• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Anonym (tack för kaffet)
    Anonym (Förlora på deltid) skrev 2025-10-06 23:29:20 följande:
    Eller hur! Grillkorven får orimligt mycket skäll här. Innehåller inte den högre köttprocent än oätlig falukorv?
    Nej, det är inte säkert.

Falukorv har krav på 45% kött, nöt, häst eller fläsk.
    45% gäller också för prinskorv och wienerkorv men de har ofta mer.

För att något ska få kallas korv alls ska det ha minst 32% kött, men det finns grillkorvar som har betydligt mer än så, så det är variabel kötthalt i dem från 32-80%.
  • Anonym (tack för kaffet)
    Anonym (Förlora på deltid) skrev 2025-10-06 23:24:19 följande:
    Om man ska bli fet får man nog ligga i lite hårdare och utöka fredagsmyset till åtminstone 4 gånger i veckan:)
    Jag går upp i vikt bara jag tittar på chips.

Fredagsmys är uteslutet i vår familj, det finns inte utrymme för det och Sveriges fetmaepidemi beror ju bland annat på att det plötsligt blev "obligatoriskt" med tre dagar i veckan man skulle äta onyttigt istället för två.

Ett knäckebröd och en halv blodgrape äter jag till frukost idag, och det är vad som krävs om jag inte ska bli ett fetto som 60% av alla i min ålder.
  • Anonym (Herregud)
    Tow2Mater skrev 2025-10-06 19:40:38 följande:
    Snacks och mat en fredag kväll for två vuxna kan vara även chips. Om hon inte gillar chips kan hon ju låta bli dem. Men måste man promt ha en stadig middag med potatis innan man kan ge sig på fredagschipsen, ja då blir man garanterat fet.
    Va? Att du tycker att chips är mat får stå för dig :D
  • Anonym (Herregud)
    Tow2Mater skrev 2025-10-06 20:50:27 följande:
    Nej vill man bli fet kan man äta forst en stor måltid, och SEDAN chips och läsk. Som fredagsmys.
    Varianten att äta mat först och sen några chips finns med för dom som vill det. Istället för varsin påse chips.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-10-07 16:57:34 följande:
    Eller hur.
  • Tow2Mater
    Anonym (Herregud) skrev 2025-10-07 16:57:34 följande:
    Det är potatis.
  • Anonym (Oj)
    Tow2Mater skrev 2025-10-07 17:04:04 följande:
    Det är potatis.
    Potatis, massor av olja, fett och socker. själv tycker jag inte att pommes frites är att föredra som mat utifrån hälsa. Kanske att man mår bra av det för att det är gott, men knappast nyttigt. Men i chips tillför de även ganska mycket socker. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-07 17:17:21 följande:
    Potatis, massor av olja, fett och socker. själv tycker jag inte att pommes frites är att föredra som mat utifrån hälsa. Kanske att man mår bra av det för att det är gott, men knappast nyttigt. Men i chips tillför de även ganska mycket socker. 
    salt, olja och socker skulle jag skriva
  • Tow2Mater
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-07 17:18:41 följande:
    salt, olja och socker skulle jag skriva
    Klassas också som mat ;) i rimliga mängder.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-07 17:17:21 följande:
    Ja, chips är väldigt onyttigt.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat