• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Teresse7
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:02:18 följande:
    Jag har försökt ta upp många saker med henne. Jag tycker tex inte om hur hon städar. Hon blir ofta väldigt arg och åker bara härifrån. Hon har en packad ryggsäck med ombyte i hallen som hon hängt upp som ett tomt hot om att hon ska dra... Hon är yngre så jag fattar att hon behöver lite tid men vet inte om jag orkar 
    Städar bara hon? 
  • Anonym (Jalle)
    Teresse7 skrev 2025-10-04 23:03:31 följande:
    Städar bara hon? 
    Ja vi har bestämt att hon städar fredagar för då har hon inget jobb schemalagt. Hon har hela dagen fri då. Blir hon inringd så brukar det vara ett pass mellan 07-12 bara. Det väljer hon själv om hon vill ta eller inte 
  • Anonym (Oj)

Det låter som att ni båda två har en hel del att lära sig av relationer och om varandra. Kärlek ska vara enkelt och Relationer ska man vårda och inte planera utifrån procent och rättvisa. Ni ska båda två lägga fokus på att den andra ska trivas och att man själv sätter gränser med vänlighet då man inte gillar något. Personligen hade jag aldrig köpt korv, chips och läsk om jag var i samma situation. Även om hon gillade den maten. Jag hade handlat ingredienserna till hennes favorit mat och frågat om hon vill laga den maten med mig. För att det är trevligt att göra saker tillsammans när man är i en relation. Ville hon inte det så skulle jag laga den åt henne. Sedan skulle jag se till så att hon fick god mat som hon gillade de dagar jag lagade mat. 

• Anonym (Granbarr)

Det låter som att ni båda  rätt uppenbart inte känner varandra alls, flyttat ihop alldeles för tidigt , inte har realistisk syn på ett samboliv, inte borde vara ihop alls. 

Flytta isär och lär er att bo själva först innan ni letar en partner. 

Även om hon är myndig är hon fortfarande ett barn i mångt och mycket.  Och du borde vara vuxen nog att veta bättre än att bli sambo med henne. 

• Anonym (Anya)

Du dejtar alltså en tonåring och förväntar dig att hon ska bete sig vuxet..? 

• Anonym (Kimmen)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:07:07 följande:
    Ja vi har bestämt att hon städar fredagar för då har hon inget jobb schemalagt. Hon har hela dagen fri då. Blir hon inringd så brukar det vara ett pass mellan 07-12 bara. Det väljer hon själv om hon vill ta eller inte 
    Och du städar när? Och när du gör det, vad gör du då?

Kan säga att min sambo inte heller blivit glad om hon önskade sig avlastning med planering och inköp av mat och jag kom hem med Dennis och Olw. Det är liksom inte att planera och handla för en helg.
  • EpicF
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:07:07 följande:
    Om det enbart är hon som städar så får du helt enkelt acceptera hennes städning. Eller göra det själv. 
  • Anonym (Mat)

Ni sätter er och planerar en rullande lista på 4 veckor. Ni båda skriver ner 10-15 rätter ni kan laga och som ni gillar. Man får neka 2 rätter från den andra och ev allergi toppar (tål man inte skaldjur utgår alltså skaldjurspasta).

Planera olika tillbehör olika dagar ex pasta en dag,  ris en annan dag osv.

När ni har en bra lista så har ni också mycket lättare att planera era inköp efter den. Sätt er på kvällen och handla online och hämta ut kassarna dagen efter om det känns lättare. 

Inget på listan är hugget i sten. Man får byta ut, äldsta dagar eller ta bort. 

Efter några rullningar kan ni byta ut helt eller läsa till fler veckor och nya maträtter. 

ALLA rätter är okej,  oavsett om det är lagad mat från grunden till köpepizza så länge ni är överens om att det är okej. Kablage har ni en bra kokbok eller en bra sida på nätet ni hämtar recept från. 

Lite tips:
    Pannkakor
    Spagetti och köttfärssås 
    Pizza
    Wok
    Ungsfalukorv
    Linsgryta 
    Stek 
    Potatisgratäng och en köttbit
    Köttbullar och makaroner
    Fiskpinnar och potatismos
    Pasta carbonara
    Kålpudding 
    Kalops
    Kycklinggryta
    Stekt Kycklingfilé 
    Tacopaj
    Soppa
    Stekt fisk och potatis
    Korv och pommes frites

Ni har säkert många bättre idéer än ovan, men en start för inspiration. 

Eller ta och beställ hem någon matkasse typ Linas,  Hello Fresch mfl.

Sedan fixar ni mat varannan dag. En lagar maten den andre diskat, dukar osv. 

Jag har visserligen familj med 2 tonåringar, men det underlättar enormt med dessa matlistor för oss. Rullar runt på rätt många rätter ändå,  där favoriterna återkommer oftare. Tror jag skrev 8 veckorslista senast. Har nog ändå hållt oss till 85% av rätterna. Ibland händer det ju annat som gör att det skiter sig.  

Största vinsten är 2. Vi äter mer varierat och det är betydligt lättare att handla! 

Det finns de som aldrig skulle stå ut med detta,  de vill inspireras där och då. Det är helt okej det med, man gör det som funkar bäst, detta var bara ett tips från mig. 

Jo, en sak till. Be henne ta ner ryggsäcken. Det är inte schysst mot dig på något sätt.  Det är psykiskt kränkande. Hon får steppa upp lite. Man kan inte hota med att dra till mamma för att det inte passar med din åsikt. Då ska ni inte bo ihop alls. 

• Anonym (ghdh)

Jag hade dumpat henne direkt om hon hade en väska packad för att kunna dra hem till mamma vid minsta lilla. Däremot tycker jag att du kan hjälpa till lite med städning om du inte redan gör det. Att dammsuga efter du kommer hem från jobbet är inte så många minuter i en lägenhet. Givetvis bör den som jobbar mindre utföra lite mer av hemarbetet.

• Jemp
    Anonym (ghdh) skrev 2025-10-05 01:06:53 följande:

Jag hade dumpat henne direkt om hon hade en väska packad för att kunna dra hem till mamma vid minsta lilla. Däremot tycker jag att du kan hjälpa till lite med städning om du inte redan gör det. Att dammsuga efter du kommer hem från jobbet är inte så många minuter i en lägenhet. Givetvis bör den som jobbar mindre utföra lite mer av hemarbetet.

Ts ska såklart inte hjälpa till, utan utföra sin halva av arbetet i det gemensamma hushållet. 

Tjejen verkar inte bete sig så smidigt nej, men knappast ts heller. 

Svar på tråden Hon vägrar äta min mat