• Anonym (:()

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

• Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa
  • Anonym (?)

Hur skulle det påverka barnen om du slutade vika ner dig för ditt ex och slutade umgås med honom?

• Elis73

Men vad är det du viker ner dig kring för saker?

Förstår din sambo om det är att helgplanerna blir ändrade i sista stund, du tvingas betala en resa du inte gått med på, etc (alltså att ert gemensamma liv blir lidande). Då kanske du bör stå på dig och ta konflikten. 

Men är det bara att du stryker medhårs och glömmer tjafs bara för att kunna ha en OK relation, så tycke jag det är en annan sak. Då verkar det bara som att sambon är svartsjuk. 

Har själv varit i samma situation där jag tagit mycket skit och sedan gång på gång gått vidare och låtsats som att det regnat. Bara för att barnen ska slippa dramat. Vissa i min omgivning tyckte att jag skulle "säga ifrån" och "sätta hårt mot hårt". Men jag svalde och spelade hellre teater några tillfällen i veckan, än vad jag startade krig. (Och få leva med ett ex som ringer och messar dygnet runt om skitsaker.)

• Anonym (Onyx)
    Anonym (Klara) skrev 2025-10-27 10:17:33 följande:

Det är inte alla som klarar av att leva i en bonusfamilj. Inte pga barnen, utan pga exet, som man som förälder måste ha en relation med/förhålla sig till. Jag tycker det är bra att ni kan fika tillsammans, att barnen ser att ni är sams samt att det inte bara är konflikter mellan er. 

Tala om för honom att det är ni två som har ett problem, eller rättare sagt han har ett problem (ditt ex) som påverkar er relation.

Klokt!

Och till TS, det är väl just för sådana här situationer som familjerådgivning är lämpligt? Vill sambon vara med och hitta en väg framåt så bör han delta kan man tycka. 
  • Tow2Mater

Man kan prata och vara trevlig i sitt bemotande utan att fika. Tycker din man har rätt, skippa fikat. Ni kan samarbeta om barnen, men fika flera ggr i månaden är bara for mycket. 

• Anonym (på)
    Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:59:06 följande:

Försöker skriva ett inlägg som svarar på flera av era frågor/kommentarer. Och tack för era tankar. 

Min sambo är för det mesta väldigt följsam med vad jag vill göra och tycker. Ser inga varningsflaggor i hans beteenden överlag men här har han fastnat lite. Det finns en del historik också som kanske spelar in. 

När jag träffade min nv sambo så umgicks jag mycket med barnens pappa. Vi såg nästan varje helg och åt middag eller fikade. Det är inget jag tycker är jätteviktigt för mitt liv men gjorde det för att jag inte hade så mycket annat för mig och det höll exet lugn. Sambon ville såklart ha tid med mig också så på barnfria helgerna träffade jag inte längre barnens pappa som då blev sur och kallade min sambo för svartsjuk. Han blev lite krångligare efter det. Så min sambo och exet har knappt träffats men gillar helt enkelt inte varandra. 

Jag har förklarat för min sambo att han och barnen är nr 1 men att barnens pappa, mest för att hålla honom lugn och ge barnen en lugn tillvaro, så ses vi för att han tycker det är viktigt. Jag hade klarat mig helt utan att ses men gör det som sagt för barnens skull. Sambon tycker att jag lever dubbelliv eftersom han inte är välkommen dit och när jag är där en timme eller två känner han sig exkluderad. Samtidigt är det bara några timmar då och då, mestadels av tiden är jag ju med min sambo, med eller utan barn. 

Jag viker mig kanske för lätt för barnens pappa men behöver få lugn i livet också. Sambon är den snällaste jag vet för det mesta men detta har han svårt att släppa. Vill mest veta hur jag ska hjälpa honom förstå att han är min nr 1. 

Är väl inget konstigt att träffa någon då och då där ens sambo inte är med. Bara för att det är barnens pappa betyder inte att du inte får träffa honom, eller att sambon måste vara välkommen att delta överallt.  

Om det enda som gör honom nöjd är att du slutat träffa barnens pappa så är det en rödflagg, iaf för mig. Han är vuxen, bör förstå att man kan ha olika relationer med olika personer, och en del relationer måste man ha, andra för att man vill. 
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 11:55:04 följande:

Man kan prata och vara trevlig i sitt bemotande utan att fika. Tycker din man har rätt, skippa fikat. Ni kan samarbeta om barnen, men fika flera ggr i månaden är bara for mycket. 

Är det allmänt att ens sambo ska bestämma vem man får fika med eller ses några ggr i månaden?
  • Anonym (Personligen)

Nu vet jag inte hur din/er familjekonstelation ser ut, men jag är uppväxt i "bonus" familj. Vi löste det som att min mormor var "neutrala" parten - dit min pappa eller mamma ringde, beroende på vem som hade problem med vem - också kom min mormor fram med förslag till lösning av någon art - och i majoriteten av fall blev det också så. 

Det blev inte alltid till andra förälderns förnöjsamhet, men mormor var väldigt duktig på att vara neutral - även mot min mor - en "förhandlare" i botten och jobbat som sjuksköterska inom akutvården i decennier, så förmodligen van vid div bråkiga patienter - men lyckades alltid fockusera på det som var viktigt och vad som behövdes göras, inte personerna i konflikten. Mormor brukade många gånger säga till min mamma "Nu GÖR vi så, det är enklast och löser problemet", och i 99,9% gjorde det det också - och det gjorde i sin tur att min bonus pappa behövde aldrig gå in i eller bry sig om konflikterna, han visste att mormor skulle lösa dem, och han visste av erfarenhet att det blev bra. Mormor var äldre, livsklokare och hade inte samma nära infekterade syn på konflikten, vad den än månde vara. Kunde vara allt från kläder som skulle betalas, till vem som skulle lämna/hämta, hur jag skulle bo hos respektive och när osv. Iom att min far var/är musiker, jobbade inte han Måndag-Fredag, och jag gick i skolan, så det blev ganska hackigt att få ihop - men det gick. Och det gjorde också att båda mina biologiska föräldrar fick en betydligt bättre relation, för de behövde inte bråka med varandra, utan de hade "medlare" att ringa....

Nu vet jag inte om ni har en sån, men kan ni utse någon sådan, som ni båda ändå har hyffsat förtroende för, som kan vara relativt rättvis - det är inte en dum lösning, och de gör också att bonusföräldern kan "backa" och inte blir lika nära konflikten....

• Tow2Mater
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 12:02:22 följande:
    Är det allmänt att ens sambo ska bestämma vem man får fika med eller ses några ggr i månaden?
    Du ser ingen skillnad mellan ett ex som emellan de trevliga fikorna har en massa oförutsägbara önskemål/krav och genom det ställer till oreda i ens relation och familj, och en kompis? Beter sig dina kompisar som denna ex kanske du har en skev syn på hur kompisar borde vara?
  • TriC

Jag har väldigt svårt att förstå varför du ska fika och typ vara kompis med ditt ex! Ni behöver ha en kommunikation kring det som rör barnen. Utöver det finns ingen anledning att prata eller träffas. I synnerhet om din partner då är exkluderad. 

• Anonym (.)

Jag tänker att det kanske också beror lite på omfattningen av de här fikorna och vad det är som bara accepteras i övrigt.

Absolut ska man ha en bra relation med sina barns pappa, men samtidigt måste man kanske också förstå (framför allt ditt ex i det här läget) att när det är en ny partner med i bilden så blir det annorlunda och att den relationen ni haft med varandra är slut. Det handlar bara om barnen nu. Ditt ex måste förstå att han inte kan bestämma över dig nu och han måste också acceptera att din nya sambo är en del av ditt och barnens liv.

Om du tar en 2-timmars fika med honom vid varje lämning hade jag också reagerat. Jag och mitt ex fikar och äter middag tillsammans kanske ett par gånger per år. Typ vid födelsedag och skolavslutning. Då är också nya partners välkomna. Så har det varit oavsett om en av oss eller båda haft partner. Vi har ändå än bra relation och kan samarbeta bra kring barnet och hen har aldrig upplevt sig ha föräldrar som inte kommer överens. 

Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa