• Anonym (Jalle)

Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
  • Svar på tråden Hon vägrar äta min mat
  • EnAnonumius
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 21:20:58 följande:
    Hon vägrar äta min mat

Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara. 

Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ?? 
    Du blev besviken? 
    Hur tro du din flickvän kände det när du vägrade anstränga dig för att skaffa in ingredienser till ett vettigt mål mat? 

Jag förstår att din tjej drog hem till sin mamma och käkade. Hur besviken tror du inte att hon blev när du inte orkade anstränga dig bättre än så, än "fina grillkorvar" och chips?

"Fina grillkorvar", chips och läsk är ju knappast något genomtänkt eller ens vettigt. Köpte du detta för att demonstrera´tydligt att du anser att det är hennes jobb enbart att fixa med maten, bara för att hon jobbar c:a 20% mindre än dig? Hur kan man ens kalla chips för mat? Det är ju snacks som man äter till filmen eller bjuder på när det är fest.  Knappast till en middag.

Ni båda jobbar och om det är som du säger att du jobbar 100% och hon 80% så fördela det gemensam hemarbetet där efter. D.vs hon kan ta max 20% mer av hushållssysslorna. Dock så anser ju jag att du kan gott anstränga dig mer med att fixa vettiga middagar när det är din tur att fixa med maten.

Sätt er ned och prata med varandra om upplägget, med middagar och hushållssysslorna. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 11:09:33 följande:
    Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

Du bör nog inte klanka ned på din tjej och hennes kreativitet.

Hur kreativt är det med "fina grillkorvar chips och läsk"? 

Hon är ju ialf tillräckligt kreativ och kommer med olika rätter som är långt mycket mer vettigare än dina grillkorvar med chips och läsk, även om hon följer recepten till punkt och pricka.

Det tar tid detta med att experimentera med de olika recepten, inget som kommer "på stört".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Agda90
    Hon dammsuger utan att ändra läget på dammsugaren och det blir märken i trägolvet!! Har sagt till henne 17 gånger men hon slarvar. Jag har satt på möbeltassar på dammsugaren nu så det problemet är löst. Hon sprayar mkt rengöringsmedel så det blir en hinna på allt. Hon har dålig ordning i skåp och lådor i kök och badrum. Mm. 

Hon lagar mest husmanskost. Spagetti köttfärssås, nån paj ibland, tacos osv. Hon är inte så kreativ utan följer alltid recepten och ibland blir det bra ibland sämre. Men jag klagar inte så ofta på maten tvärtom. 

När det kommer till hur vi delar ekonomin så delar vi alltså 50-50. Hon tar med sig kvitton hem på inköp av mat och jag swishar hälften. Samma de gånger jag köper något. Då swishar Hon mig om jag handlar typ chips eller annat. Hon är slarvig även där och tar inte alltid kvitto i butiken då brukar Hon säga att det inte är så noga för hennes del men jag tycker inte om det och det kan vi gräla om ibland. Det är ju enbart slarv. 
    Dig hade jag dumpat för längesedan. 

Det är ju en husa du vill ha, inte en partner!
  • Agda90
    EnAnonumius skrev 2025-10-05 11:49:17 följande:
    Du bör nog inte klanka ned på din tjej och hennes kreativitet.

Hur kreativt är det med "fina grillkorvar chips och läsk"? 

Hon är ju ialf tillräckligt kreativ och kommer med olika rätter som är långt mycket mer vettigare än dina grillkorvar med chips och läsk, även om hon följer recepten till punkt och pricka.

Det tar tid detta med att experimentera med de olika recepten, inget som kommer "på stört".
    Hon är dessutom väldigt ung och mest troligt inte fått lära sig mycket om matlsgning eller fått expermientera. Matlagning är något man lär sig efter hand. Ts verlqr tro att hon ska vara bästa kocken ochb stöderskan
  • Jemp
    Hon dammsuger utan att ändra läget på dammsugaren och det blir märken i trägolvet!! Har sagt till henne 17 gånger men hon slarvar. Jag har satt på möbeltassar på dammsugaren nu så det problemet är löst. Hon sprayar mkt rengöringsmedel så det blir en hinna på allt. Hon har dålig ordning i skåp och lådor i kök och badrum. Mm. 

