• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Tyra myra
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-07 10:55:40 följande:

Så nu gör du antaganden om vad jag tycker om demokrati och vad som känns jobbigt, och kommer med mästrande, raljerande tips om vad jag ska fundera på och om hur riksdagens åsikter ändras. Ser att du tagit intryck av vissa av dina meningsfränder i denna tråd. 

Du skrev om var vi européer står i denna fråga. Som europé vänder jag mig mot att du uttalar dig å min och 744 millioner andras vägnar. 

Varken du eller jag måste förklara våra respektive ståndpunkter, men även om jag gör det hyser jag ringa förhoppningar om att riksdagen tar något större intryck. 

Du raljerade ju med Europarådet och EU.  Som består av demokratiskt valda ledamöter. Nu har inte majoriteten samma åsikt som dig i frågan om Palestina, så du förkastar deras beslut. Då tror man inte på demokratin, då vill man att en minoritet ska få bestämma över majoriteten. 

Jag kan säga att jag vänder mig mot detta. Jag respekterar demokratin även i de fall jag inte håller med om ett beslut. Helt enkelt därför att jag inte alltid har rätt i alla frågor och därför böjer jag mig inför majoriteten.

Jag är inte inbilsk nog att tro att min ståndpunkt alltid är den rätta.
  • Anonym (Jhanna)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-07 11:07:35 följande:
    Ja men, vad tycker du om det här? Världens mest OMORALISKA arme ska ha rätt att våldta. 

Den Israeliska chefsåklsgaren som läkte videon som visar våldtäkten har nu fängslats av Israel eftersom hon visade att våldtäkten ägde rum. Sjukt. Det är Israel. Tycker inte du det?
    Det finns sjuka domar i Sverige med, som jag som svensk verkligen inte stöttar. En är när den våldtäktsdömde inte blev utvisad för att han inte våldtog tillräckligt länge och grovt.

Därför tycker jag inte att du bör dra in hela landet Israel, när vi i Sverige inte är mycket bättre på våldtäktsdomar. Jag vill inte ses som en svensk som stöttar denna dom.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hovratten-darfor-utvisas-inte-meyas-valdtaktsman
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Jhanna) skrev 2025-11-07 19:33:05 följande:
    Det finns sjuka domar i Sverige med, som jag som svensk verkligen inte stöttar. En är när den våldtäktsdömde inte blev utvisad för att han inte våldtog tillräckligt länge och grovt.

Därför tycker jag inte att du bör dra in hela landet Israel, när vi i Sverige inte är mycket bättre på våldtäktsdomar. Jag vill inte ses som en svensk som stöttar denna dom.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hovratten-darfor-utvisas-inte-meyas-valdtaktsman
    Men snälla nån, hur kan du ens påstå att det är samma sak i Sverige? Har du helt tappat greppet om verkligheten? Har sionistisk propaganda gjort dig blind? Hur djupt är du berredd att sjunka för att försvara allt det sjuka som Israel gör?

I Sverige fängslar vi inte folk som avslöjar våldtäkter, vi straffar förövarna. I Sverige skulle vi ALDRIG fängsla någon som vågar avslöja att en våldtäkt har skett. Aldrig. Vi skyddar den som talar ut, vi står på offrets sida. Men i Israel? Där kastar man visselblåsare i fängelse, som om de vore brottslingarna själva. Det är så sjukt och vidrigt att man knappt hittar ord.

I Sverige skulle ingen gå ut och demonstrera för våldtäktsmäns rätt att våldta. Ingen! Det vore en moralisk kollaps. Men i Israel händer det, öppet, med flaggor, paroller och jubel. Det är sinnessjukt.

Och tänk efter, här ser vi våldtäktsmän som vad de är: förövare, brottslingar, avskum. Där hyllas de, lyfts upp, kallas nationens hjältar. Hjältar! Hur kan man förlora all värdighet på det sättet? Hur kan man stå där och applådera övergrepp, fängsla sanningssägare och ändå kalla sig civiliserad? Det är ett moraliskt haveri utan botten.

