• Anonym (:()

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

• Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa
  • KimLinnefeldt

Man har allt att vinna på att hålla fred med barnens andra förälder, även om det kräver att man går med på en del mindre trevliga saker, är överseende med hens dumheter eller betalar lite mer utan att klaga.

TS nya man är svartsjuk, vilket inte är en bra egenskap, men mänsklig. Försök ha överseende även med honom, och förklara att du gör (nästan) allt för att undvika krig om barnen. Och att svartsjuka är väldigt, väldigt oattraktivt.

En tröst: Om barnen är i nedre tonåren så är de myndiga om fem år. Då är föräldraproblemen i stort sett över.

• Anonym (?)

Vad ska man gå med på för att hålla fred om exet kommer med oförutsägbara önskemål/krav?

Pengar
    Avstå underhåll
    Ta barnen utanför överrenskommet schema med kort varsel
    Låta exet har barnet 
    utanför överrenskommet schema
    Skjutsning, läkarbesök odyl på exets dagar
    Avsugning
    Kost och andra regler för barnen

• Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 13:23:35 följande:
    Jag skulle gissa att om exet inte konstant skulle komma med oförutsägbara önskemål/krav, och TS hela tiden lägger sig platt och ställer upp på dem, skulle situationen se annorlunda ut och fikorna skulle knappast vara ett problem.

Att hon använder orden 'bråka tillbaka' visar att hon inte verkar forstå när det är lägligt att stå upp for sig och sin nuvarande familj och inte bara acceptera allt som kommer från exets håll, där nuvarande sambon inte verkar ha något alls att säga till om ifall deras redan bestämda planer blir påverkade och måste ändras i sista minut.
    Jag tycker att det i slutändan är TS som måste få avgöra hur hon hanterar sina barns pappa och relationen med honom. Hon kan inte låta sambon bestämma att hon ska göra si eller så om det sen drabbar barnen negativt. TS måste ha den större bilden eftersom det gäller hennes barn och deras uppväxt. 
  • Anonym (på)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 13:13:44 följande:
    I en perfekt värld borde man ju själv inse vilka relationer det finns och hur de alla ska hanteras så det blir bra for alla inblandade, men ibland verkar den insikten inte finnas, och måste då på något sätt ges.
    Detta du skriver håller jag inte alls med om. TS är en vuxen person med ett eget liv, och dessutom förälder med ansvar för sina barn. Sambon har inte företräde i att bestämma hur hon får agera mot barnen pappa och vilken relation de har för att tillgodose barnens behov. 
  • Anonym (?)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 13:39:07 följande:
    Jag tycker att det i slutändan är TS som måste få avgöra hur hon hanterar sina barns pappa och relationen med honom. Hon kan inte låta sambon bestämma att hon ska göra si eller så om det sen drabbar barnen negativt. TS måste ha den större bilden eftersom det gäller hennes barn och deras uppväxt. 
    Är det småsaker må de väl vara hänt, TS har inte redovisat. Men det finns exempel i andra trådar där den andra föräldrern men mycket kort varsel ställt krav på byte av tid, skjutsning, pengar. hobby mm. Saker som negativt påverkar den nya familjens planer.

En klasiker är när en förälder ställer krav att barnet ska hålla på med en hobby som kommer innebära mycket skjutsning och höga kostnader

Eller medvetet trassel med bytestider för att förstöra helg och semesterplanern.

• Anonym (på)
    Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:06:26 följande:
    Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag har två barn från en tidigare relation, de är i undre tonåren. Barnens pappa är ganska besvärlig emellanåt där han kräver saker hit och dit vilket såklart är jobbigt men oftast är han lugn och gör saker som vi bestämt. Jag har aldrig krävt något av honom utan gör som vi bestämt och ställer upp när han kommer med sina oförutsägbara önskemål/krav. 

Min sambo sedan några år tillbaka tycker att jag förlåter mitt ex alldeles för snabbt och tycker att jag borde bråka mer tillbaka. När jag hämtar barnen så tar jag ibland en fika tillsammans med barnen och deras pappa vilket gör sambon vansinnig eftersom det någon vecka innan varit bråk mellan mig och exet. Jag ser ingen poäng med att bråka bara för att utan för barnens skull vill jag hålla god ton så ofta det går. 

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? Hur ska jag nå fram till honom att han är nummer 1 även om det finns (motvilligt) en annan man i mitt liv?

Verkar främst vara att sambon har problem med att TS stryker barnens pappa medhårs och inte eskalerar konflikter såsom sambon tycker att hon borde. Han har synpunkter på att hon förlåter pappan, att hon fikar med honom trots att de tidigare bråkat. Verkar inte vara ens något som påverkar sambon, bara hans känsla som ska styra.

Sambon vill heller inte delta i en diskussion om hur detta kan lösas mellan honom och TS. 
    Anonym (?) skrev 2025-10-27 13:45:13 följande:
    Är det småsaker må de väl vara hänt, TS har inte redovisat. Men det finns exempel i andra trådar där den andra föräldrern men mycket kort varsel ställt krav på byte av tid, skjutsning, pengar. hobby mm. Saker som negativt påverkar den nya familjens planer.

En klasiker är när en förälder ställer krav att barnet ska hålla på med en hobby som kommer innebära mycket skjutsning och höga kostnader

Eller medvetet trassel med bytestider för att förstöra helg och semesterplanern.

• Anonym (jury)
    Anonym (:() skrev 2025-10-27 10:06:26 följande:

Min och sambons relation börjar på riktigt ta skada nu och jag vet inte vad jag ska göra. Har föreslagit parterapi men det tycker han är för par med problem men det är väl exakt det vi har? 

Tycker du verkligen att din sambo skall behöva gå i parterapi för att du lever ett dubbeltliv där du uteslutande fokuserar på 'hålla ditt ex lugnt' som du säkert också gjorde när ni fortfarande var par? 

Sorry TS, men det är din attityd som är problemet och din sambon skall inte behöva gå i terapi för att lära sig att acceptera att du inte kan prioritera om var din lojalitet borde ligga när det nu gått flera år sedan separationen från exet.
  • Grässtrå77
    Anonym (jury) skrev 2025-10-27 14:45:16 följande:
    Tycker du verkligen att din sambo skall behöva gå i parterapi för att du lever ett dubbeltliv där du uteslutande fokuserar på 'hålla ditt ex lugnt' som du säkert också gjorde när ni fortfarande var par? 

Sorry TS, men det är din attityd som är problemet och din sambon skall inte behöva gå i terapi för att lära sig att acceptera att du inte kan prioritera om var din lojalitet borde ligga när det nu gått flera år sedan separationen från exet.
    Du menar att gå i parterapi är något slags straff? Inte en möjlighet att förbättra sin relation med sin sambo.
  • Anonym (på)
    Anonym (jury) skrev 2025-10-27 14:45:16 följande:

Nu drar du det väl en aning för långt? TS lever inte något dubbelliv, inte heller fokuserar hon uteslutande på att hålla barnens pappa lugn.

Hon bara hanterar konflikterna med pappan på ett annat sätt än sambon önskar. 
  • Anonym (jury)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 15:07:40 följande:
    Nu drar du det väl en aning för långt? TS lever inte något dubbelliv, inte heller fokuserar hon uteslutande på att hålla barnens pappa lugn.

Hon bara hanterar konflikterna med pappan på ett annat sätt än sambon önskar. 
    Sambon tycker ju att TS lever ett slags dubbeltliv och det är väl inte helt orimligt med tanke på att hon lever kvar under dom premisser som tidigare gällde med exet att denne skulle hållas lugn till varje pris 'för barnens skull'. Går jorden eller barnen under om det skulle bli en längrevarande konflikt med exet? Kanske dags för TS att någon gång här i livet sätta hårt mot hårt mot exet när denne kommer med sina impulsiva krav..

Det är väl heller inte orimligt att förmoda att TS och exet återupptar sitt högfrekventa umgänge med middagar och annat, när sambon har tröttnat och är ute av bilden. Skulle nog som sambon anta att dom på ett eller annat plan inte är färdiga med varandra.
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa