• Anonym (Dejten)

Killens reaktion efter

Dejtar en kille som jag har väldigt bra sexuellt med. Vi har det bra på andra sätt också. 

Men han har berättat att efter sex och orgasm har han svårt vara nära fysiskt. Att han då bara behöver umgås.

Alltså att det blir jobbigt ett tag efter sex och orgasm med tex kramar.

Är det någon här som känner igen sig och kan förklara mer?

• Svar på tråden Killens reaktion efter
  • Olsdotter
    Anonym (Dejten) skrev 2025-12-11 18:53:51 följande:
    Tack för ditt svar! Precis så är han och jag med, svårt med långa förhållande. Men vill ju lära mig.

just nu har jag nog sabbat det hela tyvärr. Men han o jag kanske hörs i framtiden. vem vet 
    Om du är likadan, så innebär det att du om du vill ha ett längre förhållande behöver bygga relationen främst på gemensamma upplevelser, planer och projekt. Även gemensam problemlösning gällande själva relationen stärker bandet.
  • Olsdotter

Tänk grottmänniskor:

Oxytocin binder vid lugna tillfällen som i gemenskapen i grottan när man sov tätt för att hålla värmen, tog hand om barnen, berättade sagor för varandra mm (och ja: kramades).

Vasopressin band istället ihop människor ute på savannen där de jagade eller sökte efter vatten.

Båda bindningarna blir starka.

• Anonym (Anonym signatur)

Om vi ändå pratar grottmänniskor så vet jag att jag läste någonstans för länge sedan att en teori till att män ofta blir trötta efter sex och kvinnor tvärt om blir pigga, är att när hanen levererat det han kan för fortplantningen så belönas han med sömnighet. Honans "jobb" har precis börjat, så hon behöver vara alert och påbörja förberedelserna för avkomman.

Om det stämmer eller inte har jag givetvis ingen aning om...men jag tyckte det lät logiskt. Skrattande

• Olsdotter
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2025-12-11 21:57:45 följande:

Om vi ändå pratar grottmänniskor så vet jag att jag läste någonstans för länge sedan att en teori till att män ofta blir trötta efter sex och kvinnor tvärt om blir pigga, är att när hanen levererat det han kan för fortplantningen så belönas han med sömnighet. Honans "jobb" har precis börjat, så hon behöver vara alert och påbörja förberedelserna för avkomman.

Om det stämmer eller inte har jag givetvis ingen aning om...men jag tyckte det lät logiskt. Skrattande

Oxytocin har ofta omvänd effekt på män mot kvinnor. Kvinnor blir glada och keliga, män trötta.
  • Dardi007skane
    Anonym (Dejten) skrev 2025-12-11 14:31:06 följande:
    Hoppas du pallar fortsätta även om folk vill tumma neråt. Vi vet ju alla att det är ett märkligt beteende och vissa vill stoltsera med att de fick alla rätt i beteende och emotionellt bakgrund.

så undrar om du kan utveckla. Hur fungerar det, varför känner du så? Om du vet varför, vill säga. Eller har möjlighet analysera.
    skit trött på såna nötter som vet inte varför dom är här.. skriv pm kan jag förklara bättre
  • KimLinnefeldt

Sammanfattning:

1. Man är olika.

2. Man ska försöka möta varandras längtan och behov utan att göra våld på sig själv.

• UngGubbeinorr

Till TS som vill förstå. Läs på om hur olika hormoner fungerar hos män resp. kvinnor. Några kommentarer har redan berört det. En man ska ha en långt högre nivå av testosteron än en kvinna för att må bra, tänk "grumpy old men" när nivån blivit för låg. Medan kvinnor ska ha en mycket högre nivå av östrogen för att må bra. Produktion av testo gynnas av att lyckas i olika strävanden, medan produktion av östro gynnas av samvaro, kramar, bli hörd och lyssnad på. Gäller både män o kvinnor. Kan förklara skillnaden i mäns resp kvinnors "egentid", syjuntan resp "man cave". Sen har vi oxytocin som är ett starkt lyckohormon, som dessutom gynnar östro och hämmar testo. En man låg på testo som får en dos av oxy, han somnar, visserligen lycklig, en kvinna får energi och vill ofta mer.. Men fler hormoner påverkar också och de personliga variationerna kan vara stora. Lite som att män är längre än kvinnor, sant i generella termer men inte i enskilda fall.

