• Anonym (Q)

Regler för 16 åring

Hej, hur tänker ni kring sena kvällar för en 16-åring? Mitt barn vill gärna vara ute med kompisar varje dag, ofta från morgon till midnatt. Så småsyskonet ser hen aldrig. Jag funderar på om det verkligen är rimligt ? ska de aldrig vara hemma? Jag tycker också det är viktigt med relationen till småsyskonet, som behöver tid tillsammans, men det blir knappt något av det när tonåringen alltid är ute. Jag hör ofta att man ska släppa på regler för att de ?snart är vuxna?, men 18 är ju fortfarande tonår. Hur resonerar ni andra kring vad som är lagom?

• Svar på tråden Regler för 16 åring
  • Anonym (Q)

Varför ska tonåringar 'lämna' familjelivet? Det är egentligen inte självklart, utan något som främst präglar västerländska samhällen där självständighet och individualism lyfts fram som ideal. Där ses tonårstiden ofta som en fas där man ska bryta sig loss, skapa sitt eget liv och sätta kompisar i första hand.

Men i många andra kulturer är familjen fortsatt den centrala gemenskapen, även för ungdomar. I sydeuropeiska länder som Italien och Spanien och hela Balkan är det till exempel vanligt att tonåringar äter middag hemma med sina föräldrar och syskon varje dag, även om de har fullt med vänner och aktiviteter. Och att de hör med familjerna om det finns planer innan de planerar eget. I Latinamerika betonas starka familjeband, där det är självklart att ungdomar både hjälper till hemma och prioriterar familjens vardag. I många asiatiska länder, som Indien, Kina och Japan, finns en stark tradition av familjelojalitet där barnen förväntas bidra i hemmet och där relationerna mellan generationerna är nära långt upp i åldrarna. Även i delar av Afrika är familjen och släkten en självklar och vardaglig del av tonåringars liv, ofta viktigare än vännerna!
    Det här visar att det inte finns något biologiskt måste i att tonåringar ska 'dra sig bort' från familjen utan det handlar helt enkelt om normer och förväntningar i det samhälle man lever i. Det går alltså att både vara tonåring och samtidigt ha familjen som en självklar del av vardagen. Det är snarare vi vuxna och kulturen runt omkring som avgör vilken väg som uppmuntras. Och jag tycker inte att jag sett en fin utveckling här i Sverige med rekordmånga som mår dåligt. Och oavsett, vem vill leva så isolerat och parallellt?
  • Anonym (Le)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:48:15 följande:

Inte konstigt att Sverige har så hög statistik på ensamhushåll, självmord och depression med tanke på att man helt uppenbart tappat allt vad familj betyder. Klart det blir ensamt i längden att inte ha lärt sig vad som är viktigt i livet och inte lagt tiden som krävs.

Kommer såklart få mothugg på det också men faktum är att siffrorna är höga för det här landet och gemenskapen med familj verkar så enormt åsidosatt. Och hela samhället med alla dessa moderna föräldrar gör inte saken bättre som trycker på individualism.

I tonåren etablerar ungdomar seriösa kontakter utanför familjen, för att börja sin resa mot att bli självständiga vuxna. Det är ett utvecklingssteg, så det.är fint att din ungdom har vänner! Hoppas att det är bra vänner.

De delar tankar om livet, familjen och skolan med varandra, prövar att bli känslomässigt beroende av andra än sin släkt.

Ungdomar som inte etablerar kontakter utanför hemmet, personliga vänner eller vänner genom laget eller föreningem som de tillhör, kan bli mycket ensamma som vuxna.

Viktigt kan vara att ändå hålla ihop familjen genom gemensamma måltider om det är möjligt. Då träffas hela familjen. Och en del gemensamma aktiviteter på vissa helger 

Sedan kan jag inte tänka mig att det inte är bra att tonåringen är ute så sent på vardagar. Där skulle jag definitivt säga ifrån.

De behöver mer sömn i tonåren, det har med hjärnans utveckling att göra. Om de inte sover så kommer de att vara halvsovande genom skoldagen, Inte orka göra många knop under dagen alls. För att sedan piggna till för kvällens umgänge. Jag skulle vara djupt oroad faktiskt.

Ungdomarna rör sig från familjen men är jätteberoende av den ändå. Skulle bli helt vilsna utan den. Sedan, när de väl.har etablerat en fast grund som självständiga individer, kan de komma tillbaka och tycka om att umgås.

Om ni vill umgås mer inom familjen får ni nog skaffa en gemensam hobby/sport eller liknande, som alla tycler.är roligt och som ni kan göra tillsammams. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Le) skrev 2025-08-20 16:09:59 följande:
    I tonåren etablerar ungdomar seriösa kontakter utanför familjen, för att börja sin resa mot att bli självständiga vuxna. Det är ett utvecklingssteg, så det.är fint att din ungdom har vänner! Hoppas att det är bra vänner.

De delar tankar om livet, familjen och skolan med varandra, prövar att bli känslomässigt beroende av andra än sin släkt.

Ungdomar som inte etablerar kontakter utanför hemmet, personliga vänner eller vänner genom laget eller föreningem som de tillhör, kan bli mycket ensamma som vuxna.

Viktigt kan vara att ändå hålla ihop familjen genom gemensamma måltider om det är möjligt. Då träffas hela familjen. Och en del gemensamma aktiviteter på vissa helger 

Sedan kan jag inte tänka mig att det inte är bra att tonåringen är ute så sent på vardagar. Där skulle jag definitivt säga ifrån.

De behöver mer sömn i tonåren, det har med hjärnans utveckling att göra. Om de inte sover så kommer de att vara halvsovande genom skoldagen, Inte orka göra många knop under dagen alls. För att sedan piggna till för kvällens umgänge. Jag skulle vara djupt oroad faktiskt.

Ungdomarna rör sig från familjen men är jätteberoende av den ändå. Skulle bli helt vilsna utan den. Sedan, när de väl.har etablerat en fast grund som självständiga individer, kan de komma tillbaka och tycka om att umgås.

Om ni vill umgås mer inom familjen får ni nog skaffa en gemensam hobby/sport eller liknande, som alla tycler.är roligt och som ni kan göra tillsammams. 
    Jag tycker ditt inlägg är vettigt och håller med om mycket. Jag menar absolut inte att vänner inte är viktiga eller att tonåringar inte ska få vara ute och umgås, det tycker jag givetvis att de ska. Vänner är viktiga! Jag tycker också att det hör till att gränser testas och bryts ibland, och att man lär sig av det. Däremot tror jag att det behövs balans. Familjebanden är också viktiga, och det är i vardagen man verkligen lär känna varandra genom olika steg och faser i livet. Tonåringen utvecklas och vi vuxna likaså, därför är det viktigt att fortsätta lära känna varandras nya sidor och att 'vattna gräsmattan' även när det gäller familjen.
    Det är en viktig läxa för barnen: att man måste ta hand om det som är viktigt. Alla vet vi att om något händer inom familjen så påverkar det djupare än om en vän flyttar eller ett förhållande tar slut. Det betyder inte att vänner och annat i livet inte spelar roll, men det visar hur central familjen är. Att visa varandra att man prioriterar familjen bygger något långsiktigt som man bär med sig hela livet.
    Det kan inte bara bli 'hela havet stormar' vid en viss ålder, där man som förälder ska acceptera att relationen förändras utan att kunna säga något. Jag tycker snarare att vi behöver lära våra barn vikten av helheten... att ha vänner, sköta skolan, pröva sina vingar, men också att ägna tid åt sin familj. För familjen är viktig, ofta mer än de själva inser i stunden.
    För mig är det en självklarhet att lära mina barn att se efter varandra och vårda sina familjerelationer, precis så som man gör i många andra kulturer världen över.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:36:31 följande:

Betyder det här synsättet att barn i alla åldrar ska få prioritera allt annat än familjen? Många föräldrar har ju ?bestämt? över yngre barn när det blivit för mycket lek någon period och istället sagt att de ska vara hemma, antingen för att det blir för mycket eller för att man själv vill umgås. Bara för att man fyllt 16/17 år betyder det väl inte att det plötsligt inte spelar någon roll om man aldrig är hemma?

Du kan väl inte jämföra småbarn med tonåringar!
    Varför ska tonåringen tvingas umgås med sina yngre syskon om han/hon inte vill? Vad tjänar det till?

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 17 och det var ingen därhemma som protesterade.
    Då fanns inga mobiler och jag hade ingen hemtelefon utan ringde från telefonkiosken utanför porten där jag bodde.

