• Anonym (Olycklig)

Rånad på möjligheten till sen abort

Innan ni kommenterar: jag mår otroligt dåligt av situationen och jag tar inte lätt på ämnet sen abort. Jag anser helt enkelt att det enda som vore värre än en sen abort i min situation vore att föda detta barn under mina förutsättningar.

Jag har blivit oplanerat gravid trots preventivmedel. Min sista mens var 24e till 29e Maj. ENDA gången vi hade sex på hela Maj och Juni var 12e och 13e Juni! Alltså ganska spot on då min ägglossning bör ha skett, och enda befruktningstillfället.

Enligt mina kalkyleringar bör detta placera mig i vecka 19+några dagar.

Jag vill inte gå in på detaljer kring varför, men jag har valt att söka om sen abort pga förändrade förutsättningar både psykiskt, ekonomiskt och i övrigt. Planen var från början att behålla då jag såg en möjlighet att få ihop det. Nu har allt förändras, pappan är borta och mitt liv har raserats på alla sätt. Jag är helt enkelt inte längre förmögen att ta hand om detta barn.

När jag ringde igår sa de att det är för sent att söka sen abort då jag är i v 22+1 nu.

Det jag undrar nu är finns det NÅNTING mer jag kan göra? Uppenbarligen har det blivit fel någonstans på vägen för det är helt omöjligt att jag är i vecka 22+. Om jag är så långt gången skulle min senaste mens och ägglossning samt befruktning vara i början till mitten på Maj! Vilket är rent fysiskt omöjligt. Det vet jag ju.

Jag vet att dom också går på ultraljudet när dom daterar och att det inte är en exakt vetenskap, det kan diffa med lite grann. Men i mitt fall så ÄR det ju en exakt vetenskap..

Har jag några rättigheter och möjligheter i detta läge? Kan jag ringa på Måndag och be om/kröva ett nytt ultraljud och utlåtande om jag förklarar att dateringen inte kan stämma hur man än vrider och vänder på det?

Jag vill verkligen inte sätta ett barn till världen som jag redan nu vet kommer födas in i miserabla förutsättningar. Har jag någon chans att bli flyttad till rätt datum och fortfarande kunna söka om sen abort?

• Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-28 16:17:02 följande:
    Det vet man aldrig när soc en gång har blivit inblandade, och att hon har ansökt om sen abort samt detta med våldet från (förmodligen) barnets far är saker som de kommer att se som röda flaggor. Så det bästa är att de aldrig blir inblandade, men om TS inte vill ta hem barnet från BB så måste de ju bli det. 

Vissa källor säger två år och vissa tre, här är en som säger tre:

www.verahill.se/ordlista/vardnadsoverflyttning/

Om det är två eller tre år hinner TS få reda på när och om hon hamnar i ett samarbete med soc..Det viktiga är att hon inte avsäger sig alla rättigheter till barnet de första veckorna efter födelsen. 
    Ts kommer aldrig bli av med sin bestämmande rätt. 
  • Anonym (M)
    Det vet man aldrig när soc en gång har blivit inblandade, och att hon har ansökt om sen abort samt detta med våldet från (förmodligen) barnets far är saker som de kommer att se som röda flaggor. Så det bästa är att de aldrig blir inblandade, men om TS inte vill ta hem barnet från BB så måste de ju bli det. 

Om det är två eller tre år hinner TS få reda på när och om hon hamnar i ett samarbete med soc..Det viktiga är att hon inte avsäger sig alla rättigheter till barnet de första veckorna efter födelsen. 
    Litar heller på Socialtjänsten än en dyr juristbyrå. 
  • Maggi23

Ditt barn i magen har ett människovärde och har rätt till att få leva! Du som mamman till barnet är dess största och enda beskyddare. Snälla, skydda ditt barn och låt det få leva. 

Fråga, är det rätt att döda sitt barn i magen för att ha ett enklare liv? Dvs din ekonomiska situation osv.

Oavsett situationen så har Ditt barn rätt att få leva, precis som du har fått göra.

Det låter mer som att du behöver hjälp, från din familj, från vänner eller kanske möjligheter som går att ansöka om for att få stöd till din ekonomi?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (M) skrev 2025-10-28 15:48:35 följande:
    Sluta kom med lögner. Ts blir inte av med sin bestämmande rätt om mvc gör en orosanmälan. 

Efter att barnet varit två år i samma familjelhem (det heter faniljehem numera) ska Socialtjänsten utreda om vårdnadsöverflyttning kan vara akutell. Är den aktuell skickas en ansökan till tingsrätten som tar beslut. Så där hade du också fel. 
    Jo den här personen som du svarade kommer ju verkligen med bra tips 🤦🏻?♀️ Hur man ska göra för att gå på försörjningsstöd hela barnens uppväxt och samtidigt hålla socialtjänsten utanför och undvika orosanmälningar trots att hon lever med hotbild.

