• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-09-27 16:11:25 följande:
    Visst, vi har förstått att du hatar Israel och det har framgått i tidigare inlägg att du tycker att staten inte borde existera alls (i åtminstone den frågan i full överensstämmelse med Hamas)

Påståendet här är dock mest löjeväckande. Vi kan kika på demokratiindex för Mellanöstern (The Economist Democracy Index - Wikipedia) där Israel ges överlägset högst betyg, 7.8 på en skala 0-10. Inget annat land kommer ens över 5 och bara två ens över 4. Naturligtvis går det att hitta brister när man letar men det är i så fall verkligen grandet i nästans öga, relativt övriga länder i regionen är Israel ett strålande ljus i klassen "demokrati"
    Det är historiskt belagt att staten Israel utvecklats i en kolonial och apartheidliknande riktning med fortsatt etnisk rensning, ockupation, olagliga bosättningar, systematisk förtryck av palestinier och nu även folkmord, vilket har inget med demokrati att göra.

Följande historiska och politiska argument förklarar varför Israel ses som kolonialistisk projekt:

1. Brittiska mandatets roll och kolonial expansion.
    Israel grundades genom att brittiska myndigheter använde sin koloniala makt och stödde massinvandring av judar till området, vilket resulterade i våldsamma fördrivningar av den arabiska palestinska befolkningen. Det brittiska stödjandet av den sionistiska rörelsen, bland annat genom Balfourdeklarationen, betraktas som kolonial inblandning som möjliggjorde ett främmande folks etablering på mark som redan beboddes av en ursprungsbefolkning.

2. Etnisk fördrivning och markkontroll.
    När staten Israel etablerades följde den en omfattande etnisk rensning (Nakba) där omkring 700 000 palestinier fördrevs från sina hem. Israel tog kontroll över större områden än vad som ursprungligen föreslogs i FNs delningsplan, och befintliga araber exkluderades ur de ekonomiska och politiska systemen. Denna process av markexpropriering och etnisk homogenisering kan ses som en kolonial strategi för att skapa en exklusiv judisk stat. Etnisk rensning och markrofferi har aldrig stoppats och fortfarande pågår. Idag ser vi ett pågående folkmord med syfte att roffa Gaza.

3. Sionism som en form av bosättarkolonialism.
    Sionismen har av många forskare klassificerats som en bosättarkolonial rörelse, där syftet var att etablera en judisk stat genom massinvandring, bosättning och överläggande kontroll över ursprungsbefolkningens territorium. Den sionistiska rörelsen organiserade kollektiva jordbrukskollektiv (kibbutzer) som fungerade som utposter och förstärkningspunkter för territoriell kontroll och fördrivning av den arabiska befolkningen.

4. Staten Israel som en fortsättning på kolonial politik.
    Israel har fortsatt koloniala metoder efter 1948, särskilt genom olagliga bosättningar på ockuperade palestinska områden. Dessa bosättningar har  etablerats på palestinsk mark genom tvångsförflyttningar och militär kontroll, vilket vidare bekräftar en kolonial strategi för att expandera territorium och dominans. Palestinier har inte samma rättigheter som judar och har varit förtryckta sedan Israel skapades. Det är apartheid, inte demokrati.
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2025-09-28 12:54:25 följande:
    Apropå ohederligt och propaganda så verkar du inte ha några problem med att posta propaganda från Al Jazeera, vilket vi sett i tråden. 
    Så ordet ohederlig ska du vara väldigt sparsam med att använda. 
    I övrigt så antar jag att du håller med mig om att det ohederliga i Rataxes inlägg  där han påstår att Arafat sagt nej till en Palestinsk stat trots att förhandlingarna aldrig resulterade i ett färdigt avtalsförslag.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Alexanderlukas
    KillBill skrev 2025-09-28 12:56:59 följande:
    Vilket av mina inlägg innehåller felaktigeter? Ge mig en hänvisning så kan vi granska det. 

Javisst, inlägg #808. Det övergår mitt förstånd hur man kan posta något från Hamas megafon Al Jazeera. 
    Men du ser inga problem med det ser jag!

Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-09-27 16:11:25 följande:
    Visst, vi har förstått att du hatar Israel och det har framgått i tidigare inlägg att du tycker att staten inte borde existera alls (i åtminstone den frågan i full överensstämmelse med Hamas)
    😄 Var någonstans har jag skrivit det? Eller menar du att vara mot folkmord, etnisk rensning, oöaglig ockupation, markrofferi och slakt av oskyldiga civila är att vara mot Israels existens?  Menar du att allt detta är grundläggande förutsättningar för att Israel ska existera? 
  • Anonym (Antiextremist)
    Alexanderlukas skrev 2025-09-28 12:54:25 följande:
    Apropå ohederligt och propaganda så verkar du inte ha några problem med att posta propaganda från Al Jazeera, vilket vi sett i tråden. 
    Så ordet ohederlig ska du vara väldigt sparsam med att använda. 
    Ohederligt att länka till Al Jazira? Återigen sprider du israelisk propaganda.

Det finns inga oberoende bevis för att Al Jazeera har organisatoriska eller journalistiska kopplingar till Hamas; alla sådana påståenden kommer från israeliska myndigheter som är propaganda och har kraftigt förnekats både av Al Jazeera själva, samt av flera människorätts- och pressfrihetsorganisationer. Al Jazeera rapporterar från Gaza och har blivit både smutskastad och utsatt för attacker av Israel just på grund av sin rapportering, som ofta anses ge en "röst åt de röstlösa" och visa krigets konsekvenser direkt.
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2025-09-28 13:05:07 följande:

Javisst, inlägg #808. Det övergår mitt förstånd hur man kan posta något från Hamas megafon Al Jazeera. 
    Men du ser inga problem med det ser jag!

Ja Al Jazeera ifrågasätts ibland som källa, men i det här fallet handlar det om en händelse som bekräftats av flera oberoende och respekterade organisationer och medier: 

Human Rights Watch rapporterade den 1 augusti 2025 att israeliska styrkor vid hjälpstationer som drivs av Gaza Humanitarian Foundation (GHF) regelbundet öppnat eld mot palestinska civila som sökte mat. FN:s uppgifter visade att minst 859 personer dödades vid GHF:s stationer mellan 27 maj och 31 juli.

PBS NewsHour rapporterade den 4 augusti 2025 att flera hundra palestinier dödades när de försökte nå hjälpstationer och konvojer, och FN:s World Food Programme bekräftade att massiva folksamlingar utsattes för skott vid 25 hjälpfordon.

The Guardian publicerade den 9 augusti 2025 en interaktiv rapport som dokumenterade 21 dagar i juni, där omkring 2 000 palestinier skadades vid hjälpstationer.

Rapporteringen bygger alltså inte på en enda källa, utan på många oberoende och välrenommerade aktörer, inklusive FN och Human Rights Watch. Att använda Al Jazeera som ingång är alltså inte att förlita sig på en partisk källa, utan att hänvisa till en händelse som flera källor har verifierat.

PS. Jag hänvisade dessutom till Human Rights Watch i inlägg #808. Missade du det?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-09-28 07:23:30 följande:
    Alla dina ("absolut inte antisemitiska") ranter om "Israeliska lobbyn", "AIPAC", "Sionister", "Netayahu styr Trump via Epstein" och allt annat till trots ...

... 
    www.instagram.com/reel/DPHt6fUghDB/

Bibi själv är stolt över det.
  • Alexanderlukas

Så varför ifrågasätts Al Jazeera ibland tror du? 

Då ska vi se här, dina källor är bland annat Human Rights Watch och den källan har ju skrattats bort av din extrema kompis här i tråden som sionistisk propaganda. Så bort med den.

Ett exempel till du nämner är the Guardian vilket är Englands vänsterblaska nummer ett och kan jämföras med Aftonbladet. Så bort med den med.

Jag har tittat runt i liter trådar här på forumet och du har en förkärlek med ja och nej frågor till dina meningsmotståndare.

Så nu frågar jag dig: Anser du att Al Jazeera är en demokratisk avsändare av nyheter som berör alla människors rättigheter och en neutral rapportering av kriget i Gaza? 
    Ja eller nej?

KillBill skrev 2025-09-28 13:26:29 följande:

Ja Al Jazeera ifrågasätts ibland som källa, men i det här fallet handlar det om en händelse som bekräftats av flera oberoende och respekterade organisationer och medier: 

Human Rights Watch rapporterade den 1 augusti 2025 att israeliska styrkor vid hjälpstationer som drivs av Gaza Humanitarian Foundation (GHF) regelbundet öppnat eld mot palestinska civila som sökte mat. FN:s uppgifter visade att minst 859 personer dödades vid GHF:s stationer mellan 27 maj och 31 juli.

PBS NewsHour rapporterade den 4 augusti 2025 att flera hundra palestinier dödades när de försökte nå hjälpstationer och konvojer, och FN:s World Food Programme bekräftade att massiva folksamlingar utsattes för skott vid 25 hjälpfordon.

The Guardian publicerade den 9 augusti 2025 en interaktiv rapport som dokumenterade 21 dagar i juni, där omkring 2 000 palestinier skadades vid hjälpstationer.

Rapporteringen bygger alltså inte på en enda källa, utan på många oberoende och välrenommerade aktörer, inklusive FN och Human Rights Watch. Att använda Al Jazeera som ingång är alltså inte att förlita sig på en partisk källa, utan att hänvisa till en händelse som flera källor har verifierat.

PS. Jag hänvisade dessutom till Human Rights Watch i inlägg #808. Missade du det?

Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-28 13:16:22 följande:
    😄 Var någonstans har jag skrivit det? Eller menar du att vara mot folkmord, etnisk rensning, oöaglig ockupation, markrofferi och slakt av oskyldiga civila är att vara mot Israels existens?  Menar du att allt detta är grundläggande förutsättningar för att Israel ska existera? 
    Det har framgått att du inte vill att staten Israel skall existera. Jag har inte tänkt leta igenom dina tusentals inlägg av Israelhat för att hitta exakt vilka det var, men det är mer än ett.

F.ö. är ditt svar på mitt inlägg om demokratisk status i regionen ett gigantiskt "Goddag, yxskaft". Allt är som vanligt med andra ord.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-09-28 13:57:55 följande:
    Det har framgått att du inte vill att staten Israel skall existera. Jag har inte tänkt leta igenom dina tusentals inlägg av Israelhat för att hitta exakt vilka det var, men det är mer än ett.

F.ö. är ditt svar på mitt inlägg om demokratisk status i regionen ett gigantiskt "Goddag, yxskaft". Allt är som vanligt med andra ord.
    😄👎 Ja, just det...du kan inte visa vilken av mina kommentarer eftersom det du påstår är lögn. 

Eller menar du att vara mot folkmord, etnisk rensning, oöaglig ockupation, markrofferi och slakt av oskyldiga civila är att vara mot Israels existens?  Menar du att allt detta är grundläggande förutsättningar för att Israel ska existera?