• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Anonym (ghdh)
    Jemp skrev 2025-10-05 01:31:35 följande:

Ts ska såklart inte hjälpa till, utan utföra sin halva av arbetet i det gemensamma hushållet. 

Tjejen verkar inte bete sig så smidigt nej, men knappast ts heller. 

När hon jobbar 100% ska de givetvis dela på hushållsarbetet
  • Anonym (Förlora på deltid)
    Anonym (ghdh) skrev 2025-10-05 01:45:23 följande:
    När hon jobbar 100% ska de givetvis dela på hushållsarbetet
    Delar ts sin inkomst, över 80%, med sin tjej då?
    Eller ska ts ha lättnader från hushållsarbete och alla extra pengar han tjänar? Medan de båda betalar hälften var och inte efter inkomst dessutom?
  • Anonym (Xzv)
    Anonym (ghdh) skrev 2025-10-05 01:06:53 följande:

Jag hade dumpat henne direkt om hon hade en väska packad för att kunna dra hem till mamma vid minsta lilla. Däremot tycker jag att du kan hjälpa till lite med städning om du inte redan gör det. Att dammsuga efter du kommer hem från jobbet är inte så många minuter i en lägenhet. Givetvis bör den som jobbar mindre utföra lite mer av hemarbetet.

Varför ska de betala lika mycket i pengar men inte dela lika när det gäller tid? 
  • Anonym (Jamen)

Jag hade dumpat henne direkt om hon hade en väska packad för att kunna dra hem till mamma vid minsta lilla. Däremot tycker jag att du kan hjälpa till lite med städning om du inte redan gör det. Att dammsuga efter du kommer hem från jobbet är inte så många minuter i en lägenhet. Givetvis bör den som jobbar mindre utföra lite mer av hemarbetet.

Jamen, om den som jobbar mindre ska göra mer av hemarbetet,  alltså om man gör olika mycket, då ska man inte heller dela lika på de gemensamma utgifterna. TS ska betala lite mer. Tid i hemarbete motsvarar pengar.

Många par delar faktiskt lika i hemarbetet och sedan betalar de gememsamma utgifter procentuellt efter hur mycket de tjänar.

Därför att de yrken kvinnor arbetar i är ofta sämre betalda. Kvinnan jobbar 100% men får ut mindre än mannen som jobbar 100% gör. Så gör man för att båda ska få lite mer "fria" pengar så att man kan göra fler gemensamma fritidsaktiviteter och aktiviteter var för sig.

Den som tjänar mer får räkna med att de ändå tjänar på att vara sambo ekonomiskt, mot att bo singel. 

Jag skulle personligen inte orka bo med någon som drar till sin mamma så snart den personen blir arg.

Men om hon inte vill äta onyttigt och aldrig lagar sådan mat själv, så kanske du borde ha förstått att hon inte vill äta sådan mat. 
  • Anonym (Seina)

Men dela på kostnaderna gör man lika menar du trots att han jobbar 100 och hon 80?
  • Anonym (Oj)

Är det verkligen så många som på riktigt ser en kärleksrelation som en affärsuppgörelse mellan affärspartners där allt ska vara rättvist. Inte konstigt att det finns så mycket konflikter. Mitt mål i en kärleksrelation är att den jag lever med ska känna att hon går plus i relationen. Att hon känner  kan leva sitt liv, men att livet blir enklare och bättre i relation med mig. Jag vill känna samma och att nå dit handlar om att göra saker tillsammans, finnas där för varandra, lyssna på varandra. Att kommunicera. En kärleksrelation få för mig aldrig bli som en syskonrelation i småbarnsåren där den ena delar glassen och den andra får välja. Eller att man springer till mamma så fort man tycker att den andra är dum.

• Agda90
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:02:18 följande:
    Jag har försökt ta upp många saker med henne. Jag tycker tex inte om hur hon städar. Hon blir ofta väldigt arg och åker bara härifrån. Hon har en packad ryggsäck med ombyte i hallen som hon hängt upp som ett tomt hot om att hon ska dra... Hon är yngre så jag fattar att hon behöver lite tid men vet inte om jag orkar 
    Aha, så hon ska gilla läget?
    Du berättar hur hon ska städa och så ska hon göra det. Du köper korv och hon ska acceptera den typen av mat för att du har bestämt det?

Vad har hon lagat för mat när hon lagar mat?  

Och btw vem köper korv, chips och läsk och kallar det MAT????
  • Anonym (Xzv)
    Agda90 skrev 2025-10-05 08:25:27 följande:
    Aha, så hon ska gilla läget?
    Du berättar hur hon ska städa och så ska hon göra det. Du köper korv och hon ska acceptera den typen av mat för att du har bestämt det?

Vad har hon lagat för mat när hon lagar mat?  

Och btw vem köper korv, chips och läsk och kallar det MAT????
    bara ett troll kallar det mat
  • Anonym (Arbetshäst)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-05 08:18:28 följande:

Är det verkligen så många som på riktigt ser en kärleksrelation som en affärsuppgörelse mellan affärspartners där allt ska vara rättvist. Inte konstigt att det finns så mycket konflikter. Mitt mål i en kärleksrelation är att den jag lever med ska känna att hon går plus i relationen. Att hon känner  kan leva sitt liv, men att livet blir enklare och bättre i relation med mig. Jag vill känna samma och att nå dit handlar om att göra saker tillsammans, finnas där för varandra, lyssna på varandra. Att kommunicera. En kärleksrelation få för mig aldrig bli som en syskonrelation i småbarnsåren där den ena delar glassen och den andra får välja. Eller att man springer till mamma så fort man tycker att den andra är dum.

Titta TS och resten av tråden! En man!!!!

Läs detta inlägg och förstå att "Oj" är en normal man!
  • Anonym (S)
    Anonym (Anya) skrev 2025-10-05 00:00:26 följande:

Du dejtar alltså en tonåring och förväntar dig att hon ska bete sig vuxet..? 

Hon ska bete sig vuxen och sköta all städning och matlagning? Det är nog TS som behöver växa upp och ta ansvar.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat