• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • Tow2Mater
    Anonym (Krille) skrev 2025-10-07 19:46:59 följande:
    Mat som mat hävdade du väl?
    Ja? Vi pratar om vuxna individer nu. Du ger väl inte en öl eller ett glas vin till fredgasmiddan för ett barn heller.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2025-10-06 19:40:38 följande:
    Snacks och mat en fredag kväll for två vuxna kan vara även chips. Om hon inte gillar chips kan hon ju låta bli dem. Men måste man promt ha en stadig middag med potatis innan man kan ge sig på fredagschipsen, ja då blir man garanterat fet.
    Det normala är att man äter middag och sedan har snacka som fredagsmys. 

Nej, man blir inte automatiskt fet av att äta middag med potatis och chips til fredagsmys. Däremot att vara äta.chips och dricka läsk lan göra en fet. 
  • Anonym (Jo)
    EpicF skrev 2025-10-07 20:34:09 följande:

Nej, man blir inte automatiskt fet av att äta middag med potatis och chips til fredagsmys. Däremot att vara äta.chips och dricka läsk lan göra en fet. 
    Exakt.
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2025-10-07 20:34:09 följande:

Så grillkorven hade ansetts ok om den serverats med kokt potatis, med chipsen och läsken efteråt?
  • Ess
    Anonym (Jo) skrev 2025-10-07 20:12:49 följande:
    Och många amerikanare är tjocka.
    Våra grannar är normalviktiga. De äter chips som ett tillbehör till måltiden.
  • Anonym (Jo)
    Ess skrev 2025-10-07 21:00:58 följande:
    Våra grannar är normalviktiga. De äter chips som ett tillbehör till måltiden.
    Ok, men många amerikaner är överviktiga. Självklart inte alla men många.
  • Spy

Hon kanske tyckte du skulle planer för en veckas mat inte för kvällens mat?. 
    ni kan väl sätta er ner tillsammans och planera ihop och sen handla ihop gör det till en rolig grej 

• EpicF
    Tow2Mater skrev 2025-10-07 20:46:49 följande:
    Så grillkorven hade ansetts ok om den serverats med kokt potatis, med chipsen och läsken efteråt?
    Personligen anser jag inte grillkorv direkt som mat. 

Men visst, om man nu gillar grillkorv med potatis eller annars tilbehör som middag så är det helt ok. 

Och ja, efter en middag (oavsett vad denne består av) kan man absolut äta chips och dricka läsk som fredagsmys. 
  • Anonym (kattan)

Ni är lika omogna båda två

• Anonym (Wtf)
    KimLinnefeldt skrev 2025-10-08 15:44:12 följande:

Nej, du förtjänar bättre. Så där gör man inte mot sin man/kompis. 

Hade du blivit glad för en korv och chips till middag när du ber din partner laga mat?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Wtf) skrev 2025-10-08 16:31:00 följande:
    Hade du blivit glad för en korv och chips till middag när du ber din partner laga mat?
    Glöm inte läsken.
  • Fiona M

På din rubrik låter det som om det här är vanligt förekommande, stämmer det?

• Anonym (Kimmen)

OM man nu,

Men, alltså, det handlar ju naturligtvis inte om sakerna i sig som TS kom hem med, utan om det helt bristande engagemanget och förståelsen. Det fattar ni väl i tråden?

• Anonym (Krille)

Tveksamt.

Anonym (Kimmen) skrev 2025-10-08 19:09:06 följande:

OM man nu,

Men, alltså, det handlar ju naturligtvis inte om sakerna i sig som TS kom hem med, utan om det helt bristande engagemanget och förståelsen. Det fattar ni väl i tråden?

KimLinnefeldt skrev 2025-10-08 15:44:12 följande:

Nej, du förtjänar bättre. Så där gör man inte mot sin man/kompis. 

• Anonym (Herregud)
    Ess skrev 2025-10-07 20:11:29 följande:
    Det beror på var man kommer ifrån. Våra barn fick chips till mellis hos våra amerikanska grannar.
    Snygga kroppar är ju vad amerikaner är kända för, verkligen.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Kimmen) skrev 2025-10-08 19:09:06 följande:

OM man nu,

Det borde du förstå att sakerna han kom hem med visar den totala bristen på engagemang. Hade han dykt upp med riktig mat så hade ju sambon helt säkert blivit glad och inte ätit faktisk mat hos sin mamma istället. Inte ens anstränga sig nog för att köpa med sig vettig takeaway, det är faktiskt lågt. Jag hade ju hållit mig borta om jag haft en sån sambo, för gott. Jag överdriver inte.
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat