• Anonym (rökare)

-----Rökning under graviditeten-----

Måste bara få lätta mitt hjärta och säga det att jag e rökare o gravid och har läst många trådar här inne ang graviditet och rökning...
    Måste bara få säga det att jag e så trött på denna eviga diskussion som finns om hur farligt det är och om hur illa det är att se en gravid kvinna röka på stan bla bla..
    Vi rökare vet att det ser illa ut mm vi vet att det inte direkt e såå hälsosamt mmm..
    men det e vårt val... ni som tycker det e så illa mm trampar verkligen på oss gravida rökare.
    Vi har gjort detta val att röka så låt oss göra det , ni gör inte saken bättre genom att bara klaga...
    uch blir såå trött på dessa inlägg...
    Vile bara skriva detta .....
    Hoppas min åsikt inte trampas ner nu för vi alla har en åsikt...

• Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----
  • sonica

talar inte alla mammors erfarenhetr emot allt vad som sägs i denna tråd.

• Anonym (mamma)

Från att ha rökt 1 pkt röda marlboro/dag, till att sluta HELT, direkt när jag blev gravid ( å ja, det var svårt )
    tycker jag det är egoistiskt och ansvarslöst att röka vid graviditet. MEN som TS skriver, det är upp till var och en.

Däremot berättade en av mina bästa vänner om när dom låg på barnakuten, där var en liten 4 månaders baby som hade RS-viruset och fick inhalera var 4:e timma. Den mamman rökte !
    Eh, var det ngn mening med inhaleringen då ???? *nyfiken*
    ( missförstå mig rätt )

• Anonym (fd rökare)

min sambos kusin rökte under hela sin gravilitet och hennes son föddes med ett stort hål i hjärtat som de fick åka till gbg och plocka ut och laga hålet så gott de gick strax efter han fyllde ett. läkarna sa att de inte vara var för rökningen men om hon inte hade rökt hade hålet inte blivit så stort.

jag rökte när jag blev gravid men efter 2 dagar sa ja att jag inte skulle röka nåe mer. och det har ja inte gjort än och min dotter är 14 månader nu.

• Dhana

Sheeba: Kunde inte sagt det bättre själv och jag håller med anonym mamma

• Anonym

Hittade detta,

Risker med rökning vid graviditet
    Om du röker när du är gravid går de giftiga ämnena direkt vidare till ditt blivande barn. Ditt barn kommer att födas beroende och med ett nikotinberoende. Födelsevikten kommer vara lägre än genomsnittet och risken för plötslig spädbarnsdöd ökar till det dubbla. Nikotin drar samman blodådrorna i moderkakan vilket gör att barnet får mindre syre och näring. Detta bidrar till att barnet växer sämre, komplikationer under graviditeten som moderkaksavlossning, missfall och infektioner ökar. Barnets mentala utveckling är sämre, DAMP, kolik och allergier är vanligare hos barn vars mammor rökt under graviditeten

• smurfen67

Varför hålla på o hacka fram o tillbaka på varann rökare(icke rökare. Antingen man röker eller inte så är det i slutändan naturen som bestämmer om barnet blir friskt eller sjukt. Varför tror ni annars att en del som inte röker får barn med t ex hjärtfel, astma, cp-skador, blindhet osv osv. Jag själv är astmatiker MIN MOR HAR ALDRIG RÖKT I SITT LIV, så varför jag??? Hade hon varit rökare hade ni som hackar sagt: DET VAR FÖR ATT HON RÖKTE!!!!!!!!!!

Ha gärna era åsikter om rökare, men försök och uttryck det på ett sätt som kanske inte sårar. Hur många av er som inte röker och är duktiga kanske istället TOKSUPER varje helg (om ni inte är gravida förstås), tänker ni på vad ni gör mer ER EGNA KROPP??? Tankeställare!!!!! Så tänk efter många av rökarna kanske inte dricker men, ALLA ÄR VI VUXNA MÄNNISKOR OCH VI ANSVARAR SJÄLVA FÖR VÅR KROPP, VÅRA BARN OCH VÅRT EGET LIV. Låt
    rökarna sköta sitt så sköter ni erat. Jag vill verkligen ingen illa men betänk detta: Tänk om ni som inte röker och är så duktiga skulle föda ett skadat barn vad skulle ni skylla på då, skulle ni veta anledningen, ni har ju inte rökt?? Näää tänkte väl det, lika lite som ni kan sia om att rökningen är skadlig för rökarnas barn, för dom kanske får helt friska barn. Så lägg ner denna kamp, det finns inga vinnare i sådana här pajkastningstävlingar, bara ledsna FL-are.

• Beckah82
    alexix skrev 2006-04-30 22:35:03 följande:
    Becka :Det är nog ganska många som e trött på dina komentarer oxå ! Ni får kalla mig för BajjaMajja =)
    Ja alldeles säkert eftersom jag är ÖPPEN, ÄRLIG, MIG SJÄLV och STÅR FÖR VAD JAG TYCKER och sådant sticker alltid i ögonen på sura människor som ara sitter och fisar och gnäller
  • smurfen67

Varför alla dessa anonyma, om ni kan skriva en insändare så kan ni väl stå för det ni skriver genom att ha er egen signatur.

Skriver man anonymt så vågar man ju inte stå upp för det man satt i print, nääää, skriv er egna signatur och stå bakom era ord.

• MariaViktor

smurfen67: mycket bra skrivet!!!

Som du skrev skulle en rökare få ett sjukt barn hade man direkt skyllt på rökningen utan att egentligen ha belägg för det. Det föds massor med "sjuka" barn av ickerökande föräldrar.

Risken för att barnet ska få skador om man röker är fortfarande mycket mycket liten, det är nog många andra faktorer som oxå spelar in. Men i dag är det hetsjakt på rökare! Det är minst lika farligt att va överviktig och gravid, må psykiskt dåligt, alla avgaser osv. PSD ökar säger dom av rökning men med hur stor procent? procenten är fortfarande mycket mycket låg! Givetvis ska man inte röka när man är gravid, lika självklart är det att äta en sund kost och inte hälla i sig massa mediciner!

Man ska stötta rökare i stället, det funkar bäst! Men det kommer aldrig moralkärringar förstå för dom är ju strörst, bäst och vackrast!!

• lishe

Mariaviktor:
    Att risken för skador på foster pga rökning är mycket mycket liten, var får du den informationen från?
    Jag tycker snarare forskningsrapporterna visar på det motsatta. Öppna vilken "vänta barn" bok som helst för att få mer information om riskerna med rökning.
    Jag tror att de som trots allt fortsätter röka för det mesta är medvetna om riskerna men av någon anledning inte klarar av att sluta röka just då.
    Ambitionen att sluta borde dock finnas där och MVC måste bli bättre på att hjälpa till med rökavvänjning för gravida rökare.
    Du har rätt i att det är meningslöst att fördöma och klanka ner på blivande mammor som inte klarar av att sluta röka. Alla situationer är olika och bara för att jag lyckades sluta röka så är det inte säkert att alla har just det som krävs just då!
    Där behövs såklart stöd i alla former!
    Riskerna med övervikt och alkohol etc diskuteras inte i den här tråden men det ena "felet" rättfärdigar väl inte det andra?
    Du kanske skulle starta en tråd om riskerna med övervikt under graviditet? Mitt råd är att du i sådana fall letar upp relevant fakta så att du har någonting att stå på.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----