Anonym (Jalle) skrev 2025-10-04 21:20:58 följande:
Hon vägrar äta min mat
Jag är sambo med en yngre tjej. Hon 19 och jag 26. Vi har skaffat en lägenhet för ett par månader sedan. Jag älskar henne men hon är krävande. Jag jobbar heltid. Hon har 60 % fast på schema och fyller ut som timvikarie. Skulle säga att hon jobbar ca 80 %. Vilket delar på alla utlägg i hemmet och bråkar aldrig om pengar MEN hon tycker jag ska handla varannan helg så hon slipper planera all mat jämt. Hon tycker det är tråkigt säger hon att jag alltid bara tar förgivet att maten ska stå på bordet. Jag fattar det. Så nu igår köpte jag mat, köpte fina grillkorvar, chips och läsk. Nu ikväll åkte hon hem till sin mamma och åt. Hon sa hon inte va sugen på korv och att hennes mamma skulle göra nån gryta. Hon frågar inte om jag vill följa med utan drar bara.
Jag blev ledsen och besviken. Jag tycker inte jag förtjänat detta ??
Du blev besviken?
Hur tro du din flickvän kände det när du vägrade anstränga dig för att skaffa in ingredienser till ett vettigt mål mat?
Jag förstår att din tjej drog hem till sin mamma och käkade. Hur besviken tror du inte att hon blev när du inte orkade anstränga dig bättre än så, än "fina grillkorvar" och chips?
"Fina grillkorvar", chips och läsk är ju knappast något genomtänkt eller ens vettigt. Köpte du detta för att demonstrera´tydligt att du anser att det är hennes jobb enbart att fixa med maten, bara för att hon jobbar c:a 20% mindre än dig? Hur kan man ens kalla chips för mat? Det är ju snacks som man äter till filmen eller bjuder på när det är fest. Knappast till en middag.
Ni båda jobbar och om det är som du säger att du jobbar 100% och hon 80% så fördela det gemensam hemarbetet där efter. D.vs hon kan ta max 20% mer av hushållssysslorna. Dock så anser ju jag att du kan gott anstränga dig mer med att fixa vettiga middagar när det är din tur att fixa med maten.
Sätt er ned och prata med varandra om upplägget, med middagar och hushållssysslorna.