• Anonym (C)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-12 11:01:39 följande:

Sammanfattning:

1. Man är olika.

2. Man ska försöka möta varandras längtan och behov utan att göra våld på sig själv.

Precis så.
  • Anonym (Dejten)
    UngGubbeinorr skrev 2025-12-12 12:03:20 följande:

Till TS som vill förstå. Läs på om hur olika hormoner fungerar hos män resp. kvinnor. Några kommentarer har redan berört det. En man ska ha en långt högre nivå av testosteron än en kvinna för att må bra, tänk "grumpy old men" när nivån blivit för låg. Medan kvinnor ska ha en mycket högre nivå av östrogen för att må bra. Produktion av testo gynnas av att lyckas i olika strävanden, medan produktion av östro gynnas av samvaro, kramar, bli hörd och lyssnad på. Gäller både män o kvinnor. Kan förklara skillnaden i mäns resp kvinnors "egentid", syjuntan resp "man cave". Sen har vi oxytocin som är ett starkt lyckohormon, som dessutom gynnar östro och hämmar testo. En man låg på testo som får en dos av oxy, han somnar, visserligen lycklig, en kvinna får energi och vill ofta mer.. Men fler hormoner påverkar också och de personliga variationerna kan vara stora. Lite som att män är längre än kvinnor, sant i generella termer men inte i enskilda fall.

Men jämförelsen syjunta och man cave går inte ihop. Själv som kvinna har jag stort behov av ensamhet och de förhållanden jag haft med killar så har alla varit besatta av att göra grejer i grupp med andra killar och tjejer.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Dejten) skrev 2025-12-12 19:23:46 följande:
    Men jämförelsen syjunta och man cave går inte ihop. Själv som kvinna har jag stort behov av ensamhet och de förhållanden jag haft med killar så har alla varit besatta av att göra grejer i grupp med andra killar och tjejer.
    Okej, du har haft "stort behov" av ensamhet, de har varit "besatta av" att vara i grupp?

Så det är inte så att du har varit besatt av att få vara ensam, medan de har haft stort behov av social umgänge med flera?

• Anonym (Dejten)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-12 19:34:46 följande:
    Okej, du har haft "stort behov" av ensamhet, de har varit "besatta av" att vara i grupp?

Så det är inte så att du har varit besatt av att få vara ensam, medan de har haft stort behov av social umgänge med flera?

Oj använda ordet besatt utan tänka på laddningen 😄 ja besatt av ensamhet yes
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Dejten) skrev 2025-12-12 19:23:46 följande:
    Skrev ju att de personliga variationerna är stora. Generellt är män längre, men inte nödvändigtvis så i specifika fall. Kvinnor har, generellt, ett större socialt nätverk än män. Världen runt. Orsaken står troligen att finna i just hormoner.
  • Anonym (Dejten)
    UngGubbeinorr skrev 2025-12-12 19:51:25 följande:
    Skrev ju att de personliga variationerna är stora. Generellt är män längre, men inte nödvändigtvis så i specifika fall. Kvinnor har, generellt, ett större socialt nätverk än män. Världen runt. Orsaken står troligen att finna i just hormoner.
    Nu kommer vi ju in på ett annat ämne. Men jag som
    tjej har alltid irriterat mig på att tjejkompisar ska gå armkrok och vara två o två. Det har lätt blivit svartsjuka. Jag gillar vara ensam men också vara många i grupp. Så som jag tycker killkompisar också varit mycket. Grupper. Alltifrån fotboll till musikgrupper.
  • Tecum
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-12 11:01:39 följande:

Sammanfattning:

1. Man är olika.

Så enkelt men ändå så svårt att förstå för vissa.
  • Anonym (C)
    Tecum skrev 2025-12-13 16:22:25 följande:
    Så enkelt men ändå så svårt att förstå för vissa.
    Ja, lite märkligt det.
Svar på tråden Killens reaktion efter