• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • EpicF
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 13:59:10 följande:
    Nej men jag va ihop med en tjej innan som allting funka perfekt med. Dock va hon ett par år äldre än mig så beror nog mkt på det. Jag har blivit bortskämd kanske ? Jag vet att mina nuvarande tjej försöker sitt bästa men som sagt jag är nog bortskämd och har förväntningar. Är inte helt lätt att ställa om för mig heller. Jag känner att jag gjort ett misstag som flytta ihop med min nuvarande tjej faktiskt. Jag vet med mig att jag är pedant så jag försöker verkligen hitta en balans 
    Varför är du då inte pendant med maten? 

Vem fan köper hem grillkorv, chips och läsk istället för mat?!
  • DimScene

Hon städar och lagar mat, hon anstränger sig och gör så gott hon kan. Hon bad dig att du skulle fixa maten en kväll och du köper bara korv? Som du bara ska steka med minsta ansträngning? Hade du planerat något tillbehör till korven? En klick ketchup? 

Jag förstår att hon blev besviken och hellre åt hemlagad mat hos sin mamma. 

Mitt tips är att göra en större ansträngning idag och tänka ut något hon gillar som du lagar från grunden, hon lär förmodligen bli jätteglad och så kanske ni mumsar på chips och läsk i soffan på kvällen efteråt och har jättetrevligt. 

• Anonym (Herregud)
    Nej men jag va ihop med en tjej innan som allting funka perfekt med. Dock va hon ett par år äldre än mig så beror nog mkt på det. Jag har blivit bortskämd kanske ? Jag vet att mina nuvarande tjej försöker sitt bästa men som sagt jag är nog bortskämd och har förväntningar. Är inte helt lätt att ställa om för mig heller. Jag känner att jag gjort ett misstag som flytta ihop med min nuvarande tjej faktiskt. Jag vet med mig att jag är pedant så jag försöker verkligen hitta en balans 
    Om du inte trollar vilket jag nog tror att du kanske gör så får du skruva på ditt huvud rätt, du tänker helt fel som det är nu.

Om ni delar på utgifterna 50/50 så ska ni dela på städning och matlagning 50/50. Varför tror du att hon hellre äter en gryta hos sin mamma än grillkorv, chips och läsk med dig?

Tydligen gillar hon riktig mat, det är en bra egenskap hos henne som är något för dig att värdesätta. Du får börja laga sån mat 50% av gångerna, du är ju ändå 26 år. Du gillar inte hennes sätt att städa, då städar du alltid och så får hon laga mer mat t ex.

Säg att hennes inkomst kom från t ex aktieutdelning, daytrading eller annat, att det tar 50% av hennes arbetstid. Hon skulle ha väldigt mkt mer pengar än dig men mer fritid. Hur skulle pengar och tid fördelas då tycker du?
  • Anonym (Öhh)

Hade också blivit besviken om jag var henne. hon ber dig hansla och planera middag en helg och du köper korv. Inte ens så att du planerade att göra potatismos till utan korv och chips. Lat och oengagerad att ta en del av ansvaret

• Tow2Mater
    EpicF skrev 2025-10-05 14:04:03 följande:
    Varför är du då inte pendant med maten? 

Vem fan köper hem grillkorv, chips och läsk istället för mat?!
    En fredagkväll ska det ju vara tacos i sverige! inte grillkorv!
  • Anonym (Jamen)

Ni är båda omogna. Hon kan inte kommunicera och du begriper inte att om ni delar kostnaderna för hushållet rakt av, så måste du städa, laga mat och tvätta också! Minst.

Ofta bjuder den som har mer i lön sambon på olika saker eller betalar hushållakostnaderna procentuellt efter den lön man har. Vem vill leva i ett förhållande som är ett litet klassamhälle?

Jag funderar på om du har problem med att sätta dig in i hur andra tänker när du köper grillkorv trots att hon brukar laga mat.

• Blåelden

Mat kan vara komplicerat eftersom man kan ha olika preferenser, behov och bakgrunder. Försök hitta gemensamma nämnare och uppvärdera varandras initiativ. Se det som en positiv sak att hon ville äta sin mammas gryta, en hälsosam långsamt tillagad maträtt som tyder på att hon har ett gott förhållande till mat hemifrån. Kanske betyder denna gryta något särskilt för henne och hon var inte sugen på snabbmat och chips just där och då. Det behöver inte alls vara en illhandling mot dig du skulle kunna skiva korven och göra en god gryta på den tills imorgonkväll och säga att du gärna provar hennes mors gryta. Hur som helst det är inte en viktig konflikt nästa gång äter ni ihop igen.

• EnAnonumius
    Men du kunde uppenbarligen inte ha förväntningar på dig själv och köpa vettigare i matväg än korv och chips?

Det är inte du som har gjort misstaget att flytta ihop med henne. Det är hon som har gjort misstaget att flytta ihop med dig. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Agda90 skrev 2025-10-05 12:38:59 följande:
    Hon är dessutom väldigt ung och mest troligt inte fått lära sig mycket om matlsgning eller fått expermientera. Matlagning är något man lär sig efter hand. Ts verlqr tro att hon ska vara bästa kocken ochb stöderskan
    Precis så...

Det tar tid att lära sig att få till detta med matlagning på sådant sätt att man kan börja experimentera. 

Dock så anstränger ju sig TS tjej mer, trots sin unga ålder med maten, som sagt. 

TS borde fan skämmas ordentligt, enligt mitt tycke, som klankar ned på sin flickvän som  visserligen följer recepten för att lära sig, då han kan ju inte komma med något vettigare än grillkorv, chips och läsk.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jalle)
    EnAnonumius skrev 2025-10-05 14:44:04 följande:
    Men du kunde uppenbarligen inte ha förväntningar på dig själv och köpa vettigare i matväg än korv och chips?

Det är inte du som har gjort misstaget att flytta ihop med henne. Det är hon som har gjort misstaget att flytta ihop med dig. 
    Mat är inte superviktigt för mig. Jag äter alltid mkt till lunch och är fortfarande mätt när jag slutar typ. Behöver bara lite mackor igentligen.
    Det är mest i hennes intresse att laga mat eftersom hon inte äter ute på lunchen utan oftast tar med sig en matlåda hemifrån. 
    Jag betalar ju på såsätt halva hennes lunch eftersom vi delar på matkostnaderna och det har jag aldrig haft något emot. Men på fredagar spelar det ju knappast någon roll. Hon är hemma på helgerna. Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat