• Anonym (:()

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

• Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa
  • Anonym (.)
    Anonym (:() skrev 2025-10-28 11:28:56 följande:

Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
    Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
    Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med. 
    Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).

Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående. 

Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop. 

Men det här är ju inte rimliga saker att gå med på för att hålla god stämning. Självklart hjälper man varandra med dagar på den andres veckor om man kan. Men har man redan gjort planer kan man inte ställa in dem gång på gång (ok någon gång om det verkligen är kris) för att exet inte planerar eller löser sina veckor. I så fall måste han ju lämna schema för lång tid framåt och byta dagar med er för att få till det. Och att tvinga dig till att köpa saker du varken vill eller ha råd med är inte ok heller. 

Jag tror visst att din sambo förstår att barnen mår dåligt av bråk, men den typen av "bråk" tar man vuxna emellan utan att blanda in barnen.  Du och ditt ex behöver gå på samarbetssamtal och utifrån det här inlägget förstår jag att din sambo tröttnar. 
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 12:00:58 följande:
    Om det gick att prata med pappan på ett vettigt sätt utan att riskera barnens situation så skulle det nog vara mindre problem. Men för barnens skull väljer TS att hellre lägga sig än att eskalera konflikter som går ut över barnen. 
    Om TS måste lägga sig hela tiden kommer det också att gå ut över barnen till slut. Och vilken förebild är man för sina barn om man lägger sig platt för en sån människa?! 

Det är inte TS och hennes sambo som behöver hjälp i relationen, det är TS och hennes ex.
  • Anonym (.)

TS, om du vill kunna leva med någon innan barnen blivit myndiga måste du ta tag i din skitstövel till ex. Kommunen erbjuder bra samarbetssamtal som är gratis. 

Om du vill fortsätta offra din sambo till förmån för att tygla ditt ex orimliga humör får du nog tyvärr vara singel tills de är myndiga.

• Anonym (?)

Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
    Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
    Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med. 
    Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).

Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående. 

Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop. 

Jag förstår din sambo. Du viker ner dig mot ditt ex som påverkar era planer och er ekonomi. Skulle inte förvåna mig om dit ex göra detta medvetet, han vet vad ni har för helgplaner, han känner till din ekonomi och sen sabbar han era planer medveten för han vet att du viker ner dig.

Du får välja, vara dörrmatta åt ditt ex eller vara en familj med din sambo.

Har du möjlighet att driva en vårdnadstvist för att du ska få huvudsakliga tiden med barnen och på så sätt ta bort hans makt?
  • molly50

Finns det någon annan som barnen kan vara hos när han måste jobba dygn?
    Eller går det att ordna så att barnen huvudsakligen bor hos dig så att de kan vara hos honom när han inte jobbar sådana tider?
    Eller kan han få andra tider på sitt jobb?
    Går det inte att lösa så annat sätt så är det kanske så ni får göra?

De andra sakerna hade jag absolut inte accepterat utan där hade jag satt ner foten.
    Han sviker ju också barnen om han köper dyra saker som han sen inte betalar och som sen hotar med att lämna tillbaka dem om du inte betalar.
    Och att du ska hjälpa honom att lösa bråk med barnen. Det är faktiskt något han får lov att lära sig hantera själv. Han är en vuxen människa.
    Men frågan är ju om han gör så för att ha en hållhake på dig eller för att han verkligen inte klarar av det?
    Om det är det sistnämnda så får han väl ta professionell hjälp eller så får du kanske ansöka om att få den huvudsakliga vårdnaden.
    Du ska inte behöva lösa sådana saker åt honom.
    Så där kan jag förstå din sambo. Även om jag samtidigt också förstår att du vill ha ett bra samarbete med ditt ex kring barnen.
    Men det kan man ha utan att gå med på sådana saker som du gör med ditt ex.
    Tänk också på att dina barn får växa upp med att lära sig att det är så man hanterar problem. Och det vill du väl inte?
  • Grässtrå77

TS, det låter som att du är oroliga för att barnen ska fara illa hos sin pappa ommdu inte är med och räddar upp situationen gång på gång. Om pappan verkligen inte kan ta hand om sina barn eller bara jävlas med dig är ju svårt att veta och jag förstår att du inte vill testa eftersom dina barn kan få ta smällen..

Men det handlar ju om rätt så grova grejer och du ska inte behöva stå ensam i detta. Ta kontakt med familjerätten i din kommun och be om råd.

• Anonym (jury)

OK, för att sammanfatta, du låter din dominerande ex köra över dig fullständigt bortom all rim och reson, men kör så över din stackars snälle sambo lika fullständigt själv.

Kanske inte dom bästa förutsättningarna för att planera skaffa barn med denne sambo, som må ha en ängels tålamod men även detta tar väl slut någon gång..
  • Anonym (Vilken relation är viktigast?)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 12:02:22 följande:
    Är det allmänt att ens sambo ska bestämma vem man får fika med eller ses några ggr i månaden?
    Om det tar ifrån sambon flera möjligheter att umgås med en och göra saker på helgen så ja, det får man ha åsikter om anser jag. 

Ledig tid växer inte på trän för de flesta.

Tillägg: Situationen med utpressning över telefoner och att du förväntas lösa barnpassning på hans tid- jag hade blivit vansinnig om min partner lät sig köras över på det viset.

Du har inte bestämt hur exet ska jobba- då får han lösa det själv för barnen som en vuxen människa anser jag.

Och jag hade tyvärr haft svårt att respektera dig som en vuxen myndig person när du tar skit på det viset. 

• Anonym (c)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 11:57:56 följande:
    Om det påverkar barnen negativt att sätta hårt mot hårt så blir det ett rimligt val att som förälder gå med på det som gynnar barnen. Vad som bråkas om i en relation är inte alltid rimligt eller vettigt för någon annan.  
    Tycker jag med.
  • Grässtrå77
    Anonym (Vilken relation är viktigast?) skrev 2025-10-28 21:20:00 följande:

Tillägg: Situationen med utpressning över telefoner och att du förväntas lösa barnpassning på hans tid- jag hade blivit vansinnig om min partner lät sig köras över på det viset.

Du har inte bestämt hur exet ska jobba- då får han lösa det själv för barnen som en vuxen människa anser jag.

Och jag hade tyvärr haft svårt att respektera dig som en vuxen myndig person när du tar skit på det viset. 

Fast att ta hand om sina egna barn när pappan arbetar är ju inte direkt orimligt. Sen behöver ju självklart pappan meddela i god tid och helst själv vara flexibel i att ta barnen när TS behöver hjälp.
  • Anonym (.)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-28 22:59:24 följande:
    Fast att ta hand om sina egna barn när pappan arbetar är ju inte direkt orimligt. Sen behöver ju självklart pappan meddela i god tid och helst själv vara flexibel i att ta barnen när TS behöver hjälp.
    Fast i långa loppet är det ju det. Har du varannan vecka har du ju också det huvudsakliga ansvaret för barnen den veckan. Självklart kan det dyka upp saker och man hjälps åt, men exet verkar ju ha satt det lite i system. Blir det krockar ofta kanske man behöver se över om man kan ändra schemat för umgänget, se på jobbet om det går att schemalägga så alla såna pass hamnar på barnfria veckor eller kanske till och med byta jobb om det inte funkar med att ha barn. Det ska ju inte förlita sig på att TS ska ställa in alla sina planer för att lösa det.
    Grässtrå77 skrev 2025-10-28 22:59:24 följande:
    I min värld delar man upp vårdnaden och sen sköter var och en sitt på sina dagar, om man inte ligger på sjukhus.

Jag har aldrig hört eller läst om en pappa som rycker in och fixar för att mammans jobbschema ska funka, det där går bara åt ett håll.

Våga vägra bli utnyttjad.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2025-10-29 07:28:08 följande:
    Fast i långa loppet är det ju det. Har du varannan vecka har du ju också det huvudsakliga ansvaret för barnen den veckan. Självklart kan det dyka upp saker och man hjälps åt, men exet verkar ju ha satt det lite i system. Blir det krockar ofta kanske man behöver se över om man kan ändra schemat för umgänget, se på jobbet om det går att schemalägga så alla såna pass hamnar på barnfria veckor eller kanske till och med byta jobb om det inte funkar med att ha barn. Det ska ju inte förlita sig på att TS ska ställa in alla sina planer för att lösa det.
    Postade lite snabbt :)

Det jag menar är att TS inte kan förväntas driva nån barnpassningsjour för sitt ex när de har 50/50 vårdnad. Har han ett schema där man ser att var 6:e vecka blir det problem, då planerar man det i sitt "bytesschema" och kanske byter helg om det är så att det infaller på helgen. Det är inte bara TS som ska lösa saker, exet måste ju också vara lite lösningsorienterad. Och som jag skrev, vissa jobb kan man inte ha när man är ensam med barn.
  • Anonym (Onyx)

Det var ju intressant med denna ytterligare information.
    Det är ganska grova grejer, inkluderat ekonomiskt tvång att köpa saker och sen kräva pengar av dig (och uttrycka till barnen att han kommer lämna tillbaka dem och att det vore mammas fel).

Handlar det om att han ska jobba dygn om x antal veckor och ni har planer så har HAN ansvar för att lösa omsorgen om barnen och gott om tid på sig!

• Anonym (Ex1)

Så var mitt ex, barnens pappa. Utnyttjade en till att få som han ville och det var för barnens skull. Egentligen handlade det om honom själv. Så länge du går på det så kan han köra sitt race. Slutar du och säger ifrån så kommer det inte hända något.
    Skulle han mot förmodan lämna tillbaka saker han köpt till barnen för att du inte betalade så är det hans problem, det är han som sviker barnen och inte du. 

Mina barn he lärt sig hur deras pappa är och förstått det hela. 

• Studentpappa
    Anonym (Vilken relation är viktigast?) skrev 2025-10-29 07:33:20 följande:
    I min värld delar man upp vårdnaden och sen sköter var och en sitt på sina dagar, om man inte ligger på sjukhus.

Jag har aldrig hört eller läst om en pappa som rycker in och fixar för att mammans jobbschema ska funka, det där går bara åt ett håll.

Våga vägra bli utnyttjad.
    Säkert ovanligt men det finns, svågern fick alltid vabba åt mamman på hennes veckor för hon kunde inte vara hemma från jobbet. Han tog ofta barnen på hennes veckor pga olika anledningar.

Det senaste jag hörde så vabbar hennes nya åt henne, det gäller bara att hitta en tillräckligt stor toffel. Så det är ju lite lugnare åt han nu så länge den nya står ut.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Sofia)

Jag förstår din sambo då jag själv typ befunnit mig i samma sits. För mig kändes det som, som en annan användare också nämnde, att vi var tre personer i förhållandet. Barnens mamma skulle ha insyn och åsikter om ALLT vi valde att göra med barnen på min sambos veckor. Vad vi inte fick och fick göra (främst kring aktiviteter som badhus, nöjesfält osv). Allt skulle godkännas först, enligt henne, trots att de har delad vårdnad och han är fullt kapabel till att ta egna beslut för sina barn. Visst att man vill ha insyn i vad barnen gör på den andre förälderns vecka, full förståelse. Men att begränsa den ena föräldern till att göra aktiviteter eller liknande med barnen är bara sjukt.

Min sambo har alltid lagt sig platt för barnens mamma tidigare då han inte orkade med konflikter, vilket jag kan förstå till en viss grad, men det måste också finnas gränser för hur man beter sig, oavsett vad ens känslor säger. 

Men det har blivit mycket bättre för han har insett att hon kört med honom genom åren och sätter nu ner foten för vad som är okej att domdera i och inte. Hon är skitsur stundtals och blir ursinnig bara för att hon inte får som hon vill och för att hon inte är bekväm hit och dit. Det handlar enbart om hennes känslor. Inte med tanke på vad som är bäst för barnen.

De tog detta vidare i familjerätten och hon fick tillsägelse om att hon behöver backa för att första att det nu finns två familjer i barnens liv och inte en. TS borde nog boka in ett möte med familjerätten, för det hjälpte min sambo. 

• Anonym (Ave)

Efter att ha löst ditt senaste inlägg tror jag du satt rubriken fel.
    Det är ju inte din sambo som inte klarar av relationen till barnens pappa, det är ju du själv.

Om du alltid lägger dig för exet, vad ger du då för signaler till barnen?
    "Var jobbig och tjurig så får du alltid din vilja igenom"

Jag svängde efter att ha läst alla inlägg och står nu på din sambos sida.
    Skulle också ha svårt att se en framtid, med dig, givet den undfallenhet du visar mot ditt ex, sambon känner sig nog inte särskilt prioriterad.

Du frågar hur du skall få han att förstå att han är nr 1?
    Det kommer han bara att göra om du ändrar ditt beteende gentemot exet.
    Handling, inte ord, för dem tror han nog inte på längre. 

Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa