molly50 skrev 2025-08-20 23:32:06 följande:
Men hur gamla är de här småsyskonen egentligen? Man måste ju också ha förståelse för att en tonåring kanske inte får ut så mycket av att umgås med syskon i mellanstadie- eller lågstadieåldern.
Jag har två tonåringar och den yngsta har en kompis som inte får vara ute med sina kompisar mer än 2 timmar åt gången någon enstaka gång. Sen måste h*n hem och umgås med sina småsyskon eller äta mellis. Något h*n uppenbart mår dåligt av.
Det rör sig alltså om en 14-åring.
Jag kan förstå att man tycker det är trist när ens barn börjar bli stora och kanske vill vara mer med sina kompisar. Men lite frihet måste man ju kunna ge dem.
Därmed inte sagt att de behöver vara ute länge sena kvällar och nätter.
Framförallt inte när de har skolan att tänka på också.
Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det är självklart att tonåringar ska ha vänner och fritid och frihet. Jag överdriver mina exempel för att utmana tankesättet att tonåringar inte valt familjelivet och att de ska frigöra sig. Självklart ska de växa upp, mogna, hitta egna värderingar, vänner, val i livet. Allt det har ju vi alla gjort.
Men det finns mer i livet som är viktigt att värdera. Självklart förstår jag att tonåringarna skulle vara vilse utan familjen och att de älskar sin familj. Men det är viktigt att lära tonåringarna vikten av att visa med handlingar att man tycker om någon, även när det inte är vänner i fråga. Det är viktigt att inte helt tappa andra bitar av sitt liv för att man där och då är uppslukad av vänner och fest.
Jag har svårt att förstå att det för så många verkar vara rimligt att tonåringarna ska få komma och gå från hemmet hur som helst och att det inte ska finnas tider eller stunder då man får ägna lite tid åt annat. Syskon blev ett exempel men det kan vara annat, som exempelvis besök, familjeaktiviteter, hushållssysslor. Osv.
Tycker inte riktigt tonåren ska vara en frizon för att göra precis som man själv vill hela tiden.
Men jag tar till mig att folk tycker det inte ska finnas tider att hålla och att syskonen är irrelevanta.