I Israel är det staten som systematiskt använder våldtäckter och sexuellt våld mot andra människor. I Israel skyddar israeliska politiker soldater som våldtar och tycker att IDF har rätt att våldta. Det är ju sjukt. Nej, något liknande skulle aldrig kunna hända i Sverige.

Och ändå står du och säger att det är "samma sak"? Skärp dig. Läs på. Öppna ögonen..Att försöka sudda ut skillnaden mellan ett land som försöker skydda sina medborgare och ett som fängslar sanningssägare är inte bara okunnigt, det är moraliskt förfallet. Om du inte ser skillnaden, då vill du inte se den. Och det säger allt.

www.ohchr.org/en/press-releases/2025/03/more-human-can-bear-israels-systematic-use-sexual-reproductive-and-other

Israeliska politiker hyllar våldtäcktsmän: youtube.com/shorts/wUhdh8NLe0s

Protester i Israel till stöd för att IDF ska ha rätt att våldta:

• Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-11-07 18:40:20 följande:
    Nej det tycker jag inte. Precis som jag inte tycker svenskar i Sverige  har rätt att våldta bara for att våldtäkter sker i Sverige, och Sverige, liksom Israel är därmed inte sjuka.
    Ursäkta men det är inte logiskt. Det är inte alls samma sak det som händer i Sverige och det som händer i Israel. Hur kan du tycka att våldtäckt är inte sjukt? Men snälla nån, hur kan du ens påstå att det är samma sak i Sverige? Har du helt tappat greppet om verkligheten? Har sionistisk propaganda gjort dig blind? Hur djupt är du berredd att sjunka för att försvara allt det sjuka som Israel gör?

I Sverige fängslar vi inte folk som avslöjar våldtäkter, vi straffar förövarna. I Sverige skulle vi ALDRIG fängsla någon som vågar avslöja att en våldtäkt har skett. Aldrig. Vi skyddar den som talar ut, vi står på offrets sida. Men i Israel kastar man visselblåsare i fängelse, som om de vore brottslingarna själva. Det är så sjukt och vidrigt att man knappt hittar ord.

I Sverige skulle ingen gå ut och demonstrera för våldtäktsmäns rätt att våldta. Ingen! Det vore en moralisk kollaps. Men i Israel händer det, öppet, med flaggor, paroller och jubel. Det är sinnessjukt.

Och tänk efter, här ser vi våldtäktsmän som vad de är: förövare, brottslingar, avskum. Där hyllas de, lyfts upp, kallas nationens hjältar. Hjältar! Hur kan man förlora all värdighet på det sättet? Hur kan man stå där och applådera övergrepp, fängsla sanningssägare och ändå kalla sig civiliserad? Det är ett moraliskt haveri utan botten.

I Israel är det staten som systematiskt använder våldtäckter och sexuellt våld mot andra människor. I Israel skyddar israeliska politiker soldater som våldtar och tycker att IDF har rätt att våldta. Det är ju sjukt. Nej, något liknande skulle aldrig kunna hända i Sverige.

Och ändå står du och säger att det är "samma sak"? Skärp dig. Läs på. Öppna ögonen..Att försöka sudda ut skillnaden mellan ett land som försöker skydda sina medborgare och ett som fängslar sanningssägare är inte bara okunnigt, det är moraliskt förfallet. Om du inte ser skillnaden, då vill du inte se den. Och det säger allt.

www.ohchr.org/en/press-releases/2025/03/more-human-can-bear-israels-systematic-use-sexual-reproductive-and-other

KOLLA PÅ DESSA VIDEON ÄR DU SNÄLL:

Israeliska politiker hyllar våldtäcktsmän: youtube.com/shorts/wUhdh8NLe0s

Protester i Israel till stöd för att IDF ska ha rätt att våldta:

youtube.com/shorts/NGVzXhQGrZE
  • FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-07 19:18:15 följande:
    Du raljerade ju med Europarådet och EU.  Som består av demokratiskt valda ledamöter. Nu har inte majoriteten samma åsikt som dig i frågan om Palestina, så du förkastar deras beslut. Då tror man inte på demokratin, då vill man att en minoritet ska få bestämma över majoriteten. 

