• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • lottab

Vill bara säga att det är upp till var och en att sluta eller fortsätta röka under graviditeten. Sjäv var jag storrökare tills jag blev gravid för lite mer än ett år sen. Jag rökade tills jag var i5:e månaden. Sen började min mage synas å då tyckte jag inte det var passande. Jag slutade köpa cigg direkt när testet var positivt, men rökade på andra.
    Idag står jag stolt och säger att jag gjorde ett rätt val. Varför ska jag för att jag har egoistiska behov styra över någons annans liv. Nårgon som dock är beroende av mig en lång tid fram. Om man har glädjen att få behålla den. Risken för plötslig spädbarnsdöd ökar ju markant om man röker. Vad har man för rätt att ta det beslutet över någon annan. Jag hade ALDRIG förlåtit mig själv. Det finns så många föräldrar som längtar efter barn, som får äran att få en av himlens små underverk, för att en tid senare förlora den. När det ända de gjort är å gett det barnet allt den kunnat önska. Varför ska man då som rökare sitta å leka GUD och styra så över sitt eget barns liv. Tycker att om man tänker sååå egoistiska tankar, då är man kanske inte mogen att bli förälder. Kan man inte ta anvaret när de ligger i magen, hur ska man då klara av det när de blir stora????????

• Josean

alexis:

Tack!

Det jag saknar i sådana här trådar är lite mer peppning och info från dom som verkligen har SLUTAT. Hur tänkte dom? Hur jobbigt var det osv. Och eftersom nikotin är otroligt beroendeframkallande så ÄR det svårt att sluta och därför är nog peppning och lite j:a anamma bra. Sådant måste vilken som hellst ta till vad det än är för vana man ska bryta. Det gäller att ha motivation, stöd, och en envis vilja. Och dom sakerna är inte alls omöjliga att skaffa fram, kanske bara lite krångligt i vissa stunder.
    Ska tillägga att jag inte röker och har aldrig varit rökare...

• idiblon

Josean: Ja, men det är ju skillnad på när en ts vill ha hjälp och stöttning och när en ts vill försvara rökning. Vid sistnämnda alternativ så lär inte lite vänliga ord öppna ögonen, då får man banka lite innan man smörjer. Men i de fall där en rökare har viljan och förståelsen för att vilja förändras, då är det en helt annan sak.

• MariaViktor

lische: att fetma är dödligt borde dom flesta veta.Även diabets och hjärt o kärl sjukdommar är bevisat komma från fetma.Sjukvården är oehört belastat pga fetma. Att äta en sund kost när man är gravid är oehört viktigt!! Feta och övervikiga männsikor utsätter också sitt barn för fara när dom är gravida för att inte tala om vilket beteende till mat dom lär sina barn, så jag skulle vilja påstå att det är precis lika farligt som rökning!

• Anonym

Farligt och fel att påstå utan att veta.

• emmies
    lottab skrev--> . Det finns så många föräldrar som längtar efter barn, som får äran att få en av himlens små underverk, för att en tid senare förlora den. När det ända de gjort är å gett det barnet allt den kunnat önska. Varför ska man då som rökare sitta å leka GUD och styra så över sitt eget barns liv. Tycker att om man tänker sååå egoistiska tankar, då är man kanske inte mogen att bli förälder. Kan man inte ta anvaret när de ligger i magen, hur ska man då klara av det när de blir stora????????

Då undrar jag så här lottab: är man en sämre förälder som inte klarar av att ta hand om sitt barn bara för att man rökat under grav??.. oj oj oj!
  • lottab

Att sluta röka handlar bara om karaktär och priotering!!!!!!!!!!
    Glädjen att få föda fram ett friskt barn som lever länge och hälsosamt måste ju stå högre allt som har med rökning att göra.
    Att få ett gnälligt och skrikigt barn bara för att man rökade under graviditeten, det är inte värt det!!!
    Det spelar dessutom ingen roll hur mycket man försöker stötta eller klanka ner på en gravid rökare. Ett sunt förnuft och ett moderligt ansvar är det som krävs. Som sagt bara för att man gravid betyder inte det att man kan leka GUD över någon annans liv!!!!!!!!!!!
    Hade det handlat om vuxna människor så hade det handlat om fysisk misshandel å det är ju förbjudet enligt lag!!!!!

Nej!!! Trots att jag är fd rökare så ser jag verkligen ner på de mammor som fortsätter röka under graviditeten. Fy skäms på er!!!!!!!!!!

• idiblon

MariaViktor: Japp, man ska absolut försöka se till att hålla ett bra kostintag också. Fetma kan orsaka låg födelsevikt hos barnet, p.g.a näringsbrist. Men det hindrar väl inte att rökare ska försöka rannsaka sig själva också?

• lishe

Jag tror att om TS inlägg hade sett ut mer som emmies sista  inlägg så hade fler försökt stötta men nu blev det mer som en "direkt attack" på "moraltanterna".
    Det ÄR farligt att röka! 
    Barnmorskor borde arbeta mer med rökavvänjning för blivande mödrar istället för att bara vifta undan problemet.
    Om nu stressen i att sluta röka är skadligare för barnet än själva rökandet,  hur ser man då på den stress som man utsätter kroppen för när man fortsätter röka?
    Nu tänker jag både på fysisk stress och den psykiska stress man upplever i o m att man faktiskt vet om riskerna och vad man utsätter sitt ofödda barn för?

• lottab

emmies: Säger inte att man är sämre förälder men anser inte att man tar sitt ansvar!! Som sat är barnet redan när det ligger i magen beroende av sin mamma. Jag tycker då inte att man kan ta d ansvaret genom att utsätta barnet för sådana gifter!!!! Alla har vi väl ett egenansvar!!!!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----