att avsäga sig sitt föräldraansvar.
  • Anonym (Q)

En tilläggsfråga till mina svar ovan.

Om tonåringen inte prioriterar släktingars födelsedagar exempelvis, kan hen förvänta sig att de prioriterar dennes födelsedag?

Om tonåringen väljer vänner före kusinkalas och dennes morbror och moster då väljer att prioritera annat när tonåringen ska firas, är det då synd om den? Eller är detta just en sådan läxa, att lära sina tonåringar att man faktiskt behöver göra vissa saker, som att vårda sina befintliga relationer. 

• molly50
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:38:29 följande:
    Jag förstår att de är lågt prioriterade men varför de yngre barnen inte få tid? Tonåringen har ju haft sitt goda redan med all uppmärksamhet osv. Det små saknar ju den stora. Då får man faktiskt engagera sig. Det är ju lite så livet är generellt.
    Men hur gamla är de här småsyskonen egentligen? Man måste ju också ha förståelse för att en tonåring kanske inte får ut så mycket av att umgås med syskon i mellanstadie- eller lågstadieåldern.
    Jag har två tonåringar och den yngsta har en kompis som inte får vara ute med sina kompisar mer än 2 timmar åt gången någon enstaka gång. Sen måste h*n hem och umgås med sina småsyskon eller äta mellis. Något h*n uppenbart mår dåligt av.
    Det rör sig alltså om en 14-åring. 
    Jag kan förstå att man tycker det är trist när ens barn börjar bli stora och kanske vill vara mer med sina kompisar. Men lite frihet måste man ju kunna ge dem.
    Därmed inte sagt att de behöver vara ute länge sena kvällar och nätter.
    Framförallt inte när de har skolan att tänka på också.
  • Anonym (M)

Samma problem här men med tillägget att sonen inte sköter skolan. Han klarar inte av att gå upp för han kommer i säng hur sent som helst. Han kom för sent 4-5 dagar i veckan förra terminen och ibland 2-3 timmar sent. För min del tycker jag då att det inte är ok att vara ute efter 21-22. Om min son skötte skolan såsom mina döttrar hade det kanske varit OK Att vara ute med kompisar sent de flesta kvällarna.

Svar på tråden Regler för 16 åring