• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • listo

saga o kevin: du är rätt rolig... hur många tror du NU komemr o sluta röka bara för att du skrev detta,,?????
    du är så perfekt själv då????

Allvarligt talat? Jag är här för att uttrycka min åsikt, precis som alla andra. Om fler eller färre slutar röka på grund av det skriver? Inte sjutton vet jag, och inte sjutton är det mitt ansvar heller...

Perfekt själv? Är du galen? Nej, självklart är jag inte perfekt. Måste man vara det för att få ha en åsikt?

• Isabelles morsa

Jag har rökat i 20 år, inbiten rökare.
    Men när jag blev gravid så tog det mig inte mer än en sekund att sluta röka.
    För mitt barns skull.
    Inte skulle jag låta henne andas in gift i sina lungor.
    Nä fy.
    Jag e dum själv som rökar, men det är mitt val.
    Mitt barn kan ju inte välja själv.
    Har faktiskt jätte svårt att fatta att man rökar när man e gravid.....
    Får inte in det i skallen.

Mamma till Isabelle, född 1/8-05. Min prinsessa
  • saga o kevin
    MariaViktor skrev 2006-04-29 09:48:30 följande:
    Grattis till henne då men av erfarenhet vet jag att det ger motsatt effekt och nu syftar jag inte bara på mig själv.Ja jag har läst hennes argument om påhopp men jag håller inte med. Jag har varit inblandad i divere röktrådar här och det är alltid samma visa, vi är mördare, spelar rysk roulette med våra barn osv. grymmheter med andra ord! Men i dag är det ju hetsjakt på rökare och det är så himla lätt att sitta här framför datan och va tuff och kaxig. Sorgligt och patetiskt!Hur skulle det sett ut om man öppnade en tråd för hur hemskt och äckligt det är med feta människor som vräker i sig? Hur äcklad man blir av en tjockis som stinker svett och trycker i sig en fet chokladboll och som dessutom är gravid? det hade inte varit populärt, men rökare är det bara att trampa på!! Där behöver man inte ta hänsyn till något!Go ahead det biter inte på mig!

....

håller med dig där

Spöket
  • alexix
    MariaViktor skrev 2006-04-29 09:48:30 följande:
    Grattis till henne då men av erfarenhet vet jag att det ger motsatt effekt och nu syftar jag inte bara på mig själv.Ja jag har läst hennes argument om påhopp men jag håller inte med. Jag har varit inblandad i divere röktrådar här och det är alltid samma visa, vi är mördare, spelar rysk roulette med våra barn osv. grymmheter med andra ord! Men i dag är det ju hetsjakt på rökare och det är så himla lätt att sitta här framför datan och va tuff och kaxig. Sorgligt och patetiskt!Hur skulle det sett ut om man öppnade en tråd för hur hemskt och äckligt det är med feta människor som vräker i sig? Hur äcklad man blir av en tjockis som stinker svett och trycker i sig en fet chokladboll och som dessutom är gravid? det hade inte varit populärt, men rökare är det bara att trampa på!! Där behöver man inte ta hänsyn till något!Go ahead det biter inte på mig!
    bra skrivet tjejjen
    Ni får kalla mig för BajjaMajja =)
  • idiblon

Fast, ibland kan det tyckas rätt uppenbart att en del rökare, precis som ickerökare, faktiskt inte bara har psykiska problem, dom är rent av bara både ointelligenta och tröga. Inte så mycket att göra åt den skaran.

• emmies
    det var nån igår som skrev nåt i stil med att--> ni kan röka och förgifta ett stackars barn i magen men efter födelden så går ni ut på blkongen och röker för ni vill inte orsaka passiv rökning till era barn.. ja nåt sånt var det..

men till saken.. jag har som sagt rökt under hela grav, jag trappade ner till 5-6 om dagen.. jag hade inte karaktär att sluta helt! kalla mig svag eller vad ni vill.. men så här i efterhand så vill jag så in i helvete sluta röka, vill inte lukta askkopp när jag tar i min 7 veckor gamla son o så.. ( jag går ut och ställer mig utanför porten, jag röker inte inne)
    Det är sjukt att jag vill sluta nu men inte då.. nog visste jag att jag bar på ett litet barn men det var inte verkligt, inget jag kunde ta på (jo magen) kanske därför jag inte riktigt hittade motivationen till att skippa de 5 ciggen om dagen?
    som förstföderska så det är först nu jag ens förstått att jag är förälder o en mamma.. och det tog mig 6-7 veckor innan jag förstod det.. jag begär inte att ni skall förstå vad jag menar jag ville bara få sagt det jag tänkte// kram på er
  • alexix
    idiblon skrev 2006-04-29 10:10:35 följande:
    Fast, ibland kan det tyckas rätt uppenbart att en del rökare, precis som ickerökare, faktiskt inte bara har psykiska problem, dom är rent av bara både ointelligenta och tröga. Inte så mycket att göra åt den skaran.
    Som man möter blir man bemött själv ...har du tänkt på det..
    Ni får kalla mig för BajjaMajja =)
  • idiblon

alexix: Vah? Jag fattar inte, jag är trög.

• emmies
    *suckar ljudligt över mig själv*
    vill inte röka mer men kan ändå inte sluta röka! pinar mig själv att gå ut o röka trots att jag själv tyckerjag luktar faan.. har fått sår som svider på knogarna bara för jag går och tvättar händerna efter varje gång jag vart ute o tatt ett bloss,
    Min sambo röker inte och har tjatat på mig att sluta.. var jätte duktig ett tag o rökade bara en om dagen, sen snusade jag "tjejsnus" i två dagar men det svider som bara den o då har jag det som anldning till att blossa i stället.. jag får ta munskölj eller tyggumin för jag vill inte lukta illa då jag skall krama eller vara i närheten av min lille. tycker ju detta e så jobbigt men ändå så lägger jag inte av! skall försöka i mån igen, men om jag känner mig själv rätt så blir det bara ännu ett misslyckande
    Gråter(denna lade jag in som tråd i går men nu passade det in efter det jag skrev)
  • idiblon

emmies: Du får gärna söka stöd hos mig om du tycker det blir jättejobbigt, så ska jag försöka hjälpa så gott det går. Och nej, jag dömer inte om du misslyckas. Lycka till, verkligen. Tycker att du verkar så himla vettig, det är glädjande.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----