• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Anonym (S)
    Anonym (ghdh) skrev 2025-10-05 01:06:53 följande:

Jag hade dumpat henne direkt om hon hade en väska packad för att kunna dra hem till mamma vid minsta lilla. Däremot tycker jag att du kan hjälpa till lite med städning om du inte redan gör det. Att dammsuga efter du kommer hem från jobbet är inte så många minuter i en lägenhet. Givetvis bör den som jobbar mindre utföra lite mer av hemarbetet.

Vadå hjälpa till? TS är väl en vuxen människa som ska ta ansvar för hemmet. Det är inte en betjänt eller mamma som TS bor hos.
  • Finländsk

Tänkte skriva ett långt inlägg, men märkte att allt viktigt jag vill säga egentligen är riktat till din sambo. Jag hoppas hon inser själv var den där flyktväskan ska packas upp för gott och inte kastar bort hela sitt liv som ung vuxen. Eller att du tar ditt vuxna ansvar. Och nej, det här handlar inte om att förhållanden med åldersskillnad i ung ålder inte kan fungera, utan om att det just i ert fall är uppenbart att det inte gör det.

• Jemp
    Anonym (ghdh) skrev 2025-10-05 01:45:23 följande:
    När hon jobbar 100% ska de givetvis dela på hushållsarbetet

Bättre att de gör det redan nu. Dels för att hon inte verkar få ta del av hans högre lön, dels för att det cementerar rollerna. Bättre att hon främst lägger tiden på att söka jobb. 

Det blir nog rätt naturligt att den som är hemma mer gör lite mer, men så tycker jag inte uppgörelsen bör se ut när vi inte pratar överenskommelse om hemmafru osv. Och definitivt inte på den här nivån, att ensam sköta städningen och behöva säga ifrån för att sambon ska köpa korv nån gång ibland. 

• Lynx123

Bor ni ihop är det bäst att ni delar på allt. Att köpa hem grillkorv och chips är knappast att laga mat så jag kan förstå henne. Om du däremot lagar riktig mat halva månadens dagar så kommer hon säkert uppskatta det.

Allt handlar om kommunkation och att ni både känner er lika mycket värda i relationen.

• Anonym (grillKÖRV)
    Anonym (Xzv) skrev 2025-10-05 08:44:53 följande:
    bara ett troll kallar det mat
    Japp, hur verkar folk struntat i den och andra detaljer för att ta detta seriöstOskyldig
  • Anonym (Wtf)

Du skulle köpt vettig mat istället för lite korv och snacks, haha. Inte konstigt hon blev besviken. Kan du inte tänka själv? Karlar. 

• Anonym (Jalle)
    Agda90 skrev 2025-10-05 08:25:27 följande:
    Aha, så hon ska gilla läget?
    Du berättar hur hon ska städa och så ska hon göra det. Du köper korv och hon ska acceptera den typen av mat för att du har bestämt det?

Vad har hon lagat för mat när hon lagar mat?  

Och btw vem köper korv, chips och läsk och kallar det MAT????
    Hon dammsuger utan att ändra läget på dammsugaren och det blir märken i trägolvet!! Har sagt till henne 17 gånger men hon slarvar. Jag har satt på möbeltassar på dammsugaren nu så det problemet är löst. Hon sprayar mkt rengöringsmedel så det blir en hinna på allt. Hon har dålig ordning i skåp och lådor i kök och badrum. Mm. 

Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

När det kommer till hur vi delar ekonomin så delar vi alltså 50-50. Hon tar med sig kvitton hem på inköp av mat och jag swishar hälften. Samma de gånger jag köper något. Då swishar Hon mig om jag handlar typ chips eller annat. Hon är slarvig även där och tar inte alltid kvitto i butiken då brukar Hon säga att det inte är så noga för hennes del men jag tycker inte om det och det kan vi gräla om ibland. Det är ju enbart slarv. 
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 11:09:33 följande:
    Hon dammsuger utan att ändra läget på dammsugaren och det blir märken i trägolvet!! Har sagt till henne 17 gånger men hon slarvar. Jag har satt på möbeltassar på dammsugaren nu så det problemet är löst. Hon sprayar mkt rengöringsmedel så det blir en hinna på allt. Hon har dålig ordning i skåp och lådor i kök och badrum. Mm. 

Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

När det kommer till hur vi delar ekonomin så delar vi alltså 50-50. Hon tar med sig kvitton hem på inköp av mat och jag swishar hälften. Samma de gånger jag köper något. Då swishar Hon mig om jag handlar typ chips eller annat. Hon är slarvig även där och tar inte alltid kvitto i butiken då brukar Hon säga att det inte är så noga för hennes del men jag tycker inte om det och det kan vi gräla om ibland. Det är ju enbart slarv. 
    Det är ett under att hon fortfarande är ihop med dig. Allt som ska göras ligger på henne, samtidigt som du bara klagar. Köp lite ingredienser och laga middagen idag, välj en rätt du vet att hon gillar.
  • Fjäril kär

Herregud hon är 19 år, vad fasen förväntar du dig av en tonåring egentligen?  
    Tror du på riktigt att en tonåring ska veta vuxna saker det tar år för oss andra att lära sig? 
  • Anonym (Oj)

Du kan ha rätt i att du vet bättre hur man ska göra på grund av din erfarenhet. Men utifrån hur du beskriver er relation så låter det som att du mästrar och trycker ner istället för att gemensamt ha det som ni vill, samt pröva er fram. Hon och du har lite erfarenhet av mycket och för att lära sig måste man själv träna på det. Det låter som att hon faktiskt vill ha det fint, men att det blir fel ibland. Det blir det fortfarande för mig ibland och av det lär jag mig av. Ni har förmodligen mycket att lära er båda två av att ha ett gemensamt hem som fungerar och ödmjukt och förståelse kommer ni långt på. Sluta mästra och börja lyssna på varandra. Du kommer längre på det. Hur jag vet att du mästrar. Du försöker inte förstå henne, utan vill ha sympati här för att du tycker att du har rätt och du tycker att du borde ha mandat att berätta för henne hur saker bör vara, samt utföras. Det blir faktiskt inte bara mer kärleksfullt i relationen, det blir även bättre då man faktiskt försöker förstå varandra och se relationen som ett vi. Var prestigelösa och se eran relation som ett gemensamt projekt där båda ska må bra.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat