• Tom Araya

Bostadsmarknaden

Bostadsmarknaden har länge varit rutten.

Från att det byggdes mängder av bostäder på 1950-1970-talet (delvis även på 1980- och 90-talet) så sjönk byggandet rejält under andra halvan av 1990-talet.

Under rekordåren 1965-1974 byggdes en miljon bostäder och under rekordåret 1970 färdigställdes 100 000 bostäder.

Mellan 1955 och 1990 (35 år) byggdes närmare 3 miljoner bostäder.
    Under denna perioden 1950-1990 (40 år) ökar Sveriges befolkning med ca 1,6 miljoner.

Efter 1990 sjunker byggandet till bottennivåer, men stiger sedan långsamt under 2000-talet till den högsta nivån hittills (under 2000-talet) på ca 68 000 bostäder 2023.

Mellan 1995 och 2024 (29 år) byggs ca 2,1-2,2 miljoner bostäder. 
    2024 sjönk byggandet till 47 635 färdigställda bostäder.
    Under perioden 1990-2024 (34 år) ökar Sveriges befolkning med nästan 2 miljoner.

Hemlösheten ökade från ca 8000 i slutet på 90-talet till över 30 000 2017.

Är det inte dags för en ny bostadspolitik?

Förslag?

• Svar på tråden Bostadsmarknaden
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (X) skrev 2026-03-27 09:40:17 följande:
    Och hur tror du ickeoffentliga hyresbolag kommer agera om de blir utkonkurrerade av en allmännyttan med ej markandsmässiga lån. Det kommer sluta bygga.

Utan allmännyttan hade inte Sverige blivit Sverige. Allmännyttan var en del av folkhemmet. På tjugotalet hade vi misär vad gäller bostäder i Sverige, särskilt i Stockholm. Tack vare allmännyttan byggdes fantastiska bostäder på trettio till sextiotalet. Problemen kom på sjuttiotalet då man började bygga billiga och fula hus med betongblock, dessa hus skapar vantrivsel och gettokönsla . 

På nittiotalet subventionerades mindre villor och massor av hus byggdes. 

I de flesta europeiska länder bor en stor del av befolkningen i social housing. I Österrike är det över 40%. Marknadskrafterna kommer aldrig kunna bygga bra och funktionella bostäder till den fattigare halvan , av befolkningen. Marknaden är bra på att bygga lyx, men för att få bra bostäder i Sverige behövs allmännyttiga hyreslägenheter och subventionerade SMÅ villor och radhus. 

• Tom Araya
    Anonym (House) skrev 2026-03-27 11:29:23 följande:
    Felet du gör är att du vill att ett generellt system, som bostadspolitiken, ska kunna hantera varje extremfall.

Som när du antyder att ALLA har inte inkomst nog eller ALLA pensionärer i eget hus har inte en smärre förmögenhet i handen efter försäljning och så vidare.

Det generella systemet, kraftigt avreglerat, hanterar90% av fallen och resten får vi hitta andra lösnignar för.

Och nej. jag menar inte 90% bokstavligt. Det är bildligt talat.
    Felet du gör är att du uppfattar den vanliga arbetarens omständigheter som "extremfall", när det egentligen är tvärt om.

På landsbyggd och i delar av Norrland kan du fortfarande och ganska lätt hitta lite mindre och äldre hus för under miljonen. Men även om man kan sälja den för 1,2-1,3 miljon så går ju mycket bort i skatt.
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-03-27 13:30:42 följande:

Utan allmännyttan hade inte Sverige blivit Sverige. Allmännyttan var en del av folkhemmet. På tjugotalet hade vi misär vad gäller bostäder i Sverige, särskilt i Stockholm. Tack vare allmännyttan byggdes fantastiska bostäder på trettio till sextiotalet. Problemen kom på sjuttiotalet då man började bygga billiga och fula hus med betongblock, dessa hus skapar vantrivsel och gettokönsla . 

På nittiotalet subventionerades mindre villor och massor av hus byggdes. 

I de flesta europeiska länder bor en stor del av befolkningen i social housing. I Österrike är det över 40%. Marknadskrafterna kommer aldrig kunna bygga bra och funktionella bostäder till den fattigare halvan , av befolkningen. Marknaden är bra på att bygga lyx, men för att få bra bostäder i Sverige behövs allmännyttiga hyreslägenheter och subventionerade SMÅ villor och radhus. 

Precis så är det.

Marknaden vill bygga där det är som mest attraktivt och inte mer än att priserna hålls uppe.

Privata bolag har krav på betydligt kortare tid för vinst än vad de offentliga bolagen har.
  • Tom Araya
    Bostadspriserna rusar i Gävleborg ? men inkomstökningarna är små
    Uppdaterad 27 maj 2020Publicerad 27 maj 2020

Kvadratmeterpriset på Gävleborgs bostadsrätter har ökat med 257 procent mellan 2005 och 2018. Samtidigt har invånarnas inkomstökningar varit små i jämförelse och pekar på en växande klyfta. SVT Gävleborgs granskning visar att de allra flesta län har haft en godare utveckling.

Bostadspriserna rusar i Gävleborg ? men inkomstökningarna är små | SVT Nyheter
  • Anonym (Minna)
    Anonym (House) skrev 2026-03-27 07:31:06 följande:
    Så du är de facto miljonär(?) men tycker inte du har råd med hyran för en lägenhet. 
    Huset kan säljar för ca 1,2.  Uppskattar att få ca 900.000 kvar efter skatt, mäklararvode och flyttkostnad. Så att jag skulle vara miljonär är inte riktigt korrekt. Att kunna behålla bilen t ex ger mig lite frihet och att kunna unna mig en konsert eller träffa vänner känns viktigt.
  • Anonym (House)
    Tom Araya skrev 2026-03-27 13:36:55 följande:
    Felet du gör är att du uppfattar den vanliga arbetarens omständigheter som "extremfall", när det egentligen är tvärt om.

På landsbyggd och i delar av Norrland kan du fortfarande och ganska lätt hitta lite mindre och äldre hus för under miljonen. Men även om man kan sälja den för 1,2-1,3 miljon så går ju mycket bort i skatt.
    "Vanliga arbetare" har råd att betala för ett boende.

Det är fortfarande inte bostadspolitikens fel att folk inte är beredda att betala vad det kostar att bo.
  • Anonym (House)
    Anonym (Minna) skrev 2026-03-28 11:57:26 följande:
    Huset kan säljar för ca 1,2.  Uppskattar att få ca 900.000 kvar efter skatt, mäklararvode och flyttkostnad. Så att jag skulle vara miljonär är inte riktigt korrekt. Att kunna behålla bilen t ex ger mig lite frihet och att kunna unna mig en konsert eller träffa vänner känns viktigt.
    Därav mitt frågetecken inom parantes. Jag gissade fel på ungefär en 100000. Du är nästan miljonär enligt din egen bedömning.

Med 900000 på banken har du ju råd med all hyra i världen om du vill flytta, även som "fattigpensionär".
  • Anonym (Minna)
    Anonym (House) skrev 2026-03-29 13:26:26 följande:
    Därav mitt frågetecken inom parantes. Jag gissade fel på ungefär en 100000. Du är nästan miljonär enligt din egen bedömning.

Med 900000 på banken har du ju råd med all hyra i världen om du vill flytta, även som "fattigpensionär".
    Så skönt att få 3000 extra i månaden i 25 år om jag blir lite drygt 80. Tyvärr är hyran 4000 högre i månaden för en liten 2:a men jag kan ju välja en 1:a. Jag har iaf alternativ.
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (House) skrev 2026-03-29 13:26:26 följande:

Så funkar det inte. De utgår bara från inkomst och har du inte lagom med pengar över efter hyran får du nej.

Jag försöker fixa bostad till min gamla mamma och hon får inte ta en hyreslgh med hyra över 10 000 kr/mån även om hon får 2 miljoner rent när hon säljer sin BRF.

I så fall måste jag gå i borgen för hyran. (Och det kan jag göra men vi har inte kommit dit riktigt ännu).

Har du ingen som kan gå i borgen får du inte den där fina lägenheten även om du har pengar till hyran din förväntade livstid ut.
Svar på tråden Bostadsmarknaden