• Anonym (Q)

Regler för 16 åring

Hej, hur tänker ni kring sena kvällar för en 16-åring? Mitt barn vill gärna vara ute med kompisar varje dag, ofta från morgon till midnatt. Så småsyskonet ser hen aldrig. Jag funderar på om det verkligen är rimligt ? ska de aldrig vara hemma? Jag tycker också det är viktigt med relationen till småsyskonet, som behöver tid tillsammans, men det blir knappt något av det när tonåringen alltid är ute. Jag hör ofta att man ska släppa på regler för att de ?snart är vuxna?, men 18 är ju fortfarande tonår. Hur resonerar ni andra kring vad som är lagom?

• Svar på tråden Regler för 16 åring
  • Egon den stora
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:48:15 följande:

Inte konstigt att Sverige har så hög statistik på ensamhushåll, självmord och depression med tanke på att man helt uppenbart tappat allt vad familj betyder. Klart det blir ensamt i längden att inte ha lärt sig vad som är viktigt i livet och inte lagt tiden som krävs.

Kommer såklart få mothugg på det också men faktum är att siffrorna är höga för det här landet och gemenskapen med familj verkar så enormt åsidosatt. Och hela samhället med alla dessa moderna föräldrar gör inte saken bättre som trycker på individualism.

För rättvisans skull kan du ju jämföra med Japan som också har skyhöga tal på självmord och där är familjen extremt viktig. 
    Så du får nog hitta ett annat argument.  Jag hade absolut noll tvång att vara hemma och både jag, mina föräldrar och syskon har jättebra kontakt ock träffas.  Min fru har mycket tvång att vara hemma och har idag sporadisk kontakt med syskonen och mycket ansträngd relation med föräldrarna. 
    Goda relationen innefattar inte tvång. 
  • Anonym (Alexandra)

Alltså, klart en 16-åring måste få prioritera frihet och kompisar? Tonåren är ju en tid för att slå sig fri och lära sig att stå på egna ben på olika sätt. Självklart ska de inte tvingas vara hemma för att leka med småsyskon om de inte vill.

Det är ju såklart rimligt att kräva att tonåringen kommunicerar och berättar var hen är och att hen kommer hem i en rimlig tid, plus såklart klarar skolan. 

Att jämföra det här med att man inte tycker att ens partner ska få gå ut hur som helt är bara absurt. Din partner är vuxen och tog ett aktivt val att skaffa barn och starta en familj. En tonåring har inte gjort några såna val och kan såklart inte hållas till såna krav. Det vore ju bara absurt.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 14:01:15 följande:
    Okej, men sedan kommer förväntningar på att familjen ska finnas där när man önskar tvärtom? När livet börjar bli tuffare och man behöver hjälp oavsett om det är ekonomiskt, barnvakt eller vad som helst, då ska familjen finnas där? Familjen man försummat?
    Du, om mina föräldrar säger att de inte vill ställa upp för mig som vuxen om jag hängde med kompisar som 16-åring, ja, då är det nog ingen relation där att gå miste om direkt. 

Det du beskriver här är ju villkorlig kärlek. Att barn inte kan förvänta sig stöd och värme om de inte gör som du vill och beter sig som du tycker att dom ska, och det känns ju rätt sjukt.
  • Anonym (Jenny)

Tycker inte man kan tvinga en 16åring att umgås med familjen, det ska vara valfritt när min unge är i den åldern. Tvång är inte rätta vägen, enligt mig iallafall. Sen att ungdomen ska hem på kvällen å sova pga skola är en annan sak

• Anonym (Va?)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 16:59:07 följande:
    Men självklart ska man umgås med sina syskon?
    Vad är man för förälder om man inte uppmuntrar det?
    Som sagt, inte konstigt att Sverige har skrämmande höga siffror på allt möjligt negativt. Bl.a. psykisk ohälsa.
    Inte ett  dugg självklart faktiskt. 
    Vem vill umgås med någon som inte ens vill det själv?

Vill du tvingas att umgås när du inte har lust med det?
    Om nej, varför ska tonåringar tvingas?
    Och hur roligt tycker småbarnen att det är då tror du?

Haha,  psykisk ohälsa fö att man får välja sitt umgänge själv?!?!?!
  • Anonym (J)
    Anonym (Q) skrev 2025-08-20 08:25:17 följande:

Hen träffar både vänner och "kärleken".
    Det är som att det hör till att bara dra runt överallt och ingenstans förutom att vara hemma. Men det är väl framför allt "partnern" som gör att hen är ute så mycket. Och nu i och med gymnasiet så drar det igång fester också. 

Jag är kanske gammalmodig men tycker det är konstigt att låta ungdomarna helt fritt bestämma tider och regler för "att de snart är vuxna". Det har man ju kunnat säga i flera år. Hörde det när hen fyllde 13,14,15 och nu 16. Ska allt efter barnens 12 årsdag vara "onödigt" dvs ingen familjetid?

Jag tycker inte det är orimligt att man kommer hem efter skolan, och tar dagen därefter beroende på planer? Eller att man hänger hemma vissa dagar, med kompisar andra, men inte vareviga dag att man inte ser sin tonåring?

Behöver lite i ryggen för att kunna stå upp för detta men när jag läst vissa trådar så är det 16-17 åringar som är hemifrån hela tiden och springer in och lägger sig sena natten.

Inte konstigt de inte orkar med skolan då. Men här hör man dom dunka musik kl på nätterna en onsdag, så man blir ju inte direkt förvånad. Säg ifrån?
  • Anonym (J)

Kl 1*

det är som att vissa föräldrar inte vågar sätta regler, ungen är inte vuxen än , föräldern ska vara en förebild och göra vad som är bäst för den 

• Anonym (J)

I den åldern tror man ju bara att man vet bäst i allting men det gör man inte , det behöver vara en förälder där som sätter gränser 

• Anonym (J)
    Anonym (Orimligt) skrev 2025-08-20 17:11:58 följande:

Har en tonåring i samma ålder som din och där är det samma. De bara drar runt sena kvällar och ibland nätter, vilket vi fått sätta stopp för.
    Hoppas det lugnat sig nu när skolan börjat. 
    Inte konstigt vi har så mycket problem med ungdomar i gäng när föräldrar låter barn och ungdomar dra runt sena kvällar och nattetid. Min son har flera vänner som får vara ute till 3-4 på morgonen. Om det inte är så att de ljuger för sina föräldrar. 

Helt galet och så undrar alla varför betygen rasar, känns inte så konstigt, men varför accepterar föräldrarna ens det. De ungarna måste ju smyga ut genom fönstret då för att gå ut och härja 
  • Anonym (J)

Men ja ljuger gör många i den åldern , men många vill väl inte tro det om sitt barn som är så duktig så 

Svar på tråden Regler för 16 åring