• Anonym (:()

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

• Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa
  • Anonym (Onyx)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 10:23:33 följande:
    Jag svarade på en generell kommentar att om man väljer en partner med barn får man acceptera exet i sitt liv. Det håller jag med om, men som jag skrev finns olika nivåer. I exemplet utgick jag från min situation för att beskriva den ena extrema änden.

Om du scrollar upp och läser mina tidigare kommentarer ser du att jag frågat TS om omfattningen av exets påverkan men inte fått något svar. Därav ett svar utifrån mina egne erfarenheter för att pålysa att det inte alltid funkar att exet får "hållas" och att det inte alltid är rätt väg att gå om man vill leva med någon ny.
    Förstår!
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 10:25:48 följande:
    Nej, jag svarade på din generella kommentar att om man väljer att leva med någon med barn så går man acceptera att det finns ett ex. Jag svarade dig helt enkelt att det gäller till en viss nivå.

Nivån hos TS och hennes ex (och hennes sambos upplevelse) har vi inte fått något riktigt svar på här. Självklart ska man inte eskalera konflikter i onödan, men beroende på vad konflikterna handlar om kan det faktisk vara nödvändigt att stå på sig.
    Självklart gäller det till viss nivå. men den nivån är ju inte samma för alla, och inte heller huggen i sten i alla perioder. Det är heller inte bara en i relationen som ska bestämma den, utan det får vara en kommunikation kring det.

Exakt, vi vet inget om nivån för TS. Bara att sambon är missnöjd. Huruvida han har skäl att vara det eller om TS är onödigt eftergiven är ju en fråga för dem att lösa. 

Och eftersom barnen är TS och pappan är TS ex så kan hon sätta nivån av konflikt/eftergivenhet utifrån hur hon tycker att det blir bäst för barnen. 
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 10:32:08 följande:
    Självklart gäller det till viss nivå. men den nivån är ju inte samma för alla, och inte heller huggen i sten i alla perioder. Det är heller inte bara en i relationen som ska bestämma den, utan det får vara en kommunikation kring det.

Exakt, vi vet inget om nivån för TS. Bara att sambon är missnöjd. Huruvida han har skäl att vara det eller om TS är onödigt eftergiven är ju en fråga för dem att lösa. 

Och eftersom barnen är TS och pappan är TS ex så kan hon sätta nivån av konflikt/eftergivenhet utifrån hur hon tycker att det blir bäst för barnen. 
    Ja, om hon inte vill ha någon sambo kvar så absolut. Annars kanske man kan prata om det och försöka få alla att känna sig bekväma?
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 10:42:26 följande:
    Ja, om hon inte vill ha någon sambo kvar så absolut. Annars kanske man kan prata om det och försöka få alla att känna sig bekväma?
    Hon har ju försökt prata om det, tom föreslagit parterapi. Men sambon vill inte diskutera det, bara att TS ska ändra sig och göra som han vill. Ingen bra grund för en relation tycker jag.

Försöka få alla att känna sig bekväma kanske inte går, då får man välja det som är mest angeläget och det kan i nuläget vara att säkra samarbetet med pappan för att barnen ska ha det så bra som möjligt under sin uppväxt. 
  • Anonym (:()

Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
    Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
    Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med. 
    Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).

Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående. 

Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop. 

• Tow2Mater
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 10:08:32 följande:
    Och det finns inget i TS som säger att det är så att de får ändra planer utifrån pappans nycker och liknande.

Utan det TS skriver är att sambon är irriterad över att TS inte eskalerar konflikter med barnens pappa såsom sambon tycker är lämpligt. Inget säger heller att pappan har eller har haft synpunkter på hur barnen har det hos TS?
    Det beror ju på hur man tolkar 'ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav'. Du tror TS alltid ställer upp på pappans oförutsägbara önskemål men det inverkar aldrig på hennes och sambons planer. De sitter bara och gör ingenting hela tiden utan planer alls. Varför ska det då behöva 'bråkas' eller 'förlåtas' alls?
  • Anonym (Bio- och bonusmamma)

Hej!
    Jag förstår er båda, man vill ju att ens barn ska ha det lugnt och tryggt hos båda föräldrarna och vill medverka till att behålla det så. Men jag förstår också din make, det är nog lite svårt att känna sig som nummer ett om du i ur och skur oavsett beteende är tillmötesgående mot ditt ex, då skulle jag nog också känna att det är nog egentligen honom du vill ha tillbaka eftersom du gör precis om han säger. Jag tror att det skulle räcka för din make om du faktiskt ställer lite krav på ditt ex, han kan ju inte köra över dig hur som helst och att du visar att han får göra det. Jag tycker inte att det behöver betyda att din nuvarande är svartsjuk, utan mer att det är jobbigt för honom att veta att det finns en karl där ute som tycker att han kan trycka ner dig hur han vill och sen gör du ändå som han vill. 
    Hoppas du förstår hur jag menar, menar ju inte att du gör fel, bara att jag förstår din nuvarande mans känsla också. 

• Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 11:26:08 följande:
    Hon har ju försökt prata om det, tom föreslagit parterapi. Men sambon vill inte diskutera det, bara att TS ska ändra sig och göra som han vill. Ingen bra grund för en relation tycker jag.

Försöka få alla att känna sig bekväma kanske inte går, då får man välja det som är mest angeläget och det kan i nuläget vara att säkra samarbetet med pappan för att barnen ska ha det så bra som möjligt under sin uppväxt. 
    Tänker att man måste prata med pappan också... Det är inte bara sambon som ska anpassa sig hela tiden. Beroende på vad det gäller såklart.
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-28 11:31:52 följande:
    Det beror ju på hur man tolkar 'ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav'. Du tror TS alltid ställer upp på pappans oförutsägbara önskemål men det inverkar aldrig på hennes och sambons planer. De sitter bara och gör ingenting hela tiden utan planer alls. Varför ska det då behöva 'bråkas' eller 'förlåtas' alls?
    Om det påverkar barnen negativt att sätta hårt mot hårt så blir det ett rimligt val att som förälder gå med på det som gynnar barnen. Vad som bråkas om i en relation är inte alltid rimligt eller vettigt för någon annan.  
  • Anonym (på)
    Anonym (.) skrev 2025-10-28 11:55:58 följande:
    Tänker att man måste prata med pappan också... Det är inte bara sambon som ska anpassa sig hela tiden. Beroende på vad det gäller såklart.
    Om det gick att prata med pappan på ett vettigt sätt utan att riskera barnens situation så skulle det nog vara mindre problem. Men för barnens skull väljer TS att hellre lägga sig än att eskalera konflikter som går ut över barnen. 
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa