• Tom Araya

Bostadsmarknaden

Bostadsmarknaden har länge varit rutten.

Från att det byggdes mängder av bostäder på 1950-1970-talet (delvis även på 1980- och 90-talet) så sjönk byggandet rejält under andra halvan av 1990-talet.

Under rekordåren 1965-1974 byggdes en miljon bostäder och under rekordåret 1970 färdigställdes 100 000 bostäder.

Mellan 1955 och 1990 (35 år) byggdes närmare 3 miljoner bostäder.
    Under denna perioden 1950-1990 (40 år) ökar Sveriges befolkning med ca 1,6 miljoner.

Efter 1990 sjunker byggandet till bottennivåer, men stiger sedan långsamt under 2000-talet till den högsta nivån hittills (under 2000-talet) på ca 68 000 bostäder 2023.

Mellan 1995 och 2024 (29 år) byggs ca 2,1-2,2 miljoner bostäder. 
    2024 sjönk byggandet till 47 635 färdigställda bostäder.
    Under perioden 1990-2024 (34 år) ökar Sveriges befolkning med nästan 2 miljoner.

Hemlösheten ökade från ca 8000 i slutet på 90-talet till över 30 000 2017.

Är det inte dags för en ny bostadspolitik?

Förslag?

• Svar på tråden Bostadsmarknaden
  • Anonym (House)
    Anonym (H) skrev 2026-03-27 11:29:12 följande:
    Vilket område menar du? Pendlingsavstånd storstad?
    Tja, exempelvis.

Du har ju själv sett annonserna, även om du kallade dem sunkiga, så vad är poängen med att jag pekar ut ett specifikt "område"?
  • Anonym (H)
    Anonym (House) skrev 2026-03-27 11:48:22 följande:
    Tja, exempelvis.

Du har ju själv sett annonserna, även om du kallade dem sunkiga, så vad är poängen med att jag pekar ut ett specifikt "område"?
    Håller med. Det finns ingen poäng. Alla fattar vilka områden med pendlingsavstånd som har billiga lediga hyresrätter.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2026-03-27 09:34:42 följande:
    Vi låter allmännyttan bygga med förmånliga statliga lån.
    Offentligtägda bolag kan ha lägre och mer långsiktiga vinstkrav eller inga vinstkrav alls.
    Ja, marknadskrafter har aldrig lyckats lösa detta , det krävs politiska krafter och subventioner. 
  • Anonym (Hela stora Sverige)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-03-27 12:25:34 följande:
    Ja, marknadskrafter har aldrig lyckats lösa detta , det krävs politiska krafter och subventioner. 
    Absolut! Håller med dig till 100%! Men vi ska inte subventionera vilket byggande som helst, för då gör vi om 1900-talets misstag.
    Subventionera byggande av hyresrätter: big no-no. Det gav oss en massa betong-ghetton som blev utanförskapsområden nästan innan målarfärgen hann torka på väggarna. 
    Subventionera byggande av villor: oh, yes. De villor som byggdes under i princip hela 1900-talet med hjälp av statliga, förmånliga lån och olika slags subventioner är idag mycket efterfrågade bostäder. Utanför de hypade större städerna är det dessutom prisvärda bostäder.

Givetvis kan vi inte subventionera vilket villabyggande som helst, inte i områden med hög arbetslöshet, typ Skåne och Stockholmsförorterna. Där finns tillräckligt med bostäder till dem som behöver bo där för att jobba och försörja sig. Subventionera villabyggen i områden med låg arbetslöshet och små (eller obefintliga) sociala problem. Ett bra exempel är Malmfälten. 
  • Anonym (House)
    Anonym (H) skrev 2026-03-27 12:21:43 följande:
    Håller med. Det finns ingen poäng. Alla fattar vilka områden med pendlingsavstånd som har billiga lediga hyresrätter.
    Jaha? Och?

Frågan är inte om det finns drömlägenheter med egen terrass, havsutsikt och med en mysig kvarterskrog runt hörnet utan om det finns ... lägenheter.

Om de sedan ligger i Västerhaninge eller Upplands Väsby har aldrig varit frågan.

* för att ta Stockholm som exempel *
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2026-03-27 09:40:17 följande:
    Och hur tror du ickeoffentliga hyresbolag kommer agera om de blir utkonkurrerade av en allmännyttan med ej markandsmässiga lån. Det kommer sluta bygga.
    Ingen skillnad alltså. Dock är skälet till lika stor del att priserna ska hållas uppe genom begränsad produktion, precis som det fungerar på oljemarknaden.

Förövrigt är det inte ovanligt att även privata bolag får mycket förmånliga lån eller garantier från staten för att genomföra projekt som riksdag/regering vill, exempelvis vindkraftsutbyggnaden.
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2026-03-27 09:41:03 följande:
    Och det har historiskt visat sig vara en framgångsrik väg?
    Mig veterligen har det aldrig använts på det sätt och i den skala jag avser.
    Har jag fel i det blir jag gärna rättad.
  • Tom Araya
    Rataxes skrev 2026-03-27 10:10:17 följande:
    Skattelättnader för företagare som etablerar sig i Knäckebrödhult kanske?
    Ja, om det nu är en avfolkningsort.
  • Anonym (ung bostadsletare)

Jag fick lön idag. Jag arbetar inte med det jag är utbildad till, än ska jag hoppas att jag kan säga, utan som så många andra unga, varesig de är akademiker eller bara har gymnasieutbildning, så vikar jag i skola/vård/omsorg. Jag fick en nätt summa av 7800 kr för mina timmar. Nätt utan ironin som oftast kommer med det ordet när det gäller pengar. Det var dåligt med pass senaste månaden och enda orsaken till att det täcker hyran är för att jag "hyr" av mina föräldrar.

Jag längtar till att jag får tag i ett riktigt jobb, så jag blir godkänd som hyresgäst tills jag kan köpa eget om si så där 20 år eller så.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hela stora Sverige) skrev 2026-03-27 12:42:48 följande:
    Absolut! Håller med dig till 100%! Men vi ska inte subventionera vilket byggande som helst, för då gör vi om 1900-talets misstag.
    Subventionera byggande av hyresrätter: big no-no. Det gav oss en massa betong-ghetton som blev utanförskapsområden nästan innan målarfärgen hann torka på väggarna. 
    Subventionera byggande av villor: oh, yes. De villor som byggdes under i princip hela 1900-talet med hjälp av statliga, förmånliga lån och olika slags subventioner är idag mycket efterfrågade bostäder. Utanför de hypade större städerna är det dessutom prisvärda bostäder.

Givetvis kan vi inte subventionera vilket villabyggande som helst, inte i områden med hög arbetslöshet, typ Skåne och Stockholmsförorterna. Där finns tillräckligt med bostäder till dem som behöver bo där för att jobba och försörja sig. Subventionera villabyggen i områden med låg arbetslöshet och små (eller obefintliga) sociala problem. Ett bra exempel är Malmfälten. 

Villorna som byggdes subventionerat på nittiotalet var små, det fanns en maxgräns på antalet kvadratmeter, ca 120 kvadrat ca tror jag det var. Vi bör inte subventionera stora villor, bara mindresom möjliggör att en familj kan bo. Idag byggs det mest lyxbyggen, stora hus med marmor och lyx. 

Jag skulle också vilja slå ett slag för prisvärda subventionerade radhus för barnfamiljer, fler kan då bo på attraktiv mark, men ändå ha en liten trädgårdsyta och uteplats och markkontakt. 

Svar på tråden Bostadsmarknaden