När det kommer till hur vi delar ekonomin så delar vi alltså 50-50. Hon tar med sig kvitton hem på inköp av mat och jag swishar hälften. Samma de gånger jag köper något. Då swishar Hon mig om jag handlar typ chips eller annat. Hon är slarvig även där och tar inte alltid kvitto i butiken då brukar Hon säga att det inte är så noga för hennes del men jag tycker inte om det och det kan vi gräla om ibland. Det är ju enbart slarv. 

Och du dammsuger inte alls. 

Skaffa ett gemensamt konto, ta ditt ansvar i hemmet och sluta vara en mansgris om ni ska fortsätta ihop. 

• Anonym (Granbarr)

Nu kommer jag med fördomar men dom verkar tyvärr vara sanna... är det så Ts stt ni båda har nån form av NPF-diagnos?  
    För ni båda verkar mer än lovligt så clueless över vuxenlivet. Ni båda två har ingen jävla aning om vad ni sysslar med och du  verkar utgå från mekaniska principer och utföranden i en manual än att förstå att din sambo är en människa med egna förutsättningar och svårigheter. 

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 23:02:18 följande:
    Jag har försökt ta upp många saker med henne. Jag tycker tex inte om hur hon städar. Hon blir ofta väldigt arg och åker bara härifrån. Hon har en packad ryggsäck med ombyte i hallen som hon hängt upp som ett tomt hot om att hon ska dra... Hon är yngre så jag fattar att hon behöver lite tid men vet inte om jag orkar 
    Trolltråd?
  • Anonym (Mat)

Eh. Jag följer alltid recepten i princip. Skulle jag inte följa det skulle nog ingen äta maten. Det är väl inget fel på att följa recept? 

Angående ordning i lådorna - Vi är inte ense heller efter att varit ihop i +20 år. Men vet du vad - vi har jämkat. Det är en viktig nyckel i ett förhållande. En låda med bestick som är ordning på enligt bådas önskemål. En låda med bakverktyg, småsaker med mera som är ordning enligt mig och sista lådan resten enligt hur min sambo vill ha det. Det funkar. 

Du måste släppa det med kvitto. Hon tycker inte det är så stor grej. Då behöver du inte heller göra det. Tänker ni fortsätta bo ihop skaffar ni istället ett gemensamt kontot som båda stor på och disponerar med varsitt kort. Att swisha fram och tillbaka är i längden ohållbara. I ett samboende kan man inte vara petig på öret. Ibland betalar du,  ibland hon,  ibland båda.  För att inte tala om petiga banker som inte uppskattar att man swishar småsummor fram och tillbaka... (viket i sig är en annan diskussion)

Men så som ni har det så kanske ni ska vara särbo istället. Det är en rekommendation. 
  • Anonym (Jalle)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-10-05 13:42:24 följande:
    Trolltråd?
    Nej men jag va ihop med en tjej innan som allting funka perfekt med. Dock va hon ett par år äldre än mig så beror nog mkt på det. Jag har blivit bortskämd kanske ? Jag vet att mina nuvarande tjej försöker sitt bästa men som sagt jag är nog bortskämd och har förväntningar. Är inte helt lätt att ställa om för mig heller. Jag känner att jag gjort ett misstag som flytta ihop med min nuvarande tjej faktiskt. Jag vet med mig att jag är pedant så jag försöker verkligen hitta en balans 
  • Anonym (grillKÖRV)
    Anonym (Jalle) skrev 2025-10-05 13:59:10 följande:
    Nej men jag va ihop med en tjej innan som allting funka perfekt med. Dock va hon ett par år äldre än mig så beror nog mkt på det. Jag har blivit bortskämd kanske ? Jag vet att mina nuvarande tjej försöker sitt bästa men som sagt jag är nog bortskämd och har förväntningar. Är inte helt lätt att ställa om för mig heller. Jag känner att jag gjort ett misstag som flytta ihop med min nuvarande tjej faktiskt. Jag vet med mig att jag är pedant så jag försöker verkligen hitta en balans 
    Pedant med grillkörv o chipz
Svar på tråden Hon vägrar äta min mat