• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2026-02-02 15:38:29 följande:
    Det är ju lite positivt att du trots allt kan läsa något av David Stavrou, tycker du kan fortsätta med det, t.ex vad han tycker om Göran Rosenbergs svammel, om vad han skriver om Greta Thunbergs terrorresa m.m.
    gissar att du sållar friskt i vad du läser , och bara vågar läsa det som kritiserar just mitt hemland.
    Tja, t.ex. den här passusen föll tydligen bort innan budskapet postades här "Den politiska vänstern i Sverige har tyvärr helt tappat orienteringen. Många av dess anhängare har accepterat Hamas narrativ om den israelisk-palestinska konflikten. Det innebär inte nödvändigtvis att de stödjer terrorism, men synen på Israel som ett bosättarkolonialt projekt som bör bojkottas och motarbetas oavsett dess politik eller ledarskap har spridit sig från en radikal minoritet till att bli mainstream-politik."

Själv tycker jag att det är sympatiskt att SvD kan se olika sidor av en fråga och inte blint agerar propagandamegafon.
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2026-02-02 15:38:29 följande:
    Det är ju lite positivt att du trots allt kan läsa något av David Stavrou, tycker du kan fortsätta med det, t.ex vad han tycker om Göran Rosenbergs svammel, om vad han skriver om Greta Thunbergs terrorresa m.m.
    gissar att du sållar friskt i vad du läser , och bara vågar läsa det som kritiserar just mitt hemland.

Har du själv läst hans ledare? Jag tycker det är positivt att David Stavrou tydligt tar avstånd från en enstatslösning och kritiserar både de som tar Hamas parti, vilket är självklart för varje demokratiskt sinnad person och den svenska populistiska högerns hållning som stödjer Israel trots att dess nuvarande ledare använder samma metoder som auktoritära och illiberala regimer.

Vad är din kommentar till de problem som David Stavrou tar upp i sin ledartext?

- Att Benjamin Netanyahu försöker kontrollera krigets historiska berättelse för att undvika ansvar för den 7 oktober, samtidigt som han vägrar att inrätta en statlig undersökningskommission och försöker ersätta Israels militära och juridiska elit med lojala tjänstemän.
    - Att Knessets förslag om en ny mediamyndighet möjliggör politisk kontroll och hotar pressfriheten, trots regeringens juridiska rådgivares varning.
    - Att polisen i Israel numera agerar hårdare mot demonstranter, med ogrundade gripanden och ökad användning av våld, inklusive chockgranater och ridande kravallpolis.
    - Att Knesset diskuterar att en man och en kvinna som inte är gifta med varandra ska ha skyldighet att avstå från fysisk kontakt, något som skrämmer liberala och sekulära israeler.
    - Att vissa ministrar i regeringen ? som Itamar Ben Gvir och Bezalel Smotrich ? använder sina positioner för att utöka extremhögerns kontroll över polis och territorium.
    - Att Ben Gvir, som tidigare dömts för uppvigling och stöd till terrorism, styr polisens insatser mot demonstranter, medan Smotrich styr över Västbanken och förbereder marken för potentiell annektering, utan att hindra bosättares våld mot palestinier.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2026-02-02 17:12:44 följande:

Har du själv läst hans ledare? Jag tycker det är positivt att David Stavrou tydligt tar avstånd från en enstatslösning och kritiserar både de som tar Hamas parti, vilket är självklart för varje demokratiskt sinnad person och den svenska populistiska högerns hållning som stödjer Israel trots att dess nuvarande ledare använder samma metoder som auktoritära och illiberala regimer.

Vad är din kommentar till de problem som David Stavrou tar upp i sin ledartext?

- Att Benjamin Netanyahu försöker kontrollera krigets historiska berättelse för att undvika ansvar för den 7 oktober, samtidigt som han vägrar att inrätta en statlig undersökningskommission och försöker ersätta Israels militära och juridiska elit med lojala tjänstemän.
    - Att Knessets förslag om en ny mediamyndighet möjliggör politisk kontroll och hotar pressfriheten, trots regeringens juridiska rådgivares varning.
    - Att polisen i Israel numera agerar hårdare mot demonstranter, med ogrundade gripanden och ökad användning av våld, inklusive chockgranater och ridande kravallpolis.
    - Att Knesset diskuterar att en man och en kvinna som inte är gifta med varandra ska ha skyldighet att avstå från fysisk kontakt, något som skrämmer liberala och sekulära israeler.
    - Att vissa ministrar i regeringen ? som Itamar Ben Gvir och Bezalel Smotrich ? använder sina positioner för att utöka extremhögerns kontroll över polis och territorium.
    - Att Ben Gvir, som tidigare dömts för uppvigling och stöd till terrorism, styr polisens insatser mot demonstranter, medan Smotrich styr över Västbanken och förbereder marken för potentiell annektering, utan att hindra bosättares våld mot palestinier.

Nej , jag har inte läst, eftersom den ligger bakom betalvägg, och jag har inga som helst planer på att betala för alla länkar du postar som ligger bakom betalväggar. Jag har annat jag hellre lägger pengar på.Tomte
    Am Israel Chai
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2026-02-02 17:24:08 följande:
    Nej , jag har inte läst, eftersom den ligger bakom betalvägg, och jag har inga som helst planer på att betala för alla länkar du postar som ligger bakom betalväggar. Jag har annat jag hellre lägger pengar på.Tomte

Jag förstod att du kanske inte hade möjlighet att läsa ledaren, och därför har jag inkluderat konkreta exempel från texten.

Vad är din uppfattning om att Benjamin Netanyahu försöker kontrollera krigets historiska berättelse för att undvika ansvar för den 7 oktober, samtidigt som han vägrar att inrätta en statlig undersökningskommission och aktivt försöker ersätta Israels militära och juridiska elit med lojala tjänstemän?

Vad tycker du om att Knessets förslag om en ny mediamyndighet i praktiken möjliggör politisk kontroll och hotar pressfriheten, trots att regeringens egna juridiska rådgivare har varnat för riskerna?

Hur ser du på att vissa ministrar i regeringen, såsom Itamar Ben Gvir och Bezalel Smotrich, använder sina positioner för att utöka extremhögerns kontroll över både polis och territorium?

Och vad är din kommentar till att Ben Gvir, som tidigare dömts för uppvigling och stöd till terrorism, styr polisens insatser mot demonstranter, medan Smotrich styr över Västbanken och förbereder marken för potentiell annektering, utan att hindra bosättares våld mot palestinier?

• Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2026-02-02 17:24:08 följande:
    😄😄😄 I så fall borde du inte heller kommentera något du inte har läst.🤡
  • Rataxes
    KillBill skrev 2026-02-02 17:36:19 följande:

Jag förstod att du kanske inte hade möjlighet att läsa ledaren, och därför har jag inkluderat konkreta exempel från texten.

Vad är din uppfattning om att Benjamin Netanyahu försöker kontrollera krigets historiska berättelse för att undvika ansvar för den 7 oktober, samtidigt som han vägrar att inrätta en statlig undersökningskommission och aktivt försöker ersätta Israels militära och juridiska elit med lojala tjänstemän?

Vad tycker du om att Knessets förslag om en ny mediamyndighet i praktiken möjliggör politisk kontroll och hotar pressfriheten, trots att regeringens egna juridiska rådgivare har varnat för riskerna?

Hur ser du på att vissa ministrar i regeringen, såsom Itamar Ben Gvir och Bezalel Smotrich, använder sina positioner för att utöka extremhögerns kontroll över både polis och territorium?

Och vad är din kommentar till att Ben Gvir, som tidigare dömts för uppvigling och stöd till terrorism, styr polisens insatser mot demonstranter, medan Smotrich styr över Västbanken och förbereder marken för potentiell annektering, utan att hindra bosättares våld mot palestinier?

Jag vill läsa det själv innan jag kommenterar, jag litar inte ett dugg på att du citerar korrekt. Dålig erfarenhet du vet. Tomte
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Rataxes
    Rataxes skrev 2026-02-02 17:54:01 följande:
    Jag vill läsa det själv innan jag kommenterar, jag litar inte ett dugg på att du citerar korrekt. Dålig erfarenhet du vet. Tomte
    Det var visst till Rebecka du riktade dig, men tomten gäller iallafall. 
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2026-02-02 17:55:24 följande:
    Det var visst till Rebecka du riktade dig, men tomten gäller iallafall. 
    Haha, inte så lätt när vi precis talat intelefon om just den där ?
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    Instämmer i Rataxes kommentar! Vill läsa hela innan jag säger bu eller bä. Inte på dina tolkningar av vad han säger.
    Am Israel Chai
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2026-02-02 17:56:43 följande:
    Haha, precis, vi hörs! 
  • KillBill
    Mentat har tydligen läst ledartexten, och han borde kunna bekräfta att de frågor jag ställer till Rebecca handlar om konkret kritik som framförs av David Stavrou. Jag tycker att det skulle vara intressant att få återkoppling på ledartexten från någon som bor i Israel.
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2026-02-02 17:56:43 följande:
    Det förklarar en hel del. Det är dock ovanligt.
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2026-02-02 17:36:19 följande:

Jag delar inte deras uppfattning om hur mitt land ska styras. Du vet, vi har en opposition i Israel, till skillnad mot ditt älskade palestina, där oppositionella mördas, och en diktator styr sedan 20 år.
    Jag har alltid varit för en tvåstatslösning, men blir mer och mer skeptisk, liksom många andra med mig.
    Tycker du det är konstigt? Försök leva med grannar som har det inskrivet i sina stadgar att ditt land ska utplånas, 
    varför tror du att ukrainarna är misstänksamma mot ryssar? Varför tror du att det fanns ett utbrett tyskhat i England efter 1940? 
    Nu är ju araberna värdelösa på krigföring, 1948, 1967, 1973, övertro, lathet, korruption och usel träning.
    Det är väl det som gjort bitterheten och hämndbegäret som aldrig släpper.

Am Israel Chai
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2026-02-03 07:20:48 följande:

Jag delar inte deras uppfattning om hur mitt land ska styras. Du vet, vi har en opposition i Israel, till skillnad mot ditt älskade palestina, där oppositionella mördas, och en diktator styr sedan 20 år.
    Jag har alltid varit för en tvåstatslösning, men blir mer och mer skeptisk, liksom många andra med mig.
    Tycker du det är konstigt? Försök leva med grannar som har det inskrivet i sina stadgar att ditt land ska utplånas, 
    varför tror du att ukrainarna är misstänksamma mot ryssar? Varför tror du att det fanns ett utbrett tyskhat i England efter 1940? 
    Nu är ju araberna värdelösa på krigföring, 1948, 1967, 1973, övertro, lathet, korruption och usel träning.

Trist bara att Israels premiärminister Benjamin Netanyahu under många år fört en politik som i praktiken har stärkt Hamas. Genom att tillåta omfattande qatariska penningöverföringar till Gaza och genom att medvetet undvika att politiskt försvaga Hamas, har hans regering bidragit till att befästa rörelsens makt. Syftet, enligt både israeliska journalister, säkerhetsexperter och Netanyahus egna kritiker, har varit att hålla palestinierna splittrade och därmed underminera möjligheterna till en sammanhållen palestinsk motpart, något som i sin tur försvårar varje seriös fredsprocess..

• Rataxes

Det måste kännas förnedrande att ständigt losa mot en underlägsen motståndare, trots en på pappret överväldigande övermakt. Kvalitet och motivation gör mycket.

Så här fuskar ham-ass till siffrorna över döda, retroaktivt könsbyte:

• Rataxes
    Rataxes skrev 2026-02-03 08:28:02 följande:
    Det måste kännas förnedrande att ständigt losa mot en underlägsen motståndare, trots en på pappret överväldigande övermakt. Kvalitet och motivation gör mycket.

Så här såg han ut innan könsbytet:

• Anonym (Antiextremist)

Att du talar om "opposition" som bevis på demokrati säger mer om illusionen än verkligheten. Israel kallar sig demokrati, men är en apartheid sim styr ett folk utan rösträtt, kontrollerar deras mark, vatten, rörelsefrihet och ekonomi genom militärlag. Det är inte demokrati, det är apartheid, erkänd som sådan av FN:s experter, Amnesty och Human Rights Watch.

Att du sedan nämner Gaza som "diktatur" utan att nämna att Israel i 17 år belägrat området, blockerat dess val, in- och utförsel och ihjälbombat politiska ledare, är typiskt sionistiskt selektivt. Om någon sitter inlåst i sin egen ruin, svältande under ockupation medan deras barn slaktas varje dag av Israel, är det inte konstigt att deras samhälle inte uppfyller dina ideal om "fri opposition".

Ditt påstående om att palestinier "vill utplåna Israel" bygger på gammal sionistisk propaganda. Fatah erkände Israel redan på 1990-talet, och det är Israel som sedan dess saboterat alla fredsförsök genom fortsatt olaglig bosättarpolitik, olaglig annektering av mark och kollektiva bestraffningar. Det är inte grannskapspolitik, det är kolonisation, och den förväntas palestinier acceptera?

Jämförelsen med Ukraina visar en total moralisk förvrängning. Ukraina försvarar sig mot ockupation, precis som palestinierna. Det är alltså palestinierna som är ukrainarna i denna analogi, medan Israel står på Rysslands plats.

Och till sist: när du avslutar med att kalla "araberna värdelösa på krigföring" avslöjar du kärnan i ditt resonemang. Hatet, inte sanningen, bär din analys. Den som måste avhumanisera ett helt folk för att rättfärdiga sina egna övergrepp har redan förlorat moraliskt. Den sortens tänkande har bränt världen förr och världen börjar se igenom det.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-02-03 08:28:02 följande:

Kan du ge kontext till vad det är för bild som du visar och berätta vad det handlar om?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2026-02-03 08:32:25 följande:
    Så här såg han ut innan könsbytet:
    Hur vet du att detta är en medveten handling och inte ett administrativt misstag? Att administrativa fel uppstår under krig är ju välkänt.