• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Anonym (Jamen)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 14:57:22 följande:
    Mat är inte superviktigt för mig. Jag äter alltid mkt till lunch och är fortfarande mätt när jag slutar typ. Behöver bara lite mackor igentligen.
    Det är mest i hennes intresse att laga mat eftersom hon inte äter ute på lunchen utan oftast tar med sig en matlåda hemifrån. 
    Jag betalar ju på såsätt halva hennes lunch eftersom vi delar på matkostnaderna och det har jag aldrig haft något emot. Men på fredagar spelar det ju knappast någon roll. Hon är hemma på helgerna. Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
    Atr äta mycket mackor är inte bra för hälsan (t ex.äta det både morgon och kväll), var glad att hon lagar mat!

Du borde också lära dig, kanske korvgryta? Glad Då kommer det ju med en del grönsaker och rotfrukter också.
  • Lynx123
    Mat är inte superviktigt för mig. Jag äter alltid mkt till lunch och är fortfarande mätt när jag slutar typ. Behöver bara lite mackor igentligen.
    Det är mest i hennes intresse att laga mat eftersom hon inte äter ute på lunchen utan oftast tar med sig en matlåda hemifrån. 
    Jag betalar ju på såsätt halva hennes lunch eftersom vi delar på matkostnaderna och det har jag aldrig haft något emot. Men på fredagar spelar det ju knappast någon roll. Hon är hemma på helgerna. Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
    Då kan du äta mackor till lunch istället och laga mat till er båda på dina kvällar. Det är så man får kompromissa i ett förhållande. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:07:07 följande:
    Ja vi har bestämt att hon städar fredagar för då har hon inget jobb schemalagt. Hon har hela dagen fri då. Blir hon inringd så brukar det vara ett pass mellan 07-12 bara. Det väljer hon själv om hon vill ta eller inte 
    Vill ni ha städhjälp på fredagar mellan 13 och 16 så kan jag varmt rekommendera att hyra in städhjälp. Eller så ägnar ni torsdagskvällen tillsamman åt att städa. Då har ni en jättefin lägenhet till helgen och massor av tid till att rå om varandra och kanske laga mat tillsammans.
  • Anonym (Ursäkta?)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 21:20:58 följande:
    Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
    Ursäkta? Grillkorvar, chips och läsk? Och i övrigt brukar du ta för givet att maten ska stå på bordet? Är du säker på att du bara är 26 och inte 45? Du uttrycker dig verkligen som en äldre manschauvinist. Det bästa är nog om hon dumpar dig, i annat fall så börjar du visa att du älskar henne genom att börja laga riktig mat åt henne.
  • Anonym (Mat)
     Hon kom hem vid 23 igår och hade med sig en låda mat från sin mamma som hon hade tänkt ha med sig på måndag så jag antar att hon tänker att vi ska äta ihop ikväll... 
    Vad då "hon tänker att vi ska äta ihop ikväll"?

Jag trodde först att ni faktiskt behövde hjälp, på riktigt.  Skrev tips på matlistor med mera. 

Men nu börjar jag luta åt mansgris eller förlegad syn på könsrollerna. Börjar ju tro att ditt ex gjorde rätt och att hon såg igenom ditt sätt att vara. I dina ögon var det bra, men är du säker på att det var det i hennes ögon?

Nu hoppas jag att du tänker till och fixat mat och ser till att ni har en matlista för kommande vecka. Steppa upp för 17! 
  • EnAnonumius
    Uppenbarligen var det tillräckligt viktigt för dig med maten att du gnällde, ja gnällde, om det i din TS och i ett annat inlägg i denna tråden.

Alltså HELA din trådstart och alla dina inlägg du gör i tråden, är inget annat än massivt gnällande på din flickvän.  Ja jag skriver gnällande, då det är det enda man ser i dina poster. 

Som sagt. Du har aldrig gjort misstaget att flytta ihop med henne. Det är din stackars flickväns som gjorde misstaget att flytta ihop med dig. 

Om nu mat inte är så viktigt för dig så är det bra omoget av dig att gnälla på din flickvän att hon inte experimenterar med maten. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jemp
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 13:59:10 följande:
    Nej men jag va ihop med en tjej innan som allting funka perfekt med. Dock va hon ett par år äldre än mig så beror nog mkt på det. Jag har blivit bortskämd kanske ? Jag vet att mina nuvarande tjej försöker sitt bästa men som sagt jag är nog bortskämd och har förväntningar. Är inte helt lätt att ställa om för mig heller. Jag känner att jag gjort ett misstag som flytta ihop med min nuvarande tjej faktiskt. Jag vet med mig att jag är pedant så jag försöker verkligen hitta en balans 

Ja det är ju lättare att anställa en hushållerska om det är det du vill ha. 

Men en 19åring är ju helt ny i vuxenlivet och har precis flyttat hemfirån, klart det blir annorlunda. Utöver att hon oavsett ålder är helt sin egen person.

• Anonym (Arbetshäst)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:02:18 följande:
    Jag har försökt ta upp många saker med henne. Jag tycker tex inte om hur hon städar. Hon blir ofta väldigt arg och åker bara härifrån. Hon har en packad ryggsäck med ombyte i hallen som hon hängt upp som ett tomt hot om att hon ska dra... Hon är yngre så jag fattar att hon behöver lite tid men vet inte om jag orkar 
    Du tycker alltså att hon ska städa därför att hon "bara" jobbar 80%, att hon ska dela lika med dig på utgifter (förutom maten som hon hittills varit den som köpt), och sedan "tar du upp" med henne att hon ska städa så som du tycker att städningen ska vara. 

Helt fantastiskt!
  • Anonym (Jalle)
    Anonym (Arbetshäst) skrev 2025-10-05 19:11:00 följande:
    Du tycker alltså att hon ska städa därför att hon "bara" jobbar 80%, att hon ska dela lika med dig på utgifter (förutom maten som hon hittills varit den som köpt), och sedan "tar du upp" med henne att hon ska städa så som du tycker att städningen ska vara. 

Helt fantastiskt!
    Jag har betalat hälften av maten. Hon har helt fria händer och jag påpekar aldrig att hon handlat för dyrt. Där är hon mogen för son ålder. Hon är sparsam och slösar inte utan köper det som behövs. Jag har mindre tid än henne att handla. Jag har dessutom 30 min till jobbet med bil. Hon är på sitt på 3 minuter med bil och 10 med cykel typ... Hon brukar handla på hemvägen och de dagarna tar hon alltid bilen. Jag åker inte förbi någon affär utan får då ta en omväg. Dessutom hyr vi billigt av min pappa som äger ett hus med 4 lägenheter i. Vår hyra är på 3 tusen kallt. Så hon har fördelar 
  • Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2025-10-05 14:16:11 följande:
    En fredagkväll ska det ju vara tacos i sverige! inte grillkorv!
    TS verkar gilla grillkorv.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat