• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Var är alla israelvänner som sa att Israel kommer sluta döda palesinier när Hamas släpper gisslan? De målade upp en sionistisk saga om moralisk konsekvens: Israel krigar för att rädda liv. Men verkligheten skar igenom som rakblad. Gisslan har släppts och Israel har fortsatt med att döda oskyldiga civila. För detta handlar inte om gisslan. Det handlar om att stjäla mark och utrota eller tvinga ut palestinier. Det handlar om att pressa ut palestinierna bit för bit tills ingenting återstår av Gaza, förutom ruiner, svält och tystnad.

De som upprepade frasen "bara Hamas lämnar gisslan så blir det fred" lät som parodier på sig själva, som en kör av Israelisk  propagandaekon som inte märkt att ett folkmord pågår tills allt är Israel. För varje gång de anklagade alla för judehat, började en ny Isrselisk offensiv, ett nytt område raderas bort från kartan och nya tusentals barn dödades.

Kriget tar inte slut med gisslan. Det tar slut först när Israels mål är uppnått, och det målet har aldrig varit fred, utan dominans och övertagande av alla palestinska områden.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-06 21:20:31 följande:
    Var är alla israelvänner som sa att Israel kommer sluta döda palesinier när Hamas släpper gisslan? De målade upp en sionistisk saga om moralisk konsekvens: Israel krigar för att rädda liv. Men verkligheten skar igenom som rakblad. Gisslan har släppts och Israel har fortsatt med att döda oskyldiga civila. För detta handlar inte om gisslan. Det handlar om att stjäla mark och utrota eller tvinga ut palestinier. Det handlar om att pressa ut palestinierna bit för bit tills ingenting återstår av Gaza, förutom ruiner, svält och tystnad.

De som upprepade frasen "bara Hamas lämnar gisslan så blir det fred" lät som parodier på sig själva, som en kör av Israelisk  propagandaekon som inte märkt att ett folkmord pågår tills allt är Israel. För varje gång de anklagade alla för judehat, började en ny Isrselisk offensiv, ett nytt område raderas bort från kartan och nya tusentals barn dödades.

Kriget tar inte slut med gisslan. Det tar slut först när Israels mål är uppnått, och det målet har aldrig varit fred, utan dominans och övertagande av alla palestinska områden.

Hamas har brutit eld-upphöravtalet, inte lämnat tillbaka alla döda gisslan än och anfallit IDF. Förväntar du dig att Israel inte ska besvara elden? 

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-06 12:43:43 följande:
    Europeiska rådet har uppmanat till ?omedelbart, obehindrat tillträde för humanitärt bistånd? och stödjer en tvåstatslösning.

EU har även föreslagit att delar av associeringsavtalet med Israel ska upphävas, samt sanktioner mot våldsamma bosättare och extrema ministrar.

Detta tycker åtminstone jag är ett bevis för var vi som européer står i Gaza frågan. 

Det där är ett bevis för var vissa representanter för Europeiska Rådet och EU står. 

• Tyra myra
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-06 21:55:05 följande:

Det där är ett bevis för var vissa representanter för Europeiska Rådet och EU står. 

Du tror alltså inte på demokrati och att våra representanter representerar majoriteten. 

Det känns nog jobbigt att inte tillhöra majoriteten och hela tiden märka att ens åsikter inte väger så tungt i debatten.  Jag skulle nog tipsa dig om att när du känner att dina åsikter är i minoritet kanske fundera lite över varför inte alla tycker och tänker som du gör.

Det är inte såna som jag som ska behöva förklara mina ståndpunkter, däremot är det minoriteten som måste göra det, om man vill att vår riksdag ska ändra sig i frågan.
  • Anonym (Antiextremist)
    Nio IDF soldater våldtog en palestinier. De våldtog honom med ett järnrör. Det finns läckta videor som visar dessa grova övergrepp, vilket fått stor uppmärksamhet (annars skulle IDF aldrig ens reagerat). När dessa soldater skulle ställas inför rätta har det uppstått mycket starka protester från många israeler som menar att soldaterna är oskyldiga, att de har rätt att våldta och att de försvarar Israel. De protesterande israeler blev alltså inte förvånade eller besvikna över att IDF våldtar, utan de blev arga för att dessa soldater som våldtog skulle ställas inför rätta.

Men det här är inte ett enskillt fall. FN och människorättsorganisationer har samtidigt rapporterat om systematiska, utbredda övergrepp och tortyr mot palestinska fångar i israeliska anläggningar, inklusive våldtäkter och sexuellt våld, och kräver fulla och oberoende utredningar.

Världens mest OMORALISKA arme ska ha rätt att våldta. Vad tycker ni israelvänner om det här?

Den Israeliska chefsåklsgaren som läkte videon som visar våldtäkten har nu fängslats av Israel eftersom hon visade att våldtäkten ägde rum. Sjukt. Det är Israel.

youtube.com/shorts/NGVzXhQGrZE

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-06 22:10:17 följande:
    Du tror alltså inte på demokrati och att våra representanter representerar majoriteten. 

Det känns nog jobbigt att inte tillhöra majoriteten och hela tiden märka att ens åsikter inte väger så tungt i debatten.  Jag skulle nog tipsa dig om att när du känner att dina åsikter är i minoritet kanske fundera lite över varför inte alla tycker och tänker som du gör.

Det är inte såna som jag som ska behöva förklara mina ståndpunkter, däremot är det minoriteten som måste göra det, om man vill att vår riksdag ska ändra sig i frågan.

Så nu gör du antaganden om vad jag tycker om demokrati och vad som känns jobbigt, och kommer med mästrande, raljerande tips om vad jag ska fundera på och om hur riksdagens åsikter ändras. Ser att du tagit intryck av vissa av dina meningsfränder i denna tråd. 

Du skrev om var vi européer står i denna fråga. Som europé vänder jag mig mot att du uttalar dig å min och 744 millioner andras vägnar. 

Varken du eller jag måste förklara våra respektive ståndpunkter, men även om jag gör det hyser jag ringa förhoppningar om att riksdagen tar något större intryck. 

• Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-11-06 22:45:07 följande:
    Synd du inte läser israelsika media, då hade du sett videon redan i augusti 2024. 
    Ja men, vad tycker du om det här? Världens mest OMORALISKA arme ska ha rätt att våldta. 

Den Israeliska chefsåklsgaren som läkte videon som visar våldtäkten har nu fängslats av Israel eftersom hon visade att våldtäkten ägde rum. Sjukt. Det är Israel. Tycker inte du det?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-07 10:55:40 följande:

Så nu gör du antaganden om vad jag tycker om demokrati och vad som känns jobbigt, och kommer med mästrande, raljerande tips om vad jag ska fundera på och om hur riksdagens åsikter ändras. Ser att du tagit intryck av vissa av dina meningsfränder i denna tråd. 

Du skrev om var vi européer står i denna fråga. Som europé vänder jag mig mot att du uttalar dig å min och 744 millioner andras vägnar. 

Varken du eller jag måste förklara våra respektive ståndpunkter, men även om jag gör det hyser jag ringa förhoppningar om att riksdagen tar något större intryck. 

Hon har rätt. Du tror alltså inte på demokrati och att våra representanter representerar majoriteten?
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-07 11:07:35 följande:
    Ja men, vad tycker du om det här? Världens mest OMORALISKA arme ska ha rätt att våldta. 

Den Israeliska chefsåklsgaren som läkte videon som visar våldtäkten har nu fängslats av Israel eftersom hon visade att våldtäkten ägde rum. Sjukt. Det är Israel. Tycker inte du det?
    Nej det tycker jag inte. Precis som jag inte tycker svenskar i Sverige  har rätt att våldta bara for att våldtäkter sker i Sverige, och Sverige, liksom Israel är därmed inte sjuka.