• Anonym (:()

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

• Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 12:15:59 följande:
    Du ser ingen skillnad mellan ett ex som emellan de trevliga fikorna har en massa oförutsägbara önskemål/krav och genom det ställer till oreda i ens relation och familj, och en kompis? Beter sig dina kompisar som denna ex kanske du har en skev syn på hur kompisar borde vara?
    Jag ser ingen skillnad i att ens sambo ska vara den som avgör vilka relationer man får ha och hur man får träffas. 
  • Anonym (?)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 12:49:03 följande:
    Jag ser ingen skillnad i att ens sambo ska vara den som avgör vilka relationer man får ha och hur man får träffas. 
    Väldigt få partners är överförtjusta i regebundna träffar och fika med ex.
  • Anonym (Onyx)

Har somliga svårt att läsa innantill eller läser man bara mellan raderna?
    Så här står det

"När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa"...

Nyckelorden är 
    ibland
    "tillsammans med barnen och deras pappa"

Det är alltså inte varje gång och barnen är (oftast får man anta) med.

Jag tycker att han kör med dig till vissa delar TS vilket jag personligen inte skulle uppskatta och det gör uppenbarligen inte du heller eftersom du lämnade. Men en del kan man både acceptera och stå ut med för the greater good. En okej relation med någon som är ens barns förälder. Vilket du verkar göra.

Det verkar heller inte vara något som ökar i omfattning eller där någon part önskar att det vore något annat. Jag tycker ni verkar hålla det på en rimlig nivå.

• Anonym (på)
    Anonym (?) skrev 2025-10-27 12:56:15 följande:
    Väldigt få partners är överförtjusta i regebundna träffar och fika med ex.
    Det är fika med barnens andra förälder, i syfte att främja relation och samarbete, för barnens skull.
  • Anonym (på)
    Anonym (Onyx) skrev 2025-10-27 13:00:40 följande:

Har somliga svårt att läsa innantill eller läser man bara mellan raderna?
    Så här står det

"När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa"...

Nyckelorden är 
    ibland
    "tillsammans med barnen och deras pappa"

Det är alltså inte varje gång och barnen är (oftast får man anta) med.

Jag tycker att han kör med dig till vissa delar TS vilket jag personligen inte skulle uppskatta och det gör uppenbarligen inte du heller eftersom du lämnade. Men en del kan man både acceptera och stå ut med för the greater good. En okej relation med någon som är ens barns förälder. Vilket du verkar göra.

Det verkar heller inte vara något som ökar i omfattning eller där någon part önskar att det vore något annat. Jag tycker ni verkar hålla det på en rimlig nivå.

Precis, man stannar och tar en kopp kaffe och pratar ihop sig om barnen en stund. Inga konstigheter eller nåt sambon behöver lägga sig i. 
  • Anonym (Onyx)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 13:01:03 följande:
    Det är fika med barnens andra förälder, i syfte att främja relation och samarbete, för barnens skull.
    Även inkluderat barnen om man läser trådstarten. 
    Helt enig om syftet.
    Men om TS nya sambo inte har barn så finns kanske inte den förståelsen. 
  • Anonym ((Ex-frun))

Här finns alltså två män, exet som vill att du ska fika ihop med honom och sambon som inte vill att du ska fika ihop med exet. Är det någon av de här snubbarna som frågat vad du vill?

• Anonym (jury)

Din sambo och exet verkar vara varandras motsatser omkring hur mycket dom tillåts dominera dig. Om du godmodigt accepterar att ditt ex kör runt med dig, mens sambon förväntas vara undfallande och snäll. Sånt kan lätt bli känsligt om du inte är mer konsekvent på den punkten.

Du borde också sluta med fikandet med exet, speciellt om det är så att han ofta kört över dig med sin buffliga stil veckan innan. Finns ingen anledning att ni alls skall hålla på med annat än helt sporadiskt fikande tillsammans, speciellt som det tydligen skulle ha varit ännu mer umgänge om det inte var för sambon. Där får du nog också skärpa dig.

• Tow2Mater
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 12:49:03 följande:
    I en perfekt värld borde man ju själv inse vilka relationer det finns och hur de alla ska hanteras så det blir bra for alla inblandade, men ibland verkar den insikten inte finnas, och måste då på något sätt ges.
  • Tow2Mater
    Anonym (Onyx) skrev 2025-10-27 13:03:27 följande:
    Även inkluderat barnen om man läser trådstarten. 
    Helt enig om syftet.
    Men om TS nya sambo inte har barn så finns kanske inte den förståelsen. 
    Jag skulle gissa att om exet inte konstant skulle komma med oförutsägbara önskemål/krav, och TS hela tiden lägger sig platt och ställer upp på dem, skulle situationen se annorlunda ut och fikorna skulle knappast vara ett problem.

Att hon använder orden 'bråka tillbaka' visar att hon inte verkar forstå när det är lägligt att stå upp for sig och sin nuvarande familj och inte bara acceptera allt som kommer från exets håll, där nuvarande sambon inte verkar ha något alls att säga till om ifall deras redan bestämda planer blir påverkade och måste ändras i sista minut.
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa