• Anonym (Q)

Regler för 16 åring

Hej, hur tänker ni kring sena kvällar för en 16-åring? Mitt barn vill gärna vara ute med kompisar varje dag, ofta från morgon till midnatt. Så småsyskonet ser hen aldrig. Jag funderar på om det verkligen är rimligt ? ska de aldrig vara hemma? Jag tycker också det är viktigt med relationen till småsyskonet, som behöver tid tillsammans, men det blir knappt något av det när tonåringen alltid är ute. Jag hör ofta att man ska släppa på regler för att de ?snart är vuxna?, men 18 är ju fortfarande tonår. Hur resonerar ni andra kring vad som är lagom?

• Svar på tråden Regler för 16 åring
  • Anonym (18)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 08:25:17 följande:

Hen träffar både vänner och "kärleken".
    Det är som att det hör till att bara dra runt överallt och ingenstans förutom att vara hemma. Men det är väl framför allt "partnern" som gör att hen är ute så mycket. Och nu i och med gymnasiet så drar det igång fester också. 

Jag är kanske gammalmodig men tycker det är konstigt att låta ungdomarna helt fritt bestämma tider och regler för "att de snart är vuxna". Det har man ju kunnat säga i flera år. Hörde det när hen fyllde 13,14,15 och nu 16. Ska allt efter barnens 12 årsdag vara "onödigt" dvs ingen familjetid?

Jag tycker inte det är orimligt att man kommer hem efter skolan, och tar dagen därefter beroende på planer? Eller att man hänger hemma vissa dagar, med kompisar andra, men inte vareviga dag att man inte ser sin tonåring?

Behöver lite i ryggen för att kunna stå upp för detta men när jag läst vissa trådar så är det 16-17 åringar som är hemifrån hela tiden och springer in och lägger sig sena natten.

Mitt barn har fyllt 18 nu och vi kräver fortfarande att hon ska vara hemma ibland och umgås lite med oss. Ibland äter vi bara middag hela familjen och ibland gör vi aktiviteter tillsammans (det är två yngre bonussyskon med i bilden). Så länge hon bor hemma kommer det vara så. Däremot brukar vi försöka planera in detta och meddela alla barnen nån dag i förväg, typ ?på onsdag vill vi att ni är hemma och så äter vi tillsammans och ser en film eller spelar spel?. 

18-åringen har ingen direkt hemtid nu längre men har haft till den dag hen fyllde 18 men brukar på vardagar hålla sig till typ det hen hade förra året ändå för att orka skolan . 16-åringen och 12-åringen har hemtid, en varsin för vardag och helg. 

vi förväntar oss också att de förvarnar oss om de ex inte ska äta hemma och ?frågar? innan de gör planer. Ibland kan ju något ha dykt upp som gör att de behöver vara hemma, typ att mormor ska komma men vi har inte hunnit säga det än.

• Anonym (Q)

Tack!

De tonåringar som inte äter middag hemma, vad äter de? För vår tonåring jobbar ju inte. Och vi kommer absolut inte bekosta middag hemma och en parallell middag som hen äter ute.

Hen äter hos kompisar och så ibland men jag tycker att ska man äta det som lagas hemma så äts det tillsammans vid middagstid.

Vi är en familj och tänker att även om min man är mer än vuxen så vill ju jag inte att han springer ute och struntar i familjen. Det är samma med barnen. Vi har ju en familjerelation och bor tillsammans, då ska man vilja ha tid ihop och respektera.. annars kan man ju lika gärna flytta ut?

• Anonym (18)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 08:47:58 följande:

Tack!

De tonåringar som inte äter middag hemma, vad äter de? För vår tonåring jobbar ju inte. Och vi kommer absolut inte bekosta middag hemma och en parallell middag som hen äter ute.

Hen äter hos kompisar och så ibland men jag tycker att ska man äta det som lagas hemma så äts det tillsammans vid middagstid.

Vi är en familj och tänker att även om min man är mer än vuxen så vill ju jag inte att han springer ute och struntar i familjen. Det är samma med barnen. Vi har ju en familjerelation och bor tillsammans, då ska man vilja ha tid ihop och respektera.. annars kan man ju lika gärna flytta ut?

Våra två äldsta har haft hela barnbidrage/studiebidraget sedan de var 13 respektive 15, så de gör vad de vill med de pengarna. De vet vad det ska räcka till och om de prioriterar utemat kan det ju bli så att man får vänta en månad med att köpa nya byxor eller att man får ta bussen till skolan istället för bil/moped för att man inte har råd att tanka. Oftast när de inte äter hemma äter de dock hos kompis. 
  • Anonym (18)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 08:47:58 följande:

Precis så, så länge vi bor under samma tak är vi en familj och då respekterar man den relationen och att det kommer en förväntan på att man ska umgås ibland med på köpet. Det är inget hotell. 