Mina ungar fick komma och gå som de ville när de var 16 och det gick hur bra som helst.
  • Anonym (Le)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 16:25:37 följande:
    Jag tycker ditt inlägg är vettigt och håller med om mycket. Jag menar absolut inte att vänner inte är viktiga eller att tonåringar inte ska få vara ute och umgås, det tycker jag givetvis att de ska. Vänner är viktiga! Jag tycker också att det hör till att gränser testas och bryts ibland, och att man lär sig av det. Däremot tror jag att det behövs balans. Familjebanden är också viktiga, och det är i vardagen man verkligen lär känna varandra genom olika steg och faser i livet. Tonåringen utvecklas och vi vuxna likaså, därför är det viktigt att fortsätta lära känna varandras nya sidor och att 'vattna gräsmattan' även när det gäller familjen.
    Det är en viktig läxa för barnen: att man måste ta hand om det som är viktigt. Alla vet vi att om något händer inom familjen så påverkar det djupare än om en vän flyttar eller ett förhållande tar slut. Det betyder inte att vänner och annat i livet inte spelar roll, men det visar hur central familjen är. Att visa varandra att man prioriterar familjen bygger något långsiktigt som man bär med sig hela livet.
    Det kan inte bara bli 'hela havet stormar' vid en viss ålder, där man som förälder ska acceptera att relationen förändras utan att kunna säga något. Jag tycker snarare att vi behöver lära våra barn vikten av helheten... att ha vänner, sköta skolan, pröva sina vingar, men också att ägna tid åt sin familj. För familjen är viktig, ofta mer än de själva inser i stunden.
    För mig är det en självklarhet att lära mina barn att se efter varandra och vårda sina familjerelationer, precis så som man gör i många andra kulturer världen över.
    Jag tycker nog att nära vänner bör vara lika viktiga som familjen, speciellt i sena tonåren. Man behöver stå på två ben känslomässigt.

Många har kvar sina ungdomsvänner hela livet och forskning har sett att de personerna i allmänhet är mer nöjda med livet, än de som inte har kvar vänner från ungdomen. Sedan vet man ju inte vad som orsakar vad, men att ha vänner verkar vara viktiga i alla fall.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Le) skrev 2025-08-20 16:38:37 följande:
    Jag tycker nog att nära vänner bör vara lika viktiga som familjen, speciellt i sena tonåren. Man behöver stå på två ben känslomässigt.

Många har kvar sina ungdomsvänner hela livet och forskning har sett att de personerna i allmänhet är mer nöjda med livet, än de som inte har kvar vänner från ungdomen. Sedan vet man ju inte vad som orsakar vad, men att ha vänner verkar vara viktiga i alla fall.
    Återigen, jag håller med om att vänner är viktiga. Jag har själv kvar barndomsvänner från när vi var på lågstadiet. Och några från gymnasiet. Jag förstår hur härligt det är att ha varandra men faktum är att (generaliserat) så är det familjen som skulle göra vad som helst för en och inte vännerna. Skulle det krisa sig så är det mamma, pappa och syskonen som skulle ta in en, eller stå som borgenär på lån, eller åka landet runt för att hjälpa en. Vänner får egna familjer att prioritera.  Vänner prioriterar familjen på högtider osv. Så hur bra Vänner man än har så kommer de inte gå över lik för din glädje.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Va?) skrev 2025-08-20 16:26:02 följande:
    Du kan väl inte jämföra småbarn med tonåringar!
    Varför ska tonåringen tvingas umgås med sina yngre syskon om han/hon inte vill? Vad tjänar det till?

Själv flyttade jag hemifrån när jag var 17 och det var ingen därhemma som protesterade.
    Då fanns inga mobiler och jag hade ingen hemtelefon utan ringde från telefonkiosken utanför porten där jag bodde.

Mina ungar fick komma och gå som de ville när de var 16 och det gick hur bra som helst.
    Men självklart ska man umgås med sina syskon?
    Vad är man för förälder om man inte uppmuntrar det?
    Som sagt, inte konstigt att Sverige har skrämmande höga siffror på allt möjligt negativt. Bl.a. psykisk ohälsa.
  • Anonym (Orimligt)

Har en tonåring i samma ålder som din och där är det samma. De bara drar runt sena kvällar och ibland nätter, vilket vi fått sätta stopp för.
    Hoppas det lugnat sig nu när skolan börjat. 
    Inte konstigt vi har så mycket problem med ungdomar i gäng när föräldrar låter barn och ungdomar dra runt sena kvällar och nattetid. Min son har flera vänner som får vara ute till 3-4 på morgonen. Om det inte är så att de ljuger för sina föräldrar. 

• Meddelande borttaget
  • Egon den stora
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:38:29 följande:
    Jag förstår att de är lågt prioriterade men varför de yngre barnen inte få tid? Tonåringen har ju haft sitt goda redan med all uppmärksamhet osv. Det små saknar ju den stora. Då får man faktiskt engagera sig. Det är ju lite så livet är generellt.
    Ditt tankesätt är jättekonstigt,  "bara för att du inte var hemma när du var 16 så kommer jag inte vara barnvakt så här 15 är efteråt. "
    Allt går i perioder.  Varför skulle 16 åringen prioritera dina barn?  Allt går ju i vågor och är relationen bra så är det ingen fara.
Svar på tråden Regler för 16 åring