Ni sätter er och planerar en rullande lista på 4 veckor. Ni båda skriver ner 10-15 rätter ni kan laga och som ni gillar. Man får neka 2 rätter från den andra och ev allergi toppar (tål man inte skaldjur utgår alltså skaldjurspasta).
Planera olika tillbehör olika dagar ex pasta en dag, ris en annan dag osv.
När ni har en bra lista så har ni också mycket lättare att planera era inköp efter den. Sätt er på kvällen och handla online och hämta ut kassarna dagen efter om det känns lättare.
Inget på listan är hugget i sten. Man får byta ut, äldsta dagar eller ta bort.
Efter några rullningar kan ni byta ut helt eller läsa till fler veckor och nya maträtter.
ALLA rätter är okej, oavsett om det är lagad mat från grunden till köpepizza så länge ni är överens om att det är okej. Kablage har ni en bra kokbok eller en bra sida på nätet ni hämtar recept från.
Lite tips:
Pannkakor
Spagetti och köttfärssås
Pizza
Wok
Ungsfalukorv
Linsgryta
Stek
Potatisgratäng och en köttbit
Köttbullar och makaroner
Fiskpinnar och potatismos
Pasta carbonara
Kålpudding
Kalops
Kycklinggryta
Stekt Kycklingfilé
Tacopaj
Soppa
Stekt fisk och potatis
Korv och pommes frites
Ni har säkert många bättre idéer än ovan, men en start för inspiration.
Eller ta och beställ hem någon matkasse typ Linas, Hello Fresch mfl.
Sedan fixar ni mat varannan dag. En lagar maten den andre diskat, dukar osv.
Jag har visserligen familj med 2 tonåringar, men det underlättar enormt med dessa matlistor för oss. Rullar runt på rätt många rätter ändå, där favoriterna återkommer oftare. Tror jag skrev 8 veckorslista senast. Har nog ändå hållt oss till 85% av rätterna. Ibland händer det ju annat som gör att det skiter sig.
Största vinsten är 2. Vi äter mer varierat och det är betydligt lättare att handla!
Det finns de som aldrig skulle stå ut med detta, de vill inspireras där och då. Det är helt okej det med, man gör det som funkar bäst, detta var bara ett tips från mig.
Jo, en sak till. Be henne ta ner ryggsäcken. Det är inte schysst mot dig på något sätt. Det är psykiskt kränkande. Hon får steppa upp lite. Man kan inte hota med att dra till mamma för att det inte passar med din åsikt. Då ska ni inte bo ihop alls.