• Anonym (Hasseluring)

Manshat på FL

Känns som att ett par kvinnor på FL gått loss rejält på män just nu. Why?

• Svar på tråden Manshat på FL
  • Anonym (Alla kvinnor?)
    Anonym (Pi) skrev 2025-11-29 11:45:43 följande:
    Fast en oattrakriv osäker tönt kanske inte får så mycket luft i ett rum med attraktiva män och kvinnor.

Detsamma gäller väl kvinnor.

Men min poäng är att alla bedöms hela tiden. Transpersonen bedöms utifrån vilken grupp och sammanhang den befinner sig i.

Likadant med egentligen alla människor på jorden.

En tönt kan vara en "kung" i ett annat sammanhang med andra oattraktiva töntar.

"Kungen" av attraktiva män är bara "kung" så länge inte någon annan man är attraktivare vilket också beror på vilket sammanhang.

Gäller kvinnor också...
    Mannen har ändå alltid fördel bara genom att vara född man. 
  • Anonym (Hasseluring)
    Anonym (Alla kvinnor?) skrev 2025-11-29 11:37:14 följande:
    Jag förstår precis vad M menar. Se på politiker t ex, manliga och kvinnliga. En man kan ses som en bra person och ledare, en kvinna bedöms även utifrån sin attraktivitet. Göran Persson som kvinna? Hm ja, inga kommentarer.

Jo en oattraktiv man har ett värde, en oattraktiv kvinna får vara extremt bra på annat för att ha ett värde. Har läst hur transpersoner har beskrivit det, efter att ses som man så blev den personen helt förvånad över hur det gick att tala till punkt helt plötsligt utan att bli avbruten. Så att vara man har ett inneboende värde som du inte är medveten om eftersom du inte upplevt ngt annat.
    Nu gäller inte det rakt av, men till viss del har du rätt. En kvinna bedöms mer efter sitt utseende. Vilket även kan vara en tillgång. Men en man måste prestera. En man som inte presterar är inte värd mycket. En kvinna har lite grundläggande ett värde bara genom att vara kvinna, en man har inget värde om han inte åstadkommer saker. Sen att kvinnans värde ökar enormt med graden av hur attraktiv hon är vet jag inte om det är en tillgång eller en förbannelse. Jag har ju aldrig varit kvinna =)*

Om vi nu kommer till politiker måste ju alla prestera, men vi har fler kvinnliga partiledare för tillfället, så skillnaden mellan män och kvinnor på just den positionen är väl rätt lika.
  • Anonym (Ronny)

Var läser ni hur kvinnor går loss på män?

• Anonym (Pi)
    Anonym (Alla kvinnor?) skrev 2025-11-29 14:44:26 följande:
    Mannen har ändå alltid fördel bara genom att vara född man. 
    Nä. Alla män har inte fördel att födas som man. Beror helt på miljön och uppväxten.
  • Anonym (Hasseluring)
    Anonym (Pi) skrev 2025-11-29 17:16:51 följande:
    Nä. Alla män har inte fördel att födas som man. Beror helt på miljön och uppväxten.

Kvinnor som söker jämlikhet har en tendens att jämföra sig med dom mest framgångsrika männen.

Många vill se kvotering till ledningsposter, men inte kvotering till arbeten som oljeplattformar eller t.ex. plattläggare.

Dom flesta uteliggare är män, dom flesta interner på fängelser är män, dom flesta som tar livet av sig är män etc. 

Vi har helt enkelt ibland fördel av att vara man och ibland inte. Det som kan konstateras är att långt ifrån alla män är framgångsrika.

• Anonym (Precisså..)
    Anonym (Hasseluring) skrev 2025-11-29 17:28:26 följande:

Kvinnor som söker jämlikhet har en tendens att jämföra sig med dom mest framgångsrika männen.

Många vill se kvotering till ledningsposter, men inte kvotering till arbeten som oljeplattformar eller t.ex. plattläggare.

Dom flesta uteliggare är män, dom flesta interner på fängelser är män, dom flesta som tar livet av sig är män etc. 

Vi har helt enkelt ibland fördel av att vara man och ibland inte. Det som kan konstateras är att långt ifrån alla män är framgångsrika.

Fast jag kan tycka att det är ganska talande att flest män är uteliggare och sitter i fängelse, nämligen att män har svårare att ta ansvar för sina egna liv och handlingar. Finns ju t.ex. en hel del män som börjar dricka och droga när ett förhållande tagit slut, för att dränka "sorgen" över att inte känna sig älskade av en kvinna längre, sen går spiralen bara neråt, och snart blir de av med bilen och bostaden och till sist hamnar de på gatan. Helt och hållet deras egna ansvar.

Män som sitter i fängelse kunde tänkt till innan de begick brotten, men många män brister i konsekvenstänk. Att flest män sitter i fängelse visar också att män är mer aggressiva och benägna till att begå brott än kvinnor.
  • Anonym (Hasseluring)
    Anonym (Precisså..) skrev 2025-11-29 18:05:57 följande:
    Fast jag kan tycka att det är ganska talande att flest män är uteliggare och sitter i fängelse, nämligen att män har svårare att ta ansvar för sina egna liv och handlingar. Finns ju t.ex. en hel del män som börjar dricka och droga när ett förhållande tagit slut, för att dränka "sorgen" över att inte känna sig älskade av en kvinna längre, sen går spiralen bara neråt, och snart blir de av med bilen och bostaden och till sist hamnar de på gatan. Helt och hållet deras egna ansvar.

Män som sitter i fängelse kunde tänkt till innan de begick brotten, men många män brister i konsekvenstänk. Att flest män sitter i fängelse visar också att män är mer aggressiva och benägna till att begå brott än kvinnor.
    Jag håller med dig. Det finns både för- och nackdelar med att vara man/kvinna. När man säger att man har en direkt fördel om man föds som man är skitsnack. Män har sina svårigheter också.

Det kan däremot uppfattas som att män har fördelar när man väljer att endast jämföra sig med framgångsrika män.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Alla kvinnor?) skrev 2025-11-29 14:42:34 följande:
    Då skulle det krävas att man får pengar från den där mannen. Säg att jag från mitt jobb får ut 50'/månad och att jag som singel skulle ha 30' kvar efter utgifter. Om jag levde i ett förhållande där jag ska sköta hemmet och barnen så kommer jag att halka efter ekonomiskt. Så jag hade behövt få dom där 30' + vad jag missar i pension från honom. Har inte tänkt tanken men om det var som exemplet här så skulle jag tänka efter. Men det skulle ändå vara ett nerköp eftersom förhållandet kan ta slut idag, då kommer jag att få en sämre lön än som singel när jag ska ta tag i karriären igen. Om jag då inte fått ett antal miljoner på nåt vis från honom, då kan man ju ha en sämre lön ett tag.

Dom som kan tänka sig att leva i ett ojämställt förhållande antar jag får pengar av mannen eller om dom själva saknar förmågan att dra in ok med pengar. Så dom lever nu och tar smällen senare om dom separerar.
    Om man ser till det ekonomiska så är det nog rätt vanligt att den rika mannen sparar till kvinnans pension. Lägg också till att han kan bjuda på långväga utlandsresor, weekends och fin levnadsstandard. Har sett detta på rätt nära håll så då förvinner tydligen manshatet eftersom kvinnor brukar flockas kring dessa män så fort de blir singlar. För dig kanske det inte spelar nån roll eftersom du verkar vilja tjäna egna pengar men det finns många kvinnor idag som gärna vill ha en försörjare så länge de får lite lyx. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Alla kvinnor?)
    Anonym (Hasseluring) skrev 2025-11-29 15:02:46 följande:
    Nu gäller inte det rakt av, men till viss del har du rätt. En kvinna bedöms mer efter sitt utseende. Vilket även kan vara en tillgång. Men en man måste prestera. En man som inte presterar är inte värd mycket. En kvinna har lite grundläggande ett värde bara genom att vara kvinna, en man har inget värde om han inte åstadkommer saker. Sen att kvinnans värde ökar enormt med graden av hur attraktiv hon är vet jag inte om det är en tillgång eller en förbannelse. Jag har ju aldrig varit kvinna =)*

Om vi nu kommer till politiker måste ju alla prestera, men vi har fler kvinnliga partiledare för tillfället, så skillnaden mellan män och kvinnor på just den positionen är väl rätt lika.
    Ett vackert utseende kan med vara en belastning för en kvinna. Ja, det är faktiskt sant. Jag har några vänner som extraordinärt vackra, dom har en syn på män som inte är smickrande. I vissa perioder sätter dom dit profilbilder av nån blomma eller liknande på sociala medier för att få slut på strömmen av äckliga meddelanden från främmande män. En pratade om att det inte är kul att gå på uteställen för hon blir behandlad som en köttbit, så det undviker hon. Samma tjej pratade om det bitchface hon sätter på när hon rör sig genom städer, hon vill inte bli kontaktad av män när hon väntar på bussen eller står i kö.

Alla politiker behöver prestera på hög nivå men jag lovar att om det är det enda som gäller så är det bra. Att bli sedd enbart som en person är bara av godo, den lyxen har män.
Svar på tråden Manshat på FL