• Anonym (Hasseluring)

Manshat på FL

Känns som att ett par kvinnor på FL gått loss rejält på män just nu. Why?

• Svar på tråden Manshat på FL
  • Postman
    Anonym (Precisså..) skrev 2025-11-30 11:14:07 följande:
    Har dock för mig om att du nämnde i någon tråd att du var höginkomsttagare, eller iallafall över medel.. så så illa är det väl inte?
    Jag är över medel i lön ja men det är något jag långsiktigt har fått arbeta mig till under många, många år med både med och motgångar på vägen. Jag har under väldigt många år befunnit mig under medel också samtidigt som jag har plågats av både psykiska och fysiska åkommor. Alla människor får kämpa med sina liv, en del har det säkert lättare än andra och en del svårare, de flesta män åker inte på någon räkamacka genom livet liksom. 
  • Postman
    Anonym (Alla kvinnor?) skrev 2025-11-30 13:21:34 följande:
    Är du extremt attraktiv och knullbar? Har du ens fått den frågan nån gång eller känt att du behöver vara det?

Om det inte är så, om du fått vara sån som du är så ja, det beror på att du är man. Krav och förväntningar har kvinnor med på att prestera men vi ska fan även vara attraktiva.
    Oja ve den man man som inte håller sig både attraktiv och knullbar. Kvinnor förväntar sig att alla män dyrkar jorden de går på och om man som man avisar en villig kvinna så tar många damer det väldigt personligt och det kan ibland resultera i både  hån, glåpord eller elaka rykten för att man avvisade damen. Jag utgår ifrån att du är kvinna så du har absolut inte en susning om hur det är att vara man. Du kan vara tro men du kommer aldrig att veta. Precis som jag aldrig kan veta eller uppleva hur det är att vara kvinna. Både män och kvinnor har krav och förväntningar på sig, ibland är det samma krav och förväntningar, ibland skiljer det sig lite. 
  • Anonym (j)
    Anonym (Krister) skrev 2025-11-30 11:54:57 följande:
     Det är  inte vad undersökningar visar, där talar man om att kvinnor halkar efter rent ekonomiskt och med pension. Allt det du nämner är faktiskt ovanligt i Sverige. Kvinnor har så pass bra ekonomiska förutsättningar och möjligheter att försörja sig i Sverige och kunna bo själva. I många länder tjänar inte kvinnor så pass bra att dom har möjlighet att bo själva.

Så du känner till en massa " gold diggers" med andra ord. Det finns säkert en del i Sverige. Men är betydligt vanligare i länder som är fattiga, Ryssland, Rumänien t.ex . Men min samlade bild är att dom flesta kvinnor i detta land vill vara självförsörjande och tjäna egna pengar.

Har till och med kvinnliga vänner som finner rika män rätt oattraktivt, eller snarare det gör ingenting för dom. Eftersom don har egna arbeten och köper det dom vill ha. En del känner att dessa har helt olika bakgrunder och att dom inte kommer förstå hur det är att ha behövt kämpa för saker, vuxit upp fattigt etc.  Lika barn leka bäst scenario. Så att vara rik behöver inte vara positivt alltid om du söker en kvinna. Dessutom tenderar rika också att söka sig till rika partners. Samma livsstil och värderingar.  Så att två helt olika samhälls bakgrunder finner varandra och blir djupt förälskade i dagens samhälle är sagor, och händer i serier och på film. 
    Det är också min upplevelse.
  • Anonym (Precisså..)
    Postman skrev 2025-11-30 14:01:05 följande:
    Oja ve den man man som inte håller sig både attraktiv och knullbar. Kvinnor förväntar sig att alla män dyrkar jorden de går på och om man som man avisar en villig kvinna så tar många damer det väldigt personligt och det kan ibland resultera i både  hån, glåpord eller elaka rykten för att man avvisade damen. Jag utgår ifrån att du är kvinna så du har absolut inte en susning om hur det är att vara man. Du kan vara tro men du kommer aldrig att veta. Precis som jag aldrig kan veta eller uppleva hur det är att vara kvinna. Både män och kvinnor har krav och förväntningar på sig, ibland är det samma krav och förväntningar, ibland skiljer det sig lite. 
    Har du upplevt detta för egen del? Blivit utsatt för hån, glåpord och elaka rykten för att du avvisat en kvinna, eller är det bara något du "antar" förekommer?
  • Anonym (Precisså..)
    Postman skrev 2025-11-30 13:53:37 följande:
    Jag är över medel i lön ja men det är något jag långsiktigt har fått arbeta mig till under många, många år med både med och motgångar på vägen. Jag har under väldigt många år befunnit mig under medel också samtidigt som jag har plågats av både psykiska och fysiska åkommor. Alla människor får kämpa med sina liv, en del har det säkert lättare än andra och en del svårare, de flesta män åker inte på någon räkamacka genom livet liksom. 
    Men du har ju iallafall kämpat dig uppåt, och det borde du väl kunna ge dig en klapp på axeln för? Många som är i den situation du var i innan, med psykiskt dåligt mående, bemödar sig ju inte ens med att kämpa för att få det bättre. Men det har ju faktiskt du gjort. :)
  • Postman
    Anonym (Precisså..) skrev 2025-11-30 14:10:38 följande:
    Har du upplevt detta för egen del? Blivit utsatt för hån, glåpord och elaka rykten för att du avvisat en kvinna, eller är det bara något du "antar" förekommer?

Klart man har upplevt, det har de flesta män gjort, mer eller mindre. Kvinnor är duktiga på att håna, kasta glåpord och sprida elaka rykten under radarn. Pojkar/män förväntas knyta näven i fickan, tiga, bita ihop och gå vidare. 

Anonym (Precisså..) skrev 2025-11-30 14:13:10 följande:
    Men du har ju iallafall kämpat dig uppåt, och det borde du väl kunna ge dig en klapp på axeln för? Många som är i den situation du var i innan, med psykiskt dåligt mående, bemödar sig ju inte ens med att kämpa för att få det bättre. Men det har ju faktiskt du gjort. :)

Jag är dålig på att klappa mig på axeln, det är tvärtom, jag tror istället att det jag gör inte duger, att det aldrig är gott nog. Det kanske är det som ändå har varit min drivkraft. Som sagt, vi har alla våra bördor att bära, man som kvinna. 

• Tyra myra

Något jag tror att kvinnor här på FL måste tänka på är att det som kallas kvinnoförtryck i den politiska diskussionen inte är enskilda män som förtrycker enskilda kvinnor utan är ett systemfel i samhället. 

Feminismen är en reaktion mot systemet inte mot enskilda män.

• Anonym (Fredde)
    Tyra myra skrev 2025-11-30 15:40:38 följande:

Något jag tror att kvinnor här på FL måste tänka på är att det som kallas kvinnoförtryck i den politiska diskussionen inte är enskilda män som förtrycker enskilda kvinnor utan är ett systemfel i samhället. 

Att vissa faktiskt uppfattar det så felaktigt är en av orsakerna till att vi har så mycket problem i samhället med olika grupperingar. Folk som isolerar sig känslomässigt och faktamässigt och sedan analyserar världen och andra människor i sin lilla vrå.
  • Anonym (j)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-11-30 15:44:19 följande:
    Att vissa faktiskt uppfattar det så felaktigt är en av orsakerna till att vi har så mycket problem i samhället med olika grupperingar. Folk som isolerar sig känslomässigt och faktamässigt och sedan analyserar världen och andra människor i sin lilla vrå.
    Håller med.
  • Postman
    Tyra myra skrev 2025-11-30 15:40:38 följande:

Vad tänker du på då som är ett systemfel i vårt svenska samhälle? 
Svar på tråden Manshat på FL