• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 15:09:10 följande:
    Ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare.
    Tyskarna gjorde det när de fördrevs från Sudeten, Västpreussen och Schlesien efter att ha förlorat ett krig de startade. Inga tyskar skjuter raketer mot Stettin. Ingen spränger spårvagnar i Landsberg an der Warthe eller Breslau.

Tyskar och polacker lever i fred och frihet trots den brutala etniska rensningen för 80 år sedan. Så jo, det finns de som accepterar det. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-11-03 18:24:33 följande:
    Tyskar och polacker lever i fred och frihet trots den brutala etniska rensningen för 80 år sedan. Så jo, det finns de som accepterar det. 
    Så du är tycker att judar borde  "lära sig att acceptera"  när de gasades ihjäl? Det är så sjukt fel.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 20:26:40 följande:
    Så du är tycker att judar borde  "lära sig att acceptera"  när de gasades ihjäl? Det är så sjukt fel.
    Goddag, yxskaft.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-11-03 20:32:20 följande:
    Goddag, yxskaft.
    Svara på min fråga, tack.

Du tycker att folk ska "lära sig att acceptera" folkmord och etnisk rensning. Jag frågade dig om det gäller även judar. Vänligen svara på min fråga. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 20:50:39 följande:
    Svara på min fråga, tack.

Du tycker att folk ska "lära sig att acceptera" folkmord och etnisk rensning. Jag frågade dig om det gäller även judar. Vänligen svara på min fråga. 
    Nej, jag svarade på ditt inlägg #2298: "Ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare." med exempel på några som gjort just det, accepterat att de krig de startade hade konsekvens och gått vidare. Tack vare det lever de nu i fred och frihet. Mitt svar hade absolut noll och intet att göra med Förintelsen.

Araberna startade krig 1948 och de och deras anhängare har i snart 80 år vägrat att acceptera konsekvenserna av att de förlorade det krig de startade. Om de hade gjort det hade de kunnat leva i fred. Tydligen vill de inte det, hatet mot att en judisk stat över huvud taget existerar verkar överväga. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-11-03 21:07:01 följande:
    Nej, jag svarade på ditt inlägg #2298: "Ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare." med exempel på några som gjort just det, accepterat att de krig de startade hade konsekvens och gått vidare. Tack vare det lever de nu i fred och frihet. Mitt svar hade absolut noll och intet att göra med Förintelsen.

Araberna startade krig 1948 och de och deras anhängare har i snart 80 år vägrat att acceptera konsekvenserna av att de förlorade det krig de startade. Om de hade gjort det hade de kunnat leva i fred. Tydligen vill de inte det, hatet mot att en judisk stat över huvud taget existerar verkar överväga. 
    Ja, jag skrev att "ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare". Du förespråkade, mycket uppenbart, att palestinier ska göra det, dvs acceptera att dödas, fördrivas och förtryckas, men judar ska inte acceptera det? Är det korrekt?
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-03 21:23:10 följande:
    Ja, jag skrev att "ingen skulle acceptera att dödas, fördrivas, förtryckas och se sitt hem övertas av främmande bosättare". Du förespråkade, mycket uppenbart, att palestinier ska göra det, dvs acceptera att dödas, fördrivas och förtryckas, men judar ska inte acceptera det? Är det korrekt?
    Jag förstår att det var snopet att jag kunde ge ett korrekt exempel ur verkligheten på hur man kan gå från situationen att ens folk dödas, fördrivs, förtrycks och drivs från sina hem till att leva i fred. Jag har inte sagt ett ord om varken judar eller palestinier.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-11-03 21:40:17 följande:
    Jag förstår att det var snopet att jag kunde ge ett korrekt exempel ur verkligheten på hur man kan gå från situationen att ens folk dödas, fördrivs, förtrycks och drivs från sina hem till att leva i fred. Jag har inte sagt ett ord om varken judar eller palestinier.
    Jodå, det är uppenbart att du tyckte att palestinier ska acceptera att dödas och fördrivas. Du var ännu tydligare nu i din senaste kommentar.

Men ok, du påstår att jag tolkar dug fel...  så du menade egentlingen att palestinier inte ska acceptera att dödas, mördas och förtryckas? 
  • nihka
    Anonym (F U) skrev 2025-11-03 13:12:01 följande:
    Vad det spelar för roll om "palestinierna" styr sin "stat" demokratiskt?

Tja, fråga dem själva - de som utsätts för Hamas förtryck. För PA:s korruption.

Jag tror att det spelar roll på så sätt att ett demokratiskt "palestina" inte hade haft som mål att utplåna judarna och israel och vi hade haft fred i området. 
    Din dator har hakat upp sig på citattecken.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (F U) skrev 2025-11-03 13:14:16 följande:
    Hade du reagerat om det varit israeliska bomber och bosättare där?
    Varför är det så viktigt för dig att alla ögon ska vara överallt FÖRUTOM på Israel?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!