Finns våld med i bilden blir det en orosanmälan i vilken fall, kanske inte när hon är gravid men när det finns barn med i bilden blir det det..  har själv varit där. Men det är inte alltid dåligt. Och det måste vara så, soc kan inte bara låta sådant vara. Kvinnor och barn blir mördade av våldsamma män. 
  • Anonym (Lisa)

Barnet har (kanske) en våldsam farlig pappa och du tycker det bästa är att soc aldrig blir inblandade? 

Förstår att du säkert har haft med soc att göra själv för du verkar vara en vandrande röd flagga , tycker att man ska försöka gå på försörjningsstöd hela barnens uppväxt och undvika orosanmälningar till varje pris trots att det finns våld med i bilden.. Men dina tips till TS är rentav farliga för henne och barnen. Finns det våld med i bilden blir soc inblandade och så ska det vara. Jag har själv varit där. De kanske till och med kan bli erbjudna skyddat boende och då behöver ju soc vara inblandade. Jag har blivit det men tackade nej, fick hjälp på andra sätt. 

Att försöka dölja våld för soc och omvärlden kan sluta riktigt illa.. barn och kvinnor blir mördade. Och det är det rådet du ger TS. Stackars dina egna barn, läskigt att ha en mamma som resonerar så. Plus det där med att undvika att jobba till varje pris. 

• Anonym (Olycklig)

Många svar, en del hjälpsamma och omtänksamma, en del idiotiska.

Jag har inte fått igenom min vilja att ansöka om sen abort, men jag har däremot fått hjälp att istället få åka till Storbritannien och göra en abort nästa vecka. Jag har konsulterat med en klinik som kan hjälpa mig och inväntar svar på om jag kan få ekonomiskt stöd också för att betala själva vården. Det lät hoppfullt.

Jag förstår att många tycker att jag är en mordisk, vidrig, avskyvärd människa. Jag bryr mig inte nämnvärt, jag räddar hellre livet på mig och mitt stora barn med denna abort än att föda fram den här bebisen och hoppas att vi alla tre klarar oss.

Jag kan fortsätta uppdatera här i tråden dagarna och veckorna som följer kring hur allt går om någon är intresserad av att veta hur det slutar. Inget är ju klart ännu och jag vet att jag än kan ?snubbla på mållinjen? och missa min chans även i Storbritannien, gränsen där  går vid 23+6. Men det finns en strimma hopp i alla fall. De påskyndar det som går för att jag ska ha en chans.

Tack till er som förstår.

Och till svar för er som av någon anledning undrar eller vill påtala detta: jag har inte gått upp i vikt eller fått någon mage och känner inte någon rörelse i magen nej.

• Anonym (Xx)

Hoppas det löser sig för dig. Förstår att det inte är ett lättvindigt beslut och hoppas det klarar upp sig för er. Hade de lyssnat på dig hade det kanske varit klart nu ❤️ 

Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-28 19:50:02 följande:

Jag har inte fått igenom min vilja att ansöka om sen abort, men jag har däremot fått hjälp att istället få åka till Storbritannien och göra en abort nästa vecka. Jag har konsulterat med en klinik som kan hjälpa mig och inväntar svar på om jag kan få ekonomiskt stöd också för att betala själva vården. Det lät hoppfullt.

Jag förstår att många tycker att jag är en mordisk, vidrig, avskyvärd människa. Jag bryr mig inte nämnvärt, jag räddar hellre livet på mig och mitt stora barn med denna abort än att föda fram den här bebisen och hoppas att vi alla tre klarar oss.

Jag kan fortsätta uppdatera här i tråden dagarna och veckorna som följer kring hur allt går om någon är intresserad av att veta hur det slutar. Inget är ju klart ännu och jag vet att jag än kan ?snubbla på mållinjen? och missa min chans även i Storbritannien, gränsen där  går vid 23+6. Men det finns en strimma hopp i alla fall. De påskyndar det som går för att jag ska ha en chans.

Och till svar för er som av någon anledning undrar eller vill påtala detta: jag har inte gått upp i vikt eller fått någon mage och känner inte någon rörelse i magen nej.

• Anonym (Näe)

Ja, i och med detta är du en avskyvärd människa. Fyfan. Men vi lever ju i ett egoistiskt samhälle där allt bara handlar om jaget idag. Oavsett hur det slutar är bebisen lyckligt lottad som slipper dig som mamma. 
  • Anonym (M)

Så på tre dagar (!) har du lyckats åka till Storbritannien, hittat en klinik, fått godkänd sen abort av två läkare och fått tid i nästa vecka?!

Det är rätt imponerade faktiskt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Xx) skrev 2025-10-28 20:06:21 följande:

Hoppas det löser sig för dig. Förstår att det inte är ett lättvindigt beslut och hoppas det klarar upp sig för er. Hade de lyssnat på dig hade det kanske varit klart nu ❤️ 

Så du menar att svenska Socialstyrelsens rättsliga råd ska kring regler och lagar för att ts ska få.göra en sen abort, som hon egenligen får godkänt för?!
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort