• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Om gisslan släpps)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-26 19:45:38 följande:
    Hamas bär ansvaret för terroristdåd mot israeliska civila och organisationen klassas som en terroristgrupp. 
    Där sätter jag gilla och delar bilden.
  • Anonym (Antiextremist)
    Solrosblad skrev 2025-09-26 20:20:49 följande:
    Förklara då. Försök att göra det utan att hänvisa till artiklar, organisationer och konspirationsteorier. Använd din hjärna.
    Du förstår verkligen inte. Det är ditt påhitt så du får förklara det. Jag förklarar mina egna påståenden. Men jag kan hjälpa dig att tänka. Det är omöjligt att logiskt förklara en lögn på samma sätt som sanning eftersom en lögn per definition är en avsiktlig förvrängning eller falsk representation av verkligheten. Det du skrev bygger på att framställa något som inte är sant, vilket leder till en intern logisk motsägelse om man försöker försvara den som ett sant påstående. Så tänk noga.

Du borde också lära dig att öogik bygger på sanning. Ditt påstående bryter mot sanningen. Att försöka ge en lögn en logisk förklaring innebär att man måste acceptera att ett falskt påstående är sant, vilket är ett paradoxalt och självmotsägande försök som strider mot själva definitionen av logik och sanning. Du lever den desinformationen du målar upp men för mig är det bara en lögn.

Det går alltså inte att logiskt försvara en lögn utan att gå emot logikens och sanningens definitioner. Lycka till.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-26 19:23:57 följande:
    Israel bryr sig inte om gisslan. Hamas har redan erbjudit flera gånger att släppa alla kvarvarande gisslan i utbyte mot ett slut på kriget. Israel har sagt nej.

Hamas har också visat vilja till intensiva förhandlingar och har frigivit vissa gisslan som ett signalement på framsteg.israel istället dödar de som vill förhandla om fred ( senast i Qatar).

Israel hjälpte till att skapa Hamas, finansierade Hamas och det här kriget handlar inte om Hamas. Israel slaktar civila obeväpnade oskyldiga civila för att roffa Gaza. Israels arme är en av världens starkaste med mest avancerade vapen men kan inte vinna över några tusen primitiva terrorister som har de mest primitiva vapen? Nej, det handlar inte om gisslan eller att vinna över Hamas utan kriget handlar om att fördriva eller döda ALLA palestinier och ta över deras land. Det vet vi alla. Israel bryr sig inte alls om gisslan. Varför tror du att gisslans anhöriga demonstrerar mot Netanyahu? Netanyahu använder bara hela situationen för att fördriva palestinier och roffa deras land.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/25rxVR/kallor-netanyahu-ville-inte-ens-rosta-om-forslag

"När Israels säkerhetskabinett möttes ville flera ledamöter ta upp det senaste förslaget om vapenvila, uppger källor enligt tidningen Haaretz. Men premiärminister Benjamin Netanyahu ska ha sagt nej."

"Arméchefen Eyal Zamir ville ta upp medlarländernas förslag till vapenvila och frigivning av gisslan för diskussion. Palestinska Hamas har sagt ja till planen, medan Israel inte har svarat."

Jag tror absolut att gisslans anhöriga bryr sig om dem och de är israeler.

En JA/NEJ-fråga:  Anser du att Hamas omedelbart bör släppa gisslan?

Om nej- Anser du att de inte har möjlighet till det? Också JA/NEJ

• Solrosblad
    Solrosblad skrev 2025-09-26 09:50:35 följande:

Orkar inte ens läsa detta. Jag gav dig faktabaserade siffror, historia och logiskt tänkande. Ditt islamo-vänster svammel gränsar till schizofreni. Sök hjälp. 

Känner likadant som imorse. Jag uppmanar även KillBill att söka hjälp.
    Det går dessvärre inte att föra produktiva diskussioner med människor som har indoktrinerats av islam-vänstern.
    Själar som har förgiftats av hat utan att ens inse det. Det liknar en kult i allt högre grad.

