• Anonym (:()

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

• Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa
  • Anonym (på)
    Anonym (jury) skrev 2025-10-27 15:45:30 följande:
    Sambon tycker ju att TS lever ett slags dubbeltliv och det är väl inte helt orimligt med tanke på att hon lever kvar under dom premisser som tidigare gällde med exet att denne skulle hållas lugn till varje pris 'för barnens skull'. Går jorden eller barnen under om det skulle bli en längrevarande konflikt med exet? Kanske dags för TS att någon gång här i livet sätta hårt mot hårt mot exet när denne kommer med sina impulsiva krav..

Det är väl heller inte orimligt att förmoda att TS och exet återupptar sitt högfrekventa umgänge med middagar och annat, när sambon har tröttnat och är ute av bilden. Skulle nog som sambon anta att dom på ett eller annat plan inte är färdiga med varandra.
    Vad sambon tycker är ju inte en sanning. Sambon och TS tycker olika, sambon bestämmer inte hur det är.

Och det handlar om att TS inte vill eskalera konflikter till den grad som sambon tycker att hon ska. Det går ju inte ut över sambon att TS stoppar konflikter istället för att eskalera dem. Om TS själv vill sätta hårt mot hårt är det ju hennes val, men ingen annan kan ju bestämma att hon ska det. I synnerhet inte om hon ska göra det för att skydda sambons bräckliga självkänsla. 

Sambons känslor och osäkerheter får han ju lära sig att hantera. Och vad som eventuellt skulle hända om TS och sambon går isär är inte heller något som sambon kan eller får styra över. Är hon fri så är hon fri. 
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 15:52:43 följande:
    Vad sambon tycker är ju inte en sanning. Sambon och TS tycker olika, sambon bestämmer inte hur det är.

Och det handlar om att TS inte vill eskalera konflikter till den grad som sambon tycker att hon ska. Det går ju inte ut över sambon att TS stoppar konflikter istället för att eskalera dem. Om TS själv vill sätta hårt mot hårt är det ju hennes val, men ingen annan kan ju bestämma att hon ska det. I synnerhet inte om hon ska göra det för att skydda sambons bräckliga självkänsla. 

Sambons känslor och osäkerheter får han ju lära sig att hantera. Och vad som eventuellt skulle hända om TS och sambon går isär är inte heller något som sambon kan eller får styra över. Är hon fri så är hon fri. 
    Det beror väl på vad det är för konflikter och vad det är för krav exet ställer? I vårt fall gick det ut över vår relation till den grad att det kändes som att vi var tre personer i förhållandet i början. Är det på den nivån tycker inte jag att det är något fel i att säga stopp.
  • Anonym (c)

Instämmer.
  • Anonym (jury)

Och det handlar om att TS inte vill eskalera konflikter till den grad som sambon tycker att hon ska. 
    Sambons åsikt är ju i längden den enda som spelar en roll i sammanhanget. Tycker han det är ett slags dubbelliv som TS håller på med, och att det finns en osynlig tredje part som styr och ställer i deras förhållande, så kommer han förr eller senare att tröttna på det oavsett vad 'sanningen' är.

Och att vägra ställa upp på exets alla nya impulsiva krav för att denne blir ilsken annars är inte att 'eskalera' en konflikt, det är att lära denne att denne inte är universums mittpunkt som alltid måste få sin vilja omkring sina krav, som tydligen inte ens blir formulerade som önskemål, för att det skall vara lugn och ro omkring barnen. 

Men om TS vill köra sitt nuvarande förhållande i botten så skall hon bara fortsätta stilen med att lägga sig platt för alla exets nya krav och försoningsfika efter alla bråk.
  • Anonym (Exfru)

Många män är svartsjuka för att deras nya måste ha kontakt med exet för att det finns gemensamma barn.Jävligt omoget och barnsligt..

• TriC

Det tror jag inte! 

Men det är skillnad mellan att ha kontakt kring sådant som har med det gemensamma föräldraskapet att göra, och kontakt som antyder att man mentalt ännu inte har lämnat förhållandet. 

• TriC
    Anonym (Exfru) skrev 2025-10-27 20:21:07 följande:

Många män är svartsjuka för att deras nya måste ha kontakt med exet för att det finns gemensamma barn.Jävligt omoget och barnsligt..

Det tror jag inte! 

Men det är skillnad mellan att ha kontakt kring sådant som har med det gemensamma föräldraskapet att göra, och kontakt som antyder att man mentalt ännu inte har lämnat förhållande

• Anonym (.)
    Anonym (Exfru) skrev 2025-10-27 20:21:07 följande:

Jag tror att det mycket sällan handlar om svartsjuka utan mer om att man vill vara två i sitt förhållande, inte tre som det kan bli med ett ex som styr för mycket.
  • Anonym (?)
    TriC skrev 2025-10-27 22:19:59 följande:

Det tror jag inte! 

Men det är skillnad mellan att ha kontakt kring sådant som har med det gemensamma föräldraskapet att göra, och kontakt som antyder att man mentalt ännu inte har lämnat förhållandet. 

Det kan bli extra avigt om man först söker tröst och stöd hos sambon för att exet varit dum med oförutsägbara önskemål/krav för att sen några dagar senare fika med exet i harmoni
  • Anonym (Onyx)
    Anonym (?) skrev 2025-10-28 07:47:45 följande:
    Det kan bli extra avigt om man först söker tröst och stöd hos sambon för att exet varit dum med oförutsägbara önskemål/krav för att sen några dagar senare fika med exet i harmoni
    Vet vi att det är så här?
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa