Anonym (:() skrev 2025-10-28 11:28:56 följande:
Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med.
Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).
Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående.
Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop.
Finns det någon annan som barnen kan vara hos när han måste jobba dygn?
Eller går det att ordna så att barnen huvudsakligen bor hos dig så att de kan vara hos honom när han inte jobbar sådana tider?
Eller kan han få andra tider på sitt jobb?
Går det inte att lösa så annat sätt så är det kanske så ni får göra?
De andra sakerna hade jag absolut inte accepterat utan där hade jag satt ner foten.
Han sviker ju också barnen om han köper dyra saker som han sen inte betalar och som sen hotar med att lämna tillbaka dem om du inte betalar.
Och att du ska hjälpa honom att lösa bråk med barnen. Det är faktiskt något han får lov att lära sig hantera själv. Han är en vuxen människa.
Men frågan är ju om han gör så för att ha en hållhake på dig eller för att han verkligen inte klarar av det?
Om det är det sistnämnda så får han väl ta professionell hjälp eller så får du kanske ansöka om att få den huvudsakliga vårdnaden.
Du ska inte behöva lösa sådana saker åt honom.
Så där kan jag förstå din sambo. Även om jag samtidigt också förstår att du vill ha ett bra samarbete med ditt ex kring barnen.
Men det kan man ha utan att gå med på sådana saker som du gör med ditt ex.
Tänk också på att dina barn får växa upp med att lära sig att det är så man hanterar problem. Och det vill du väl inte?