Med det sagt så drar jag mig!😊 Länge leve den enda demokratin i Mellanöstern🇮🇱

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-26 19:49:18 följande:
    Läste inte du det jag skrev? Jo, jag tycker att Hamas borde släppa alla gisslan och Hamas har offentligt erbjudit att frige samtliga kvarvarande gisslan de håller i Gaza. Israel har sagt nej.
    Visst, de ska frige gisslan och behålla alla sina vapen så de snart kan göra om 7 oktober och ta nya gisslan. De friger några Israeler och Israel friger 30-50 ggr så många palestinier. Fantastiskt erbjudande.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-26 19:49:18 följande:
    Läste inte du det jag skrev? Jo, jag tycker att Hamas borde släppa alla gisslan och Hamas har offentligt erbjudit att frige samtliga kvarvarande gisslan de håller i Gaza. Israel har sagt nej.
    Jo men vänta lite nu. Israel sagt nej skrev du, Menar du att Israel skulle hindra Hamas att släppa gisslan om de försökte göra det?

Hur skulle Israel hindra ett omedelbart släppande av gisslan rent konkret?
  • Anonym (F U)
    KillBill skrev 2025-09-26 18:44:28 följande:

Det är otroligt lågt av sveriges statsminister att anklaga oppositionen för att inte hålla rent, när han själv inte lyckas hålla rent från antisemiter på sin egen kant.

Nästan lika lågt som att inte kunna ta avstånd från en partikamrat som delar symboler om en ny judeutrotning med Hamas.

Känner du någon som inte klarar av det?
  • Anonym (F U)
    Solrosblad skrev 2025-09-26 21:06:44 följande:

Känner likadant som imorse. Jag uppmanar även KillBill att söka hjälp.
    Det går dessvärre inte att föra produktiva diskussioner med människor som har indoktrinerats av islam-vänstern.
    Själar som har förgiftats av hat utan att ens inse det. Det liknar en kult i allt högre grad.

Med det sagt så drar jag mig!😊 Länge leve den enda demokratin i Mellanöstern🇮🇱

Det kallas på engelska för "cognitive rigidity" eller "mental rigidity".

Oförmågan att ändra ståndpunkt när nya intryck kommer utan istället ser dessa intryck som ett hot mot sina åsikter och därför agerar aggressivt mot dessa nya intryck.

Typexempel: när det man påstår (500 döda kvinor och barn av en israelisk bomb på en sjukhusparkering) bevisas vara felaktigt (islamisters raket landade fel och dödade ett dussintal, max) så stannar man kvar i slutsatsen att det ändå är Israels fel.

Eller: "Barnen i Gaza svälter!" vilket bemöts med "Se här, fullproppade matstånd på torgen men folket klagar på höga priser". Varpå svaret blir "Sionist-propaganda!!"

https://www.researchgate.net/publication/318356890_Cognitive_Rigidity_Overgeneralization_and_Fanaticism
  • Anonym (F U)
    KillBill skrev 2025-09-22 18:06:00 följande:
    Det är verklighetsfrånvänt att påstå att de som erkänner en palestinsk stat skulle sympatisera med Hamas eller andra terrorgrupper. Varför påstår du det? Vad är ditt syfte med att sprida en så felaktig bild?
    Ordet var "belöna" vilket onekligen är precis vad som sker.

Hamas uppnår därmed ett av sina mål med pogromen den 7 oktober.

Nu gör inte detta någonting i sak annat än att det visar var vissa politiker står ideologiskt - israel kommer tack och lov inte att låta sig påverkas -  men det ÄR ett problem att Hamas massmord på judar belönas med detta.

SÄRSKILT som Hamas lovat att utföra nya pogromer och massmord - igen och igen och igen - tills alla judar är utplånade och Israel upphör att existera.

Att som politiker inte ha ryggrad att stå emot detta för att det politiska trycket blir för stort är en svaghet som vi ser i öppen dager.