Min sambo och jag stämmer ju av med varandra innan vi för planer, samma gäller för barnen.

• Anonym (Q)
    Anonym (18) skrev 2025-08-20 09:33:14 följande:

Precis så, så länge vi bor under samma tak är vi en familj och då respekterar man den relationen och att det kommer en förväntan på att man ska umgås ibland med på köpet. Det är inget hotell. 

Min sambo och jag stämmer ju av med varandra innan vi för planer, samma gäller för barnen.

Precis så. Skönt att se att fler resonerar på samma sätt.
  • KimLinnefeldt

Ni bor väl under samma tak, och då får man ta hänsyn till varandra. En sextonåring andas frihetsluft och längtar ut i världen. Men bör ställa upp på att hen faktiskt ingår i en familj fortfarande.

Att respektera och informera varandra gäller för barnen likaväl som mellan föräldrarna. Jag vill veta ungefär när min fru kommer hem efter någon fest, inte för att kontrollera henne men för att kunna rycka ut om det är något dåligt som händer. Eller att hon messar.

Sätt upp gränser. Kom överens om när han ska komma hem, att ni ska äta middag tillsammans si och så ofta, etc. Det är en träning inför ett ordnat, vuxet liv tillsammans med andra.

För mig har middagarna alltid varit heliga. Då sitter vi tillsammans, ser varandra, pratar om dagen som gått, äter samma mat. Det är som att röka fredspipa.

• Jesper f
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-20 10:54:44 följande:

Ni bor väl under samma tak, och då får man ta hänsyn till varandra. En sextonåring andas frihetsluft och längtar ut i världen. Men bör ställa upp på att hen faktiskt ingår i en familj fortfarande.

Att respektera och informera varandra gäller för barnen likaväl som mellan föräldrarna. Jag vill veta ungefär när min fru kommer hem efter någon fest, inte för att kontrollera henne men för att kunna rycka ut om det är något dåligt som händer. Eller att hon messar.

Sätt upp gränser. Kom överens om när han ska komma hem, att ni ska äta middag tillsammans si och så ofta, etc. Det är en träning inför ett ordnat, vuxet liv tillsammans med andra.

För mig har middagarna alltid varit heliga. Då sitter vi tillsammans, ser varandra, pratar om dagen som gått, äter samma mat. Det är som att röka fredspipa.

Har inget att tillägga, ville bara säga att jag tycker det är ett fint inlägg och en klok inställning, som garanterat bäddar för harmonisk och sammansluten familj. Fullt rimligt och vettigt!.
  • Anonym (Q)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-20 10:54:44 följande:

Jag är blir lätt filosofisk och reflekterande och analyserar olika svar jag fått men även andra trådar. Många tycker att tonåringar vill ha frihet och ska få det, och att föräldrar därför ska komma med goda motiveringar till varför de ska vara hemma en viss tid. "Kontrollerar inte" osv.

Men på vilket sätt är en tid för hemgång annorlunda från middagstid med kravet att alla äter middag ihop?

Jag menar inte att kritisera utan verkligen förstå. Hur är det ena Ok men inte det andra? Missförstå mig inte, jag håller med dig om middag men jag tycker också att man har en tid man kommer hem.

Jag vill kunna gå ut med mina vänner och min man ska kunna göra samma, men någonstans finns det en värdering i vårt hem att alla tider inte är okej? Handlar inte om kontroll utan om hur man vill ha sitt liv. Är det rimligt att ens fru eller man ramlar in 07 på morgonen varje lördag? Eller är ute till valfri till varje kväll.

För nu pratar jag alltså inte bara om tid utan kombinationen av tid och frekvens. Att komma hem 01 kanske är helt okej för en tonåring som gör det då och då, men att komma 01 varje dag och knappt se sina syskon exempelvis är osunt anser jag.
  • Anonym (Q)
    ResanTillMelonia skrev 2025-08-20 13:45:11 följande:

Nej man kan inte tvinga någon att umgås med familjen. Låter urtöntigt.

Okej, men sedan kommer förväntningar på att familjen ska finnas där när man önskar tvärtom? När livet börjar bli tuffare och man behöver hjälp oavsett om det är ekonomiskt, barnvakt eller vad som helst, då ska familjen finnas där? Familjen man försummat?
Svar på tråden Regler för 16 åring