Jag kan säga att jag vänder mig mot detta. Jag respekterar demokratin även i de fall jag inte håller med om ett beslut. Helt enkelt därför att jag inte alltid har rätt i alla frågor och därför böjer jag mig inför majoriteten.

Jag är inte inbilsk nog att tro att min ståndpunkt alltid är den rätta.

Men nu skenar fantasin iväg igen, jag har inte skrivit ett ord om att minoriteten ska bestämma över majoriteten, vad fick du det ifrån? 

Jag vet inte vad 744m européer tycker om situationen i Gaza, har inte sett någon info om vad majoriteten anser. Jag vet därför inte heller om de flesta är av samma åsikt som tex EU representanterna, kanske, kanske inte, men antagligen är det så.

Oavsett detta så håller inte jag med om deras uttalanden. Bara för att de är folkvalda innebär det naturligtvis inte att de i alla frågor exakt reflekterar vad deras röstare tycker, det vore konstigt om så var fallet. Så för att vara korrekt innebär EUs uttalanden inte ett kvitto på att vi 744m européer tycker X. 

• Tyra myra
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-07 21:16:37 följande:

Men nu skenar fantasin iväg igen, jag har inte skrivit ett ord om att minoriteten ska bestämma över majoriteten, vad fick du det ifrån? 

Jag vet inte vad 744m européer tycker om situationen i Gaza, har inte sett någon info om vad majoriteten anser. Jag vet därför inte heller om de flesta är av samma åsikt som tex EU representanterna, kanske, kanske inte, men antagligen är det så.

Oavsett detta så håller inte jag med om deras uttalanden. Bara för att de är folkvalda innebär det naturligtvis inte att de i alla frågor exakt reflekterar vad deras röstare tycker, det vore konstigt om så var fallet. Så för att vara korrekt innebär EUs uttalanden inte ett kvitto på att vi 744m européer tycker X. 

Och du har större insikt i vad dessa 744miljoner tycker och tänker än vad deras representanter har?

Vet du vad representativ demokrati innebär? Tydligen har du svårt att förlika dig vid att det alltid är majoriteten som bestämmer i en demokrati. De hjälper inte mycket om du har 25% om de andra 75% enas om något. Detta är demokratins grundval. Kan du inte acceptera detta är demokrati ingenting för dig.
  • FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-07 21:27:28 följande:
    Och du har större insikt i vad dessa 744miljoner tycker och tänker än vad deras representanter har?

Vet du vad representativ demokrati innebär? Tydligen har du svårt att förlika dig vid att det alltid är majoriteten som bestämmer i en demokrati. De hjälper inte mycket om du har 25% om de andra 75% enas om något. Detta är demokratins grundval. Kan du inte acceptera detta är demokrati ingenting för dig.

Återigen häpnar jag, jag skrev att jag inte vet majoriteten av européer tycker. 

Jag skrev att jag inte håller med om vad EU representerna sagt, resten är ditt hittepå. Eftersom du inte kan bemöta vad jag faktiskt har skrivit utan oriktigt tillskriver mig en massa åsikter, är det ingen mening för mig att bemöta dina fantasifulla anklagelser mera. Demokrati är inget för mig? Hahahaha!  

• Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-07 20:46:40 följande:
    Ursäkta men det är inte logiskt. Det är inte alls samma sak det som händer i Sverige och det som händer i Israel. Hur kan du tycka att våldtäckt är inte sjukt? 
    Så nu är det våldtäkten du menar är Sjukt? Inte Israel.

Nej tittar inte på dina videos.