• Anonym (Dilemma)

Träffa gammal kärlek

Ska träffa min första stora kärlek efter +30 år, han bor inte i Sverige så ingen man träffar hursomhelst. 
    Jag har varit öppen med min sambo om detta att vi chattar o ska träffas vilket han är ok med.  Mannen jag ska träffa har inte sagt något till sin fru, nu har hon sett en av våra chattar, tyvärr har mannen kallat mig hjärtat och älskling i dessa..så hans fru är arg och sårad. Med all rätt.

Så mitt dilemma ska jag strunta i att träffa mannen trots att jag såg gärna vill se honom o ingen av oss har ju tänkt vara otrogen bara ses o äta en bit mat.
    Eller träffa honom trots att hans fru är sårad..Han kommer förmodligen inte berätta för henne att vi ska ses..

• Svar på tråden Träffa gammal kärlek
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-21 00:07:55 följande:
    Nu är det inte det som var frågan TS ställde. Du är OT
    Vill du på något sätt straffa TS....? Du tycker tydligen att det är hennes fel att hans fru är svartsjuk, men du vet ju ingenting om detta.

Hans fru kanske har varit svartsjuk långt innan det här mad det här med TS. Det finns relationer där obefogad svartsjuka är ett stort problem.  Men det tänkte du kanske inte på.  Har själv levt i en sådan relation, och ärligt talat var det rena tortyren. Jag blev tillslut så isolerad att jag inte stod ut.  Att inte få umgås med vänner, arbetskamrater eller grannar utan att bli anklagad är inte särskilt trevligt.

Nu påstår jag inte att detta sker i TS X fall med det skulle kunna vara så och det vet varken du jag ,TS eller någon annan här på FL
    Fast i det här fallet så tycker jag att det verkar vara befogat att reagera/bli svartsjuk.
    Och då har jag också levt med en sjukligt svartsjuk person så jag vet vad det kan innebära.
    Jag är,som jag skrev tidigare,inte den svartsjuka typen. Men jag hade ändå reagerat om min man hade betett sig på det här sättet.
    Så det behöver inte alls handla om sjuklig, omotiverad svartsjuka.
  • Anonym (ABC)
    molly50 skrev 2025-09-21 13:06:42 följande:
    Fast i det här fallet så tycker jag att det verkar vara befogat att reagera/bli svartsjuk.
    Och då har jag också levt med en sjukligt svartsjuk person så jag vet vad det kan innebära.
    Jag är,som jag skrev tidigare,inte den svartsjuka typen. Men jag hade ändå reagerat om min man hade betett sig på det här sättet.
    Så det behöver inte alls handla om sjuklig, omotiverad svartsjuka.
    Det hade jag också blivit.
  • Anonym (Va...)
    Anonym (Hm) skrev 2025-09-21 06:01:47 följande:

Fast nu pratar vi om ett ex, en stor kärlek, inte grannar och arbetskamrater. 

vi pratar inte heller om en obefogat svartsjuk fru, utan en kvinna som har hjärna nog att förstå vad som eventuellt pågår och som vill sätta gränser för sitt äktenskap - där TVÅ personer ska må bra. 

Hur vet du att det är en stor kärlek?  Hur vet du att partnern inte är obefogat svartsjuk? Det vet varken du eller någon annan, inte jag , inte du , inte TS. 

Om jag fick veta av någon gammal bekant/ex eller you name it. att det vore svårt att träffas för en fika därför att partnern var svartsjuk, så skulle åtminstone jag  tolka det som obefogad svartsjuka.  Jag gör detta eftersom jag tappade väldigt många vänner under åren med mitt svartsjuka ex. Det skulle ha varit omöjligt för mig att ta en fika på stan med en gammal kompis eller barndomsvän.
  • Anonym (Va...)

Nu skriver jag inte mer i den här tråden. När man börjar rättfärdiga svartsjuka så lägger jag av.  Det är inte friskt att inte lita på varandra i en relation.

• Anonym (l)
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-21 16:09:53 följande:

Nu skriver jag inte mer i den här tråden. När man börjar rättfärdiga svartsjuka så lägger jag av.  Det är inte friskt att inte lita på varandra i en relation.

Det är nog lika bra med tanke på hur märkligt du tolkar saker och pratar på om dina egna erfarenheter i en annan situation. Det ger inget.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-21 16:04:22 följande:
    Hur vet du att det är en stor kärlek?  Hur vet du att partnern inte är obefogat svartsjuk? Det vet varken du eller någon annan, inte jag , inte du , inte TS. 

Om jag fick veta av någon gammal bekant/ex eller you name it. att det vore svårt att träffas för en fika därför att partnern var svartsjuk, så skulle åtminstone jag  tolka det som obefogad svartsjuka.  Jag gör detta eftersom jag tappade väldigt många vänner under åren med mitt svartsjuka ex. Det skulle ha varit omöjligt för mig att ta en fika på stan med en gammal kompis eller barndomsvän.

Det är bokstavligen trådens absolut första mening. 

• Anonym (A)

Kanske för att TS skriver det?

Ska träffa min första stora kärlek
  • molly50

Det står i trådstarten att det är TS första stora kärlek. Där står också att exet inte hade tänkt berätta för sin fru om att han ska träffa TS och att hon råkat få se deras konversation där han kallade TS både älskling och hjärtat.
    Det låter inte alls som obefogad svartsjuka i mina öron utan en helt normal reaktion.
    Att du väljer att tolka det på annat sätt får stå för dig.

För övrigt så är det ingen här,vad ja har kunnat se,som försvarar svartsjuka. Men ingen förvarar heller att TS ex hade tänkt gå bakom ryggen åå sin fru och träffa TS.
    Så beter man sig inte heller i en sund relation.
  • Anonym (Va...)
    molly50 skrev 2025-09-21 18:45:39 följande:
    Det står i trådstarten att det är TS första stora kärlek. Där står också att exet inte hade tänkt berätta för sin fru om att han ska träffa TS och att hon råkat få se deras konversation där han kallade TS både älskling och hjärtat.
    Det låter inte alls som obefogad svartsjuka i mina öron utan en helt normal reaktion.
    Att du väljer att tolka det på annat sätt får stå för dig.

För övrigt så är det ingen här,vad ja har kunnat se,som försvarar svartsjuka. Men ingen förvarar heller att TS ex hade tänkt gå bakom ryggen åå sin fru och träffa TS.
    Så beter man sig inte heller i en sund relation.
    Men det är ju inte TS som går bakom ryggen på någon. Hon känner inte och har ingen kontakt med X:ets fru. Så hur skulle hon kunna gå bakom ryggen på henne? Om du menar att man inte ska umgås med gifta män så skulle du få det väldigt svårt livet, för det vimlar av dem där ute. På,  jobbet, i kyrkokören och överallt finns det gifta män.  X:ets frus svartsjuka får hon själv ta hand om, det behöver inte TS ta på sig.

Man kan faktiskt umgås både med gifta män och gamla pojkvänner utan att det ligger någonting annat bakom. Folk här på FL verkar vara misstänksamma i överkant och stödjer varandra i det.
  • molly50
    Anonym (Va...) skrev 2025-09-22 16:04:51 följande:
    Men det är ju inte TS som går bakom ryggen på någon. Hon känner inte och har ingen kontakt med X:ets fru. Så hur skulle hon kunna gå bakom ryggen på henne? Om du menar att man inte ska umgås med gifta män så skulle du få det väldigt svårt livet, för det vimlar av dem där ute. På,  jobbet, i kyrkokören och överallt finns det gifta män.  X:ets frus svartsjuka får hon själv ta hand om, det behöver inte TS ta på sig.

Man kan faktiskt umgås både med gifta män och gamla pojkvänner utan att det ligger någonting annat bakom. Folk här på FL verkar vara misstänksamma i överkant och stödjer varandra i det.
    Nu läser du in saker som inte står. Jag skrev att EXET går bakom sin frus rygg. INTE TS.

Du tycker att frun får ta hand om sin svartsjuka. Men TS ex behöver inte vara ärlig mot henne?
    Att umgås med gifta män är en sak. Men en gift man som är ens ex och där frun blir sårad är en helt annan sak.
    Det är en fråga om respekt.
Svar på tråden Träffa gammal kärlek